{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

Er min hoppe i fol ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg begynder så småt at blive i tvivl om min hoppe er i fol. Hele vinteren har jeg haft problemer med at hun har været for tynd. Pludselig i løbet af 14 dages tid, har hun taget meget på. Nu er hestene så kommet på sommer græs, hvilket de selvfølgelig har taget meget på af alle sammen. Dog synes jeg min hoppes mave er anderledes i forhold til de andre hopper. Den er meget hård nogle steder på maven, som om der buler noget ude nogle steder på maven. De andre hoppers mave er mere jævn. Vi har kun vallaker på folden. Dog har en af vallakerne været på hende mange gange i vinters. Han er 3 år, men har været kastereret længe. Har dog fået at vide, at en vallak efter kasteration kan ifole en hoppe op til 20 gange efter?

Hvad tror i ?
Jeg er helt på bar bånd i dette emne smiley

Hilsen Melanie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er min hoppe i fol ?
  • #1   11. jun 2011 Får dyrlægen ud og tjekke den, Det er nok den eneste person der kan svarer dig helt præcist om din hoppe er i fol :o)
    jeg har aldrig hørt den med vallakkerne før :o) men det kan da godt være smiley


  • #3   11. jun 2011 man siger en vallak kan bedække op til en måned efter den er kastereret, men den kan ikke i uanet tid indtil den engang får lyst til og bedække...

    så med mindre din hoppe har gået med den mens den var hingst eller lige efter kasteration sidste år, så burde det ikke kunne ske.

    lige et sidespring, hvis den stadig springer på din hoppe som vallak, så ville jeg flytte den fra denne fold hvis det var mig, den kan gøre din hoppe uren ved og bedække hende.


  • #4   11. jun 2011 Jeg får dyrlæge ud på torsdag i forbindelse med vacc og tandtjek smiley Nævner lige hendes "sjove" mave for ham. Det er meget længer til siden at han blev kastereret. Og hun har gået sammen med ham 1 år. Så det burde ikke være en mulighed, hvis han kun kan bedække 1 måned efter. Han sprang meget på hende i vinters. Og var på hende i lang tid af gangen. Men hvad jeg lige ser, gør han det ikke så meget mere. Hvad mener du med at det kan gøre min hoppe uren ? smiley

    Tak for jeres svar! smiley


  • #5   11. jun 2011 Giver Stald vestergård HELT ret:-)

  • #6   11. jun 2011 ok, så i mener at jeg ikke behøver at tænke på om hun måske er i fol ? smiley

  • #7   11. jun 2011 hvis han stadig kan lave føl så er han i hvert fald ikke kastereret ordenligt.

    jeg mener at han kan give hende infektioner i livmoderen (hedder børen hos hest) ved han bedækker på hende endnu.
    mange vallakker kan ikke finde ud af og skafte ordenligt ud når de har tisset, hvilket betyder at der sætter sig en masse urenheder omkring hans penis som han så kan overføre til hoppen når han springer på hende, så derfor er det bare ikke okay han springer på hende, uanset om det er tit og ofte, eller kun engang imellem.

    hvis du engang skal have din hoppe ifol så skulle du nok få lavet en svaber på hende inden du forsøger og ifole hende for og sikre dig hun ikke er uren.
    hvis hun er uren kan det også give problemer med ridningen ved hun ikke er så arbejdsvillig som hun ellers ville have været uden en infektion.


  • #8   11. jun 2011 hold da op, der blev jeg godt nok meget kloger. Mange tak for det smiley Jeg vil rigtig gerne have føl på hende engang. Og jeg vil da holde øje med det. Hvad er en svaber ? Er det sådan så det tjekker om der skulle være nogen urenheder? Desværre har jeg ikke mulighed for at flytte hende til en anden fold. Men jeg vil holde et vågen øje på det. For sådan som det ser ud nu, gør han det ikke mere.

  • #9   11. jun 2011 en svaber er en podning fra livmoderen de tager, ligesom når vi får taget en podning for halsbetændelse, ikke noget der er slemt for dem og få taget, men det er en god ide og få det gjort så der ikke bliver problemer med og få hende ifol pga der er bakterier fra vallakken hopper på hende. det er ikke sundt og lade dem bedække hvis ikke det er meningen de skal ifol.

    hvis vallakken bliver ved og være hingstet kan der gives noget i foderet for de hormoner, hvis det forsætter.
    det er dog ikke sikkert ejer vil betale for han får det for han ikke skal bedække din hoppe, hvis ikke det er din egen vallak der gør det.

    men syntes da du skal få din dyrlæge til og tjekke hende for føl når han nu alligevel kommer på torsdag så du ved hvor du står og evt får fodret hende rigtigt hvis der skulle vise sig og være noget.


  • #10   11. jun 2011 tusind tak for dine gode svar. hvor er det dejligt at lære noget nyt smiley Jeg vil nævne det for min dyrlæge. Og alt efter hvad den podning koster, vil jeg måske få det gjort. Jeg tænker bare at det så er spildt, hvis han på et sener tidspunkt springer på hende igen. Eller hvad mener du ?
    Det er ikke min egen vallak. smiley


  • #11   11. jun 2011 jeg ville få den svaber (podning) lavet inden hoppen engang skulle ifoles, for chancerne er der for han gør det igen, og du kan jo ikke holde øje med dem 24-7, så det ville være spild og gøre det nu, men hvis hun pludselig bliver dum og træls under rytter som der er noget der irritere hende, så er det værd og have med i overvejelserne om hun kunne have en infektion.

  • #12   11. jun 2011 okay, ja det vil jeg i hvert fald fald tænke på. Og jeg vil helt klart få lavet en podning på hende inden hun engang skal ifoles. smiley Lige et andet dumt spørgsmål. får hopper ikke også deres menstruation? Har bare aldrig set hende bløde. Kan huske at mange af hopperne nede fra min gamle rideskole, have det samtidig alle sammen. Og der var man ikke i tvivl. Har dog aldrig bemærket noget ved min hoppe før idag. Hun havde dryppet lidt og det virkede rødligt. Er det unormalt for hende ?

  • #13   11. jun 2011 hopper får ikke menses, de går i brunst og står og blinker (ligesom lige efter de har tisset) og så vander de sådan noget helt gult noget der minder om urin.

  • #14   11. jun 2011 ok. Ihh man kan altså godt høre at jeg KUN har haft vallaker smiley Har aldrig haft en hoppe før, så det har ikke været så aktuelt for mig med disse emner. Mærkeligt at alle hopperne på rideskolen altid blødede. hmm

  • #15   11. jun 2011 måske de havde en vallak der som hoppede på hopperne?? så kan de godt få rifter, men det er ikke normalt hopper bløder i deres brunst.

  • #16   11. jun 2011 okay, ja det kan være en mulighed.

  • #17   12. jun 2011 Du må jo lige skrive når dyrlægen har kigget på hende. smiley

  • #18   12. jun 2011 det skal jeg nok smiley

Kommentér på:
Er min hoppe i fol ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce