{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
911 visninger | Oprettet:

Kontakt til føl {{forumTopicSubject}}

Vores lille føl er nu tre dage gammel. Vi havde måske en formodning om at de gerne ville snakkes med helt af sig selv. Men moren har passet godt på det de første par dage og er ikke så emsig nu, men føl vil højst snuse lidt til os. Hun passer meget på. Hun skrider, når vi prøver at røre ved hende.
Mit spørgsmål er så : skal vi give hende tid til at komme til os, med en mulig risiko for at hun aldrig vil vælge os. Eller skal vi få smidt en grime på hende, så vi i øvrigt også bedre kan efterse hende, og så vise hende at berøring ikke er farligt- måske endda godt.
Jeg ved godt hun er meget ny endnu, men har intet forandret sig når hun er en uge gammel fx, så kan jeg da blive lidt bekymret.
Hvad gør i andre med nye føl ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kontakt til føl
  • #1   24. jun 2011 Jeg ville nok vente en uge og så smide grimen på..

  • #2   24. jun 2011 Jeg fik af vide selv om mit føl osse var meget sky og mor ikke ville lade os komme til ham, fangede vi ham og gav ham grime på og så slap ham igen.... Sammen dag han blev født, og efter det har jeg kun rørt ham på han præmisser og ikke bundet han eller holdt ham på anden måde før nu hvor han er lidt over en mdr..
    Og hver gang vi kommer ud på folden til ham ja så vrinsker han først og derefter løber han os i møde.
    Så beskæftigende at det man har gjort var godt.


  • #3   24. jun 2011 min føl blev rørt så snart hun kom ud og jo tidligere man får nusset og vist dem ting jo nemmere går det. 4 dagen begyndte hun at få grime på og når hun havede den på hun kunne passede øvede jeg med en der var størrer til at at tage af og på, hun brød sig ikke om det at den skulle over ørene, men efter en uge var hun helt tryk ved det, og løftet ben og trukket med ,gjorde jeg også fra start, nu hvor hun stadig er under to mån er hun bare alletiders og jeg kan tage hende små tur uden for stald med mor i boks. hun elsker aller der gider at nusse og røre..

  • #4   24. jun 2011 Jeg rørte mit meget lige fra fødslen, ( men jeg var også nødt til, at hjælpe hende ud af moren ). Jeg frotterede det også tør med håndklæder.

    Næste morgen fik hun grime på, som jeg har taget af og på et par gange daglig.

    Mit føl har lige fra dag 1, været meget nussesyg, og opsøger mig konstant og render i hælende på mig. Men moderen har også meget tillid til os, og lader os hellere end gerne håndtere hendes føl.

    Har flere gange læst, at hvis føllet er lidt utryg ved mennesker, så skal man bruge en masse tid på moderen, så vil følle selv begynde at blive nysgerrig og tage kontakt.


  • #5   24. jun 2011 Mit føl fra d. 6/6 er også meget reservert og kommer ikke hen og snakker, den var i hænder de første dage men hun vil slet ikke i kontakt,så nu lader jeg den bare være så må vi se om det hjælper.

  • #6   25. jun 2011 Her gik der en uge, før jeg rigtig kunne snakke med mit føl. Jeg sad på folden og sang for hende 2-3 timer, og da hun var en måned, var hun ikke sky mere, men gik hen til ALLE, og meget nysgerrig.

  • #7   25. jun 2011 Vi må nok hellere få grimen på hende snart så, og måske derefter lade hendes nysgerrighed klare resten. Moren kommer så snart vi kalder og føl løber højst en halv meter fra hende, så der er ingen problemer med hende der. Men hun passer meget på følle.
    Tak for gode råd smiley


  • #8   25. jun 2011 Du kan også bruge moren til at vise at der ikke er noget at være bange for. Strigl moren og nus om hende og lad egentlig bare føllet passe sig selv. Til sidst vil føllet være så nysgerrig at det kommer af sig selv og så er det bare om at vænne det til berøring stille og roligt smiley

    Ellers kan du også som du selv er inde på, lægge grime på, og "tvinge" den til at se at vi mennesker er gode nok smiley

    Metode nr. 2 virker nok mest effektivt og hurtigt, men kan også virke lidt voldsom.


  • #9   25. jun 2011 Hejsa!
    Jeg var den første der rørte ved den ene af mine hingste da jeg var over for at se på dem første gang, og der var han 2 md. og der var der ingen der havde været i nærheden af ham. Men efter 20 min. kunne jeg røre ham over det hele, og han har været det største nussehovde lige siden.

    Så jeg vil sige, gå ud på folden og sæt jer og så skal den nok kommer.


  • #10   25. jun 2011 Idag satte jeg en skål med lidt mad til moren og kunne så røre føl på halsen. Jeg fik roligt ved hende på den måde, og hun fik grime på. Jeg tror det er godt på den måde nu, for hun bliver jo kun stærkere at holde. Da jeg kløede hende på hals og bringe faldt hun helt til ro, så pga grimen har jeg idag kunnet røre meget mere ved hende. Mangler bare en grime der passer helt perfekt, så hun kan beholde den på et stykke tid.
    Vi har prøvet at stå stille og sidde i nærheden af hende, men de vandrer hurtigt videre. Hun er klart mors pige. Endnu da...


Kommentér på:
Kontakt til føl

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce