{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
686 visninger | Oprettet:

Holde huld efter foling/fed følle {{forumTopicSubject}}

Har tidligere skrevet ang min hoppe Betty, der folede for 2 mdr. siden ( 1. maj ) og siden har haft meget svært ved at holde huld og har mistet sin muskelmasse.

Hun plejer at være en anelse for godt istand.

Og lille følle Carrera, er lidt for godt i stand, og har sat en ordentlig nakkekam, og har godt på sidebenene.

Jeg har nu haft dyrlægen ude idag, og han så straks, at hun ikke var i huld som hun plejer.

Foderplanen ser dog rigtig god ud, men de tjekker den igennem inde på klinikken også.
Hendes pels er rigtig fin og meget skinnende.
Skal dog have skiftet til noget nyt hø, som der er mere krudt i.

Hun fik taget blodprøver, så jeg er meget spændt på, at se hvad de viser.

Carrera skal nok allerede begynde afvænning om et par måneder ( der er hun 4 mdr gammel ), både for Betty men også for hendes egen skyld.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Holde huld efter foling/fed følle
  • #1   28. jun 2011 Åh altså Camilla.
    Hvis vi nu kunne bytte lidt så du fik lidt af Milles
    meget runde form. Så sendte jeg det gerne.
    Jeg har desværre kun det råd at begynde allerede nu at give Carerra
    lidt føl foder, da hun så ikke vil tærre så meget på Betty.
    Men lad høre hvordan det går.
    Knus


  • #2   28. jun 2011 Kender det godt. Min friser er også begyndet at tabe sig, men følbassen er kuglerund. I øjeblikket får hun dobbelt så meget fodder, som den anden følhoppe jeg har. Hun har lige fået ormekur og hvis det ike hjælper(hun havde orm) begynder jeg også på fravænning om 1-2 månder.

  • #3   28. jun 2011 Ja, Heidi, det ville være fint at bytte lidt smiley

    Carrera er begyndt at spise en lille smule af foderet...


  • #4   28. jun 2011 CH M, ja. Hoppen fik ormekur 1 måned før foling, men hun havde næsten ikke noget.
    Tror dog dyrlægen også ville undersøge for bændelorm nu..


  • #5   28. jun 2011 Min fik den dyre der også gik ind og dækkede bændelorm. Hvordan vænner du fra, når det er så tidligt. Vil så lige sige, at min har altid været svær, at holde i en pæn foderstand, på nær da hun var drægtig. Jeg er begyndt at give følbasserne følfoder.

  • #6   28. jun 2011 Dyrlægen sagde, at jeg evt i starten, bare skulle lukke dem hver for sig om natten..

  • #7   28. jun 2011 Jeg har tænkt på at tage dem fra et par timer om dagen i starten. Det passer bedst for mig at det er om dagen, for så an jeg holde øje med dem. Har du prøvet at have dem adskildt.

  • #9   28. jun 2011 CH, jeg har ikke prøvet decideret at skille dem ad endnu, andet end at jeg tager en af dem på staldgangen. Men den lille følger gerne efter mig, uden at holde vildt meget øje med moderen, og moren er ikke hysterisk med følle.

    Team V, hun går på græs, men der er ikke græs i overflod. De går i løsdrift.
    Dyrlægen sagde, at jeg bare skulle sørge for ny god hø istedet for arap, da det er det hun er vant til. Det nytter ikke at stresse hendes mave for meget pt med foders ift smiley


  • #10   28. jun 2011 Når vi skal have vores flyttet er, jeg er som reglen alene om det og der tager jeg en af gangen. Det er der ingen problemer med. Det er kun føllerne der ikke kan undvære hinanden. Hopperne er ligeglade. Min største skræk er at de små skal rende igennem tråden og ud på den befærdede vej, når vi starter på fravænningen.

  • #11   29. jun 2011 Hej

    Mange gange skal de også have en ormekur efter foling og nogle føl er meget spisende. Vi havde også en hoppe der havde svært ved at holde huld og et føl der var fedt og vokset for hurtigt da den drag meget mælk fra mor og åd masser af hende mad. vi skilte dem ad da følle var 4 mdr. efter dyrlægens anvisning da det ellers ville kunne gå rigtig galt for både mor og føl.

    Håber det bedste for jer.


  • #12   29. jun 2011 Har fået svar på blodprøverne på hoppen.

    Umiddelbart var tallene på de røde blodlegemer en anelse skæve, men dyrlægen sagde det kunne de være for en hoppe, der som hun går og ikke laver noget.

    Levertallet var en anelse højt, som gav mistanke om evt indtagelse af giftige planter. Har mistanke til høet, da der ikke umiddelbart er noget at se på folden, så høet bliver udskiftet nu.

    Der blev også søgt efter bændelorm, men der så ikke ud til at være noget, men begge bliver alligevel behandlet nu, og hoppen får en kur, der skulle tage eventuelle bændelorm.


  • #14   29. jun 2011 De seje.... Ja, efter jeg overlevede en motorcykelulykke mod alle odds, så har jeg opbrugt mit held for resten af livet.
    Stort set alt jeg kommer i nærheden af nu, det ender uheldigt smiley det er et under, at Betty fik et velskabt lille føl. smiley

    Alt går i stykker, som jeg køber, fik aflivet min elskede Barock-dreng tidligere på året pga slidgigt, den nye hest kan jeg så ikke ride på pga den har nogle problemer, og er sendt i træning. Den fik brækket min ene finger i et kompliceret brud, og den fik smidt mig af, så jeg stadig døjer med smerter.....

    Og nu det her med Betty. Evige bekymringer....


  • #16   29. jun 2011 De seje... Mener du med mc- ulykken?


  • #17   29. jun 2011 Hvad med at komme en tur herned til mig på ferie. Det tror jeg du trænger til.

  • #19   29. jun 2011 CH ja, det ville være dejligt at komme ned i varmen smiley
    Er bare ikke så meget for at flyve mere, da jeg fik 2 blodpropper i hjernen ifm min ulykke , og lynhurtigt får problemer med balancenerven...


  • #20   29. jun 2011 De seje... En mand i traktor kørte lige ud foran mig, så jeg smaskede ind i traktoren.

    Jeg brækkede utallige ribben, ryggen, bækkenet, kravebene, hænderne m.m. Så jeg er lidt skæv nu. Fik også nogle ledbåndsskader osv samt 2 blodpropper i hjernen.
    Lå i koma på Riget i starten, hvor det var meget uvist om jeg overlevede.

    Lå indlagt i 4 mdr, hvor jeg var delvis lam i noget af kroppen, og var ikke ude af sengen den første 1,5 mdr.

    Har lært alt forfra, spise, snakke, gå osv....


  • #21   29. jun 2011 Altså Camilla,
    jeg synes du er sej smiley


  • #23   29. jun 2011 Mit tilbud står stadig ved magt. Kan din mand ikke køre. Jeg ved at det er en lang tur. Det siges,at det område vi bor i, skulle være et af de meste sunde i hele verden helbredsmæssigt.

    Jeg tager hatten af for dig. Det har været noget af en omgang at komme igennem.


  • #24   29. jun 2011 Tak, skal I have smiley

    Det skete d. 30. Aug '05.
    Og det var virkelig et vendepunkt i mit liv. Jeg blev helt nulstillet.
    INTET i mit liv er som før ulykken, og alligevel er jeg endt med, at blive lykkelig igen.

    Jeg er rimelig begrænset i min hverdag pga blodpropperne og de smerter jeg har.

    Det hele gør, at jeg bliver meget hurtigt træt og udmattet, og må hvile min krop en del i løbet af dagen, samt have fred og ro fra andre mennesker, da jeg skal koncentrere mig om at lytte, snakke og forholde mig til folk.

    Men hele situationen har gjort, at jeg har fået en drøm i opfyldelse smiley : at have en gård og have heste.

    Vi kører gerne på ferie ca 4-5 dage om sommeren. Jeg kan dårligt overkomme mere, men CH, jeg vil da lufte tilbuddet for min mand smiley

    Vi kører gerne ned i alperne, og "cruiser" lidt rundt smiley vi har købt en åben Porsche, så vi stadig kan få lidt vind i håret smiley


  • #26   29. jun 2011 Du siger bare til.

  • #27   23. jul 2011 Hvordan går det med fravænningen.

  • #28   23. jul 2011 CH, der er lige en god måneds tid endnu. Hun bliver kun 3 mdr. til d. 1.

    Lukker hende dog somme tider bare sammen med min nye 1-års, og den går hun fint med 1 times tid, uden at hun leder efter moar, så jeg håber det bliver rimelig nemt smiley


  • #29   23. jul 2011 Min er en måned ældre og hun er fra moren om dagen nu og der har ikke været den store reaktion på det. Bare der er mad. Taber din hoppe sig stadig.

  • #30   23. jul 2011 Nej, hun taber sig ikke mere. Billedet her er ca 14 dage gammelt.
    Hun er ikke tynd på den måde, at man kan se ribben, men alle hendes muskler er helt væk, så især hele overlinien ser mærkelig ud.


  • #31   23. jul 2011 Hov, her er billedet smiley
    (link fjernet)


  • #32   23. jul 2011 Nej, hun ser ikke tynd ud. Det er min. Man kan se ribbenene. Hun får 4 gange så meget som den anden følhoppe, som er godt i stand.Men den bette dier også meget i forhold til hingsteføllet og hun er fed. Jeg snakkede med dyrlægen den anden dag, han rådede mig til at vænne føllet helt fra og hvis hun ikke tog på, skulle jeg ringe igen.

  • #33   23. jul 2011 Det er da noget øv smiley

    Jeg har også løbende kontakt med klinikken, men skulle ikke gøre noget foreløbig, når hun ikke taber sig yderligere.


  • #34   23. jul 2011 Hun har altid været svær at fodre på og jeg håbede at det ændrede sig, hvis hun fik føl. Hun var ellers så flot den sidste del af drægtigheden. Jeg har fortrudt at hun er i fol igen. Er din i fol igen. Hun ser ellers flot ud. Det er vist også et stort føl hun har.

  • #35   23. jul 2011 Tak. Min har altid været meget nem at holde huld på, og har faktisk ligget lige på grænsen til, ikke at måtte veje mere. Har næsten ikke skulle fodre ud over hø og vitaminer. Ca 14 dage før foling skiftede det.

    Hun er ikke sat i fol igen.
    Dels fordi hun kun er 4, og jeg gerne vil have hende tilredet til vinter, men absolut også fordi det har tæret så meget på hende nu.

    Måske til næste år igen eller året efter....
    Eller også først når min plag bliver klar til det, så de kan få føl samtidig..


  • #36   30. aug 2011 Dyrlægen har været og tjekke min hoppe Betty igen. Det er nu 2 mdr siden, at han var der sidst.

    Han var meget positiv over hendes udvikling, og hendes huld er blevet markant bedre, så nu skal jeg snart til at passe på smiley
    Nu skal hun så også bare have opbygget alle sine muskler igen, som hun havde inden.

    Der var jo tale om, fra dyrlægen, at lille Carrera muligvis skulle fravænnes som 4 mdrs, altså nu, men heldigvis syntes dyrlægen ikke, at det var nødvendigt alligevel. Så nu venter jeg lige et par mdr endnu, inden hun fravænnes smiley


Kommentér på:
Holde huld efter foling/fed følle

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce