{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.549 visninger | Oprettet:

Bokssur og sur på staldgangen {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen,

Min svigerinde har fået sin gamle kat 3 pony igen (næsten kat 2), men han har fået nogle dumme unoder. Han har været børnepony, men har været givet til 9-årige piger som har givet ham unoder/ vist frygt for ham. Han er 15år.

Jeg vil meget gerne have nogle træningsforslag til at få lavet om på de unoder.

Han er sød og rar når jeg rider ham i ridehuset, der er slet intet under rytter eller i longe.

Men på staldgangen, løfter han og spjætter med bagbenene, når jeg er bag ham eller nærmere mig rumpen på ham. Han løfter også med forhovene og skraber eller "sparker" ud efter mig. Han virker ikke ondskabsfuld når han gør det.

Jeg har før haft at gøre med problemheste, men jeg har erfaret at det er bedre at høre om andres metoder, da det ikke altid at en hest vil reagerer på den metode jeg selv finder nemmest at træne med.

Vær sød at evt. linke til noget eller skrive det i trin.

I boksen kan han godt vende rumpen til mig, men han sparker ikke. Han ligger bare ørene tilbage og virker sur. Men så snart jeg kalder på ham, er der intet. Han er glad for at komme ud af boksen og ud at ride/ lave noget. Han bliver ikke sur hvis jeg går ind til ham for at ligge grime på ham.

Han elsker mad, men jeg vil helst træne ham med rosende ord og kærlighed, for at han ikke skal få sig en ny unode smiley

Håber på at høre fra nogen derude smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bokssur og sur på staldgangen
  • #1   30. jan 2012
    Står hesten på et stor sted? Måske hesten er stresset mentalt og bare gerne vil have fred? Bokssure heste falder ofte til ro, hvis de enten kommer i løsdrift eller hen til et mindre opstaldningssted hvor der ikke foregår nær så meget hele tiden.


  • #2   30. jan 2012 Nu har jeg haft 2 med det samme problem - dog voldsommere! Den ene anbreb og bed sig fast, den anden maste en op ad væggen og sparkede så ellers bare løs!

    - Hver meget bestemt, gå med faste skridt hen mod den.
    - Vifter den med halen, ligger øre, eller løfter ben, så sig bestemt NEJ eller ÆHÆH, sig altid det samme!
    - Hvis den sparker ud, eller gør ovenstående(løfter ben, ligger øre, vifter med halen, viser tænder.) voldsommere, eller gør tegn til spark, så skub røven bestemt og hurtigt væk/ over i den anden side og sig dit skæld ud ord.
    Når den er sur, så kigger du væk,vender ryggen til og giver den intet opmærksomhed! Når den har ørene fremme, så er du glad, roser og giver den opmærksomhed.

    - Det er sikkert ikke fordi den er sur, men har en truende adfærd som siger "lad mig være, gå væk!" Også har de små piger gået fra den.


  • #3   30. jan 2012 Det lyder rigtig træls at aflevere en fornuftig pony, og få en bandit tilbage. God fornøjelse med ham. smiley

    Jeg har ingen erfaring overhovedet med adfærd i boks, så det lader jeg andre om at sige kloge ord om. smiley

    Nu er det heller ikke sådan, at min egen hest sparker, men kunne forestille mig hvad jeg ville prøve. Hvis hesten begynder at "true" ved at løfte bagbenet allerede når du/din svigerinde nærmer dig bagparten, forventer hesten, at man flytter sig. Især ved heste med den adfærd, bør man altid placere sig sådan, at hesten ikke kan ramme en med bagbenene. Regl nr.1: Sørg altid for din egen sikkerhed. smiley
    Hvis du står på siden af rumpen, og hesten begynder at løfte bagbenet, står hesten med dårlig ballance, Prøv at tvinge den til at sætte bagbenet ned igen, ved at skubbe til dens rumpe. Der skal ikke særlig meget skubben til, for at bringe et dyr med så højt tyngdepunkt ud af ballance, så hvorfor ikke udnytte det? smiley
    I stedet for at slå eller skælde ud, så prøv at tvinge den til at sætte benet igen ved bare at udnytte hestens bygning. Så kan du rose den for at sætte benet, og slipper derved helt for at skælde ud. smiley


  • #4   30. jan 2012 Der er 22 heste på stedet. jeg hentede ham hjem fra Sønderjylland lørdag, men forrige ejer sagde at han faldt hurtigt til (hvilket han faktisk gjorde, da han virker meget glad for stedet og for de andre heste).
    Forrige ejer sagde også at han var bokssur og kunne virke truende, men at han ikke var ondskabsfuld.

    Der sker noget i stalden i tidsrummet 12-17, men vi er ikke så mange på stedet, men han står ude i det tidsrum. Så der foregår ikke ret meget?

    Han virker rolig og glad ellers, det er bare når han står på staldgang (enten alene eller med andre) og når man går ind i boksen til ham og bliver hos ham. Det virker som om der måske er nogen som har gjort ham ondt? Hvad foreslår du af træning?
    Han står i boks og kommer ikke i løsdrift, da jeg ikke bryder mig om løsdrift.


  • #5   30. jan 2012 • Maya & Pimento • .: super gode træningsmetoder! smiley Har de virket på dine???

    Han har præcis den adfærd som du beskriver smiley

    |En bidløs tölter - Mette & Jódís |: helt i orden at du ikke har erfaring med dette smiley det er ca. 7 siden min svigerinde har set ham sidst, så hun er bare glad for at se ham og se at han har det godt smiley

    Jeg vil da prøve dit råd smiley


  • #6   30. jan 2012 Ja, hende som sparkede og ramte hun holdt op efter 1½ uge! Hun var opgivet af ejer, så havde jeg hende og er hun den sødeste børnepony! smiley

  • #7   30. jan 2012 Fedt! smiley Lyder som en super udvikling smiley

  • #8   30. jan 2012
    Min hest er også meget bokssur..
    Hun står for første gang i sit liv på en rideskole - et stort sted med 67 heste.
    Hun har en kæmpe boks med vindue i.. Vinduet stresser hende ofte, og derfor er det sjældent åbent hele dage af gangen - hun har dog vænnet sig mere og mere til det..

    Jeg har simpelthen hængt boksgardin + et dækken op på hendes boks, så der kun er et ganske kort stykke med tremmer,hvor hun kan se ud til staldgangen. Dette er i enden væk fra krybben, så der har hun intet at "forsvare".
    Hun er på denne måde gået fra at være stresset, hvine og sparke bagud, bukke osv. til nu bare at lægge ører, hvis folks heste stikker snuden hen til hendes boks smiley
    Hun har simpelthen bare brug for den fred.. Det får hun ved at jeg dækker tremmerne til - der er stenvæg mellem hestene, så hun kan heller ikke blive forstyrret af dem smiley



  • #9   30. jan 2012
    På staldgangen har det mere været et problem, at hun har sparket ud og været sur på de andre heste, når de har trukket forbi - vi har trænet meget, at stille hende HELT over til siden, og så har de andre trukket forbi så langt til den anden side de kunne - og sørget for deres heste ikke rigtigt ænsede Mirell. Når hun kun har lagt ører roser jeg hende, hvis hun virkeligt bliver sur og truende irettesætter jeg hende..

    Jo flere "positive" (hesten går stille og roligt forbi os, intet sker) oplevelser hun har haft, jo pænere står hun nu smiley


  • #10   31. jan 2012 Han er ikke sur på de andre heste på staldgangen, dem lader han passagerer forbi med ørene fremme og gerne et glad vrinsk smiley

    I boksen er der stenvæk mellem hestene + et lille tremmegitter højt oppe (han kan nå det hvis han strækker mulen rigtig meget).
    Han er ikke sur, hvis der er en anden hest som kommer hen til hans boks (ved krybben), der hilser han glad smiley

    Det er kun mennesker som han ikke er glad for... I går fejede min svigerinde staldgangen bag ham og han lagde ørene helt fladt tilbage (hun var 2m fra ham), kan det tænkes at han har fået et par rap bagi før? I går trænede vi på staldgangen og han er allerede blevet meget bedre! Det virker som om det kun er rumpe og hals der er noget galt med, for rører du ham der, lægger han ørene tilbage og vifter med benene.


Kommentér på:
Bokssur og sur på staldgangen

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce