{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.609 visninger | Oprettet:

Umulig pony - Aner ikke hvad jeg skal stille op? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte... Jeg har denne her pragtfulde pony - eller hvad man nu skal kalde hende. Jeg købte hende da hun var halvtandet og den gang stod det på tricks, gå ture og så mange oplevelser med nye ting som muligt (f.eks. pakke hende ind i plastik, binde en pose på pisken, røre hende over alt med en pisk osv.) Vi har desværre ikke været for heldige med vores opstaldningssteder og flere af stederne, har det ikke rigtigt været muligt at gå ture, der har ikke været nogen lukket ridebane til at træne fra jorden af, og evt. kun et ridehus, som oftest var fyldt.

Nå, men turerne blev med tiden mindre fordi mulighederne ikke var der, den målrettede træning for at få sig en nervefast pony forsvandt.

Hun er min første pony og derfor har hun fået lov til at strække reglerne til det yderste og dette bider mig nu i rumpen. Hun har pludselig fået den idé at hun skal bide mig i rumpen når der ordnes forhove, ved den ene baghov er hun begyndt at losse den afsted, dog er det kun hver anden uge, eller noget i den dur, og når jeg endelig får ordentlig fat, jamen så er der ingen problemer.

Hun har nogle pudsige humørsvingninger. F.eks. en dag da vi var færdige med at longere fik hun lov til at rende rundt i ridehuset selv, og til slut ville jeg trække rundt med hende, inden hun skulle ud og i seng. Hun følger lystigt med og ørerne er fremadrettet. jeg forsøger med at standse, gå frem og standse for at se om hun fokusere på mig. Hun har svært ved at koncentere sig og forsøger ofte at holde øje med alt mulig andet end mig. Nå, men da vi så stod stille snuste hun til min hue, hvilket jeg ikke kunne se noget problem i. Det var dog ikke før jeg kunne se at hun skulle til at BIDE og ørerne pludselig var lagt ned og hun så virkelig gal ud. Hun fik et dask over mulen, eller var det bringen, hvertfald det sted jeg lige kunne nå bedst, for den adfærd vil jeg ikke se. Sådan nogle ting kan hun ofte finde på.

I sin tid lærte jeg hende tricks med godbidder... Det virkede som en god idé og med en godbid kan man få hende til alt. dog er der et stort problem!!

Jeg er holdt op med at bruge godbidder, så nu får hun kun mad i krybben, men det løser desværre ikke helt madproblemet.
Hvis hun tror at man har mad i lommen, begynder hun helt af sig selv at bakke for fuld firspring eller gå til siden, altså uden at blive bedt om det, og efterfølgende når hun så intet får, så bliver ørerne lagt ned og hun truer med at bide. Hun plejer at få et dask over mulen, for hvad skal jeg stille op? Jeg kan ikke lide at dakse til hende, men noget er jeg nødt til, men det er lidt lige meget hvad jeg gør, for hun virker pisse ligeglad med hvad jeg gør.

Hendes tilridning er også gået pænt meget i stå,

Jeg begyndte at ride på hende da hun var omkring de 3, hvilket i starten gik pisse godt, i løbet af få gange der havde hun lært at dreje både for ben og for tøjle (hvilket jeg var pisse stolt af da jeg ikke er nogen rutineret rytter) Men så skulle vi flytte, og det gik ganske godt i starten. Vi begyndte at øve volter og skråt igennem (før havde vi kun haft en mark at ride rundt på, men det var jo bedre end ingenting)

Altså tilredet var hun jo ikke, men der var to børn der prøvede hende (de var 12-13 år og vant til at ride og der var voksne tilstede) og det gik godt, udover at hun snød på den ende volte og begyndte at ride afsted mod stalden selv og være ligeglad med bremsen, og div. hjælper som hun før havde reageret på ved bare den mindste berøring (overdrivelse fremmer forståelse)

Vi endte så med at flytte stald igen (vi har virkelig været uheldige!!)

Og her gik det helt skæv! Hun var en engel på stalden og kunne stå selv og under striglingen var der ingen problemer overhovedet. Jeg kunne fint rense hove osv. Men her opstod så det første seriøse problem med hende. Jeg skulle selvfølgelig fortsætte vores ridning det nye sted, dette blev der dog hurtigt sat en stopper for. Hun var begyndt at hoppe lidt rundt med mig, og der tænkte jeg bare, jamen det var fint nok, for hun havde været en engel indtil da og hun var jo unghest. Så når hun lavede numre fik hun et los og så var den skid slået. Troede jeg!!
For her begyndte problemet for alvor!
Hun begyndte at stejle med mig, ikke når der var andre på, men kun med mig. Hvorfor det ved jeg ikke, men det var pludselig ikke sjovt at komme i stalden mere, for jeg vidste hvad jeg skulle op på. Jeg havde en bekendt til at lære mig nogle tricks og komme med forslag om hvad jeg skulle gøre når hun begyndte på hendes stejl, men lige meget hjalp det og når hun hoppede op, jamen så hoppede hun kun lidt, men det var det. Der kom ingen vilde buk eller stejl.

Jeg gik i tankerne med salg, men nej, jeg kunne sgu ikke opgive kampen og jeg kunne ikke lide idéen om at skulle af med hende - ikke at have hest mere - ikke at have Selina mere. Selvom hun er en kælling er hun jo min kælling... Sådan følte jeg det, så jeg afviste dem der kom ud og kiggede og endte med at beholde hende.

Drømmen om at få en til at tilride hende levede, for modet til at færdiggøre den opgave havde jeg opgivet!

Hun kom i tilridning og vedkommende arbejdede med hende i longe to gange, hvor efter hun mente hun var halt og øm i ryggen (muligvis fordi hun ikke var vant til at blive brugt på den måde?)

Jeg kunne intet se når jeg longede hende, men fik en uge eller to efter en massør tjekke hende igennem. Vedkommende fandt nogle spændinger og hun fik 5 behandlinger og så var det det.

Men nu står det bare stille. Hende der skulle have tilredet hende er der ikke mere, og planen havde vist også været at få nogle af de unge elever op, da hun selv ville have været for stor.

Nå, nu er næste problem så opstået. Siden 14 dage efter jeg fik min pony hjem har hun døjet med dårlig mave. Jeg har haft flere dyrlæger indeover og prøvet forskellige ting, men intet har hjulpet, dog har det ikke virket til at hun har haft ondt eller lignende.

Ikke før i efteråret. Der havde staldejer set hende stå flere gange ude på folden og stå hende kryme sig sammen, som om at hun havde ondt i maven. Jeg har set dette en eller to gange på staldgangen og har efterfølgende forsøgt med irishmash, klid og en jern/kobberkur.

Næste gang vil jeg forsøge med dyrlæge/kikkert undersøgelse for at finde årsag til hendes mave problemer.

Men ja, jeg ved ikke rigtig hvad jeg vil med dette oplæg, jeg føler bare snart at bunden er nået - det er måske ikke lige så sjovt at komme i stalden mere, som i starten, for jeg ved at jeg hver gang skal kæmpe en kamp med hende, bare for at få hende til at få renset hove.

Det irritere mig at jeg ikke føler vi kommer nogen vegne, at hendes adfærd ikke bliver bedre selv jeg tager mig selv i nakken og skælden hende ud med et ordenligt "NEJ" og et dask over mulen, eller i røven, når hun kaster rundt med venstre bagben.

Jeg er begyndt at kigge på annocer, at lede efter en ny hest. Jeg vil gerne ride, jeg vil gerne kunne føle at udviklingen går den rette vej. Men i stedet er det modsatte sket.

Men jeg tænker også om det er "fejt" at opgive, at sende bolden videre, specielt når jeg jo udemærket godt ved at hun er endt med at være en uopdragen satan, hvertfald overfor mig. Eller det er værst overfor mig!

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal ændre hendes adfærd, udover det jeg gør i forvejen.

Tror måske bare jeg har brug for at høre hvad folk har af råd hvis de stod i samme situation, lade andre se det fra en anden vinkel. Håber på at I kan komme med råd, for jeg ved snart ikke til eller fra.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Umulig pony - Aner ikke hvad jeg skal stille op?
  • #1   12. feb 2012
    Jeg ville nok overveje at sende hende hen til en der har ry for at have med adfærdsvanskelige heste og gøre så som fx. Susan Kjærgaard eller Tina fra horsemind.dk :o)

    Dyrt sikkert, men tror ikke umiddelbart du selv kan løse det du står i - du er jo sikkert nok frusteret, indebrændt og føler alt er prøvet så der mangler nok et syn ude fra, et nyt pust!


  • #4   12. feb 2012 Luna & Bettemus smiley : Jeg har bestemt ikke brugt vold! Tværdigmod! Jeg har højst givet et kraftigt nej fra mig og det har så resulteret i det her. Og jeg har ikke købt en utilfreds hest. Hun var jo kun plag - halvandet år da jeg købte hende.
    Og nu når jeg endelig siger fra, så får hun kun et dask over mulen, for jeg vil simpelthen ikke ha' at hver gang man ordner hende forhove, så tror hun at hun må bide en i røven og hun skal heller ikke true med at sparke bag ud, bare fordi jeg skal have ordnet baghoven. Det kan ende ud i farlige situationer og derfor får hun et dask. Men jeg vil bestemt ikke sige det er at bruge vold, eller at være ond, men jeg er nødt til at forsøge mig med et eller andet, før det går galt.

    Jeg er åben overfor det meste, men jeg flyttede først til Falster for 7-8 måneder siden, så kender ikke rigtig nogen herover.

    Susan Kjærgaard har jeg kun hørt godt om, og hun er helt sikkert med i mine overvejelser (flytter tilbage til Jylland om 4-5 måneder.)


  • #5   12. feb 2012 Jeg føler så meget med dig. Jeg ved hvordan det er - tro mig. Har også haft store problemer med min hest og han har stået 3 forskellige steder det sidste halvandet år! - Det er først nu det går fremad for os.
    Jeg håber ikke du giver op, for du skal nok klare det! Jeg var selv på nippet til at give op, men tanken om at sælge min hest og ikke vide hvor den skulle ende var ikke til at bære, så jeg kæmpede videre. Og i dag er jeg så lykkelig for at have gjort det.

    Ønsker dig al held og lykke i fremtiden!


  • #7   12. feb 2012 Det må du hellere end gerne :o)

    ~ Astrid & Mr. Charlie ~: Tak, det er dejligt at vide at man ikke er alene om dette problem - at andre har stået i ligende situationer. Jeg synes bare den er svær! Jeg har haft hende i 3 et halvt år og jeg synes bare vi rammer en mur konstant og flere problemer opstå end der bliver løst, og hver gang der endelig er noget der lykkes, så er der et andet problem som viser sig i hendes adfærd.


  • #8   12. feb 2012 Jeg ville også gerne give hende et forsøg.
    Kender desværre ingen gode hestemennesker på de kanter.

    Men jeg ville bestemt heller ikke få en berider til, at tilride, da de ofte går efter, at hesten skal gå med mulen nede i bringen, være rytterens gangmaskine mm.

    Hvordan er du, når du kommer ud i stalden?
    Prøv, at være glad, snak til hende, og lad være, at tænke på, hvad hun plejer at gøre.
    Derudover, ville jeg finde et andet sted at daske hende, end over mulen...


  • #9   12. feb 2012 uha nu kan jeg næsten ikek huske alt det jeg tænkte igennem din lange tekst.. Men hun lyde som en unghest der har fået for lang snor, som nu ikke helt kan finde ud af det. Har vi også ude på min gård (en avlshoppe) og derfor er det så vigtigt at de fra start af forstår hvad er OK og hvad ikke er..

    jeg kan ikke rigtig hjælpe dig med dine problemer for lyder som om der er mange, og tror det er nogle der skal ses for at løse dem.


    Vdr den dårlige mave så prøv at gå på www.heste-nettet.dk under "røgt og pleje" og opret et indlæg med de symptomer den har, og hvad du har prøvet. De har ALTID gode råd og erfaringer, og uden HN vidste jeg ikke halvdelen af det jeg gør idag smiley


    derudover så kontakt susan kjærgaard blue berry hill, hun er super dygtig og har en meget rolig og positiv tildgang til tingene,samtidig er hun SUPER til det med tilridningen


  • #10   12. feb 2012 Maya Fleur Eghjort - V: Jeg har forlænst oprettet et indlæg derinde ang. hendes mave og der kom mange bud, og der er mange ting der skal afprøves ;o) Lige nu prøver vi med klid og mash et par gange om ugen og så får hun jern/kobber kurv. Hun sover meget og jeg har lært derinde fra at hvis man ikke kan optage jern, så ryger det der kommer ind bare ud igen, så derfor forsøger jeg mig nu med det.

    Jeg tror bestemt også hun har fået alt for lang line, men jeg aner ikke hvordan jeg kan rette op på det nu.

    Hver gang jeg er i stalden forsøger jeg at være glad og går hen og nusser med hende inden hun bliver trukket hen i spiltovet, men det er bare det samme mønster der viser sig hver dag, og det er desværre ikke særlig mutiverende =/


  • #11   12. feb 2012 jeg tænkte om du ikke i punktform kunne skive de probleme der i træningen, for det blev lidt uoverskueligt for mig før, til jeg ville kunne hjælpe med svar smiley

    Men har du overvejet at kontakte susan?


  • #12   12. feb 2012 Ja, jeg har hende med i mine overvejlser, men det bliver først omkring d. 1/7 at vi flyttet tilbage til Jylland (Viborg området) Men det var helt klart et sted at starte og er sikker på at hun er pengene værd! Lige pt. der betaler jeg 1800 kr for opstaldning for en pony som jeg ikke har noget godt forhold til og som tager pusten fra mig =/

    Jamen vi har sgu mange problemer. Det første må være hovrensning, hvor hun ved venstre bagben smider den afsted.

    Ved forbenene gør hun alt hvad hun kan for at bide en i rumpen, heldigvis har jeg stået på mystiske måder, så hun ikke har kunne nå, men har hørt hendes tænder klapre sammen i forsøget. Hvis jeg trækker rundt med hende inde i hallen, tror hun at hun skal gå helt op i nakken af en (dette prøver jeg at lære hende at hun ikke skal ved at svinge med enden af træktovet)

    Altså nu er det snart halvandet år siden jeg sidst har været oppe på hende da jeg pt. mangler en sadel og pga. tilridning er gået i stå. Jeg tror nu heller ikke jeg har modet til at gå i gang med det projekt igen. Men da jeg red på hende, var problemet at hun begyndte at stejle. I starten var det kun meget lidt hun rejste sig og der fik hun et spark i siden og kom så i gang igen, men fra dag til dag blev det værre og til sidste startede hun med det samme jeg havde sat mig op og bare ville have hende til at gå frem. Så stillede hun sig på bagben.

    Hvis hun tror at man har godbidder i lommen (eller andet der bare kunne lyde som mad) så begynder hun at lave tricks, gå helt oppe i hovedet af en og når denne adfærd så ikke fører til en belønning, så bliver hun gal. Ørerne bliver lagt fladt ned og hun bider ud/truer med at bide en.

    Som du nok havde bemærket har vi ikke blot et område der skal arbejdes på, eller ét problem. VI har desværre en hel række! Suk!



  • #13   13. feb 2012 hvor bor du henne af?

    har du skiftet meget foder på det sidste?
    Har den en meget udspilet mave?


  • #14   13. feb 2012 Min besked bliver muligvis lidt rodet, men jeg vil prøve at skitsere hvad jeg har tænkt..
    Hun har tydeligvis ikke haft den konsekvens hun behøver. Jeg sidder lidt med en fornemmelse af at du måske ikke har været helt konsekvent nok.. At du måske én dag har tilladt noget, som du dagen efter ikke har tilladt og til sidst er hesten blevet forvirret. Må jeg - eller må jeg ikke !.
    De mange flytninger på så kort tid er bestemt ikke sundt for en plag.. Det tager ca. ½ -1 år for en hest at falde 100% til et nyt sted og lære at fungerer og blive accepteret helt i flokken, lærer bygninger og rutiner at kende osv. Når hun er blevet flyttet hver gang hun begynder at finde tryghed i en ny flok river du jo hendes fundament op.. I stedet for så at knytte sig til dig som sin "stabile" flok der altid er der, har hun valgt at synes du er dum og træls.. Måske fordi du er usikker og hun føler at hun skal påtage sig lederrollen? Det bør en plag ALDRIG, hverken i forhold til mennesker eller andre dyr..

    Måske er hun også blevet belastet for meget i en ung alder. Rent psykisk. Har du været meget ivrig i din træning? At hun skulle opleve meget på kort tid? Så kan det være grunden til at hun føler sig presset og ikke er sikker på dig som en man kan være tryg ved..

    Jeg vil nok foreslå at du starter et helt andet sted.. Du skal simpelthen bruge en masse tid på bare at være i nærheden uden at træne direkte.. Brug en uge hvor du i stedet for at træne bare sidder i boksen, eks. mens hun spiser sit hø.. Så kan du nusse hvis hun kommer hen til dig og ellers sidde og læse en bog eller andet.. (med dækner rundt om sig er det ikke så koldt)..
    Start derefter med bare at gå og strigle og tage grimen af og på et par gange.. Så kan du begynde med en meget let træning.. Efter en måned eller halvanden kan du starte tilridning forfra..
    Bent Branderup skriver i sin bog at det er en god idé at forberede sin hest ved at hoppe ved siden af den indtil den er rolig.. Først ét hop - pause - 2 hop - pause - 3 hop - pause osv.. Uden at presse hesten.. Og så bare skridt i laaaang tid inden du begynder at trave.. Og så rid hende alene så hun ikke bliver forvirret af andres signaler..

    Og vigtigst af alt.. Gør op med dig selv hvad du accepterer og hvad du ikke accepterer og så gør ingen undtagelser..


  • #15   13. feb 2012 Mht. hovrensningen.. Så skal hun simpelthen have en MEGET kort snor at stå bundet i så hun ikke KAN dreje hovedet nok til at bide dig.. Og så ignorer det..

  • #16   13. feb 2012 Cawani .: Jeg tror du har helt ret. Selina har fået alt for lang snor! Hun er min første pony og har derfor også fået lov til at strække grænserne til det yderste, men nu er det bare endt i farlige situationer pga. hendes adfærd og manglende opdragelse.
    Det sidste år, der har lysten til hende nok også være on/off netop fordi jeg ved hvad jeg kan forvente af hende og jeg nu forsøger at sætte grænser og siger fra overfor hendes voldsomme adfærd, men jeg kan bare ikke se at det går den rigtige vej, tvædigmod.

    Derfor er jeg også endt med at gå med overvejelserne omkring at sælge hende, for jeg føler ikke vi nærmere os hinanden eller at tingene forbedre sig. Og jeg synes ikke rigtig jeg har lavet andet det sidste år, end at prøver på at sætte flere grænser for hende og være mere konsekvent. Når jeg siger nej, så mener jeg altså nej!

    Synes det er pisse svært, men samtidig er det ikke fair overfor hende at fortsætte hvis der ikke sker ændringer, for vi køre jo bare i samme rille konstant. Hun viser en truende adfærd, jeg bliver gal, hun bliver gal, jeg bliver endnu mere gal og sådan fortsætter det bare derud af.


  • #17   13. feb 2012 Hmm, jeg tror ikke det der med flytningerne har taget så tungt på hende, som på andre heste. Hun har altid været meget rolig og nysgerrig af natur. Hver gang hun har været flyttet har hun roligt vandret ind i sin boks, kigget rundt og så ellers givet sig til at æde. I løbet af en uge eller to, tja så styre hun folden med hård hov og de andre heste ved godt hvem de skal "passe på".
    Men hun virker ikke til at have taget skade og samtlige steder har hun virkelig hygget sig med foldkammeraterne og været nem at tage med på tur. Desværre er det lang tid siden at jeg har haft mulighed for at tage hende med på en gå tur (der hvor hun står nu, er der 500 m hen til en motorvej)

    Jeg skal selvfølgelig ikke kunne udelukke at flytningerne har noget at sige, for hun har været flyttet meget, men det er jo første startet for et års tid siden/halvandet. Og inden det havde hun også været flyttet en del gange.


  • #18   13. feb 2012 Det jeg mener med flytningerne er at hun ikke har haft en fast grund under fødderne.. Konkurrence heste bliver jo også solgt rundt og flyttet hele tiden og det er jo "almindelig" kendt at de er mega stressede..
    Selv de roligste heste lader sig jo påvirke..
    Jeg mener ikke at du nødvendigvis skal give hende kortere snor metaforisk set, men være mere konsekvent - ikke lad hende tage styringen..

    At du siger at hun styrer på folden kan også gøre det.. Hun er vant til at styre de andre og ældre på folden og det er ikke sundt for en en babyhests psyke.. Det vil jo svarer til at lægge ansvaret for at familiens økonomi fungerer over på en 12 årig..
    Når hun er vant til det, vil hun også kæmpe for at styrer dig fordi hun mener at "det plejer hun og det skal hun".. Derfor er du nødt til at vise hende at du ER leder og at du ikke bare giver op..

    Jeg mente det bogstaveligt at du skulle binde hende i en kortere snor når du renser hove så hun ikke har held med at vende sig om for at bide efter dig.. Og bliver det slemt så køb en flaske bidstop og giv hende et sprøjt af på mulen når hun bider..

    Du må ikke hidse dig, men stå fast og være rolig - så er du den mest stabile leder i endes øjne..
    At det hele bliver værre nu KAN være et godt tegn.. Ungheste ar det med at blive RIGTIG RIGTIG stride i en periode lige inden de "overgiver" sig..

    Og derudover vil jeg sige tak :).. Du er SÅ dejlig at give råd eller fortælle hvad man tænker fordi du tager det op til overvejelse og tager i mod :).. Du bliver ikke sur - som de fleste andre - hvis man ikke smider roser hele vejen foran..


  • #19   14. feb 2012 Jeg har ikke nogen råd som ikke er givet, men jeg vil også rose din måde at tage imod på.
    Det gør at man kan læse med hele vejen, og selvsortere i de indkomne forslag, uden at læse en masse fnidder.

    Godt gået, og med dét åbne sind skal du nok komme igennem ungheste tiden, jeg hepper på dig smiley


  • #20   14. feb 2012 Cawani .: Jeg har givet mig i kast med forsøget med at bruge træktovet til at løfte hendes bagben med, men nu kommer problem nummer to så. For det kan hun nemt! Hun løfter det lige så stille op og gør ingen numre. Jeg forsøgte 2-3 gange i går og med samme resultat. Hvilket hun selvfølgelig fik ros for, men hvorfor fungere det helt perfekt hvis jeg løfter benet med tovet, men ikke hvis jeg selv stiller mig ind og begynder at tage benet op. Jeg når netop kun lige at få hånden om benet før hun får sit lille "anfald."

    Det med psykoen kan jeg ikke gøre så meget ved, hun er en bestemt dame og har næsten altid været det. Ved ikke om det måske kommer af at hendes mor eftersigende døde da hun var 2-3 måneder. Og hun har gået med heste og ponyer i alle størrelser og aldre og det har alligevel været hende der var bossen.
    Tror det begyndt det 3 sted jeg havde hende til at stå (de to første steder der gik hun mest for sig selv og var ikke knyttet til de andre heste)

    Jamen selvfølgelig tager jeg imod de råd der kommer, hvorfor ellers bruge tid på at oprette et indlæg ;o) ?

    Men giver jer ret, det er desværre ikke alle der tager det særlig modent hvis folk ikke roser dem eller giver dem ret. Det ender oftes i mudder kastning og slettede tråde.


  • #21   14. feb 2012 Mit bud er at hun måske med tovet bedre kan holde balancen? Eller hvis hun måske er øm eller skæv i krydset kan det være at din vægt der læner op ad hende gør mere ondt? ..
    Eller du ikke forlanger benet ligeså højt op/tilbage med tovet som med hånden..
    Kan du løfte med tovet og så "overtage" med hånden?..
    For så kan du prøve at have tovet på og så bare gradvist tage tidligere og tidligere fat i benet..

    Du KAN netop gøre noget ved psyken.. Det kan meget sandsynligt være fordi hendes mor er død.. Så har hun måske ikke "lært" hestesprog rigtigt..
    Du kan afhjælpe det ved at du tager lederrollen når hun er sammen med dig.. Så hun kan slappe af når hun er sammen med dig..


  • #22   14. feb 2012 Jeg tror du har ret ang. det med hestesprog. De første steder jeg havde hende, der gik hun sammen med andre heste, men hun gik altid for sig selv, væk fra flokken og man så hende aldrig stå og klø en anden eller bare stå sammen med dem. Dette ændrede sig heldigvis løbende og hun fik sig nogle rigtig gode foldkammerater som hun blev utrolig knyttet til (specielt en fjordhest) De skreg nærmest når de blev skilt fra hinanden.

    Hmm, må forsøge mig med tovet igen. Tror ikke hun er øm :o)
    Jeg har hende altid en tur inde i ridehallen hvis der er ledigt selvfølgelig og jeg når knapt nok at få grimen af hende før hun begynder at springe rundt, bukke løs og stejle som en gal, ned og rulle sig og så starter vi da lige forfra igen ;o)

    Men hvis det var balancen, burde det samme problem så ikke opstå ved begge bagben og ikke blot det venstre?


  • #23   14. feb 2012 Du skriver, at når hun strejler, så får hun et los. Nu er hun begyndt at stejle, når du sætter dig op, og vil have hende frem. Hvad er dit frem signal? Et los? For det forbinder hun jo med at stejle.
    Tror du skal starte helt fra bunden, de helt basale ting, og virkelig sætte dig i respekt denne gang. Men lad for guds skyld være, med at slå hende over mulen!


  • #24   14. feb 2012 Ikke nødvendigvis..
    En ridehest kan fx. godt være smidig i den ene side, men stiv i den anden.. Hvis det er tilfældet vil den som regel træne musklerne en smule skævt også for at kompenserer.. Det er lidt det samme med balancen.. Hun udfordrer jo ikke selv sin balance hvis hun kan klare sig uden at gøre det..


  • #25   14. feb 2012 Josefine&Merlin<3 *: Nej, mit start signal var via lyde, for at opmundtre hende til at gå frem, eller blot at sætte foden let i siden af hende og dette var mere end nok til at hun stilte sig på bagben og derfor har jeg fuldstændig droppet at tilride hende selv. Jeg har mistet modet, hun er en for stor en mundfuld for mig.

    Men som jeg også har skrevet, så var der jo ingen problemet de første 10 måneder hvor jeg red på hende? Hun blev ryttervant på en mark, hvor jeg efterfølgende kunne ride rundt uden sadel og kun i grime og træktov? Dette gjorde jeg nogle gange for sjovts skyld og ellers havde hun en sidepull på og det fungerede til UG. Hun kunne dreje for ben/let tag i tøjlen (tøjlen var ikke engang altid nødvendig) og stopsignalet, tja det tog et par meter, men det virkede ubeklageligt.


  • #26   14. feb 2012 Smiling horses .: Nej hun virker ikke udspilet, men måske en anelse fed ;o) det er dyrelægens ord. Men hun er også passet med ormekur, så der burde ikke være noget at komme efter der, hvis det var det du havde i tankerne :o)

  • #27   15. feb 2012
    Faster rammer !

    Hav nogle bestemte regler som gælder HELE TIDEN.

    Istedet for dask og slå, så prøv med "NEJ" eller "ARH" og bak hende. Og lav noget andet, som hun er god til og ros hende, så hun stadig synes det er behageligt at være i dit selskab.

    Tag tålmodigheden med ud i stalden istedet for krigermasken. Hav ingen forventninger til hende, så hun ikke kan skuffe dig. Det bliver en lang proces og du skal tage de små sejre til dig smiley

    Jeg ville vente med at smide alle mulige op på hende, til det fungerer fantastisk for dig og hende, så hun kun får én form for signaler, nu hvor hun stadig er igang med at lære det hele.

    Jeg tror at i dit tilfælde, skal du tænke: less is more.
    Små sejre istedet for lange ture hvor der kan snige sig mange problemer ind og til sidst er tålmodigheden nok ikke helt så lang som den burde smiley

    (Jeg har ikke læst de andre indlæg)


  • #28   16. feb 2012 Jeg har det sidste halve år trænet en hest med præcis de samme problemer. Ejeren af hesten havde prøvet længe at få den til at holde op med at bide, stejle og alle de frække problemer der var med den. men hun fik den også som føl og havde ingen ide om hvordan man skulle træne og tilride en hest. det kan meget hurtigt gå galt med en unghest hvis man ikke lære den de rigtige signaler fra starten af.

    Så det du skal, med din hest er, at starte helt på ny. forestil dig, at hun aldrig har været i menneske hænder før. Læs en masse om horsemanship og prøv nogle af øvelserne af stille og roligt på hende.
    og så skal hun aktiveres rigtig meget! slip hende gerne fri på banen og laden hende løbe rundt for sig selv. det er en rigtig god ide at gøre hver gang inden i går i gang med træningen. så får hesten lige kruttet lidt af og så skulle den gerne være klar til at koncentrere sig om dig smiley

    når du renser hove på hende inde i stalden så bind den i to snore lidt stramt så hun ikke kan vende sig om og bide dig. og så hver eneste gang du rør ved bennene, løfter og renser, så ros hende til skyerne. på den måde finder hun langsomt ud af at det ikke er noget der gør ondt og at det tvært imod er en god ting. MEN, hvis hun så napper ud efter dig, så vender du dig om og giver hende den største balde. hvis hun når at bide så må du godt knalde den en.

    Stejleriet er noget der skal kæmpes med motion for det meste. Det er for det meste stædige hopper uden fantasisk motion der stejer af stedighed fordi at de ikke vil gøre det man beder dem om.

    nej det var ikke rigtig orm jeg tænkte på.
    Den hest jeg trænede have også kronisk tyndskid og alle troede at den var fed, selv dyrelægerne bedte dem om at sætte den ned i foder. og man kunne bare se at den sultede. så fik vi en dyrekinosolog (min moster) til at teste den og hun konstaterede at det var svamp i maven som den havde gået med i mange år. vi fandt noget 100% sukkerfrit med til den. i dette tilfælde valset havre, den kom på medicin og så blev den rørt hver dag.

    Jeg er ikke sikker på om jeg fik det hele med. der er jo så meget tekst. smiley
    Jeg synes ikke at du skal give kampen op endnu med hende. Det vil blive din drømme ponny når du lære dens sind ordentligt at kende.
    hvis du er interresseret i undervisning eller andre former for hjælp fra min side så kan du kontakte mig via min hjemmeside (link fjernet)

    vi har i øjeblikket også to ledige pladser. så der er mulighed for at få din hest i træning hos mig i et par måneder. men fandt nu aldrig ud af hvor i stod henne af nu?

    mvh Josefine Pape


Kommentér på:
Umulig pony - Aner ikke hvad jeg skal stille op?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce