{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
396 visninger | Oprettet:

Underlig foderplan... {{forumTopicSubject}}

Hej

Eddie har jo fået taget blodprøve, han manglede zink og havde for meget protein og urea...
Derfor skrev jeg til en der laver foderplaner. Hun har nu efter en uge udarbejdet en foderplan. Som hedder 3 kg. wrap + 15 g. salvana mineraler...
WTF. Tænker jeg.

Skrev til hende at han fik 300 gr. foder nu og kan dårligt holde huld ved det, hvordan kan hun så tro at han kan holde huld og muskler på så lidt foder dagligt?

Jeg er i vildrede.
Hvis han har nyrerproblemer, fordi han har fået for koncentreret foder/for store mængder. Så er 15 gr. måske nok og bedre. Men hvordan helvede skal han holde huld?

Jeg er frustreret, nu har man betalt penge for at få en proff vurdering, og så er den ikke mere prof end et alm. foderplanprogram. smiley

Hvad søren skal jeg gøre...
Skal jeg følge hende underlige foderplan og vide at han ifølge foderplanprogrammet er dækket ind, eller skal jeg forsøge med noget 3.

Piv er grædefærdig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underlig foderplan...
  • #2   24. feb 2012 Tak, har nu skrevet til to andre foderforhandlere, brogården og hippolyt. Håber de kan hjælpe bedre. Men forstår det ikke da jeg beskrev hesten for denne foderkosulent, og personen er uddannet indenfor faget...

    Har skrevet til hende igen, måske hun kan rette det til. Ellers har jeg spildt 250 kr.

    Jeg får besøg af vores akupunktør, som tidligere har været dyrlæge, på tirsdag. Så hører jeg hende ad.


  • #3   25. feb 2012 Min største bekymring er at han har nyrerproblemer (måske) og dette gør at jeg ikke må overbelaste dem mht. foder.
    Enten er det nyrerproblemer, eller også er det forkert fodring nu. Men han får samme foder som DD gjorde da han var 2 års.


  • #4   25. feb 2012 hmm jeg ville nok snakke med min dyrlæge om det...måske han kan hjælpe dig, og give dig nogle hints... hvilken foder konsulent har du fået denne foderplan a? jeg tænker 3 kg wrap og 15 vitaminer/mineraler det lyder helt hen i vejret, det er sådan noget man giver shetter??!!

    Maddi får 4-6 kg wrap/hø i boksen og ad libitum på folden også 1 kg foder i kryppen... jeg ville vælge a snakke med en foderkonsulent der kender til miniature racen, for det lyder som om hun tænker på den gammel dags mini hvilket han jo ikke er...

    JEg håber det lykkes for dig, og giv endelig lyd hvad de andre siger smiley er da lidt spændt på hvad de mener er det bedste for din lille sprællemand smiley

    dette var hvad brogården sendte til mig:

    Vedrørende foderplan til BW’s Madelen, Miniature, 16 mdr., forventet udvokset ca. 110 kg:
    Jeg har udarbejdet et vejledende fodringsforslag baseret på hø/wrap, Fase II og lucerne.

    Fase II er et müslifoder til drægtige hopper og ungheste fra 1-3 år. Fase II har et højt indhold af proteiner, vitaminer og mineraler, sådan at unghesten/hoppen dækkes ind med alle de nødvendige næringsstoffer på en forholdsvis lille mængde. Fase II indeholder havre.

    Samtidig er det vigtigt at din hest får tilstrækkelige mængder grovfoder (hø, wrap) af en god kvalitet. Den anbefalede minimumsmængde grovfoder (Hø/wrap) er 1,5 kg hø/wrap per 100 kg hest. Denne mængde er nødvendig for at sikre hestens behov for fordøjelige fibre og forebygge sygdomsproblemer.

    Hartog Lucerne Mix eller Brogaardens Lucerne Mix sørger for, at hesten får fordøjelige fibre og er med til at øge tyggetiden. Jo længere tid hesten tygger på sit foder jo bedre vil den udnytte det, den holdes beskæftiget og det øger spytproduktionen som jo i høj grad er med til at beskytte hesten mod forskellige sygdomsproblemer bl.a. mavesår.

    Foderplanen ser således ud (daglig mængde foder der skal fordeles på 3 daglige måltider):
    Hø/wrap ca. 1,5-2 kg/dag
    Fase II 425 g/dag
    Lucerne Mix 200-400 g/dag
    Salt Adgang til saltsten
    Gå gradvist over på ovenstående fodringsforslag i løbet af 2 uger. Kontakt mig, hvis hesten bliver for tyk/tynd, da fodermængderne i så fald skal justeres. Vær altid opmærksom på, at hesten ikke vokser for hurtigt. Fodermængderne skal justeres, hvis hesten får græs – græs er ikke medtaget i foderplanen.

    Kontakt mig efter 3 uger og fortæl hvordan det går. Nogle gange skal foderplanen justeres, så det passer til den enkelte hest. Det vigtigste er, at hestens foderstand holdes passende. Hesten må med andre ord hverken blive for tyk eller for tynd.


  • #5   25. feb 2012 Hey.

    Jeg har skrevet til brogården i går. Og har skiftet foder i dag, da jeg synes der skulle ske noget. Har valgt ERS Pellets, som er til at forebygge nyrerslag. Der skal han have 300 gr.

    Min dyrlæge kunne desværre ikke hjælpe mig mht. foder. (underligt)


Kommentér på:
Underlig foderplan...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce