{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.664 visninger | Oprettet:

orm orm og orm {{forumTopicSubject}}

ja min hest har nu 3 år IKKE været orme fri, jeg er i lag med dyrlægen, men der er ikke noget at gøre end at tage den obligatoriske l*rte prøve og derefter at vente svar på ægtællingen.. det resultere i at han taber sig og tager på, dette er næsten aldrig stabilt han plejer at gå max en måned med god foder stand (og nej det er ikke bisserne de bliver tjekket ofte, og ordnet hvis der er noget) også taber han sig igen, så kan jeg bruge godt 4-6 måneder for at få ham op på normal foderstand også taber han sig igen..
hvis der stadig er orm så får han self ormekur, men hvis der ikke er orm skal jeg have taget en blodprøve da jeg har lidt mistanke om at det evt kan være stofskiftet..
jeg fodre nu med linamix og conditionmix fra spillers mener jeg, og derudover 10-12 kg blandet hø og wrap, der er desuden kvalitets halm som de spiser lystigt af..
han går i løsdrift og dækken og ingen halm er ikke mulige løsninger..
kender i andre former for foder som hesten kan få at spise? olie fungere ikke da hesten ikke spiser sin mad..
jeg har overvejet at give lucerne eller lign


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  orm orm og orm
  • #1   12. apr 2012 Sort havre har jeg haft succes med. Der er olier i, og skulle eftersigende have god virkning for maven, der er ikke det samme stivelse i som i andre korn.

    Poppet majs, skulle være godt, jeg har dog ikke prøvet, men ved andre ha gode erfaringer.


  • #2   12. apr 2012 Hvor meget conditionmix giver du?

    Jeg ville få lavet en foderplan til ham. Selvom Spillers godt nok skriver at en pony (350 kg) bare skal have 2 kg conditionmix og så stråfoder, så tror jeg ikke at din hest er dækket ind med vitaminer og mineraler.

    Ang. orm, så er der jo ikke andet for end at teste ham 4 gange om året. Du kan jo sende gødningsprøven til www.equilab.dk det er nemt og billigt og har hesten orm, så får du tilsendt en ormekur. Du kan også forsøge at tjekke hesten for andre end de almindelige orm - måske har din hest bændelorm.

    Det er sjællent at heste er ormefri. Min pony er blevet tjekket for orm gennem hele livet og har altid haft så mange at hun skulle have ormekur. I løbet af de sidste 4 år var sidste gang første gang nogensinde at der stod NUL.


  • #3   12. apr 2012 Claire Isabelle B
    jeg får det lavet hos min almindelige dyrlæge, han har ingen andre orm, end de normale.. jeg regner med at han får ca. 1 kg conditionmix og 1kg linamix, jeg bliver nød til at tilsætte lidt melasse da han ellers ikke spiser det..

    obs. han får kun foder en gang om dagen med mindre vi rider da det er det der er i opstaldingen..

    jeg regner med at jeg inden længe skal have købt en gang vitaminer, vil dog helst have fat i travos, da han bedre kan lide dette, vi har haft en stor slik spand med vitaminer og mineraler, så det virker lidt usansynligt at det er mangel på vitaminer


  • #4   12. apr 2012 Louise Ø
    sorthavre har jeg også selv overvejet.. og poppet majs rør han ikke med mindre de har været i blød i et døgns tid


  • #5   12. apr 2012 Louise Ø
    sorry mener self 12 timer smiley


  • #6   12. apr 2012 Hvis han kun får 1 kg af spillers, så får han jo heller ikke nok vitaminer og mineraler og quarteren skal faktisk behandles som en hest, da den er en lidt mere robust og stærk type.

    Mineraler er flygtige og kan derfor ikke sidde særlig godt fast i en sliksten. Derudover har undersøgelser, mod forventning, modbevist at heste selv spiser hvad de har brug for, derfor ville jeg ikke lægge vitamin og mineralindtaget an på en sliksten. Hvis ikke han er dækket ind, kan han have svært ved at optage den anden mad han får ordetligt og kan derfor ikke udnytte den.

    Det er helt fint at i kan få tjekket orm hos dyrlægen - det lød bare på dig som om at det var besværligt og at det var noget i kun fik gjort 2 gange om året. Jeg ville komme det til livs ved at tage gødningsprøver hyppigere og så behandle ham hyppigere, hvis han havde orm.


  • #7   12. apr 2012 Claire Isabelle B
    det er som sådan ikke en slik sten men en balje (50 kg mener jeg) og de står i den hver dag..

    nej nej slet ikke besværligt, men at få hesten til at skide mens man er der er svært smiley

    sidste år fik han 3 ormekure, forår, sommer og efterår.. her til vinter fik han igen (januar)
    men regner med at få købt nogle vitaminer til ham


  • #8   12. apr 2012 skal de ikke også skifte fold når de har fået ormekur?
    Mener at vi skifter et par dage efter kuren er givet. Ellers æder de d hele igen?


  • #9   12. apr 2012 hmm det aner jeg sq ikke.. de andre er orme frie (under det der kræver kur) dvs. de får kun en om året.. og vi har ikke mulighed for at skifte fold

  • #10   12. apr 2012 Sliksten - vitamin-balje - det er hip som hap. Mineralerne er flygtige og hesten ved ikke selv om den har brug for det - desværre smiley

    (link fjernet) - Blot til hyggelæsning smiley

    Forebyggelse af orm:
    Smitten kan nedsættes på forskellige måder, man kan:
    -Nedsæt antallet af heste på folden
    -Fjern gødning på foldene - en gang pr uge (det vigtigste)
    -Foldskifte omkring midsommer (en fold er ikke ren før efter 1½ år uden heste)
    -Samgræsning med andre dyrearter
    -Omlægning af folde hvert 2.-3. år
    -Fodring på folden når det bliver småt med græs


  • #11   12. apr 2012 de går både sammen med dådyr (tamme) og køer der udover er de alle på sommergræs i 1-3 mdr

  • #13   12. apr 2012 Jeg har haft rigtig god erfaring med den sorte havre. De tager godt på af det. Du kan evt bruge den sammen med 500 gr linamix, det gav jeg sammen med et tilskudsfoder, og godt hø, og min hest tog stille og roligt på.


  • #14   13. apr 2012 vi har brugt 2 forskellige ormekure så de er ikke ens.. der er hel og ikke mange ormekure men 3 som man bruger i dk, en på sjælland, en på fyn og en i jylland.. dem skifter man mellem med jævne mellemrum for at ormene ikke skal blive resistente.. på opstaldings stedet er der orme strategi, og de bliver også tjekket og behandlet hvis det er nødvendigt

  • #15   13. apr 2012 Må jeg spørge hvorfor du mener at dækken ikke er en mulighed i løsdrift?

  • #16   15. apr 2012 Camilla og Fjordhesten Bailey D

    jeg synes at du bør læse mit første indlæg igennem inden du svare !

    der står bla.
    "dækken og ingen halm er ikke mulige løsninger"

    og i et af mine andre indlæg står der
    "han får kun foder en gang om dagen med mindre vi rider da det er det der er i opstaldingen.." og jeg har ikke mulighed for at komme om morgnen eller midt på dagen og fodre ham da jeg går i skole...
    og den foderplan du kommer med indeholder alt for meget mad til en portion da heste i gennemsnit kun kan indeholde 2 liter foder pr. måltid


  • #17   15. apr 2012 desuden rider vi næsten ikke pt. og slet ikke hård træning

  • #18   15. apr 2012 Camilla og Fjordhesten Bailey D

    det med halmen er at den harj eg ikke mulighed for at fjerne, de har 2 overdækket skure med bund i som så er halm..

    dækken er ikke en mulighed da han somsagt går sammen med tamme dådyr som spiser hestens dækken og jeg har ikke råd til at købe et nyt dækken hver uge..

    jeg ville høre om der var andre kombinationer af foder der giver mere end det jeg giver pt, uden at mængden blev for stor..

    hvad mener du med at hesten er resistens? ja jeg troede at det var ormene der var resistente overfor ormekuren ligesom mennesker/dyr kan blive overfor antibiotika?

    hesten flyttes ikke da han endelig har et sted hvor han fungere i en flok, og hvor han har det godt socialt


  • #19   16. apr 2012 Camilla og Fjordhesten Bailey D

    build-up fra brogården spiser kræet ikke og synes at der er ufatteligt meget sand i..

    ja resten af flokken bliver tjekket og behandlet hvis det er nødvendigt..

    nu lider min hest ikke, det vil jeg gerne lige pointere.. som sagt er han ikke tynd hele tiden, da han somsagt i det første indlæg tager på men taber sig igen, og tager på og taber sig igen..



  • #20   16. apr 2012 Camilla og Fjordhesten Bailey D

    jeg tager skam ansvar.. men når hesten ikke kan flyttes pga sind! vil en flytning pt bare gøre ondt værre..

    han er ikke nederst i flokken men ligger lige under førehoppen og er derfor ikke svag i flokken og viser desuen ikke tegn på at være svag..

    du får det til at lyde som om jeg mishandler min hest, når den vejer 100 kg for lidt iforhold til dyrlægens udsagn og race beskrivelse


  • #21   16. apr 2012 Du har tydeliggjort din problemstilling og det deer kan hjælpe dig og din hest er 2 ting (husk indtrapning):

    1. Et vitamin og mineral-tilskud, der ved en forholds lille mængde sørger for at dække ham 110% ind med de vitaminer og mineraler som han har brug for og som er vitale for hans foderoptagelse. Jeg bruger selv st. Hippolyt Gemüse-Krauter til dette formål.

    2. Olie. 3 dL olie svare til 1 FE, som svare nogenlunde til 1 L havre. Det er en forholds lille mængde i forhold til energioptaget. Derudover er det lettere at optage fedt, frem for stivelse. Du kan give op til 1 DL pr. 100 kg hest (idealvægten - husk altid at udmåle fodret til idealvægten) . Hvis du benytter olie som primere energikilde (som jeg vil råde dig til) ville jeg også råde dig til at benytte en kvalitetsolie. Der findes forskellige hesteolie fra Brogården og St. Hippolyt, men 2 af de vigtigste ting du skal tænke på er at olien skal være koldpresset (sætter sig ikke på kroppens organer da olien bedre kan optages) samt at der skal være E-vitamin i olien, da olie øger behovet for E-vitamin. Derudover er der omega 6 og 9 i hørfrøolie - 2 ting der også er sunde og nødvendige for din hest. Der findes mange forskellige smage i olier, så prøv dig lidt frem.

    Du nævner at din hest er kræsen. En hest kan lærer meget - så start med at bare putte en teskefuld olie i og spiser han det øger du mængden. Spiser han det ikke så giv det til de andre (i en spand som du stiller frit på folden). Efter 3 dages forsøg, hvor han har set de andre heste spise hans mad og "sult" skal han nok spise det smiley

    Og ja, så resistenstjek din hest. Dette gøre ved at tage en ny prøve 10-14 dage efter ormekuren er givet. Hvis kuren ikke har dræbt ormene er de resistente og en anden kur skal benyttes. Kontrollere ham derudover oftere (4 gange pr år) så du kan få ham behandlet i tide (inden han bliver underernæret)


Kommentér på:
orm orm og orm

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce