{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.076 visninger | Oprettet:

Knap 1 års hingsteføl sat ud til min hoppe... {{forumTopicSubject}}

Jeg står med et lille problem, der går mig en smule på.
For 2-3 uger siden fik stalden et nyt hingsteføl, på knap 1 år. Mig bekendt er han en welsh eller en welsh blanding.
Normalt kommer jeg først i stalden efter hestene er lukket ind, men idag kom vi tidligt ud. Da jeg går ud til foldene for at hente Pearl, kan jeg se at føllet står på fold med Pearl.

Jeg må indrømme at det gør mig en anelse urolig, ikke mindst fordi hun meget gerne skal bedækkes i år.

Jeg ringede self. til staldejer med det samme, og fik at vide, at han virker til at være bagefter, både fysisk og psykisk, så de regnede ikke med at han havde/vil gøre noget.
Jeg står og skal have sæd hjem fra USA, hvilket ikke er billigt, og jeg føler lidt at jeg er tvunget til at skulle have hende tjekket nu, inden jeg får sæden hjem.

Hvad ville I gøre?
Ville I få hende tjekket, og hvem skal betale for det? Og evt. for abort sprøjte, hvis dette skulle være tilfældet?

- Et andet spørgsmål er, hvis hun skal have abortsprøjte, er der så mindsket chance for at hun kan blive drægtig igen, ligesom der kan være ved mennesker efter abort?

Jeg er simpelthen så træt af det, og det går mig virkelig på.
Føllet var meget interesseret i Pearl da hun kom ud igen (går og bider hende i låret og følger hende rundt), men om det er fordi han ser hende som modereksemplar, som legekammerat eller som hoppe, ved jeg ikke? Han virker meget tilbage/ung, så jeg håber bare det er drengestreger.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Knap 1 års hingsteføl sat ud til min hoppe...
  • #1   30. apr 2012 Heh "regner emd" at den ikke gør noget hmm jojo. Jeg ville bede ejer om at flytte den på en anden fold uden hopper asap!

  • #2   30. apr 2012 Helt Enig med Anne K

    Selv om den virker tilbage af sin andre, kan de skam sagtens, har selv prøver det for en del år siden.


  • #4   30. apr 2012 Enig med Anne K.
    Jeg syntes den ansvarlige ( for at have lukket dem sammen ) skal betale en scanning af Pearl om 16 dage.


  • #5   30. apr 2012 Sikket et skønt opstaldningssted.
    Jeg var blevet så rasende hvis det var min hoppe det var sket for.


  • #6   30. apr 2012 Men læser jeg det korrekt - lukkede du din hoppe ud i folden igen til hingsteplagen?

  • #7   30. apr 2012 Hallo den er knapt et år:-) det er de færreste der overhovedet ved hvad de er i stand til der... Så hvis han ikke er hingstet bedækker han næppe, og hvis han er welsh er han så ikke for lav?

    Så slå koldt vand i blodet... og se om hun bliver hestegal om 14 dage og hvis ikke ja så ved du hvad vej det er...


  • #9   30. apr 2012 stald esman

    min hingst var nu fint igang med at forsoege med stivt pivtoej og to boller i posen som 8 mdrs


  • #11   30. apr 2012 Jeg er også virkelig gal - Jeg synes simpelthen det er SÅ for dårligt. Specielt fordi ejerne af stalden selv avler. Så burde de da vide bedre. Stedet har min. 1 vallak, så jeg vil mene at det ville være optimalt at lukke ham og føllet sammen istedet for.

    Jeg har skrevet at jeg vil have Pearl på en anden fold, og hvis det ikke kan lade sig gøre, så skal hun ikke på fold imorgen (hvilket jeg også vil være virkelig træt af. Var bl.a. derfor hun blev lukket på fold bagefter idag, da hun stresser af at stå inde.

    Hun kommer som regel i brunst omkring d. 16, så der er et lille stykke tid igen - Til gengæld betyder det så også, at de muligvis har været på fold sammen, mens hun har været i brunst.

    Nu ved jeg godt at han ikke er så stor, men en af grundene til at Pearl skal insemineres er, at hun netop ikke kan holde til naturlig bedækning pga. Kissing Spines, hvilket staldejerne også godt ved. Øv hvor jeg synes det er træls.
    Jeg ønsker dog ikke at flytte hende, da jeg ellers er rigtig glad for at være der, og det er Pearl også.

    Men ja, mht. omkostningerne må jeg lige snakke med dem, for hvis det viser sig at der er noget, så må de stå for regningen - Andet mener jeg ikke kan være fair.
    Undrer mig bare at de tør. Han går sammen med to af deres egne ponyhopper (som heller ikke skal ifoles), og så sammen med min venindes TWH som nu er blevet flyttet.


  • #12   1. maj 2012 hingste i den alder kan skam sagtens bedække uden de behøver være hingstet.

    hvis hoppen er i brunst skal de nok finde en måde og få det ordnet på selvom han er mindre end hende. nogle hopper lægger sig endda ned for hingstet kan nå.

    det er vigtigt og få scannet rettidig så det ikke når og sætte sig fast hvis der er en drægtighed, da en abortsprøjte vil udsætte muligheden for drægtighed efterfølgende mindst 120 dage.
    så hvis ikke hun går i brunst efter planen få hende scannet hurtigst muligt.

    og selvfølgelig mener jeg staldejer burde betale da du ikke er blevet oplyst om hun har lukket din hoppe sammen med en hingst du ikke ønsker føl med.

    og så er det jo ikke kun at den evt har bedækket den, men den kan også have gjort hende uren, så en svaber ville også have været ønsket hvis det havde været min hoppe.


  • #13   1. maj 2012 jamen soede Lykke, det er nu ikke super ansvarligt at iofole en hest der har kissing spine af en saadan graed at den ikke kan holde til en fysisk bedaekning.... de sidate 3 mdr i draegtigheden er LANGT mere belastning for hendes ryg end en naturlig bedaekning.

    desuden er der adskellige ting der indikerer (dog uden at vaere medicinsk bevist) at kissing spine er arveligt... mange afkom af kissingspine hopper faar selv problemer naar de skal til at rides.


  • #14   1. maj 2012 Idag er Pearl kommet ud på en anden fold sammen med tre hopper og en vallak. Jeg var virkelig nervøs fordi hopperne er store, og Pearl kun er 153 cm. Det gik dog heldigvis godt. Vallakken gav lige et spark da hun kom ind, og han ramte hende, men der var intet at se på hende, og hun virkede ikke øm.

    Hvad angår avl og Kissing Spines, så har jeg to dyrlæger indover, og begge har sagt god for det. Det meste tyder på, at det ikke er arvet, men noget hun har fået mens hun er vokset op.
    Hverken forældre har KS, og ej heller hendes helsøskende. Ligeledes har hun tendens til overvægt, hvilket kan være synderen hvis det er fejlfodring. Og så er der nogle andre ting der også peger i den retning. Generelt er KS meget sjældent inden for TWHen - Jeg har bare trukket katten i sækken.


  • #15   1. maj 2012 jeg giver jane helt ret, at kan hun ikke holde til og blive bedækket den tide det vil tage og belastning det giver, så bør du nøje overveje om det vil være sundt for hende og gå de sidste 3 mdr af drægtigheden, der vil hun kunne blive meget besværet af den ekstra vægt igen.

  • #16   1. maj 2012 ikke fordi det overhovedet så er i orden din hoppe måske er blevet sprunget på af den 1 års:-)

  • #18   1. maj 2012 lykke det er jo ligemeget om det er noget hun har faaet onder opvaekst (og man kan ikke saadan bare lige faa kissing spine, der skal noget temligt voldsomt til at rykke ved torntappenes naturlige placering).... hvis hoppen har det i saa udbredt graed at hun ikke kan holde til belastning fra naturlig bedaekning saa syntes jeg du er rablende sindsyg at tage dyrlaegens ord for at hun ikke vil have problemer under en draegtighed.... den dyrlaege der fint toer sige den ikke kan taale naturlig bedaekning men sagtens kan avles paa burde have taget sin berittigelse fra sig for han/ hun forvolder jo bevidst smaerte paa din hest.

  • #19   1. maj 2012 Okay, jeg har måske fået formuleret mig forkert.
    Dyrlægen har ikke sagt at hun ikke kan holde til naturlig bedækning, men hun har anbefalet mig at få hende insemineret istedet for, for at spare hendes ryg.

    Jeg stoler meget på min dyrlæge, og ved at andre der har samme også har fuld tillid til hende. Men jeg gør ikke noget uden at have en dyrlæge ind over.
    Og som sagt, så har jeg fået sagt god fra to forskellige dyrlæger.

    Pearl er forresten i brunst idag, så det er et positivt tegn.


Kommentér på:
Knap 1 års hingsteføl sat ud til min hoppe...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce