{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.061 visninger | Oprettet:

Pas på med græsset. {{forumTopicSubject}}

Dyrlæger siger, at der er rigtig mange heste der disse dage får tarmslyng. Det ved jeg, fordi en hest på det sted jeg har mine, igår døde af tarmslyng. Det var min underviser der har stedet's hest.
Hun er meget forsigtig med hvor meget hun giver af gangen af græs til hestene. De stod på meget lidt græs.

Men der var ikke noget at gøre, fordi det lige nu kommer så hurtigt og er så stærkt, og hestene elsker det så de æder det selvfølgelig, og de kan IKKE tåle det.

Så har i Jeres heste på jordfold, så vent lidt endnu med at sætte dem over på græsset. Mange mennesker tror ikke det kan gøre noget, men står de der døgnet rundt er de særligt udsatte, fordi græsset er særligt stærkt i skumringstiden.

Bare en lille reminder, tænker de fleste nok ved det, men det kan altså ske for alles heste. Det skete jo for os herude som er meget grundige med hvad de får. Her var bare en hest hvis tarm alligevel svigtede..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pas på med græsset.
  • #1   11. maj 2012 fedt at få det af hvide så jeg vil holde et godt øje med lille coda fra nu af smiley

  • #2   11. maj 2012 en go ide er a gi dem noget fyldstof inden de kommer ud på græsset, som kosetter, grønpiller eller lign der fylder dem op, med masse a væske.

    det har virket på mine altid, de kaster sig derfor ikk over græsset


  • #3   11. maj 2012 Mine går kun på græs 2 timer om dagen indtil videre smiley

  • #4   11. maj 2012 tror kun det er de heste som normalt ikke har adgang til græs hele tiden. f.eks hvis de kun får få fold timer dagligt.

    derimod de heste som står 8-10 timer, er det ikke så slemt. =)


  • #5   11. maj 2012 Ja, det nok ikke de heste, hvis mave har vænnet sig til græsset.

    Hestene hvor mine står er allrede græsset op og går nu på dagsgræs, indtil nattetemperaturen er mere fast på omkring de 10 grader.



  • #6   11. maj 2012 Min hest har gået på en fold hele vinteren, hvor der har været lidt græs, de har haft fri adgang til wrap osv. - mon der sker noget ved at hun bliver ved med at gå der? Hun kommer ind mellem 15-17.
    Hun er ikke på sommergræs endnu, og kommer det først i juli-august.


  • #7   11. maj 2012 Jeg er netop opmærksom på dette og tager mine forbehold:

    Vores er græsset ind og går på græs hele dagen, men kommer ind om natten indtil vi har stabil nattetemperatur.

    Når de kommer ud om morgenen så får de tørt wrap som de lystigt æder og fylder maven op inden de kommer i tanke om at der er åbent til græsset og tumler ud på græsfolden.....vores har også adgang til halm på folden og vi kan se at i disse dage hvor der kommer regn og græsset er vådt så æder de mere halm for at stabilisere maven og vi har slet ikke haft tynd splatter maver kun bløde klatter.


  • #8   11. maj 2012 Mine heste går på døgnfold, og det bliver de altså ved med. smiley

  • #9   11. maj 2012 Min hoppe er oppe på 2 timer, da de har gået på jordfold i lidt over en måned da marken skulle have gylle. Jeg er meget forsigtig og trapper langsomt op da hun ellers får gæringskolik. Hun får wrap når de kommer på stald og inden vi går i seng, plus jeg giver hende noget der hedder travo yea sacc.

  • #10   11. maj 2012 Vores står alle på døgnfold, men har ikke adgang til ret meget græs.

  • #11   11. maj 2012 Det, der især er farligt er, når folk kan ser at deres græs er kommet rigtig flot frem, og synes deres heste skal ud på en stor mark med godt græs. De kan ikke tåle det.
    Man skal vænne dem til det med at starte med at give dem en time ad gangen, og så gå og give dem mere og mere.


  • #12   11. maj 2012 Vibs: Det er også en rigtig god måde at gøre det på! Det er også nogenlunde sådan vi gør, vi giver så hø i stedet for, men de er begyndt at synes det er kedeligt så vi er ved at skaffe tørt wraphø

  • #13   11. maj 2012 Hvad når de er trappet op, og går i løsdrift, med meget lidt græs? De er 8 heste på en rimlig stor fold, med lidt græs, og adlibitum wrap.

  • #14   11. maj 2012 Christina, jeg kan da godt forstå at den har fået tarmslyng hvis i gav den en hel time til at starte med.. Jeg har startet med 15 minutter, og de er nu oppe på lidt over 3 timer idag, og så kommer de snart på græs døgnet rundt smiley

  • #15   11. maj 2012 Jeg starter også med 10 - 15 min. og trapper det op med max. 30 min. hver 4. dag ca. og når man er nået til 2 - 3 timer, trapper jeg op med 1 time hver 3 - 4 dag Når de går derude 6 - 8 timer, er de klar til, at komme på døgngræs, dog ar jeg ham væk i nogle timer i starten, når jeg skal ride smiley

  • #16   12. maj 2012 Har heldigvis ikke så sarte heste... Mine kom ud 3-4 timer til at starte med de første 3-4 dage... Og nu går de der fra 8 morgen og indimellem til 20 aften... Vi har absolut ingen problemer hér.. Så jeg tror bestemt det er MEGET individuelt hvordan man har sit hestehold som hestene kan tåle det ene og andet... Her bliver de ikke pakket ind i vat og bomuld og det er jeg sikker på er derfor jeg aldrig har syge heste. (7-9-13).

    Selv vore miniature shetter har samme vilkår som de 2 stor oldenborg og der er ingen problemer.


  • #17   12. maj 2012 Line: Det er lang tid siden vi vænnede dem til, da der stort set ikke var noget. Så nej, en time er ikke meget. Og det er heller ikke dét der forårsagede det.

  • #18   12. maj 2012 Josefine: Det lyder rigtig fint, især hvis det er den slags wrap de har fået i vinter også, og den ikke er for stærk smiley

    Svalebjerg: De heste der er her er heller ikke sarte, en islænder er temmelig hårdfør. Men det betyder ikke, at vi ikke er forsigtige alligevel, for man ved aldrig; det kan ske for alle. 3-4 timer er heller ikke vildt galt -der har jo ikke været meget græs før disse dage.
    Det øger selvfølgelig sygdom hvis man pakker hestene ind i vat, og det gider vi heller ikke herude, det er der ingen grund til, vores står i løsdrift, og går heller ikke ind selvom de har 10 cm sne på ryggen :o)


  • #19   12. maj 2012 Stutteri Valdemars - Du skriver da længere oppe, at I startede med en time, da de skulle tilvænnes? smiley

  • #20   13. maj 2012 Ja? smiley

  • #21   13. maj 2012 Og nu skriver du at det ikke var sådan I vænnede dem til det? smiley

  • #22   13. maj 2012 Neej, tror du har misforstået noget :o)
    Hvor ser du det? smiley


  • #23   13. maj 2012 Må have misforstået det så. smiley

  • #24   13. maj 2012 Det lyder godt, så er jeg ikke så nervøs for, at han pludselig skal aflives smiley Men de ser nu også ud til, at trives fint med det, sidste år var der heller igenting, og der havde de mere græs.

  • #25   13. maj 2012 Der hvor jeg står, er hestene på græs fra ca. kl. 7 og går ude på enorme græsfolde indtil ca. kl. 12 smiley

    Det er 4 ponyer vi taler om, og de har nok 1½ hektar græs at gå på. Græsset er langt mange steder og de søger underligt nok mest efter det lange.. Så er de i risiko for tarmslyng, forfangenhed osv. ?

    De har gået ude på denne måde, i gud ved hvor mange år. Så der er ingen tilvænning, (Heldigvis) da deres maver er vant til græsset..


  • #26   13. maj 2012 Josefine: Jeg har på den anden side også engang oplevet en hest der døde af tarmslyng (formentlig fordi) at den havde spist for meget jord -som nok var kommet med op fra græsset, da den stod på en folk med meget lidt græs.
    Så det kan være lidt svært, det handler om at finde en balance.

    Caroline: Hvis de ér blevet vænnet til græsset, skal du ikke være bekymret. Der er også forskel på hvor næringsrigt græsset er, nogle steder er det meget stærkt (som herude ved fjorden) og andre steder indeholder det ikke så meget.
    Og de heste, hvis mave ér vænnet til græsset og spiser meget af det, de danner slim, som får græsset til at glide bedre rundt og så kan komme ud igen.
    Det, der er farligt er, når hestenes mave ikke er vænnet til meget græs, og derfor ikke har nået at danne tilstrækkeligt slim til den mængde græs de optager; så hober det sig op i maven og de kan få tarmslyng.
    Hvis man frygter tarmslyng, så er hørfrø (mindre en 100g dagligt hvis tørt), ifølge vores dyrlæge, forresten godt, fordi kogte hørfrø har en god rensende effekt især på sand, i stortarmen. Hørfrø er meget slimholdige.
    Undskyld hvis det blev lidt en teknisk smøre.


  • #27   14. maj 2012 Stutteri Valdemars Minde: Det gør skam intet, de fleste ting vidste jeg rent faktisk godt. Det var mere fordi vores i græs er sukkerindholdet er meget højt - jeg kom til at tænke på de kunne være i risikogruppen smiley

    Men tusind tak for svaret, blev lidt roligere af det.


  • #29   14. maj 2012 Nu må du ikke gøre mig nervøs igen smiley
    Sidste vi fik taget ormeprøve, havde han sand i maven, der kunne vi heller ikke forstå det, måske de ikke har haft wrap hele tiden, så han har spist sand?
    Han har fået mash, loppefrøskaller samt hørfrø. Så han burde ikke have det mere, dog vil jeg koge hørfrø til ham i det næste stykke tid også.


  • #30   14. maj 2012 Josefine: Han kan jo sagtens have fået sand med op hvis han Jeres græs er meget lavt, så kommer de ofte til at rykke rødder med op, det kan forklare hvorfor han evt har sand i maven. Han spiser formentlig ikke sandet med vilje det sker i hvert fald sjældent at de finder på det smiley
    Ja, loppefrøskaller er også gode. Og mash indeholder jo i forvejen hørfrø i tør form smiley


  • #31   14. maj 2012 Jo, de var lige kommet ud på græsset, da der blev taget gødnings prøve, der var det vel 5 - 10 cm. langt.
    Der er desværre ikke så meget græs til så mange heste smiley Men græsset trækker lidt mere for de dominerende heste, og så står dem, der ikke lige kan komme til få, når de andre spiser græs.


Kommentér på:
Pas på med græsset.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce