{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.646 visninger | Oprettet:

Meget pludselig adfærdsændring hos pony {{forumTopicSubject}}

Har nu haft hjernen i blød i længere tid, men denne kan jeg simpelthen ikke knække...

Jeg er så heldig at "eje" verdens rareste og kærlige pony (han står i min mors kærestes navn - jeg står for træning og pasning). Ham har vi haft i 1 år, men da vi har købt ham afmin underviser har jeg kendt ham i en del år efterhånden smiley

Først forklarer jeg lige kort hvad Shrek er for en type og hvad der er værd at vide, derefter forklarer jeg mit egentlige problem...

Kort om Shrek:
150cm - født i 2002
Blanding - ved ikke af hvad, men meget sporty og "hestet"
Springtalent ud over alle grænser!
Fik for en 3-5 år siden en kodeledsforvridning i højre bagben og var tæt på at blive aflivet
Fik sidste år i maj konstateret spat i begge bagben - er efterfølgende ikke blevet brugt til andet ens tricks og basis-jordarbejde + gåture
Har tendens til at være lidt nervøs - specialt overfor fremmede, men er det mest tillidsfulde væsen jeg nogensinde har mødt, når han først kender én

Da vi fik Shrek var han lidt svær at få fat på på folden, men jeg brugte maaaange timer på at træne med ham, og der gik ikke andet end et par måneder, så var han utroligt nem at få fat på. De sidste 3 - 4 måeder er han selv kommet hen til en og er nærmest kravlet op i armene påen for at komme med ind. Han har, som sagt, altid været lidt nervøs, men vi har altid bare taget tingene i hans tempo og så har han også taget tingene i stiv arm. (Er nervøs overfor mennesker - ikke nye ting, maskiner eller ligende - alt dette tager han bedre end nogen hest jeg har mødt!)

Her over vinteren er han blevet sindssygt stabil og jeg har været på flere, længere ture med ham. For ca. 2 månder siden stod vi f.ek.s 100 meter fra en bygning da den blev væltet - ikke så meget som et vip med øret fik jeg fra Shrek.

Det var så kort om Shrek... her kommer mit problem:

De seneste 14 dage er det som om at han er gået flere år tilbage isin træning. Han er sød, rar og nysgerrig og kommer hen til én når man kommer ind på folden, MEN han er blevet sindssygt vimset / nervøs igen. I dag brugte jeg en time på at få ham fra den ene fold til den anden (1 time!). Han kom gentagne gange hen til mig, men så snart jeg løftede armen for at røre ham på mulen (og sebere sætte tovet i) for han sammen og løb væk i fuld gallop. Normalt er han rolig når først man har rørt ham og snakket lidt med ham, men da jeg satte tovet i i dag sprang han væk fra mig og var ikke til at få fat på igen.

Efter en del arbejde fik jeg fat på ham (meget roligt) og sørgede selvfølgelig for at rose ham. Da jeg havde fat i tovet gik jeg en lille tur på folden og han var HELT rolig og afslappet - lige til jeg rørte hans grime (for at løsne tovet), og så begyndte vi ellers forfra. Da jeg kom hen til ham igen, sad jeg på hug og løsnede tovet. Efterfølgende masserede jeg ham og fik ham til at slappe heeeelt af (da jeg selvfølgelig ikke ville afslutte mens han var anspændt) og da han var helt afslappet kunne jeg også røre hans grime og gå omkring ham. Her sluttede jeg selvfølgelig og gav hestene aftensmad.

Det har som sagt stået på i ca. 14 dage, men det er første gang han løber fra mig når han først er kommet hen... Og han virker virkelig til at være mega nervøs og er utrolig anspændt smiley

Jeg har haft hjernen i blød siden han begyndte at "vimse rundt", men jeg kan simpelthen ikke finde svaret. Det er klart at jeg giver ham den tid han skal bruge og er meget rolig omkring ham, men jeg kan ikke forstå at han på så kort tid skal ændre adfærd så voldsomt?

Min umiddelbare tanke er at jeg giver ham en uges tid hvor jeg vil bestræbe på at have ham i hænder en times tid om dagen (med fokus på at jeg skal kunne hente ham uden bøvl) og hvis ikke det hjælper ringer jeg efter dyrlægen, måske hun har en idé (min tanke er at få taget en blodprøve og undersøge at alt er som det skal være).

Ja det virker måske lidt som om jeg ikke rigtigt ved hvad jeg spørger om - men jeg vil gerne have foreslag til hvad denne ekstreme adfærdsænring kan skyldes?

Jeg er meget(!) opmærksom på mine heste - dyrlægen var fuldkommen chokeret over hvor tidligt jeg opdagede at der var noget i vejen med ham, da han fik konstateret spat og smeden kunne ikke engang se at ponyen ikke gik optimalt (som ellers var en af grundene til at jeg mistænkte ham for at have spat), og det er virkelig ikke standard at mine heste går tilbage i deres træning... Det bekymrer mig utrolig meget at ponyen ikke fungerer optimalt, for han er den mest kærlige og vidunderlige hest jeg nogensinde har mødt, men han er utrolig lukket og beder ikke særlig gerne om hjælp. Han har ligesom lært (inden min underviser købte ham) at flugt er den absolut bedste udvej, så det er sjældent han beder om hjælp fra mennesker...

Well, håber i har nogle gode idéer til hvad jeg kan gøre / få undersøgt eller bør være opmærksom på.

Knus F&F
(OBS: Dette er ikke en tråd for træningsidéer - jeg holder på at tillid ikke kan trænes, desuden tror jeg ikke på at det er problemet her)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Meget pludselig adfærdsændring hos pony
  • #1   11. maj 2012 Ja, det lyder lidt mystisk.

    Min første tanke var, at han bare er lidt forårskulderet. Det er der mange heste der bliver, nu hvor der kommer mere græs og vejret bliver bedre - så kan de godt være helt oppe og køre, uden grund. Især når det blæser også. Også selvom de måske normalt ikke reagerer på blæsevejr.

    Jeg kender det nemlig fra min egen hest. Hun begynder også at blive mere og mere 'hidsig' her i forårsmånederne, lige indtil hun vænner sig til det hele - græsset, vejret osv.

    Noget andet jeg tænker på, som nok er noget mere usandsynligt, er om han har haft en dårlig oplevelse på folden? Når du siger han ikke vil fanges - kan der have været nogen inde på folden (som I ikke kender til, altså nogen der er 'brudt ind'), og forsøgt at tage fat i ham, hvilket han er blevet bange for?

    Det eneste jeg tror du kan gøre, er det du selv siger - at træne det i en uges tid, og se hvordan han reagerer. Jeg synes ikke lige umiddelbart det lyder til at han har ondt, for det er en noget mærkelig måde at reagere på smerte på. smiley


  • #2   11. maj 2012 CTS: Har selv tænkt at det kunne være "forårskuller" - men så synes jeg bare det er underligt at han bliver nervøs? Så kunne jeg da bedre forestille mig at han ville blive "høj i hatten". Han kan godt blive ramt af sådan nogle "jeg-er-en-vild-hingst-og-skal-lige-vise-mig-frem-for-damerne-øjeblikke" men så plejer han bare at trylle nogle sindssyge gangarter frem og blive sådan lidt "nahaj, jeg skal ikke fanges - hygger mig lige med pigerne", men når man så har tovet i er han helt rolig og følger pænt med, så det undrer mig meget :S

    Altså hestene går hjemme, men der er jo ikke øjne på dem særlig meget tid af døgnet, så jeg kan ikke sige om der har været nogle. De andre heste er som de plejer at være - men derfor kan der jo godt være sket noget bare med ham selvfølgelig.

    Har også holdt meget øje med om han gik underligt - han var nemlig også meget vimset indtil han kom i behandling for spatten, så frygtede lidt at det var det der var "brudt op" igen, men han går sindssygt godt for tiden - ikke ét eneste tegn på ubehag hverken i ben eller krop. Har kontaktet min fars kæreste, som er healer, måske hun kender nogle som kan hjælpe mig - jeg er i hvert fald åben overfor hvad som helst lige nu smiley

    Mange tak for svar, det er noget af en roman du har læst igennem ! smiley


  • #3   11. maj 2012 min første tanke var: har der været andre på folden end dig??

    Nogle hvor de syntes han var for nærgående og i et forsøg på at få ham på afstand måske er KOMMET TIL at daske ham i hovedet? Something like that, var min første tanke. Altså han har fået en grund til at blive mistroisk


  • #4   12. maj 2012 Maya: Jeg kan da ikke garangtere at der ikke har været fremmede - man har jo ikke øjne på dem hele tiden smiley

    Men af os herhjemme er der ingen som kan have været efter ham - vi kender jo ponyen og ved at Shrek ikke er sådan en man markerer sig overfor, overhovedet. Men ja, hvis der er sket noget finder jeg jo nok aldrig ud af det - men det er da super ærgerligt at han skal gå så langt tilbage...

    Skrev til hans tidligere ejre (min underviser) og hendes reaktion var: "Wow sådan har han ikke været siden vi fik ham - er der nogle der har været efter ham?". Men hun kommer i løbet af ugen, hun kender jo ponyen, og måske hun kan give et realistisk bud på hvad det kan være smiley

    Tak for svar smiley


  • #5   12. maj 2012 Lyder godt at underviseren kan komme forbi, hun kunne meget vel have et bud !

    Som Maya siger, så var in første tanke også andre, der havde været inde hos ham... Men det er self meget usandsynligt, når det ikk er et random opstaldningsted..

    Min anden tanke var, at han har lavet et lille "nummer" (fx slået hovedet ind i noget), så han havde ondt ? Hvis der er sket noget med de første par halshvirvler (llåst/spænding), så kan de godt blive meget ømme der = siger nej tak til hoved-kontakt/grime, fordi det gør ondt......


  • #6   13. maj 2012 SilverFlake: Jeg tænkte også at han måske havde slået sig - men her i forgårs gik jeg hen til ham og masserede ham og da han begyndte at slappe af kunne jeg sagtens komme til ham både i nakken + hovede, derfor tvivler jeg meget på at det er sådan noget smiley

  • #7   13. maj 2012 Men måske er det fordi du har fået ham til at slappe af/tilliden til dig? I don't know.. Hver gang hesten ændrer adfærd, så tænker jeg hurtigt "har hesten ondt?" For hvordan skulle de ellers vise os det? smiley

  • #8   13. maj 2012 Jeg tænker bare at hvis det gør ondt vil han jo fjerne hovedet ligemeget om han slapper af eller ej smiley
    Desuden har han et sindssygt energiniveau for tiden - og han mosler en del med hingsteplagen (ligger selv op til at det skal slås) - det tvivler jeg stærkt på at han ville gøre, hvis han havde ondt smiley


  • #9   13. maj 2012 Det kan jo godt være noget som kun strammer, når der kommer en bevægelse fra fx grimen (trykket omme i nakken). Pas, men håber han bliver sig selv igen. Det er synd I er blevet skudt så langt tilbage hvad det så end er, der er skylden smiley

  • #10   13. maj 2012 Det er selvfølgelig ikke umuligt, men i dag trak jeg også en lille tur og når først han er rolig går han stille og roligt med smiley
    Men tak - håber da vi finder problemet / løsningen smiley


  • #11   14. maj 2012 Jeg tænker også, at der muligvis har været nogle han ikke kender inde på folden, måske har de slået ud efter ham, eller gennet ham væk?
    Kan han have fået stød?
    Min pony bliver nemlig også næsten som du nævner, når han får stød, dog går det over nogle dage efter.


  • #12   14. maj 2012 Josefine: Han plejer ikke at reagere så voldsomt på at få stød - kan jo ikke garangtere at der ikke har været nogle, jeg er der jo kun få timer af døgnet smiley

  • #13   14. maj 2012 Øv øv, det var bare lige de bud jeg havde.
    Men det lyder meget mystisk smiley


  • #14   14. maj 2012 Ja det er meget underligt - er virkelig på bar bund smiley
    Men håber det løser sig... Synes han er blevet nemmere de sidste par dage, men bestemt ikke noget at råbe "Hurra" for :S


  • #15   14. maj 2012 Øv smiley Du må have held og lykke.

  • #16   14. maj 2012 Tusind tak skal du have smiley

Kommentér på:
Meget pludselig adfærdsændring hos pony

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce