{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.102 visninger | Oprettet:

Angående forfangenhed {{forumTopicSubject}}

Jeg beklager hvis jeg gentager noget tidelige, men kunne ikke lige finde det jeg søgte smiley

Min hest er blevet hård oppe i mankekammen. Så er bange for at han måske bliver forfangen da det jo er et tegn på det.
Så nu ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre.

Han er endnu ikke begyndt at komme på græs, men går på en fold hvor der er en smule græs hist og her.
Så tænkte jeg måske kunne redde det ved at ændrer noget med hans fodring?

Han får ca. to høposer fyldt med wrap om aftenen og én om morgenen.
Om morgenen for han:
1L Roepiller
1L sixteen-plus mix (müsli)
vitaminer

Om aftenen:
1L Roepiller
1L sixteen-plus mix (müsli)
Hvidløg

nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan gøre? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Angående forfangenhed
  • #1   15. maj 2012 Det ville måske hjælpe lidt hvis du skrev hvilken slags hest der er tale om, hvad den bliver brugt til og hvor meget og så en vurdering af dens foderstand smiley

    Mht. fodringen:
    Får den 1L opblødte roepiller eller er det 1L inden opblødning?
    Hvor meget vejer 1L sixteen-plus - og hvor meget anbefales der at der gives af dette? Hvorfor gives det?
    Hvor stor er en "høpose" - hvor mange kg wrap er der i sådan en? Er det tør eller våd wrap? Er der lavet analyse af det?

    Uden ovenstående oplysninger kan jeg ikke andet end at gætte på hvad der er galt - og det tror jeg ikke vil gavne din hest så meget smiley


  • #2   15. maj 2012 Hvorfor giver du vitaminer ved siden af sixteen plus?? og hvilke roepiller er der tale om?


  • #3   15. maj 2012 Ja en hård "spæk-kam" er tegn på begyndende EMS - hvilket jo svarer til Diabetes 2 for heste. Jeg har gennemgået et slankeprojekt for min hest, der virkelig har har været til hans fordel.

    Jeg tror at jeg vil lave et album herinde, så kan du evt. se.

    Men mit råd er, så LIDT korn/melasse/stivelse som muligt. Hvis du mangler inspiration til foder, skriver du bare - jeg har en del erfaring med forfangenhed og EMS. :o)


  • #4   15. maj 2012 hvor meget græs for han? hvis du har mulighed for det så skift til alm. tørt hø. det skulle være mindre sukkerholdigt.

  • #5   15. maj 2012 Nina A:
    Det er en Islænder og vi ridder både dressur og skovtur på ham 3-4 gange om ugen ca.
    Pt. er hans foderstand lige i underkanten af hvad den burde være.
    Det er opblødte roepiller og 1L sixteen-plus vejer ca. 450g der anbefales vidst ca. 2 kg om dagen, men har fået at vide jeg godt kunne give ham mindre af det. han får det fordi han er 19 år er ved at have svært ved at holde huld.
    altså det wrap vi har brugt indtil nu var rimelig tørt men ikke af særlig god kvalitet. Men vi har lige fået nyt hjem i går, som er meget fint og rimelig tørt men det er også kraftigere end det ander, så passer meget på med det.
    Er ikke helt sikker på hvor mange kg der kan være i de høposer, men hvis vi stoppede dem hårdt kunne der være 3 kg hø, så vil tro der er ca. den samme mængde wrap eftersom det er løsnet op og sådan inden vi putter det i og vi stopper ikke posen så meget smiley
    håber det var nok info, ellers må du spørge igen smiley

    Venter babydreng 31:
    Vitaminerne er bare for at være sikker på at være dækket ind smiley og kan ikke huske hvem det er der har lavet roepillerne smiley

    Karoline G:
    Tror ikke det er diabetes, da det kun er hans mankekam, der er tyk smiley han er nemlig til den lidt for tynde side smiley men hvis du ved med forfangenhed og sådan kan det godt være jeg vil ha lidt råd smiley

    Nils Nice:
    Stort set intet, de får wrap med ud på folden for der er kun meget lidt græs der hvor de går, og er som sagt ikke begyndt at lukke ham på græsfold endnu, da den hårde mankam afholder mig fra det smiley
    har godt overvejet det med høet, men det er nærmest umuligt at få fat i noget godt hø, der hvor jeg bor smiley


  • #6   15. maj 2012 har samme problem med høet. små spire på folden er også slemme for dem. min shetter har gået på den samme fold som i vinters, og der nok til at han har fået græs mave og taget på, så der skal ikke meget til, han får kun mineraler og hø.

  • #7   15. maj 2012 Jamen en tyk mankekam, trods tynd hest kan godt fremkalde EMS ;o) Men det øger bestemt også risikoen for forfangenhed, sådan er det med alle fedt depoter.

    Men jeg ved en hel del om fodring, opstaldning og beskæring af forfangne heste - der er meget at tage hensyn til. Men jeg har selv stået der og har en stor interesse i at forebygge det, så skriv endelig smiley


  • #9   15. maj 2012 Er dinislænder gammel siden du giver six-teen??
    Det feder jo en del mere end "alm" foder, da ældre har brug for mere.. måske du skal give en anden produkt ell tage det helt fra og kun give wrap og vitaminer evt lidt roepiller...


  • #10   15. maj 2012 Ypsi Y:
    Ja han er 19.
    Og han er lidt til den tynde side smiley derfor giver jeg sixteen-plus til ham smiley


  • #11   15. maj 2012 Hmm, er du sikker på det er forfangenhed så? Måske du kan ringe og snakke med dyrlægen (SNAKKE)

  • #12   15. maj 2012 Altså siger ikke at han er forfangen, men at hans mankekam er hård og det kan være et tegn på at han er tæt på at blive det smiley

  • #13   15. maj 2012 Nej det havde jeg godt læst og kender godt selv fænomenet smiley Tænkte at dyrlægen måske ku vejlede dig telefonisk - der koster jo gratis smiley

  • #14   15. maj 2012 Det vigtige for at undgå forfangenhed er en god balance i bagtarmen(så det ikke sender toxiner ud til lamellerne). Roepiller (hvis der ikke er tilsat sukker) er rigtig godt til hele tarmsystemet, så det burde være ganske godt.

    Men hold rigtig godt øje med puls i benet, blodudtrækninger i hoven (i skillet mellem sål og hovvæg samt i tåen, hvis hovbenet fordrejes) og generel adfærdsændring (bliver uvillig til at gå frem/ændre gangmønster).
    Spækkam kan betyde mange ting.
    Som de andre siger, EMS er et meget godt bud, specielt grundet alderen ..
    Og/eller ... hvordan har hans fældning været i år? Har han måske også tendens til hudsygdomme (skæl, dermatofilose, muk eller lign)?


  • #15   16. maj 2012 SilverFlake:

    Han har ikke tabt alt vinterpelsen endnu, men tror aldrig han har haft nogle hudsygdomme?
    Kan man ikke se i en blodprøve om hesten har diabetes?

    Jeg kan ikke mærke pulsen i benet så det må jo være meget godt smiley og synes ikke han har ændret sig, det eneste der er anderledes er den spækkam der smiley


  • #16   16. maj 2012 Hehe, jo hvis det er den rigtige blodprøve der tages smiley
    Der er ueeeeendelig mange ting du kan tjekke for i blodet, så det er ikke alting der altid tjekkes smiley Han han for nylig fået taget en blodprøve?

    Hihi, hvis du selv vil tjekke, så kan du også smage på urinen, sukkeret udskilles i urinen (fordi det ikke bliver lagret) = urinen bliver sød xD
    Bon apetite xD


  • #17   16. maj 2012 ... mht pelsen, så hvis det ikke er udpræget sent fældning / stadig har vinterpels om sommeren, eller fx har "klumper" af pels som ikke vil fælde (fx randomly midt på maven), så skal der en dyrlæge til at vurdere om det er en begyndende/let cushing eller bare normalt smiley
    Der er også noget med meeget lange hår ved hagen/under maven, men det har islændere fx også normalt, sååe,.. Dyrlæge hvis det ikke er udpræget smiley


  • #18   16. maj 2012 Okay smiley Han har altid tabt det på halsen først og det er er også der han har gjort i år smiley
    Men ja han har lige fået taget en fuld blodprøve smiley
    Fordi han tidligere havde haft en infektion som vi skulle se om var forsvundet smiley Så han burde ikke ha diabetes


  • #19   16. maj 2012 Infektion måler hvilke blodværdier(kigger på hvide blodlegemer) hesten har.. Men der bliver ikke nødvendigvis målt på glukoseindholdet....... Som regel skal man vide hvad man vil have undersøgt og så er det det eneste som der bliver målt på ....................
    Det er penge alt sammen.. Det samme gælder mennesker, hvis du tager en alm blodprøve, hvor man beder om tjek af "mangel på noget eller allergi", så kigger de ikk engang på zink, da det kun er et "spormineral"... Prøv at ring til din dyrlæge og hør om de også har tjekket glukose indholdet, for det er bestemt ikke sikkert, at det er blevet målt.

    Alt er penge, og jeg regner ikke med at du betalte 5-7000 for en blodprøve, så der er ting, som de ikke har tjekket smiley


  • #20   16. maj 2012 Og ja, han fik en fuld en, meeen, det er altså stadig ikke al, prøv at ringe og hør smiley

  • #21   17. maj 2012 mener den kostede 700 kr eller sådan noget, og det var fordi vi ville ha lavet et fuldt sundhedstjek på ham fordi han tabte sig og der er også værdier for glukoseindhold på resultatet smiley


  • #22   17. maj 2012 Hvis du er sikker på der var glukoseindholdet med, jamen så er det jo godt, ellers prøv at ring hvis du er i tvivl smiley

  • #23   17. maj 2012 Det er jeg helt sikker på smiley

Kommentér på:
Angående forfangenhed

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce