{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
693 visninger | Oprettet:

Jeres erfaringer med chambon {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har mange problemer med at når jeg rider min 6 årige unge vallak, at han går meget højt med hovedet i trav og galop. Skridt er nogenlunde. Her i onsdags fik jeg undervisning for første gang, som bla. gik rigtig godt! Min ridelærer foreslog dog at jeg skulle prøve at bruge chambon på ham - bare løst til at starte med.

Jeg er meget modstander af chambon og andre former for indspændinger osv. fordi at hesten bliver tvunget ned og ikke har mulighed for at sige fra og gøre modstand. Ville dog prøve at sætte det på min vallak, for lige at se ad. Det var ubehageligt at ride med for mig, men umiddelbart sagde han ikke noget til det, andet at han endnu ikke forstår hvad han skal, selvfølgelig. Jeg kunne mærke en god forberedelse i hans galop. Den var nemmere at sidde i og den var mere afslappet.

Men hvad har I af erfaringer med chambon? Er det noget bras, jeg skal glemme eller skal jeg prøve at give det en chance? Kunne jeg evt. bare bruge den på ridebane og smide den på tur? Så kan han stadig få lidt "frihed" når vi rider en tur i skoven.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres erfaringer med chambon
  • #1   22. jun 2012 Hvordan kan han blive redet forkert? Jeg har selv redet ham til. Utrolig langsomt, først med en masse skridtture og bare en masse, masse skridt! Så har jeg langsomt bygget lidt trav på og til sidst når jeg har følt han er rimelig sikker i traven, har jeg galoperet på ham. Først nu her er jeg begyndt med tölten. Startede med ham som 4 års, og han er 6 nu.

    Kan ikke forstå hvad i mener med at han er blevet redet forkert. Efter min mening, er han blevet redet rigtigt som, jeg mener, en unghest skal smiley


  • #2   22. jun 2012 Tusind tak Sebastian smiley
    Jeg prøver også at smidiggøre ham, næsten hver gang jeg rider ham. Men tak smiley


  • #3   22. jun 2012 Mange, mange tak! smiley
    Vil prøve at fokusere mere på at få ham smidiggjort smiley

    Tusind tak for alle svarene.


  • #4   22. jun 2012 Min islænder har det med at tage hovedet højt op i tölten, hvilket hun ikke skal, og derfor er vi også blevet rådet til at bruge en chambon. Den skulle ikke være strammere end når hun står med hovedet i normal tilstand. Ikke noget med at spænde hende ind så hun er nød til at gå med hovedet i lod! Jeg var også i starten meget modstander af det, men set udefra bliver hun bare hjulpet til ikke at blive svajrygget under ridning mm. smiley Nu er jeg ikke modstander hvis bare man bruger den rigtigt:-)

  • #5   22. jun 2012 Har det hjulpet på din islænder? smiley
    Min ridelærer har også sagt at den bare skal være løs til at starte med, så han lige vender sig til den. Også kunne man evt. stramme den mere og mere ind så den hjælper ham til at gå i holdning. Men jeg ved så ikke lige om jeg vil gå så langt med den..


  • #6   22. jun 2012 Jeg har på intet tidspunkt heller ikke nævnt den skal være stram smiley
    Min hest går ikke kun lidt over lod.. Han går meget højt med hovedet i trav og galop.

    Men tak for svaret smiley


  • #8   22. jun 2012 Louise - Har du prøvet at få hende tjekket af dyrlægen, en kiropraktor eller noget? Det burde vel ikke blive ved med ikke at kunne hjælpe? smiley

  • #10   23. jun 2012 Hvis din hest kigger op og slår fra er det ofte fordi den ikke tør gå i mod biddet og søge til det. Den skal ligge et pres på biddet uden du holder hovedet. Så tid den frem så den begynder at søge til det. Kig viva på min profil med vores videoer. Vi havde samme problem hun var bare bange for biddet og søgte ikke til det

  • #11   23. jun 2012 Jeg har en vallak på 6 - 7 år. Jeg rider med en chambon, da han har været en smule stærk for mig i starten. Det fungerer rigtig fint på ham, jeg smider chambonen når han giver efter på tøjlen og når jeg kan mærke at han er afslappet, og efter jeg har smidt den går han super fint! smiley

  • #12   23. jun 2012 Okay tak alle sammen smiley

  • #13   24. jun 2012 min pony havde svært at søge ned, men brugte ikke chambon, da hesten begynder at hænge og vil søge efter chambonen når du rider uden. Dog kan du gøre det i 5 min og derefter tage den af og se om der sker noget.

    Det jeg gjorde med min pony var at ride rundt på volte at lave versader rundt (din er ikke så gammel, men hvis den reagerer for dine ben skal den nok flytte sig) og så bøj den (måske lidt mere end du vil), men husk at rette op. Efter noget tid skulle du gerne kunne mærke den er en smule løsgjort.
    Det hjalp mig meget og ponyen går nu rundt som den skal uden nogen problemer smiley


  • #14   24. jun 2012 Okay, tak Linette! smiley

    Jeg vil prøve at løsgøre ham noget mere, så må vi håbe at det kan hjælpe ham noget mere på vej smiley


Kommentér på:
Jeres erfaringer med chambon

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce