{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
383 visninger | Oprettet:

Erfaring med Hackamore? {{forumTopicSubject}}

Hej alle heste-glade mennesker! smiley

Nu har jeg langt om længe fået overtalt hende jeg rider hos til at få købt en hackamore, da det nu er nødvendigt! smiley
Jeg har helpart (han er faktisk min egen) på en Haflinger ved navn Basse, som jeg igår var ude og ride for anden gang. Han er lige kommet, og har redet ham to gange. Hans tidligere ejer sagde han blev redet med stangbid. - Det var også med hans hovedtøj. Men jeg kunne tydeligt mærke første gang at jeg var oppe på ham at det var han ikke så tilfreds med. Han er utrolig stærk, og turde slet ikke at bruge tøjlerne, da jeg ingen erfaring har med hensyn til stangbid. Igår da jeg også var ude hos ham red jeg kort med det igen, men valgte at stoppe og ride ham i grimen. Hvilket gik MEGET bedre! Han stoppede med det samme da jeg bedte ham om det, reagerede også super på mine bensignaler uden at virke irriteret. Han er tidligere westernpony og reagerer meget på benene. Han søgte ned i grimen. Ja han gik bare super godt med mig! smiley

Så ejer og jeg snakkede om at få skaffet en hackamore eller et sidepull. Hun skrev så til mig her idag at hun får en hackamore hjem i næste uge + ny saddel da hun ikke har nogen han kan passe. Dejligt! smiley

Men nu er det så at jeg vil spørge jer om hvordan i bruger en hackamore, og hvordan man giver de rigtige signaler. Jeg ved at jeg kommer til at bruge mine ben-signaler rigtig meget, så vil bare gerne høre om det grundlæggende om hvordan man bruger en hackamore. smiley

- Laura.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med Hackamore?
  • #1   23. jun 2012
    En hackamore er for mig en ting der kun skal rides med løse tøjler i, ikke kontakt som man har i dressur - så ender man ud med en næsten vandret stang, konstant stopsignal, hest der hænger i tøjlerne og meget pres på næsen.

    Så den er fin til tur for løse tøjler eller dressur for løse tøjler.


  • #3   23. jun 2012 Tak for jeres svar. :)!

    Jeanette: Det er også sådan jeg har tænkt, efter at have redet ham i grimen. smiley


  • #4   23. jun 2012 Altså jeg har redet mange år i hackamore, og bruger den fuldstændig på samme måde som biddet! For mig er biddet bestemt IKKE noget man konstant sidder og "holder i", som der bliver besvaret på de to første indlæg - men det er jo forskelligt fra rytter til rytter, hvordan man vælger at bruge biddet :O)
    Der er intet "farligt" i at ride med hackamore, så bare prøv dig frem. Det er i princippet bare de samme ting som med bid du skal være opmærksom på :O)


  • #5   23. jun 2012
    Mener heller ikke bidet er noget man holder i eller holder hestens hoved, men man tager jo kontakt i dressur og rider ikke for løse tøjler :o)

    Og det er min oplevelse at når man tager kontakt, så ender man med at bære hestens hoved - selvom kontakten er let.


  • #6   23. jun 2012
    Selvfølgelig - men du har vel kontakt til munden/hovedet når der rides dressur :o)


  • #7   23. jun 2012
    Ikke forstået x) Tager du konstant i tøjlen eller?
    For nej, det gør jeg ikke selv - hesten får ros for at slappe af og søge ned selv, så forstyrre jeg den ikke.


  • #8   23. jun 2012
    Her er ingen tage i tøjlen - hesten søger selv ned for løse tøjler.
    Spørg mig ikke hvorfor hesten lægger sig på hackamoren med kontakt, det har jeg oplevet og andre har også.

    Gætter på det er stangen der gør der, da der jo er stangprincip i en hackamore.


  • #9   23. jun 2012 Har jeg nu aldrig oplevet. Men ved ikke om det er fordi mine heste altid er trænet efter akademiske principper, og derfor lækker den sig ikke på tøjlen, de lærer at bære af fri vilje :O)
    Af den grund lægger de sig heller ikke på hackamoren!
    Tror det kommer an på hvordan man har valgt at træne sin hest, betyder (næsten) alt for hvordan den reagere på hackamoren. (dette betyder ikke, at i andres ridemetoder er dårligere end mine eller noget, blot en anden metode)!
    Til trådstarter, så tror jeg ikke det bliver et problem, da du jo selv siger at den kan søge ned og bære ved hjælp af grimen. Så den har vist "fundet ud af", hvordan den bærer bedst ;O)


Kommentér på:
Erfaring med Hackamore?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce