{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
861 visninger | Oprettet:

Kloning af heste?? {{forumTopicSubject}}

Hej

Læste lige denne artikkel på ridehesten.com http://www.ridehesten.com/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=14050

Der er åbenbart blevet lavet 2 kloner af elitehingsten Jazz.Dette er lovligt, samt det også er blevet lovliggjort, at kloner og deres afkom må deltage i stævner.

Hvad synes i om dette??
- Selv kan jeg ikke helt finde ud af hvad jeg skal tænke om det.

Og nogen der ved om de to kloner, som jo er føl nu, bliver helt ligesom Jazz? Altså om man kan forvente de har samme gang og sind osv?

Desuden læste jeg også lige en artikkel om hoppen Donna Unique, som skal have føl via en rugemor.
http://www.ridehesten.com/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=14071

Mener det bliver gjort ved, at hoppen bliver gjort drægtig, som normalt, hvorefter man så tager det befrugtede æg og putter ind i en anden hoppe, som så bliver rugemor og skal fole føllet osv..
Kender selv en avler, som har benyttet sig af det, da hoppen hun ville have føl på, også skulle i sporten.

Hvad synes i om det??
- Jeg synes det er ok, men har dog lidt svært ved at forholde mig til, at rugehoppen og føllet slet ikke er mor og søn/datter, selvom de selv tror det. Men det er nok bare mig smiley hehe..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kloning af heste??
  • #1   2. jul 2012 Selve DNA-materialet er det samme, men meget handler også om miljøprægningen, altså når vi snakker fx sind.
    Mener faktisk også at aftegn osv. kan variere på klonerne.

    Ja hoppe bliver befrugtet som normalt, og en lille uge efter bliver hoppen skyllet for æg, og disse bliver indsat i rugehoppen.

    Synes det er fint nok, enormt spændende at man er kommet hertil i teknologien, tror bare man må følge med. Ser ikke noget voldsomt etisk forkert i det smiley


  • #2   3. jul 2012 Jeg syntes det er forkert, det er med til at goerre at folk benytter endnu flere af de samme heste og paa sigt er jeg bange for det kan give problemer ved at genpuljen bliver meget lille over de naeste 20-30 aar, og saa kommer vi til at skulle lave indavl for at lave nye heste.

    naar det saa er sagt saa er det fasinerende at man kan goerre det


  • #3   6. jul 2012 Jeg har ikke rigtig nogen holdning til kloning, men jeg synes virkelig at det er godt med rugemødre, såfremt det virker.. Hoppen kan stadig gå konkurrencer og avle samtidig. Hvad det angår rugemoderen så er hun vel i princippet lige glad. Hun ved jo bare at hun har et føl:)

Kommentér på:
Kloning af heste??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce