{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.109 visninger | Oprettet:

At lære frem og ned i longen? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley

Jeg har en unghest, som har lært alle basic signaler i longen - han kan gå i alle gangarter og skifte tempo på begge volter i longen, både med og uden sadel osv.
Nu kunne jeg jo så godt ønske mig, at vi kunne begynde at få lidt mere løft af ryg og bæring på - netop gennem frem-og-ned strækket, som kan få løftet hele overlinjen. Jeg har forsøgt med tålmodighed, med bomarbejde, med temposkift osv., men har ikke fået andet end sekundvise momenter der mindede om noget der MÅSKE kunne være en fremadsøgning smiley Han ER i øvrigt fikset hos kiropraktor og alting, så der er ikke noget der generer ham på den front.

Men hvordan kan jeg så hjælpe ham til at forstå, at det er dét jeg ønsker?

Normalt ville jeg gribe det an ved at lære ham at sænke hovedet for et givent signal med hjælp fra godbidder og ros. Det har jeg også forsøgt - at lære ham at sænke hovedet på ryst af tov samt stemmekommandoen "down". Men eftersom jeg har en hest som ikke riiigtig gider godbidder (hverken købte, gulerødder i skiver eller æbler i små bidder), så holder motivationen højst i 1 minut, og så får jeg intet ud af øvelsen - andet end en forvirret hest, som synes jeg er et yderst mærkeligt menneske, som jeg står der og svinger med tovet smiley

Er der nogen, der har nogle gode forslag til hvordan jeg kommer videre herfra?

Julie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lære frem og ned i longen?
  • #1   12. jul 2012 Min har lært at ryst i tovet betyder 'sænk hovedet'.. men det er så indlært med godbidder smiley
    Hvad gør du normalt for at rose ham?


  • #2   12. jul 2012 Jeg roser med stemmen, evt. klør ham på nogle gode steder.. OG fjerner presset/påvirkningen selvfølgelig smiley Det kunne jeg også godt bruge her som belønning, bortset fra at han jo ikke har fanget, at hovedet skal neeeed, når jeg gør det - og derfor "har jeg ikke noget at belønne for".. Jeg tror ikke han fanger pointen, hvis jeg selv fører hans hoved ned i grimen - ift. at han selv gør det efter godbid fx. Men når godbidderne ikke lokker, så synes jeg det er svært at være opfindsom.. Det er ligesom ikke en problemstilling jeg har haft med andre heste smiley

  • #3   12. jul 2012 Ah smiley Så er det jo (formenlig) rimelig let smiley
    stå stille nær hestens hoved. Hold fast ca. 15 cm ude af longen som er fæstnet i kapsunens midterste ring.
    Ryst forsigtigt på longen. Hvis han ikke selv forøger at sænke hovedet, kan du sænke din hånd mens du ryster så den til sidst strammer longen og trækker hans hoved ned (dette skal han self. kunne i forvejen).
    Når hovedet sænker sig det mindste slipper du presset og roser.
    Sådan træner du en masse - helt tæt på hesten i stilstand. Dernæst står du måske 1-1½ meter væk, stadig stille og til sidst prøver du det mens hesten skridter smiley enten i longe eller på gåtur.

    Det er bare vigtigt ikke at gå for hurtigt væk fra hesten, i starten, da du SKAL have mulighed for at lave en fast kontakt med træk nedad hvis ikke hesten reagerer, og det kan du ikke på to meters afstand.

    Min hest var 2 uger om at lære det her godt nok til at sænke hovedet i trav i longen smiley På de to uger var indlagt en tænkepause på flere dage, og så trænede jeg det ellers bare i få minutter hver anden dag. Det virker stadig, selv efter lange pauser, og han forventer ikke en godbid for det længere, så man skal ikke være bange for at ødelægge sin longering smiley


  • #4   12. jul 2012 Hmm, synes også det er det jeg har forsøgt.. Måske jeg bare skal væbne mig med mere tålmodighed til han fanger den så smiley Jeg vil genoptage arbejdet smiley Tak smiley

  • #5   12. jul 2012 Først lære hesten at stå stille med sænket hoved, altså vige for dit tryg på nakkestykket hvor hovedtøjet sidder. Når hesten giver efter og sænker hovede kan der roses ved nus i panden. Når hesten så kan det ved let berøring så kan man begynde at tage et skridt frem og serf sørre for hesten sænker hovedet og roser ved korrekt udførelse af øvelsen. Osv. Som resultat skal hesten kunne gå afslappet rundt i longen uden at longen er stram.. Efter det kan man så gå videre til de to næste niveauer

  • #6   12. jul 2012 Synes måske man først skal starte med punkt 1, nemlig ros smiley

    Han skal forbinde et ord med noget godt, find yndlingsstedet han kan lide at blive kløet (siden han ikke er godbids motiveret) og ros med stemmen, hver gang du klør ham, det SKAL være de samme ord..
    Jeg har feks "good boy" og "dygtig" når vi træner.. Good boy, kan trækkes ud og meget et meget blødt rose ord, hvorimod dygtig, kan falde mere præcis smiley

    Når du så har kørt rose ord ind, så kan du faktisk bare starte i longen, på en lille cirkel, gå ved siden af ham, lige så snart hovedet falder ned i skulder/bringe højde, rose ord og nussen..
    Når det så er stået på lidt tid, vil gætte et par dage, så vil 5 øren være faldet og du kan gå videre til at gå med ham i midten smiley

    HUSK timing og kropssprog er ALT!!! Hesten kan godt, det er som regel os der er ikke forstå at formidle, hvad vi vil smiley

    Du har nu et fantastisk redskab, du kan tage med dig overalt smiley


  • #7   12. jul 2012 Hvad longerer du i?

  • #10   12. jul 2012 MLC: Vi bruger også "Dygtig" samt nus til ros smiley Jeg har forsøgt at gøre netop det du skriver, men sagen er den, at jeg i så fald nok skal longere ham i flere timer og vente på hovedet "falder ned" af træthed, før der sker noget.. Han har naturligt ikke placeret hoved og hals lavt - og da han "trækker" sin krop afsted med forparten, i stedet for at aktivere bagparten, er det også en helt naturlig reaktion at han trækker hoved og hals den forkerte vej.. Så af sig selv ryger det ikke engang ned momentvis, desværre. Så jeg kan blive ved og ved og ved uden at kunne komme til at rose smiley Det sker MEGET sjældent, at jeg får muligheden, men med 1-2 gange ros ud af måske 10 ganges longering - så er der ikke mange 10ører der falder smiley Og slet ikke når man så ikke longerer så tit, da jeg ikke vil skade ham smiley

    Natasja P: Jeg longerer ham i grime eller kapsun, det veksler lidt smiley

    Lisette: Det har du helt ret i - jeg er helt med på at "hoved ned" ikke er = korrekt brug af kroppen. Men nogle heste oplever jeg har brug for at blive "hjulpet lidt" til at finde frem til den rette form smiley Min hest er meget vågen og hans naturlige holdning ER at have hoved og hals oppe - men han mangler styrke i overlinje og bagpart, så derfor ønsker jeg jo at arbejde lidt på sagen smiley Havde en kiropraktor ude for nylig som anbefalede mig at benytte hjælpetøjler, det har jeg dog ikke tænkt mig at gøre, da jeg ikke går ind for den slags "hjælpemidler", som bare lægger konstant tryk smiley Men jeg er enig i hendes vurdering af, at han har brug for at få løftet ryggen og aktiveret bagparten lidt smiley
    Det er muligt det er ved min måde at longere på at en løsning skal findes - men det kræver vist at jeg får en underviser ud. Og har forgæves ledt efter en underviser, som kører ud i mit område og underviser kvalificeret fra jorden smiley


  • #11   12. jul 2012 Camilla: Vi er enige smiley Jeg går heller ikke ind for tvang, hvilket også er derfor jeg hverken vil hive ham ned eller bruge nogen former for hjælpetøjler smiley Men har ikke kunnet finde en fidus til at få ham til at søge ned af sig selv, og derfor ville jeg forsøge at hjælpe ham lidt til at finde formen smiley
    Lad mig lige være sikker på om jeg har forstået det rigtigt (med udgangspunkt i at han ikke skal ind og gå på lille volte): Du ville tage ham i kapsun og gå med ham rundt, lave lette anholdninger på linen samt drive på indvendige bagben? Er det rigtigt forstået? Hvordan hjælper jeg ham til at forstå, at han ikke bare skal smide hovedet ind mod mig mens han sætter tempo på (jeg forestiller mig lidt, at det ville være hans første reaktion)?


  • #13   12. jul 2012 Jeg tror jeg er med smiley Det vil jeg forsøge, når han er kampklar igen (han står stille pt.) smiley

  • #14   12. jul 2012 Jeg er enig med de, der siger at 'frem og ned' ikke skal indlæres via kommandoer. Jeg tænker, at det er vigtigt, at hesten fysisk finder ud af hvad 'frem og ned' gør for dens krop. Ved at indlære det som kommando oplever jeg tit, at det bliver de helt forkerte muskler hesten lærer at bruge, samt at hesten ikke får 'a-ha-oplevelsen', som jeg syns er super vigtig i træningen - det er vel første step til at hesten lærer at bruge sig selv optimalt - at den oplever hvordan det føles.

    Når jeg skal ha' en hest til at søge frem og ned gør jeg det på følgende måde (efter at jeg har indarbejdet store volter og korrekt sporing, samt blød stabil longekontakt): Jeg arbejder hesten i et godt stabilt tempo. Når jeg har muligheden for det, lirker jeg lidt, så hesten bliver stillet lidt ind og holder kontakten så vidt muligt. Jeg oplever, at hesten meget hurtigt derefter slipper og strækker. Så snart strækket kommer, lader jeg linen løbe ud imellem minde hænder, så hesten får absolut frihed. Det tager sjældent mere end 1-2 gange at få en hest ned og ligge stabilt. Det kræver lidt teknik, men virker virkelig godt. Det jeg godt kan lide ved den teknik er, at det tilvejebringer muligheden for at hesten kan strække sig.

    Jeg har brugt andre metoder også, men denne er den jeg har brudt mig mest om, og som ikke har givet udfordringer.

    Af andre metoder er også prøvet at blive ved med at holde hesten i trav, til den slap, og derefter give den line. Jeg syns det var en meget hård undervisningstime, hvor hesten var meget træt og slap spændingerne af ren og skær udkørthed. Der ud over, har jeg også haft en elev, hvor vi klikkede hesten for at være fremme og nede, med det resultat, at hesten spændte i alle de forkerte muskler, fordi den var så koncentreret om at holde hovedet nede. Men ny hest, ny metode.

    Jeg underviser også en akademisk rytter. Hesten har lært at gå 'frem og ned' ved longetov/ryst i tøjlen, og den går helt fint. Det eneste der lige har været der er, at når hun overfører det til ridningen, er det ren læring og ikke fysik der gør at hesten går fornuftigt, og når hun bruger sit 'frem og ned'-signal, som er let ryst med tøjlerne, tror hesten ofte, at det er et mystisk stop-signal i stedet (kapsun).

    Så, lidt forskelligt fra mig - håber du kan bruge det og at det giver mening smiley



  • #15   12. jul 2012 Måske dobbeltlonge kunne være en mulighed? Har endnu ikke erfaring med det, men måske det skulle undersøges om det kunne hjælpe
    smiley Min tanke er at det måske nemmere kan give dig en udvendig side, som hesten kan række sig til smiley


  • #16   12. jul 2012 Pauline: Tak for dit input! Altid dejligt med andres erfaringer med de forskellige metoder smiley Det er taget ind til efterretning alt sammen smiley

    Natasja P: Jeg har selv tænkt tanken, men da jeg ikke selv har prøvet det før heller, er jeg bange for at jeg bliver fummelfingret og får lavet kuk i den.. Det vil jeg nødig overfor ham, når han er så "ny" - får bare lært ham noget skidt, frygter jeg smiley


  • #17   12. jul 2012 Ja, forstår jeg. De første par gange skulle nok være v en underviser, der også kunne assistere lidt ved linerne.. Håber du finder én, der kan hjælpe dig smiley

  • #18   12. jul 2012 Lige præcis smiley Jeg har længe ledt efter en underviser, uden held.. Men har to i kikkerten lige nu som måske kan være noget, det ville absolut være dejligt med lidt hjælp smiley

  • #20   13. jul 2012 Hvis man har en hest af køre-type som naturligt styrter afsted med høje knæløft og halsen i vejret, SELVOM den er rolig og tryg ved situationen, så er det altså rigtig smart at lære dem at det er behageligt at strække sig ved at bruge et signal til det smiley
    Min IC gør selv hvad han føler er godt i kroppen.. Nu smiley Før gik han bare som han er avlet til. Når jeg longerer, er det kun hvis han bliver uopmærksom at jeg liige ryster lidt i snoren for at få ham tilbage. Ellers går han så fint med hvælvet hals og løftet ryg i skridt og især trav smiley Han går korrekt og det er indlært på signal. Han skulle bare lige forstå at det er bedre for kroppen at have halsen vandret end lodret, og så har han selv bygget videre på det.


  • #21   10. aug 2012 Jeg har langt om længe fundet en underviser, som jeg håber kan være den rette for os - så kan være vi finder ud af det med hendes hjælp i morgen smiley Tak for jeres svar!

Kommentér på:
At lære frem og ned i longen?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce