{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.263 visninger | Oprettet:

Stiv på højre volte {{forumTopicSubject}}

Okay så! Oprettede for nogen tid siden et forum omkring en agressiv hest under longering. I dag fandt jeg en super måde at håndtere det på uden brug af skældud eller vold. MEN min hest er bare så pokkers stiv på højre volte!! På venstre går han ligeså fint rundt og bøjer sig pænt, men på højre vil han ikke gå ét skridt! Han bliver vred og vender om fordi han har så svært ved det (også under ridning).. Hvad skal jeg gøre ved den stive side? Jeg laver i forvejen bøjeøvelser, men tror ikke det er nok.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stiv på højre volte
  • #1   13. aug 2012 Få den tjekket for smerter?

  • #2   13. aug 2012 Jeg øvede remonte ridning og LDR med Jasmin og så var det bare om at jage hende rundt i longeringen - nu går hun faktisk så flot på højre volte at hun er begyndt samle sig lidt med hovedet - kroppen er ikke helt med endnu - men bare det at jeg kan ride hende i en volte og at der stadig kommer et stræk i ryg osv. fordi hun går med hovedet samlet er stort for mig. Så nu øver jeg mig bare på at drive på og så halve parader, så hun lige kan få sin bagpart med når hun nu kan galoppere.. smiley

  • #3   13. aug 2012 Tanja: Han har lige haft kiropraktor, det er ikke smerter smiley Det er 100% "stivhed"

  • #4   13. aug 2012 Jeg synes du skal prøve at se videoerne af Marijke de Jong. Hun er en meget anerkendt akademisk træner, som kommer fra Holland. I videoerne beskriver hun asymmetri i hestens krop, hvilket det tyder på, er problemet med din dreng. Det er nogle lange videoer, men 100% det hele værd!

    http://academicartofriding.com/free-online-course/


    Du kan også læse lidt om det på Maja Caspersen hjemmeside og se en kort introduktion: (link fjernet)

    - Held og lykke med det!


  • #5   13. aug 2012 Det er fordi det er hårdt for ham. Jo mere man mokker med at løsegøre, jo mere krampagtige bliver de i musklen.
    Jeg har en hoppe der har tendens til at være stiv som et bræt i hele halsen i venstre side. For at løse det rider jeg på en volte - start med en stor når han har svært ved det - hvor jeg leder med min venstre tøjler ud. Så snart hun følger den, giver jeg efter. Med tiden kan jeg kræve mere og mere, men det vigtigste i denne proces er at du skal huske at give, men dernæst lade være med hele tiden at ville fixe og fixe. For som sagt, de bliver trætte og ømme i musklen. Forestil dig selv tage en håndvægt fordi du gerne vil være stærk og så bare blive ved at bøje og strække, fordi du bare vil være stærk nu og her. Der vil du opleve at det syrer ekstremt meget til og ja til sidst vil du jo ikke kunne mere. Det er sådan hesten har det i halsmusklen, når man bliver ved at bøje og bøje og bøje.
    Vil du ha uddybelse med noget, så skriv endelig smiley


  • #6   13. aug 2012 Men hvis din træning af bøjning ikke er nok ( det tager tid, tro mig) kan jeg varmt anbefale akupunktur. Det kan virkelig løsne musklerne helt ekstremt. Min mor er akupunktør og har ofte brugt det på mine heste når de har haft spændinger, med fantastisk effekt! Hun har også givet mig nåle. Jeg har en muskelskade i nakkemusklen . Den er bare stenhård og øm, men den er virkelig i bedring efter hun stak nåle i den. Under NM havde jeg mange rygproblemer, tre dage i træk med nåle og jeg var som smør i ryggen igen smiley

  • #7   13. aug 2012 Og husk at varme godt op og skridte godt af så musklerne kommer helt ned og blive kølige.. og så gerne stræk ud øvelser til sidst :o)

  • #8   14. aug 2012 det kan nok også have noget med balancen at gøre. jeg ville starte med at ride i skoven på stiger der bøjer svagt til højre og eventuelt bøje ham svagt på de ligudrettede sitger og så bare tage det skridt for skridt smiley

  • #9   14. aug 2012 Den kan være Skæv. Min hoppe kan ikke li at gå venstre om, og driller altid på venstre volte i longering. Jeg fik et mindre kursus i massage, og hesten kan være skæv i skuldrene. Det kan mærkes hvis du tager oppe ved manen og køre langs hestens skuldre. Den skal stå helt lige foran dig. Det kræver noget øvelse. Min er skæv i venstre side, og det var der hun drillede mig. smiley Det kan masseres væk smiley

  • #10   14. aug 2012 Hvad med at lave udstrækning til højre side? Og stille og rolig vise ham at det ikke gør ondt smiley

  • #11   14. aug 2012 Husk at din hest som regel bliver håndteret ved venstre volte, det er den side man normalt bøjer sig ind mod, både under ridning og fra jorden af. Derfor er det helt normalt at hesten er mere stiv fra højre, for du stiller aldrig hesten til den side når du bare skridter en tur. Prøv ligeså stille at vænne dig til at bøje hesten til højre volte når du skridter, ligesom du gør til venstre smiley

  • #12   14. aug 2012 Jasmin & Camilla 2012: Jeg må undskylde at jeg må blande mig igen i dine sager..
    - Men jeg vil bare lige sige, hvorfor jage hesten rundt? Altså, det er jo et meget forkert ord at bruge hvis du mener at efter mit spørgsmål her at du guider hesten?
    Hvis du jager hesten rundt, så har du bagefter ifølge mine tanker ikke fortjent den tillid og respekt som du kræver af hesten..

    Man skal gøre sig fortjent til tillid. Det kommer ikke af at jage hesten rundt i longen, just a little reminder...


  • #13   14. aug 2012 Ikke jage hesten rundt - men den skal altså gå fremad - om det er skridt, trav eller galop.. man skal starte et sted - og det er at man kræver hesten går fremad - og så skal man acceptere det kun er skridt og det er store volter - for det skal nok komme at den kan begynde i trav og lidt mindre volter smiley

    - Jasmin har nu meget fin tillid til mig....

    Til TS - spiraler i skridt i ridningen på begge sider kan måske være hårdt for hesten i starten - men gør det f.eks kun 3 drejninger - og så er det slut. Slangbuer, ottetaller er også rigtig gode. Jasmin er løsnet op kun ved dette - og hun er blevet så lækker at dreje smiley


  • #14   15. aug 2012 Min fjordhest var også checket af kiropraktor og massør men var helt vildt stiv i sin højre side. Jeg fik en kranio-sakral-terapeut ude og hun sagde at han havde spændinger i: tungen, kæben, nakken, skuldrene og bækkenet. Hun behandlede ham og så skulle han stå i 3 dage og så skulle jeg ride ham normalt. Da jeg startede ridningen var han som "SMØR".... ingen stivhed overhovedet. Hun kom og checkede ham 14 dage senere og der var der ingenting at behandle..... Og det har bare været super siden. Ingen problemer... 500 kr så var det løst....

  • #15   16. aug 2012 Jasmin & Camilla 2012: Se, nu ændrer du det igen smiley Pas på med det du skriver smiley Hvis du ikke mener jager, så lad være med at skriv det :b

  • #16   17. aug 2012 omfg........ det er dig som ikke kan læse mellem linjerne..... smiley

  • #17   20. aug 2012 Rolig nu. Ingen grund til at blive mobset, når der står jager så tror jeg alle får et blik af en som jager en hest rundt? .. Eller er jeg helt forkert på den?

  • #18   20. aug 2012 Næææh... smiley Jeg har nu oplevet mange der lige vælger at læse mellem linjerne og ser det er et "forkert" ord jeg har sat ind.. smiley

Kommentér på:
Stiv på højre volte

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce