{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
999 visninger | Oprettet:

Hjælp der er to {{forumTopicSubject}}

Ja, vi fik scannet vores hoppe i går og der var to.
Hun var desværre så lange henne at dyrlægen sagde der var en riciko for at hun ikke ville kunne klemme den ene så den forsvand. (vi har desværre ikke kunne få oplyst nøjagtigt bedækningsdag fra hingsteholder, derfor scanning nu hvor hun er ca 30 dage.)
Dyrlægen kommer igen i næste uge og tjekker. Men hvis hun stadig er med to hvad så?
1) give hende en abort sprøjte
2) lade hende gå og se om hun evt selv absorberer den ene
3) eller noget helt andet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp der er to
  • #1   1. sep 2012 hvis hoppen er ung men ik første gangs folede så lad den gå med det der er selvfølgelig en chance for begge går til men der os chance for to skønne hesteså ville lade hende gå

  • #2   1. sep 2012 Øv bøv:-(. Det er lige på grænsen til at det kan lade sig gøre med dag 30.... Min blev skannet dag 16 og fik klemt den ene af, og 3dage efter skanning hvor der var en tilbage.
    Men der er en chance for at det er lykkes, så det kan vi jo krydse fingre for.
    Ved godt nok ikke helt hvad jeg selv ville gøre....synes du skal tage en snak med dyrlægen....
    Tror ikke jeg kunne give en abortsprøjte - tror jeg ville håbe på at den ene blev absorberet af sig selv, mener at have læst at ca 25 % af drægtigheder ved heste ofte starter med tvillinger, og så tit hører man ikke at de kaster dem begge sent eller at der kommer to ved terminen.
    Men fortæl gerne i denne tråd hvordan det går.


  • #3   1. sep 2012 Altså dyrlægen siger at der er plads nok i hoppen til to. Hun fik sit 1. føl for 2 år siden, hun er nu 8 år, så det skulle kunne lykkes, hvis der stadig er to om en uge.
    Så kan der selvfølgelig komme alle mulige komplikationer, men det kan der ogsp med en smiley


  • #4   1. sep 2012 så ville jeg bestemt lade den gå og se om det i går det gør det jo for de meste

  • #5   1. sep 2012 Jeg havde ladet hende gå og se på det som naturens beslutning.
    Det kan godt lade sig høre.. smiley


  • #6   1. sep 2012 tror nu nok jeg havde valgt sprøjten, ved det er nemt og sig når man ikk selv står i det, men der kan bar opstå mange problemer ved tvillinger, de kan begge dø, det er tit små og lidt sarte og det kan jo altså os ske a hoppen tager skade.. ville nok tage en ordenlig snak med dyrlægen og høre hva han siger også vurdere om man er vilig til a tage den chance det nu er smiley

  • #7   1. sep 2012 Havde valgt abort sprøjte. Er for glad for min hoppe til at miste hende pga 2 ufødte tvillinger smiley

  • #8   1. sep 2012 ville lade hende gå men være meget obs. på hende og lade dyrlægen følge hende er par gange eller 3 inden folinger - - - have paste og følmælk/ sutteflaske parart og så se om ikke den ene overlevede og nu og da ovelever de jo begge og hvorfor skulle det ikke være dine:-)

  • #9   1. sep 2012 Havde helt sikkert valgt sprøjten!! Ikke om jeg ville risikere min hoppes liv for et føl (eller to for den sags skyld).

  • #10   1. sep 2012 nu er det ikke ret tit at hopper dør under foling heller ikke ved tvillingefødsel
    og hvis der var en væsentlig større risiko ville det nok være nævnt i en ting som denne
    http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1065/sprog=1/grp=7/menu=16/


  • #11   1. sep 2012 Det står ikke nævnt fordi de skriver at hopperne som regel aborterer. Hvilket er helt korrekt. Problemet er at hvis hoppen ikke aborterer, eller hvis hun aborterer dem meget sent i forløbet, så blir det pludselig en farlig fødsel, der i værste fald koster hoppen livet.
    Selv hvis hoppen aborterer er der øget risiko for tilbageholdt efterbyrd med efterfølgende endometritis og forfangenhed.
    Og hvis hoppen alligevel ender med at abortere kan man ligeså godt gøre hoppen den tjeneste at få sprøjtet fostrene af mens de er helt små, istedet for at risikere det komplicerede forløb om 6-9 måneder.


  • #12   1. sep 2012 Udover det er der jo virkelige meget omhandlende tvillingedrægtigheder som ikke bliver nævnt eller berørt i den ufyldestgørende artikel.

  • #13   1. sep 2012 Udover det står der at tvillinge fostre vil have samme køn, hvilket jo er noget vrølv, da de fleste tvillingedrægtigheder hos heste stammer fra dobbelt ovuleringer og ikke celle delinger. Så to forskellige køn er lige så sandsynligt.

  • #14   6. sep 2012 LAD VÆRE MED AT RISIKERE DET!!
    vi mistede næsten vores hoppe sidste år og begge føl! Sansynligheden for at det går godt er meget lille!!!


Kommentér på:
Hjælp der er to

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce