{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.047 visninger | Oprettet:

4 eller 5 gænger hingst?? {{forumTopicSubject}}


Jeg ønsker inden for de næste par år muligvis at ifole min 5 gænger hoppe. Hun har en super skridt, en okay trav og galop. Hun vælger traven, galop eller "grise pas".... og der skal arbejdes for den rene tølt. Og så selvfølgelig utrænet pas. Jeg har fået at vide at hun er trav femgænger med pasbundet tølt.

Kan man få noget godt ud af en allround 5 gænger hingst med 5 gode gangarter eller skal man vælge at bruge en 4 gænger hingst?

Jeg rider til daglig meget dressur og tur,med tølt træning men det kunne være sjovt at komme til i fremtiden at træne pas


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 eller 5 gænger hingst??
  • #1   5. dec 2012 Jeg følger lige med smiley
    Der er nogle folk, som siger at man kan risikere at få en 3gænger, hvis man kun vælger en 4gængerhingst smiley ?
    Jeg aner intet om det, så jeg lytter lige med.


  • #2   5. dec 2012 Jeg ved ikke om der er en forskel ved at hun er let pasbundet i tølten og ikke bare pasbundet

  • #3   5. dec 2012 Som skrevet i det andet indlæg du har lavet, så vil jeg bruge en 5 gænger.
    Da mange 4 gænger i virkeligheden er 4½ gænger, som kan give en endnu mere grissepasser hest.


  • #4   5. dec 2012 Sanni:
    jeg har altid fået af vide at det kun er ved at ligge en 4gænger på en 4gænger smiley så avler du tølten ud af den smiley


  • #5   6. dec 2012 Rebecca

    Nemlig


  • #6   6. dec 2012 Som skrevet i det andet indlæg kan du altså sagtens vælge en 5-gænger, jeg ville bare tage en med stærk tölt.
    Du kan risikere når din hoppe ikke har stærkere tölt, at det forsvinder helt hvis du vælger en 4-gænger! Pas og tölt hænger sammen.
    Derfor skal du helst vælge en 5-gænger som sagt, hvis du vil ha god tölt.
    Du kan jo sagtens vælge en med en karakter der har lidt lavere karakter for pas, som 8,0 og så finde en hingst med 9,0+ for tölt.

    Der er sådan en som Snöggur, fantastisk afstamning, fantastisk smuk og avler rigtig flotte afkom. Han har en lavere karakter for pas, men 8.5 for pas.
    (link fjernet)

    eller f.eks Gjafar frá Hvoli som er en ny hingst i Danmark smiley
    http://staldulbaek.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=96&Itemid=84


  • #7   6. dec 2012 Halfdan fra Engholm. Ham har jeg valgt af nøjagtigt samme årsag.

  • #8   6. dec 2012 Ellers er der også Straumur frá Seljabrekku
    Han har også en lækker farve
    (link fjernet)

    Eller Almar.
    Han har jo en afstamning jeg er helt tosset med. Han er jo efter álfasteinn frá selfossi som pt. er far til verdens højest kårede islænder, Spuni frá Vesturkoti.
    álfasteinn selv er jo efter kongen over dem alle, Keilir frá Midsitju der også er far til en helt masse fantastiske heste!!

    Har iøvrigt selv en efter álfasteinn og hun er altså ikke at kimse af smiley

    http://www.stutterioren.dk/default.asp?mainmenu=28

    Ellers kan du jo vælge álfasteinn selv, han er godtnok i Tyskland lige pt. men så har du næsten garanti for et godt afkom!


  • #9   6. dec 2012 og ja Rebecca, det er genetisk bevist nu, at der er hylende stor chance for at få en tregænger hvis du putter en 4-gænger på en 4-gænger!

  • #10   6. dec 2012 Alfastienn er helt fantastisk - men bliver han ikke endnu en Orri, hvor der bliver så mange afkom at det nærmest bliver umuligt ikke at linjeavle hvis man vil have noget godt om nogle år?


    (I virkeligheden er jeg bare for fattig til at betale det han koster) smiley


  • #11   6. dec 2012 Jeg vil lige kigge lidt på det ... af 5 gængere har jeg noteret Magnus fra Dalur fordi hans bygnings kåring er super, og så har han 9 arb.galop, 9,5 galop, 9 for tølt og 9,5 arb.tølt, 9 skridt, 2x 9 taller for sind/vilje og form, og 8,5 for trav. Passen har han så lidt mindre i 8,5.... men syntes det er svært at finde en 5 gænger hingst med god trav, galop og tølt og lidt mindre i pas... som så også har betøjet i orden smiley

  • #12   6. dec 2012 Hmm.. det ved jeg ikke. Han er jo faktisk brugt utroligt lidt, taget betragtning af hvor godt han avler!

    Magnus er min mosters hingst og han er helt fantastisk! Han avler smukke, velgående heste med et godt sind. Kan klart anbefales smiley
    Magnus har 8 for pas og den er ikke specielt fremtræden, så ham kan du sagtens bruge smiley


  • #13   6. dec 2012 + at Magnus fra Dalur har en spændende afstamning.... uden både òfeigur, hrafn eller orri i 3 led bagud smiley

  • #14   6. dec 2012 Ellers kan du også bruge sådan en som Viktor fra Diisa som er Magnus halvbror på mors side, han har jo heller ikke så meget for pas, men er femgænger!
    Dog kan du være helt sikker på god tölt fra Magnus, da han er efter Postur og Postur avler virkelig gode töltheste smiley


  • #16   6. dec 2012 Ja men senere har han trods alt fået 8,5 for tölt og 9,0 for langsom tölt.
    Nogle heste er bare længere tid om at modne end andre .


  • #17   7. dec 2012 Stut. Dronninggård : Føllet skal bruges som min næste ridehest... Jeg er ikke selv konkurrence rytter endnu... og har stadig mange år for mig som isrytter med masser af undervisning inden jeg vil være i stand til at starte noget større end små lokal klub stævner...
    Og jeg er virkelig glad for min hoppe... hun har så mange gode ridemæssige kvaliteter... og som sagt... har hun masser af tølt... min træner red hende 10 gange sidste vinter og da var tølten ren. Har så trænet en del galop sommeren over og det er lige som om det har indvirket på tølten. Hvilket jeg også fik at vide af hende - at når man arbejder med en gangart indvirker det på de andre. Men ren tølt har hun... hun er bare ikke natur tølter der vælger tølten som foretrukken gangart... så mon ikke det har noget at gøre med at jeg stadig har meget at lære smiley
    Edal hestar : Jeg tror måske at Magnus er blevet brugt så lidt endnu pga. at han ligenetop ikke har nogle af de der super kendte hingste der er blevet avlet meget påi sin stamtavle. Mange vælger vel ofte en hingst til deres hoppe som er veldokumenteret i forhold til hvad han giver videre for at prøve at sikre sig en god ridehest.


  • #18   7. dec 2012 Der er også spredt rigtig mange dårlige rygter om Magnus og som man ved, kan rygter virkelig ødelægge SINDSSYGT meget!!
    Der er intet hold i disse rygter, så det er synd at folk fravælger ham, på grund af det! Som sagt har vi selv et afkom efter ham og kender mange glade og tilfreds kunder der også har afkom efter ham. Han er en charmerende og sjov hest men en fantastisk gang! han kan virkelig godt anbefales!!

    Stald Ulbæk har to flotte afkom efter ham
    http://staldulbaek.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=71&Itemid=67
    (link fjernet)


  • #19   7. dec 2012 Ja jeg har ikke hørt noget dårligt .... men kender så heller ingen der har brugt ham smiley Jeg så ham sidste år til World Tølt og var mange gange ude at snakke med ham i stalden... så rolig og rar. Og smuk som bare pokker...

  • #20   13. dec 2012 Her er en gude smuk 4-gænger med 9 for tölt og mor er efter Kveikur fra Midsitju og far er álfasteinn fra selfoss.
    Den kunne du godt bruge
    (link fjernet)
    (link fjernet)


  • #21   13. dec 2012 Er det mon ikke 5 gænger bare redet som 4 gænger??
    Tænker lidt med den afstamning


  • #22   13. dec 2012 Kunne godt tænkes!
    havde fakrisk lidt samme tanke . specielt når man tænkwr på, Spuni som er eftrr álfasteinn, jo har 10 for pas!


  • #23   14. dec 2012 Kunne ikke lade være med at tjekke den, fordi den lød rigtig spændende med den afstamning.
    Dens mor er også kåret med 8 for pas,
    Så lidt pas bør der vel være i den.

    Men kan det passe at den står i Norge??
    Fordi den måtte da gerne kigge forbi Dk om nolge år smiley


  • #24   15. dec 2012 Hæhæ smiley det kan jeg li!
    jeg nørder også altid sådan noget!
    Men jo der må da være noget for pas så!!

    Lige pt. står den hos Agnar smiley de havde ihvertfald lagt et billede ud hvor han red den, derhjemme hos dem smiley


  • #25   15. dec 2012 SÅ står den jo ikke så langt væk smiley


  • #26   5. jan 2013 er der nogen der kender til noget læsestof - evt. dokumentation for arvegangen af tølt og pas hos islændere ? Jeg har talt med nogle venner der selv rider islændere... og har igen fået at vide at jeg skal tage en 4 gænger hingst til min hoppe....og endelig ikke en 5 gænger hingst med gode tølt og trav egenskaber. men når jeg spørger hvorfor og og der er belæg for teorien....ja så er der ingen der har noget konkret smiley

  • #27   5. jan 2013 Det er bevist ja Gudrun. Men nej der findes ikke pt. noget "offentligt" dokumentation, da det stadig er under undersøgelse.
    Ham der opfandt blup'en er blandt andet en af dem, der har været med til at finde ud af disse ting omkring pas og tølt. Han har holdt mange foredrag om det, men da de som sagt ikke er færdige om forskningen omkring det, er det kun foredragene man kan gå ud fra..


  • #28   5. jan 2013 okay.... såhar jeg da noget at kigge videre efter smiley tusind tak

  • #29   6. jan 2013 Prøv at spør avlsforeningen Siða om de har noget referat fra hans foredrag, for de har nemlig haft foredrag med ham, om netop dette smiley

Kommentér på:
4 eller 5 gænger hingst??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce