{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.104 visninger | Oprettet:

Hvor meget hø til vedligehold? {{forumTopicSubject}}

Begge mine to ponyer er pt. i vedligehold, og får ikke andet at spise end hø, vitaminer/mineraler, gulerødder/æbler og det græs, der nu er på marken. Fik engang lavet en foderplan til min store pony, som dengang var i let træning. Der stod, at han skulle have Equsana Active, poppet byg og 6 kg. hø. Da han ikke kan motioneres pga. længerevarrig skade og min anden pony også kun kan klare begrænset motion, skal de ikke have foder, som feder eller giver energi. De får derfor kun det, som jeg nævnte tidligere. Før vejede jeg ikke høet, men gav dem portioner, som jeg syntes var passende alt efter græsmængde osv. Har så lige købt en høvægt, og kan se, at der godt nok ikke skal meget til 1 kg hø. Nogle giver sine heste al den hø, de kan spise, men det må jo så være mange kilo, siden 1 kg fylder så lidt. Jeg er så kommet i tvivl om, hvor meget hø de egentlig skal have, når det er det eneste, de lever af? Skal jeg holde mig til den regel med 1-1½ kilo pr. 100 kg. kropsvægt eller skal jeg give mere eftersom det er deres eneste føde, og der pt. ingen græs er? Personligt ville jeg give dem mere, men ønsker heller ikke, at de skal blive fede. De vejer forresten ca. hhv. 200-250 og 350-370 kg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget hø til vedligehold?
  • #2   20. jan 2013 Vil også sige så længe de ikke bliver for fede af høet så lad dem endelig spise alt det de kan smiley
    Det kan godt være en balle pr pony pr døgn af de små baller smiley


  • #7   20. jan 2013 Ida Krogfelt: Det er bare en billig vægt fra Horze, jeg har fået fat i, så det kan godt være, den ikke er så præcis smiley Men vil prøve at veje noget med den, som jeg kender vægten på, så kan jeg jo altid tjekke, om den er troværdig smiley

    Ellen: Som der står i teksten, så får de vitaminer/mineraler, og jeg bruger også en vægt, men ved ikke, hvor god den er smiley


  • #8   20. jan 2013 Hvis de kun får 1,5 kr pr 100kg legemsvægt, skal de have mulighed for at have noget andet at tygge i resten af tiden.

  • #9   20. jan 2013 Har prøvet at veje 1 kg mel med høvægten, og den siger 1kg, så den burde passe.
    Team Kærslund: Ja, det er jo det. De kan godt få halm, men så får de bare en stor vom, men overvejer en slowfeeder, som Ida Krogfelt også nævner smiley


  • #11   20. jan 2013 Vil også anbefale slowfeedere. Det er genialt! smiley

  • #12   20. jan 2013 Ad libitum og evt slowfeed.

  • #14   21. jan 2013 Ellen, det er der slowfeeder er smart. De får ikke så meget ud af hønettet, men de kommer til at blive mæt alligevel og så stiller de sig til sove, lege, gnubbe, gå rundt og vender tilbage senere.

    Hvis man beregner hesten lidt under hvad de ville spise (så de holder pause mellem måltider), så er det VORES indlagte pause og ikke den der passer hesten = hesten opfatter det ikke rigtigt - og tror måske endda de kommer til at sulte inden det næste måltid kommer....

    Slowfeedernet kan gøre at de spiser langsomt og har til hele døgnet og så lægger de selv pauser ind efter behov smiley


  • #17   22. jan 2013 Hvis de ikke har andet at spise ved siden af, halm eller frøgræs ville jeg min. give 2 kg pr 100 kg hest, hvis ikke de kan få alibitum

  • #18   22. jan 2013 Tommelfingerreglen er at hesten skal have 1,5 kg hø/wrap pr. 100 kg hest, MEN den skal samtidig have stråfoder til 16 timer i døgnet og den må aldrig stå uden stråfoder i mere end 4 timer. Derfor kan det være nødvendigt at tildele meget mere hø/wrap og/eller tildele det i et finmasket hønet. Hvis hesten bliver tyk, kan man tildele hø af 2. eller 3. slet, da næringsindholdet her falder. Derudover kan man også tildele 0,5-1 kg halm eller 1-2 kg halm, hvis hesten vejer mere end 500 kg. Mange heste bliver ikke for fede af mange kg. hø, men man skal holde øje med dem smiley

Kommentér på:
Hvor meget hø til vedligehold?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce