{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.168 visninger | Oprettet:

Er ved at opgive ham :( {{forumTopicSubject}}

Hej alle jer, som forhåbentlig kan komme med nogle gode råd, da det er ved at gå mig rigtig meget på..

Jeg købte den 12 juli en ny pony, Lucas, fra sommer 2008. Jeg fik at vide, at han ikke er tilredet og ikke er blevet brugt synderligt meget, hvilket jeg absolut os kan mærke på ham. Alt lydighedstræning og hvad man ellers leger med dem som føl og plag, det er han sandsynligvis gået glip af!! så jeg fik ham for en billig penge - lige til at dække udgifterne for chip + pas hos tidligere ejer. Helt fair.

Hele efteråret havde jeg problemer med at have ham inde i stalden alene, hvilket der stadig er problemer med (så det er os bare op af bakke ), men jeg kunne sagtens gå 1 km med ham og hjem igen, uden han gjorde andet end bare at kalde lidt. Hele vinteren har jeg så ikke haft ham meget i hænder, pga manglende overskud, mørke og bare årstiden, så nu hvor jeg er begyndt at træne med ham igen, er han simpelthen bare umulig!
Det gik overraskende godt i starten, kunne gå rundt med ham på "banen" i en halv times tid, godt nok hvor han hoppede lidt og nappede (og det er altså MAX en måned siden!!) - her den sidste uge er det bare gået 1 skridt frem og 2 tilbage, mildest talt. Han kan ikke engang gå ud af gårdspladsen, og om til banen, uden at slå mig halvt i jorden. Hopper, og river hovedet til sig, for derefter at løbe tilbage til stalden..

Hvad pokker skal jeg gøre? Er så tæt på at opgive ham, og smide nogle tusinde efter en der kan sætte ham på plads og tilride ham lidt for mig, da jeg simpelthen ikke har overskud til sådan en hest alligevel (da jeg købte ham var det mest for at redde ham), men jeg ville bare så gerne kunne "forme" ham selv, men jeg står alene med ham, og ikke fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal gå frem med ham, men det er bare lidt en stor mundfuld, når jeg skal være "to steder på én gang" ved ham, forstå mig ret... Hvad ville I have gjort?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er ved at opgive ham :(
  • #2   1. feb 2013 det hjalp godt med godbidder med min domino smiley men ved ikke om du har prøvet det smiley

  • #3   1. feb 2013 tag en ting og et skridt af gangen... Først ville jeg "glemme" at han ikke kan være alene i stalden og kun arbejde med ham derinde når der er andre. Så ville jeg tag trense eller kæde træktov på ham når jeg gik ud og først dag ville jeg kun gå ud af døren ros ham og så gå tilbage, næste dag ville jeg går 2 skridt uden for døren ros og så tilbage og på den måde arbejde mig frem så jeg i løbet af en uge-14 dag kunne komme om på banen(an på hvor langt der er) du er nøds til at tag en ting af gangen og giv hesten den tid som han skal hav...

  • #4   1. feb 2013 Dengang var det bare træktov, eller hovedtøj, nu er det hingstekæde, efter et par episoder hvor han har ignoreret mig fuldstændig.

    Godbidder er en god ting ja, men Lucas kan simpelthen ikke håndtere det. Hvis han først ved jeg har godbidder, kravler han nærmest ned i min lomme hver gang han ser sit snit til det. Det er en god afledningsmanøvre hvis han tér sig eller hidser sig op, men ikke noget vi bruger normalt smiley


  • #5   1. feb 2013 heh ja okay det kan jeg godt se at det måske er et lille eller stort problem med en hest i lommen smiley

  • #6   1. feb 2013 At arbejde med ham i stalden, når vi er alene, det er droppet. Nu kommer min anden pony med ind hver gang, og så klarer han det nogenlunde.

    Vi er gået tilbage til hvor vi kun lige går ud af stalden i 5 minutter, og så går vi lidt rundt i gårdspladsen (han kender vejen til stalden, så han ved den anden står lige inden for døren, og så tager han det roligt), og så har jeg prøvet at vi gik et par skridt væk fra gårdspladsen, og vender tilbage inden det bliver for meget ham. Det har vi gjort i en uges tid snart. Men jeg kan ikke mærke nogle fremskridt, det er derfor det går mig sådan på..


  • #7   1. feb 2013 Start forfra og tag én ting af gangen til han er tryg ved det er min mening..
    Har du opgivet ham, så indrøm overfor dig selv, at han måske var for stor en mundfuld og få en til at hjælpe dig smiley

    Det er ikke værd at sætte livet på spil for en hest, som slår dig halvt i jorden, når du bare trækker den ud i gårdspladsen..


  • #8   1. feb 2013 kan godt forstå du ikke vil hav ham i "lommen" men så brug at du i forvejen har lagt nogen godbidder, foder eller gulerødder til ham når I går lidt ud fra gårdspladsen... Så har du ham ikke i lommen men han for stadig ros (godbidder) når han kommer derhan hvor han ikke er tryg...!!

    Ellers må du bide i det sure æble og sende ham til en anden, måske ikke i tilridning men bare for at få hans angst væk...!!


  • #10   1. feb 2013 Han er for stor en mundfuld, det har jeg skam indset, problemet er, som jeg os har skrevet, at jeg ikke kan finde nogen til at hjælpe mig.

    Tanken om at sende ham væk nogle måneder, hvilket først kan blive til sommer, har strejfet mig, men forstår ikke hvorfor det skulle være at bide i det sure æble?

    Jeg ledte faktisk på et tidspunkt efter en kapsun, fordi jeg skulle have været i gang med at longere ham dér, hvilket jeg aldrig rigtig kom i gang med, af samme årsag, at jeg er alene, så jeg fik aldrig købt den alligevel. Måske jeg skulle få ledt efter en igen smiley
    Den sidste uge har jeg sagt kravene meget ned, og er startet meget forfra. Jeg kan mærke og se på ham hvornår det er ved at blive for meget, og så vender vi om, og han får ros ved at slappe af igen - dén "proces" har jeg altid brugt, så intet der.

    Én ting der bare går lidt ud over min forstand, det er hvorfor han for 3 uger siden kunne gå rundt med mig ude på banen (længere væk fra stalden), og kun té sig lidt ved at hoppe en sjælden gang og nappe lidt (det værste fik jeg holdt tilbage ved at aktivere ham hurtigt, når han var ved at "sprænge"), og nu for 1 uge siden - bare 2 uger efter en god opførsel - er det hele bare væk og glemt? Dér er ikke sket noget derude, så det er mig lidt en gåde, hvorfor han nu gør alt hvad der står i hans magt for at være ved den andens side hele tiden...


  • #11   1. feb 2013 Der er allerede kommet nogle utrolig gode svar, som virkelig er brugbare, så jeg kan ikkerigtig komme med mere udover det her og nu, så længe det er så basalt, som at stå på staldgangen og lige gå uden for døren og ind igen. Dog er jeg lidt ekstra "fif"/huskeregler der kunne være en hjælp!

    Stop mens legen er god! Det er meget vigtigt at han får en god oplevelse med det i laver, som det sidste. De husker det i utrolig lang tid, som godt eller skidt, alt efter hvad man har sluttet af med!

    Hvordan er din anden hest? Hvis den er meget rolig, vil jeg råde dig til at tage den i den anden hånd, "første" gang du skal prøve at gå over til ridebanen. Jeg har haft min gamle shetlænder på slæb, første gang jeg gik med min unghest ved vejen. Han har stadig været urolig og bange for ting, men han er ikke kørt sig selv op i en spids, han bliver nede på jorden og ved "bevisthed", så længe den anden hest også er der (det var lidt oversat til "maneskesprog", men håber det giver mening)!

    Hmm, der var noget mere, men det er væk nu smiley


  • #12   1. feb 2013 Jeg kommer lige med et skud i tågen..
    Måske du skal udfordre den noget mere?Longere, forlange noget mere generalt.. ikke trække rundt og rundt og rundt på banen i flere halve timer uden der sker noget.

    Fordi de intet har oplevet som føl, betyder ikke at de er uopdragne, men de skal have klare grænser..(min egen havde bare stået i en lille løsdrift med 5 andre og ikke oplevet andet)

    Det er jo helt op til dig selv om du vil sende den "ud af huset", men for nogen er det den perfekte løsning:-)


  • #13   1. feb 2013 Når jeg skriver vi går rundt, betyder det jo ikke vi bare går rundt i cirkler, men vi træner stop, bak, drej og sådan nogle småting. Og jeg prøver så vidt muligt at "lege" det ind i hovedet på ham.
    Longering har jeg absolut ikke lyst til at prøve nu hvor han tér sig sådan, for vi har prøvet det, men han er ikke slet ikke god til det i forvejen, så hvis han skal gøre noget han ikke forstår, samtidig med han bare vil væk, så tror jeg ikke det er nogen særlig god kombination smiley


  • #14   1. feb 2013 hvis det var min hest så havde jeg sendt den et andet sted hen det lyder som om i ikke passer sammen og du har jo opgivet i din omgang med ham og det er lykkedes ham nogen gange at slippe væk så han er simpelthen for klog og du er magtesløs alene
    det bedste for ham ville være at arbeje med ham løs i en lukket hal og så på en eller anden måde finde hans tillid
    jeg har selv haft noget lignende som ikke ville være alene ligegyldig hvad jeg kunne godt ride på den men kun halvejs rundt i et ridehus så bakkede og stejlede den og når hun var på fold sprang hun over hegnet og løb ind ... hun blev sendt tilbage der er nogen få heste der er så svære at arbejde med at det kun giver grå hår i hovedet så du skal gøre op med dig selv hvad du vil med din hest og kan du acceptere de problemer den har


  • #15   1. feb 2013 Jeg tror du gør meget af det rigtige, men blot mangler lidt (de "rigtige") gode råd smiley
    Du har "kun" arbejdet med den i godt et par uger, hvor det har stået sådan på. Synes du skal give den en halv til en hel måned mere, hvis du har overskuddet til det smiley


  • #16   2. feb 2013 Jeg er godt nok ny i gruppen men våger lige at komme med et lide andet synspunkt.

    Jeg har selv en næste rå unghest som er meget følsom overfor mit kropssprog. Altså hvis jeg er afslappet er hun det også smiley men er jeg sur bliver hun tændt og meget vågen.

    Hvor jeg vil hen med dette er hvilke følelser du har inden i dig når du arbejder med Lucas?
    Er du usikker eller nervøs kan det smitte af på ham og han vil søge tilbage til trygheden med de andre heste.

    Håber det hjælper lidt smiley


  • #17   3. feb 2013 En ting er den godt fyldt i maven? Lyder til det, men ikke alle der lige tænker over det, men en sulten hest med ulmene mavesyre er ikke rar at træne med, masser halm wrap hø gulerødder. Når hesten er mæt og veltilfreds så kan du nemmere trænge igennem. Og som du selv er inde på ælp er rigtig fornuftigt. Vi kommer tit til kort uðen undervisning. Var jeg dig ville jeg få en ud. Er du fra sjælland vil jeg anbefale joel shytt. Hvis han ikke er booket op fra fyn jylland ja hør hvem folk kender i dit område smiley nogle gange kan små ting gøre en kæmpe forskel, desværre kan vi bare ikke se det selv.

  • #18   17. feb 2013
    din hest lider af seperations angst og derfor er det død vigtigt at ta det stille og roligt og ikke forhaste sig. min plag gjorde det samme i starten han var villig til at ligge sig ned for ikke at gå væk fra stalden eller stejle, forsøge at rive sig løs osv.

    det hjælper ikke at gi op, i starten gjorde jeg som du med at ta min anden hest ind samtidig det hjælper bare ikke i længten, det er en rævetjeneste du gør dig selv for du lære den at uanset hvor du tar den hen så tar du en anden hest ed og så er alting godt........nej det er ej, for så når den begynder at te sig pænt osv og du bestemmer dig for at arbejde med den feks v tilridning så starter hele baladen forfra forde den pludselig er alene igen og det forstår den ikke.

    MEN indtil den har lært basic, løfte be blive triglet osv så er det ok, for der er det nødvendigt at den fokusere på dig og ikke på at den er alene..når det sidder i skabet så vænner man den til at den bliver taget ind alene, bliver stillet i sin boks alene får noget mad og står der en 10-15 min indtil den spiser sin mad, når den har spist sin mad så bliver den straks lukket ud til flokken igen.....På den måde finder den ret hurtigt ud af at det måske ikke er så slemt at komme ind alene og først når den kan det helt og holdent..så begynder man at proppe godbidder i lommen og stille den på staldgangen og lave et eller andet der med den hvorefter den kommer i boks får sin mad og derefter kommer på fold igen.....når den så gør det stille og roligt så tar men den ed et eller andet andet sted hen gårdspladsen, ridebanen og laver lidt der i 10 min og stiller den så i boks, gir den mad og på fold.

    Inden længe forbinder den det at komme ind med noget rart, skide et hul i at den kalder og stopper så længe den bliver ved dig. det er hovede prioiteten i starten at den bliver ved dig. når den stopper og kalder så gi den en guf når den står med alle 4 ben solidt plantet i jorden og ikke er fokuseret på andet, (det kommer i små perioder ret kort i starten) tripper den rundt om dig, lægger sig ned osv, så ber du den i en ret skarp tone om at stoppe, evt tramp i jorden foran den, det gir dem et lille "ååhhh gud" schok og så er alt fokus på dig i et par sek her skal du være sindsyg hurtigt til at rose og klappe og gi guf..det er super vigtigt, for lige der roser du den for at fokusere på dig og ikke på flokken og det gir rigtig stor pote i det lange løb.

    Min plag er en rigtig tændt makker, men grunden denne træning så springer han aldrig for ting hvis han bliver bange...hvis han bliver trukket så stopper han krummer halsen og fnyser, stikker mulen hen til min arm og gumler lidt, men han rykker ikke et mulehår ud over det alle 4 ben står stille og han bliver i en løs line og går jeg så hen til det farlige så går han med for det er der hvor mor er der ikke sker ham noget.
    Fra sadlen stopper han brat op, og gør det samme, her drejer han dog hovedet om til min sko og står helt stille indtil han bliver bedt om at gå hed til det farlige eller bare gå videre.

    Det er det du skal lære din plag. det tar lang tid men det er hele arbejdet ved.

    Når du kan få ham med på gå ture så få ham til at suse til ALT han syntes er lidt uhyggeigt og husk at gi guf smiley

    det er det hele værd smiley held og lykke med di baby smiley

    OBS: ALDRIG råbe eller skæld ud af dem hvis han er utryg, så hellere berolige med et klap og nogle guffer, hvis de er utrygge og evt trækker så tal til dem i rolig stemmeleje og ikke skæld ud du gør dem bare endnu mere bange end de er i forvejen og aldrig træk i tovet heller ikke når de trækker bare hold igen og når de så stopper så slæk på tovet så det bliver løst igen, det i sig selv er beroligende forde der ikke er noget press og stress eller tvang.

    Nogle plage er bare mere følsome end andre, min dræber piske, trods det at han aldrig er blevet slået med en...så han bliver redet uden pisk, kun med ponyspore forde han er så smal at jeg ikke kan nå ind til ham hehe


Kommentér på:
Er ved at opgive ham :(

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce