{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.889 visninger | Oprettet:

Dyrlægen ved ikke hvorfor hun halter :/ {{forumTopicSubject}}

Hej

Min hoppe på snart 3 år, blev halt på venstre forben for ca 3 uger siden. Det var ikke meget slemt, og der var intet at se på hverken ben eller hov.
Så vi gik ud fra at hun sikkert havde lavet en forvridning ude på folden, som var meget hård og knoldet.

Det forsvandt ligeså stille, og hele sidste uge (hvor der var tøvejr), var hun slet ikke halt. MEN sidste søndag begyndte hun desværre at halte igen (det er igen frostvejr). Det blev værre og værre smiley Så hun kom på en lille sygefold sammen med en anden hest der er halt, og jeg kontaktede dyrlægen.

Dyrlæge var der i går, men han kan ikke finde nogen årsag til haltheden smiley Hendes ben/sener mærkes helt fine, og han ku heller ikke finde nogen hovbyld. Så han kom med to forslag.

1: Hun får noget mod smerterne i 5 dage, og 3 ugers boksro, og hvis hun stadig halter derefter, skal hun i røgnten osv..

2: Hun skal i røngten med det samme.

Desuden synes jeg også hun står mærkeligt på venstre forhov, den er stejlere end den anden. Det gav dyrlægen mig oss ret i, men han vidste ikke om det kunne have betydning for haltheden.

Så nu kontakter jeg en god smed, som ka se på den hov, og giver hende 3 ugers ro. Det kan være han ser noget i hoven, som dyrlægen ikke så. For jeg sys oss den hov er lidt varmere end den anden, så et eller andet må der altså være.

Har i nogen forslag til havd man ellers kan tjekke/gøre?

Har også overvejet kiroprakter, hvis smeden ikke synes det er hoven, som er problemet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrlægen ved ikke hvorfor hun halter :/
  • #1   9. feb 2013 Røngten fotografer hesten fra top til tå.

  • #2   9. feb 2013 Dyrelægen nævner nomalt ikke samme løsning i 2forslag uden grund.

  • #3   9. feb 2013 Som andre skriver kan det være en dybt liggende hovbyld som skal modnes ..... eller måske en skade i hovledet.... min hest gik længe og var hslt on off og den blev tjekket med røntgen gange flere indtil dyrlægen fandt på at lægge nogle blokader i hovledet så vidste det sig tydligt at det var der nu har han ringsko på og har ikke været halt siden smiley held og lykke smiley

  • #4   9. feb 2013 Jeg har nu oss selv mistanke til, at det har noget med hoven at gøre.
    Så jeg prøver lige smed først.

    Jeg har nemlig ikke let ved at få hende til røntgen, da jeg hverken selv har bil eller trailer. Så det kræver at nogen kan hjælpe mig, ellers jeg betaler en vognmand for at køre hende frem og tilbage. Så der bliver hurtigt en meget dyr omgang, som måske ikke giver svar alligevel.

    Men er selvfølgelig nødt til det, hvis smeden heller ikke finder noget.

    Desuden ka det jo oss være fordi hun vokser skævt eller noget, så det stammer fra ryggen, og så er det jo kiropraktor.


  • #5   9. feb 2013 Tilde, skal de på Dyrhospital for at få lagt blokader? Min dyrlæge snakkede nemlig om at de kunne gøre det i forbindelse med at hun kpm ind på hospitalet og fik taget røntgen.

    Men sys da bare man burde ku gøre det ude ved hesten oss, eller hvad?


  • #6   9. feb 2013 dyrelæge birger østergård fra rynkeby hesteklinik har røngten med i bilen hvis man beder ham om det desuden er han vildt dygtig.

  • #7   9. feb 2013 Kan det have noget med frostvejret at gøre? Hvis hun kun er halt når det frost?
    Måske bruger hun musklerne på en anden måde?...


  • #8   9. feb 2013 Kunne det tænkes at haltheden skyldes at hun er meget ømtået på den hårde jord? Vi havde en unghest hos os, der gik uden sko, og pludselig var stokhalt, den fik så forsko på, og vupti så var den i orden. Dette var også mens jorden var hård og frossen.

  • #9   9. feb 2013 I mine ører lyder det da ikke som en dyrlæge med specielt meget viden. smiley Kan ikke forstå at han vil give den smertestillende, da det jo er tydeligt at se den har ondt. Den løsning bruger man jo ofte hvis hesten har mange muskelspændinger så kroppen får mulighed for at slappe ordentligt af

    Blokader kan de ligge derhjemme og så tjekke hesten med det samme så kan de finde frem til hvilket sted hesten har ondt. Og give den behandling derefter.
    Røntgen bruges jo ofte mest til bare at konstatere om der er slid eller andre forandringer i knoglestrukturen. Det kan de også komme ud til hesten og gøre.


  • #10   9. feb 2013 kunne hun måske havde noget med skulderen?
    heste kan godt halte hvis de har ondet der? smiley


  • #12   10. feb 2013 Nej, hun er ikke redet til smiley så der er ikke overbelastning. Hun laver stort set ikke andet end at gå på fold.

  • #13   10. feb 2013 Inden jeg fik min dengang han lige var blevet fire der var han vidst halt grundet hans ene ben var længere end det andet så det ville tage seks måneder før det var lige så langt - Ved ikke om det måske kunne være dette ? smiley
    Men det var en kiropraktor der sagde dette !


  • #14   14. feb 2013 Hej donna & chirac

    Jeg var på klinikken for at få taget røntgen derfor lavede vi undersøgelsen der, men den kan sten sikket lavet hos dig selv.
    Men som en anden skrev så har mange dyrlæger mulighed for røntgen i bilen.
    Hvis du har et godt samarbejde med din smed, vil han sikkert komme med nogle gode råd.
    Vi har 14 heste og ponyer så jeg tænke lige en ekstra gang over hvornår det er smed eller dyrlæge smiley


  • #15   14. feb 2013 Jeg kender godt problemet med at stå uden bil eller trailer, men jeg har løst eventuelle akutproblemer, på en dejlig nem måde:
    http://webshop.falck.com/privat/hest-og-rytter

    De transportere din hest til og fra hospitalet, hvis den er syg (hvilken man jo vil undersøge om den er, hvis den skal have lavet røgten - så den gælder). Så behøver man aldrig bekymre sig om at kunne komme afsted i en fart, hvis uheldet er ude og hesten får akut kollik, brækker benet, sidder fast et eller andet sted eller din dyrtlånte trailer går i stykker, når du er på vej til eller fra stævne, eller hvis du ikke kan komme hjem fra stævne fordi traileren eller bilen er gået kaput - Det giver en dejlig ro i maven.

    Hvordan går det ellers med hesten? Er den stadig halt? Har du haft smed på?


  • #16   15. feb 2013 Smart smiley

    Den halter ikke så meget mere nu, det går bedre og bedre smiley Havde smed til hende i dag, som heller ikke kunne finde en hovbyld, men han mente at hun var meget øm i sine hove (især forhove), fordi hun stod for meget på spidsen af hoven og derfor har tynde såler (mener jeg han kaldte det). Så det ku sagtens være derfor hun var halt, især nu hvor jorden er så hård.

    Han fik rettet hendes hove til, så hun står mere korrekt. Den stejle hov er stadig lidt stejl, men meget bedre smiley Så det skal der nok blive rettet op på gennem tiden ved forsat rigtig beskæring.
    Så nu håber jeg hun snart er helt haltfri smiley

    Synes hans forklaring gav god mening, da hun jo kun har haltet mens jorden har været hård, og hun var helt haltfri den uge hvor der var tøvejr.

    Vil helt sikkert beholde ham som smed fremover smiley Han var virkelig dygtig. Han kommer fra Bergers smedie, hvis nogen af jer kender det? Jeg har hørt en masse godt om dem, derfor jeg ringede til dem.
    Det eneste minus ved ham som kom ud til mig, er at han kommer fra england, og ikke har lært dansk endnu, hehe.. men det gik alligevel.


Kommentér på:
Dyrlægen ved ikke hvorfor hun halter :/

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce