{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.302 visninger | Oprettet:

vil ikke gå..! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen jeg står og har problemer med min pony, han vil ikke gå frem, lige meget hvad man gør, har prøvet med pisk(små slag, da jeg ikke kan lide pisk).
Har os prøvet at sæt ham for vogn, hvor han os bare går baglænds, hvilket han os gør hvis man sætter sig op på ham.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre...

Derfor tænkte jeg på om nogle af jer, vidste hvad man evt. kunne gøre.???:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vil ikke gå..!
  • #1   9. feb 2013 Hvor gammel er den? Er den tilredet eller er i ved at tilride? Hvad hvis der går nogle ved siden af?

  • #2   9. feb 2013 bak ham! hvis han bakker så fortsætter du med at bakke ham til han vil frem så stopper du ham og beder ham blive stående til du vil gå frem. ellers prøv at få ham rundt om dig i stedet for frem.

  • #3   9. feb 2013 Han fylder 8, ja han er tilredet, men aldrig blevet redet særlig meget, han går frem hvis der er nogle ved siden af, men ingen vil gå ved siden af ham når det er.:9

    Har prøvet, vi har bakket igennem en 10 m lang vandpyt fordi han ikke ville gå, men kan godt være jeg skulle prøve igen. hvad mener du med omkring mig.??:)


  • #4   9. feb 2013 få ham til at gå i en lille cirkel omkring dig. evt ved at trykke ham på baglåret som hvis han skal rykke sig på staldgangen

  • #5   9. feb 2013 føler han sig utryk som "leder"?:)

  • #6   9. feb 2013 Ømmm... ja det problem har jeg os, da hvis du har stået og striglet ham på staldgangen, og du så skal rykke fordi du skal over på den anden side, masser han dig, ved i evt også noget om det..?:)

    Ved jeg faktisk ikke rigtig, men han har altid været leder, og han overtager altid flokken, lige meget hvor han kommer hend..!:)


  • #7   9. feb 2013 nogle heste har problemer med at "gå selv" uden nogle der går foran. er det tilfældet? smiley

  • #8   9. feb 2013 nej, har redet ham før hvor han har gået fint, uden nogle problemer, havde kun lidt problemer med at komme op...)

    kan godt være det da han er blevet flyttet 4gange på en månede( vil gerne sige at jeg blev smidt ud der hvor han stod, så har stået i nogle dumme situationer med ham}=)


  • #9   9. feb 2013 Er det væk fra andre heste han ikke vil gå eller bare generelt? Og hvad hvis der er andre heste med?

  • #10   9. feb 2013
    Hesten ved måske ikke hvad du vil :o)
    Har lige haft "gentilredet" en hest der eftersigende skulle være tilredet, men det eneste den var, var ryttervant, den anede ikke hvad fra forskellige kommandoer var.

    Så start med at indlær kommandorne fx. fra jorden. Du står ved siden af ham og tjatter til ham med en pisk, der hvor benet skal være eller hvor pisken vil være fra ryggen, evt kombineret med en lyd og når han går frem så stopper du. Du skal ikke gå frem med ham, men først gå frem når han har taget 1-2 skridt frem, så han går frem for pisken/lyden og ikke for at følge dig.

    Det kunne jeg koble til fra ryggen også, hesten forstod det fra ryggen.

    Ham jeg "gentilred" ville IKKE have pres fra ben, kun i trav, gjorde man det, så bakkede han. Højest sandsynligt fordi han ikke anede hvad man ville have ham til. Så når han skulle frem i skridt fra det to klik med tungen eller tap med pisken.


  • #11   10. feb 2013 Cecilie & Michak ponyerne: det har heller ikke vadet af min gode vilje. først stod han sammen med en hingst på en fold, så blev hingsten og ham rykket fra hinanden og han kom hjem til hende hvor han skulle have været blevet, en fik besked på at jeg skulle rykke ham inden 5 dage, så jeg stod i en dum situation, der var så en der tilbød mig at han kunne stå der i 14 dage indtil vi fik den stald vi havde lejet, så efter 14 dage blev han rykket i den stald vi havde lejet... har os haft det rigtigt dårligt med at skulle flytte ham så meget, men som i kan hører har jeg stået og ikke rigtig vidst hvad jeg skulle gører, plus jeg har hvadet på efterskole så jeg har heller ikke kunne være hos ham. men tager tid hjem om ugen, bare for at være sammen med, så han kan se jeg er hos ham. men man kan stadig se han er lidt bange for at han skal flyttes igen..:)

    Astrid & Mr. Charlie: han går heller ikke når der er andre heste med.

    krikken: jeg tror jeg vil prøve det, det er altid et forsøg værd:)

    men har lige besluttet at det kun er hygge resten af den her måned, også prøver jeg at sætte mig op ca d. 1 marts, og hvis han stadig ikke vil gå, beggrynder jeg enten at træne fra jordern eller giver ham lidt mere ro.:)

    og tak for alle jeres svar, er virklig glad for i vil hjælpe mig.:D


  • #12   10. feb 2013 Er enig med de andre.. enten forstår den ikke hvad den skal (du skal vist generelt have lært den hest at vige for pres lyder det til) eller også er der noget der gør ondt når du beder den bevæge sig fremad (fx en dårlig sadel)

  • #13   10. feb 2013 jeg har ingen sadel, har haft lånt en ride gjord, som jeg så også skal have købt. men han kigger også meget ned mod hans mave når det er man prøver at få ham frem.:)

  • #14   10. feb 2013 Har du bøjler på gjorden? For det er ikke ret smart mht hestens ryg smiley
    Sparker du til ham eller hvad gør du? Synes typisk at ungheste kigger undrende på deres mave når man lægger lidt ben til fordi de ikke forstår hvad de skal endnu.


  • #15   10. feb 2013 Så kan vi da hurtigt udelukke seperationsangst.
    Tror som tidligere nævnt at din hest er stresset. Lav nogle øvelser fra jorden der får hesten til at slappe af, giv hesten god tid til at forstå hvad du forlanger af den.


  • #16   10. feb 2013 ja det havde jeg, og har ikke forstået hvorfor det kan begynde at skade hesten nu, når den ikke gjorde det i gamle dage. han ved godt hvad han skal, men han er vand til at blive forlangt noget af, han har altid fået hans vilje hvis han ikke ville noget gjorde han det ikke.


    har du evt nogle øvelser jeg kan gøre/ider.


  • #17   11. feb 2013 Hvem siger at det ikke skadede ham før i tiden?

  • #18   11. feb 2013 F.eks. elevatorøvelsen er rigtig god til at få hesten til at slappe af. Men ellers andre koncentrationsøvelser, og måske de 7 lege

  • #19   11. feb 2013 hvorfor skulle man kunne ride med ridegjord med stigebøjler i gamle dage uden det skadede hesten, det er først nu hestene er begyndt at have undt i ryggen.

    hvad er elevatorøvelsen. tror jeg vil prøve de 7 lege.


  • #20   11. feb 2013 ville os høre om i ved hvad man kan gøre for at hesten ikke masser en op af boksen..?

  • #21   11. feb 2013 Du kan prøve med lidt kropsprog:D stå vedsiden af ham og gå raskt fremad med løs tov. så du ikke står og hiver og trækker:D eller prøv at starte ham.. fra side af: få ham til at dreje halvt om sig selv og så gå fremad:D ellers kan du forvirre ham lidt så han går uden at lægge mærke til det: stå og dril lidt med en pisk mens du skubber ham til siden mens du kalder på ham mens du o.s.v smiley hvis ham følger dig i tov følger han dig også mens i ridder:D de t handler om og få ham til at følge dig altså du er førerhesten..held og lykke:D

  • #22   11. feb 2013 Bare fordi den ikke brokkede sig i starten kan det sagtens have gjort ondt.. På et tidspunkt kommer det bare til at gøre så ondt at bægeret flyder over og hesten begynder at protestere. Først lidt og så mere og mere.. eller også bare voldsomt fra den ene dag til den anden fordi dens tålmodighed med smerterne er brugt op

  • #23   11. feb 2013 julie t: tror jeg vil prøve, lyder som noget rigtig godt, vil ekstremt gerne prøve det:)

  • #24   17. feb 2013 Jeg vil gerne lige komme med nogle info omkring denne pony da jeg har boet sammen med hans tidligere ejer og min lillesøster der har lagt dette indlæg ind omkring dette.... det skal lige siges denne pony har ALTID været stædig og gået sine egne veje hvis den ikke ville ride mere bukkede eller stejlede den bare... han er noget for sig selv hvad dette angår... men tror helt sikkert han ville have godt af at få afvide hvem det er der er førehesten her.... han er ret meget manipulerende hvis man kan sige det... eksempel da jeg skulle prøve og køre lidt med ham her for et par dage siden for at se om det kun var når man red ham... men lige så snart jeg bare så meget som tænkte på og sætte mit ben op i vognen stoppede han op og begyndte og bakke..... har siddet og lagt mærke til han er også meget dominerende ude på folden... og tager røven godt og grundigt på min lillesøster. ... jeg har selv taget grundkurset til hestemassør og har prøvet og give ham lidt massage men der er ikke noget og mærke..... så kan ikke være fordi han er spændt.... men men vi har snakket om vi skulle prøve osterapeut (Hanne Eriksen fra norge)

Kommentér på:
vil ikke gå..!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce