{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.681 visninger | Oprettet:

Sadel til araber-ryg? {{forumTopicSubject}}

Hej kloge araber mennesker! smiley

Nu har jeg købt min lille 4 års OX vallak på 153, han er det dyrlægen kalder "en flot strømlinet araber"...
Han er tilredet og kan rides i skridt og i trav indtil videre og han tager alt det nye med knusende ro smiley

Det eneste problem jeg er stødt på indtil videre er at det er svært at finde en rigtig sadel til ham... Jeg har nu prøvet alle vores 5 sadler på ham og de er alle sammen for lange.

Som mange andre arabere har han sådan set et godt sadelleje, men bare en meget kort ryg. Ryggen er, på trods af manglende muskler, lige og hans manke er ikke alt for højt sat smiley

Jeg forlanger ikke at i skal sige hvilken sadel jeg skal på putte på ham, men vil høre til hvilken sadel jeres arabere går med, hvor i købte den og hvad i gav for den smiley

Den sadel der indtil videre passer ham bedst er min mors travhests Wintec springsadel med lammeskinds-pad for at den ikke trygger alt for meget...
Derfor har jeg lidt i tankerne at købe en Wintec sadel til ham, da de er lette og ikke koster et halvt kongerige smiley
Hvad mener i om det, hvad har i erfaringer med?

Håber i vil dele ud af jeres viden! smiley
Venligst Elise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel til araber-ryg?
  • #1   11. mar 2013 jeg har tre forskellige sadler, har en hurbertus kombi 15år gammel, en betas caprilli spring og en stübben dressur.

    jeg har prøvet Wintec forskellige modeler men ingen af dem lå ordenligt på mine.


  • #3   11. mar 2013 min araber gik med en wintec 500 wide.. den sad som syet til ham
    man skal huske at araberens ribben er meget tøndeformet så deres figur er lidt rund..

    kan ikke helt se hvor du bor men bor vi nær hinanden (også fra sjælland) må du meget gerne prøve min sadel


  • #5   11. mar 2013 Min går med en hintermeyer dressursadle, den ligger helt fantastisk.

    Havde til starte en Wintec, der gik ikke mere end en uge, så stod den med dårlig ryg, og jeg havde kun reddet i den 3 gange.


  • #6   11. mar 2013 Jeg købte en OS sadel til min, da han absolut intet sadelleje havde, og den kan tilpasses hvilken som helst hest. Så nu hvor jeg skal ud og finde ny, kan jeg bare tilpasse sadlen til den. Men det er også en sadel i den lidt dyre ende, til gengæld er det en jeg kan bruge indtil den bare ikke kan mere! smiley

  • #7   11. mar 2013 Uhhh....pas på med Wintec, de er som reglt alt for smalle til araberen.
    Du skal være obs på at araberen er tøndeformet, og derfor skal de faktisk have en ret bred sadel.
    Til Posejdon har jeg en Theo Magnus, den har kort anlægsflade. Den er med en bom 34. Men er for smal til de andre araber jeg har.
    Den bedste sadel jeg til dato har haft, og ligger 100% uden at trykke, glide frem og så videre- heller ikke efter 100 km. er Supremen fra nrsaddels.
    Jeg sidder fantastisk i den, og den er bred i kammeret uden at den bliver for bred i taljen( det er der mange sadler der bliver- incl Soltice sadlen, som er specielt bygget til araberen, den kan jeg ikke holde ud at ride i for lang tid, da jeg føler mit bækken bliver revet fra hinanden)

    Dbh Jane


  • #8   11. mar 2013 link til Supreme sadlen; (link fjernet)

    og til Soltice sadelen; som rigtig mange araberfolk er glade for; http://www.mustang.dk/sadler/araber/solstice-distance-sadel.html

    Jeg har en Soltice til salg, næsten ny- hvis du vil prøve den -)


  • #9   11. mar 2013 Jeg har en thorowgood sadle til min, da det var det min sadelmager anbefalede til hans meget korte ryg - og den ligger perfekt! Og jeg sidder rigtig godt i den smiley

  • #10   11. mar 2013 Nogle der kan anbefale en billig springsadle? smiley

  • #12   11. mar 2013 Jeg har en lækker Theo sommer dressur , der har lagt på araber som din før , den liggede perfekt og ligger godt på de fleste heste smiley skriv evt 20745243

  • #13   11. mar 2013 Dengang jeg red min vallak som også har en meget kort ryg brugte jeg en Windsor dressursadel. Den lå godt på ham. Men jeg havde også en lammeskindspad under sadlen.
    Han fik ondt i lændet hvis jeg brugte en 17.". Så jeg måtte finde en Windsor 16" til ham. Det kunne lige gå an.


  • #14   11. mar 2013 Tusind tak for jeres gode svar! smiley

    Jeg var også meget overrasket over at Wintec sadlen passede bare sådan nogenlunde, jeg troede nemlig også den ville blive for smal... smiley
    Indtil videre kan han gå med Wintec sadlen, men det er helt sikkert at så snart han skal rides lidt mere at han skal have en sadel der passer lidt bedre smiley

    I må meget gerne skrive til mig hvis i har en sadel til salg som i tror ville passe min lille knægt smiley

    Jeg tænker også at jeg på sigt skal have en sadelmager ud og se på ham, men var så uheldig sidst jeg skulle have en ud til min mors hest, at få en ud der ikke virkede særlig proffesionel, lad os bare sige det sådan smiley

    Så kender i nogen i Københavns området der er dygtige og til at stole på? smiley


  • #15   11. mar 2013 jeg har den efaring at wintec ikke ligger vildt godt.. men hurbartus ligger rigtig godt.
    har brugt jubli fra hurbartus og flexline. de har lagt vildt godt begge sadeler er dressur. og har hvert enten 16,5 eller 17.


  • #16   11. mar 2013 Jeg er rigtig glad for wintec til mine arabere især de unge der skal rides til og man kan tilpasse bommen så let som man kan i den. Jeg har en pro som jeg rider til med og tilpasser de enkelte heste. Araberen er mest rød eller hvid copjern.

    Ellers går min med en gaston mercier sadel 16½ " den ligger perfekt og så har jeg en passier sadel til dressur også xwide.

    Min sadelmager har anbefalet mig at kigge efter engelske sadler til mine da de begge har kæmpe acceleration bagfra og derved skubber den brede sadel frem på skulderen og breden skal de have pga tøndeformen og skulderen er smal. Men passier sadlen fungerer fint til min 7 års.


  • #17   11. mar 2013 Jeg har en Baloun C2 bomløs dressursadel 16,5"
    Det er meget kort sadel.


  • #18   11. mar 2013 Har haft en Windsor Elite til min araber blanding, men har ryg som en araber. Den blev solgt, da den var for lang og for svaj i bommen, til min hoppe med en meget lige ryg!
    Havde planer om at købe en Contact saddle: http://www.contact-saddle.dk/ da jeg har hørt at den lå rigtig godt på en araber smiley


  • #19   11. mar 2013 Jeg har en Contact Supreme til min araber smiley Den er bomløs, men den ligner fuldstændig en almindelig dressur sadel, men linker lige til hjemmesiden, så kan du selv læse om den hvis det har interesse. Det er i hvert fald den bedste sadel jeg nogensinde har prøvet, også for hesten, da min araber dreng er ekstrem sart og spænder meget op i ryggen hvis der er det mindste der genere ham.
    http://www.contact-saddle.com/shop/contact-supreme-dressursadel-631p.html
    Du kan altid ringe til Zoe der designer sadlerne (og som også har hjemmesiden her) hvis du har nogen spørgsmål til den smiley


  • #20   12. mar 2013 Jeg ved ikke om Christof Hurbertus kommer til Sjælland, men hvis han gør, vil jeg anbefale dig at tage ud til ham. Han er super dygtig og meget professionel, og der er rigtig mange der bruger ham smiley

  • #21   12. mar 2013 Jeg havde en Kieffer München på min araber og det var den eneste der lå godt! smiley

  • #22   12. mar 2013 Jeg bruger en 16" Wintec Elisabeth Werth dressursadel med mellem/sort kopfjern. Den ligger perfekt og er supergod at ride i. Før det havde jeg en Wintec 2000 som også lå godt.

  • #23   15. mar 2013 Mange jeg kender er glade for Windsor Elite sadlerne til deres araber - Har dog aldrig selv haft en.

    Havde selv en Frank Banes Elegance til min afdøde brede og korte polske dreng. Den var vi begge meget glade for - dejlig bred i kammeret.

    Når din dreng er kort i ryggen kan han sikker ikke gå med en Elisabeth Werth i 16" - det kunne min i hvert fald ikke.

    Arabere er skønne. Eneste minus er ved dem er, at de ofte ikke er lette at finde sadler til.

    Rigtig god sadeljagt.


Kommentér på:
Sadel til araber-ryg?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce