{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.109 visninger | Oprettet:

Salg af skadet hest - erfaring? {{forumTopicSubject}}

Hej, som overskriften antyder sidder jeg i lidt af en kattepine. Min hoppe har siden januar været til salg og nu har hun under en springtime erhvervet sig en fiberspringning. Dette kræver ro de næste par uger og derefter genoptræning - ikke noget som giver varige mén. Men er det overhovedet muligt at sælge en hest i genoptræning? (her tænker jeg på nogle som har stået i samme situation) Hun skal helst være solgt inden juni, og vil derfor ikke være i fuld form inden da.
Jeg har overvejet at udskyde salget ind til hun er 100% rengående og i form, men ville også være ked af at opgive min 9 måneder lange rejse som jeg har planlagt til septemper.

Så.. er det uretfærdigt (i mangel på et bedre ord) og hjerteløst at sælge en hest under genoptræning - hvis ikke, hvor meget afslag plejer det at give i prisen?

Mvh. Malene


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Salg af skadet hest - erfaring?
  • #1   14. mar 2013 jeg vil sige at det er okay at sælge en skadet hest, hvis skaden står tydelig i annoncen. Det er ikke hjerteløst. Det jer jo ikke på grund af skaden at den skal sælges. smiley

  • #2   14. mar 2013 Tjah... personligt ville jeg ikke vælge at sælge en skadet hest. Efter min mening er der alt for stor risiko forbundet med det; ikke kun for hesten, men også for dig som køber. Hvad hvis køber ikke tager hensyn til skaden og måske forværrer den, og efterfølgende kræver handlen retur?? Jeg siger ikke, at det vil ske... men desværre findes der jo mindre ærlige mennesker derude, så det er en risiko, du løber, hvis du sælger hesten med en skade.

    Kender du ikke nogen, du har tillid til, som vil kunne tage sig af hesten og dens genoptræning, mens du er væk, og indtil den kan blive solgt?

    Hvis du vælger at sælge, skal du i hvert fald dels sætte prisen efter, at hesten er skadet og dels lave en meget klar, utvetydig og juridisk bindende kontrakt på salget i forhold til købers ansvar og forpligtelser samt en grundig beskrivelse af skaden, behandling af den og dens konsekvenser. Eventuelt vedlægge dyrlægeerklæring.


  • #3   14. mar 2013 Du kommer måske til at stå i en dum situation, hvis det så viser sig at hesten IKKE kan genoptrænes.. Så skal du tage hesten retur osv.. Er ikke selv så meget inde i reglerne.

    Men jeg er nød til at sælge min uden garanti for at den bliver ridehest igen, fordi jeg ikke vil stå med den igen, samme tid er jeg nød til at sælge den til ingenting.

    Det er simpelthen forfærdelig smiley Jeg ville vente, til den var rask igen..


  • #4   14. mar 2013 det kan du sagtens..
    men sørg for at der er skrevet kontrakt på at dyrlægen har sagt den ikke får varige men, og sørg for at du har ren samvittighed, HVIS hesten pludselig ikke virker..
    vil måske sige at det er et problem med prisen.. ville personlig gerne have og lave afslag i prisen hvis det var mig som købte eller solgte en skadet hest. smiley
    Held og lykke med det. smiley


  • #5   14. mar 2013 hvis du søger for og holde eventuelle køber opdateret og søger for og have orden på dyrlæge og kontrak ville jeg sige du sagtens kan sælge den smiley

  • #6   14. mar 2013 Så længe det "bare" er en fibersprængning kan jeg ikke se noget problem i det bare du får lavet en kontrakt. og oplyser om det i annonce.

  • #7   14. mar 2013 Anjanut: det er en fibersprængning ikke en dødelig sygedom, når den sagtens kan få et normalt liv uden smerter ville det være både spild af penge og synd for hesten bare at aflive den

  • #8   14. mar 2013 AFLIVE DEN??? PGA EN FIBERSPRÆNGNING??? Håber godt nok det er en joke! Jeg kender en del heste der har haft en fibersprængning. De har stået inde i boksen og haft ro og skulle gå ture hver dag som skulle øges lige så stille og startes op i rolig skridt og lidt trav og efter en måneds tid kunne de rides normalt igen. Jeg har selv haft en fibersprængning skulle jeg så have en kugle for panden??? Aaaaarh

  • #10   15. mar 2013 herregud altså...
    Hvis det var min hest der var til salg og fik en fibersprængning, ville jeg ærlig talt lade annonce stå, som den var - og hvis jeg blev kontaktet af en interesseret ville jeg selvfølgelig fortælle at hesten havde fået en fibersprængning for f.eks. 2 uger siden og herefter fortælle hvor langt den var i skadesforløbet eller i genoptræningen. En fibersprægning skulle 7-9-13 helst ikke være noget der giver varige men, hvis man er lidt påpasselig med genoptræning og ro til at starte med.
    Det er bare hvad jeg ville vælge at gøre, når nu det ikke er en større skade, talte vi om mere alvorlige skader ville jeg selvfølgelig tage op til overvejelse hvorvidt hesten skulle tages af nettet osv. (:


  • #11   15. mar 2013 Ja, men folk kan finde på det mest mærkelige og jeg har set folk der har sendt hesten retur for mindre.

    For som en anden skriver, hvad nu hvis en evt køber vælger og lade vær med at tage hensyn til skaden?

    Så hellere sætte prisen ned, hvis det er fordi du ikke kan komme af med hesten..


  • #12   15. mar 2013 jeg vil sige det er ok at sælge hesten med skaden, der skal selvfølgelig oplyses herom. Og så må du sætte prisen derefter. Der er heste nok tilsalg så der skal jo være en "gulerod" ved at købe din hest med skaden hvis du spørger mig. Det er jo ikke en alvorlig ting men prøv da og se om der ikke skulle være nogle der er interesseret alligevel. Men jeg ville lade annoncen stå evt reducere i prisen allerede der eller sige det når du havde en seriøs køber og så forhandle derud fra.

    pøj pøj med det smiley


  • #13   15. mar 2013 Mange tak for svar smiley Jeg tror jeg fortsat lader annoncen stå og oplyser så selvfølgelig om skaden ved henvendelser.

  • #14   18. mar 2013 sørg endelig for at skive tydeligt, i en evt. salgskontrakt, hvad hesten fejler og hvordan og hvor længe den skal genoptrænes.....

Kommentér på:
Salg af skadet hest - erfaring?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce