{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.563 visninger | Oprettet:

Kapsun, kandar eller trensebid.. øh? {{forumTopicSubject}}

Hej alle jer søde, hjælpsomme mennesker :o)

I en anden debat hvor jeg var uenig med en anden debattør, blev jeg lidt i tvivl, og tænkte, at jeg ville forhøre mig herinde. Har søgt lidt rundt men kunne ikke finde det helt rigtige.

I akademisk dressur starter man med løsgøring (det har vi vist alle sammen på plads). Men der hvor uenigheden opstod var, hvilket værktøj bruger man til dette og i hestens videre uddannelse?
Jeg har altid lært, at man bruger kapsun hvis hesten har brug for løsgørelse i nakken og trensebid, hvis hesten har brug for løsgørelse i kæben. Ergo er "rækkefølgen" i hestens uddannelse således:

Enten:
1) Kapsun
2) Kapsun + kandar
3) Blank kandar

Eller:
1) Trensebid
2) Trensebid + kandar
3) Blank kandar

Dette har jeg lært af tidligere underviser og jeg mener bestemt også at have set BB forklare om det på en film jeg så med ham engang (som jeg selvfølgelig ikke kan huske hvad hedder).

Den anden debattør, som var uenig med mig, mente at man altid startede med kapsun, så kapsun + kandar, så kandar og til sidst på trensebid (altså delt bid) på én hånd, da hun havde hørt fra BB at delt bid på en hånd var det sværeste. Altså at dette er det "ultimative mål".
Jeg har altid lært, at det blanke kandar er det "endelige" mål.

Kom gerne med indput og ret mig, hvis min overbevisning er helt forkert - så må jeg jo have misforstået noget :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kapsun, kandar eller trensebid.. øh?
  • #1   2. apr 2013 Altså, det kræver jo ikke den store studenter eksamen at regne ud at en kandar, er noget mere seriøs end et trense bid. smiley

    Selv ville jeg gøre det på denne måde, da det giver mest mening for mig:
    Kapsun + trensebid
    Kapsun + kandar
    Blank kandar

    Som du også skriver, vil jeg da mene at det blanke kandar er det ultimative mål. smiley

    Og så er det jo op til den enkelte rytter at beslutte sig for hvornår man skifter det ene ud med det andet. smiley


  • #2   2. apr 2013 tror jeg har diskuteret nøjagtig det samme med måske den samme bruger. men det er altså langt ude at påstå at den traditionelle akademiske uddannelse slutter på et trensebid?! altså, hvor mange gange har du set the bent ride zarif med et trensebid? xD

  • #3   2. apr 2013 det var i denne tråd at det blev påstået: http://www.hestegalleri.dk/forum/traaening/949342-hvorfor_rider_du_med_kandar

    bemærk "påstået" xD


  • #4   2. apr 2013 Pas på at det ikke bliver til udhængning :o)
    Jeg ville bare gerne se om der var nogle der har noget "dokumentation" for hvad der er rigtigt. :o)


  • #5   2. apr 2013 Der er ikke noget der er mere rigtigt end andet.. I Bents egne bøger viser han en masse sammensætninger. Dem kan man så bruge som den enkelte hest behøver.

    Jeg tænker:
    1. Kapsun
    2. kapsun + trensebid
    3. Kapsun + blankt kandar
    4. Blankt kandar

    Hvis man rider som BB smiley


  • #6   2. apr 2013 i min uddannelse, har trensebiddet ikke været brugt.
    Kandaren er netop rigtig god til at løsne op i hestens kæbe.
    Jeg har også hørt bent himself sige, at et delt bid faktisk var ret kompliceret at ride med, fordi man have mange muligheder med det. Men jeg er ikke inde i teorien omkring delte bid.

    Såvidt jeg ved, er det kapsun => Kapsun+kandar => blank kandar.
    Der hvor jeg kommer fra, indgår trensebiddet slet ikke ...


  • #7   2. apr 2013 Altså jeg synes det er helt op til rytter og hest selv. Jeg vil ikke sige at der er en "opskrift" på hvordan man går frem. I mit hoved er det meget flydene og man rider med det der passer hest og rytter bedst. Jeg håber selv på at komme op at ride på blankt kandar engang. Men altså hvordan min vej til det bliver... Har jeg INGEN ide om!!
    Jeg ved bare at jeg startede med kapsun, begyndte med en kapsun-kandar kombi. Men gik fra den igen ( da det var for tidligt i forløbet). Så nu rider jeg med kapsun-tredelt muffebid, og laver jordarbejde udelukkende i kapsun. Dette er fordi at han har en tendens til at blive for dyb og ligge for meget på forparten. Men for hånd kan jeg let korrigere ham i kapsunen med fra ryggen har jeg brug for den "opadvirkede" hjælp i biddet.

    Hvis ponyen kom på et kandar nu ville han krølle meget sammen. (tror jeg)

    Jeg tror min vej vil blive noget i den her stil.
    1. kapsun
    2. kapsun + trense/muffe bid
    3. kapsun + Kimblewickbid som dette http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=500421&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
    4. muffebid eller kimblewickbid
    5. kapsun + S-kandar
    6. S-kandar
    7. kandar (uden S/fjumre frihed)

    Men jeg ved det ikke. Det kommer meget an på hvad jeg lige ser der er behov for.

    Når i siger blankt kandar hvad er det så for noget? et S-kandar eller et "lodret"?

    Synes ikke alting skal være sort på hvidt. Man må belsutte hvad sit personlige mål er. + hesten og rytterens kunnen og fysiske formåen. - Min mening smiley


  • #8   2. apr 2013 Skal lige omformulere mig - jeg ved godt, at der ikke er nogen "regelbog" og nogen speciel vej man skal følge. At det svinger fra hest til hest, hvad der fungerer bedst smiley Har også set masser der træner med kapsun + trensebid!
    Men det var nu bare en undren over, at BB havde sagt, at delt bid er det "endelige mål", da jeg altid har forstået det på at være blank kandar.

    Sanne:
    Så vidt jeg ved (hæng mig ikke op på det!) så er der ingen forskel på S-kandar og lige kandar. S-kandar bliver typisk brugt i det akademiske, og tror bare det er fordi det er pænest. Men det er der nok nogle der har bedre forstand på end jeg smiley


  • #9   2. apr 2013 Sanne: Den engelske kandar, er jo hvor man rider med kandaren og bridonen, hvor blank kandar kun er kandar biddet. smiley

    Mig bekendt er der vidst ikke nogen forskel på de lige stænger, j formede eller s formede. smiley
    Ret mig endeligt hvis jeg tager fejl, er der forskel vil jeg meget gerne vide det. smiley


  • #10   2. apr 2013 Jeg fik bare at vide af min tidligere akademiske træner at S-kandaret har en mindre vægt stangs effekt end end et kandar med lige stang (og her tænker jeg ikke på et engelsk kandar med bridon. men stadig et blankt kandar). Og dermed er der en smule "fjumre-frihed" til rytteren.
    Her bruger BB da lige kandar. http://knighthoodoftheacademicartofriding.eu/new-pictures-from-ulrike-and-kristina/

    Altså jeg ved ikke om det er korrekt`, det sagde min tidligere underviser bare.
    Håber i kan forstå min formulering smiley


  • #11   2. apr 2013 Sanne: Hehe, tror jeg fangede den. smiley

  • #13   2. apr 2013 Hvis man er i tvivl om hva B har sagt kan man altid ringe til ham:D han vil svare med glæde:)

    B har til alle kurser; foredrag, summer academy og undervisning altid forklaret hvilke værktøjer der bruges hvornår/hvordan.

    Kort fortalt:
    Kapsun er til at løsgøre nakke/hals region og til at placere kraniet korrekt
    Delt bid(trensebid) er til at løsgøre i kæbe region, eller placere kæben korrekt i forhold til kraniet( stilling)

    Kandaren til slut

    nu er vi jo så flere som leger med bidløs hele vejen(også Bent) og det kan også lade sig gøre:)


  • #14   2. apr 2013 Maria:
    Tak for forklaring, så havde jeg den ikke helt forkert smiley

    Lige et sidespørgsmål/til diskussionen om kandarer: Jeg har altid forstået det sådan, at jo længere stængerne er på et kandar, jo hårdere er den. Hvilket vel giver meget god mening, ligesom med stængerne på en hackamore smiley
    Camilla: har du nogen kilde/dokumentation/whatever til at der er forskel på et S-kandar og lige kandar, eller kan du evt uddybe?


  • #15   2. apr 2013 Ejha! Lige en lidt useriøs kommentar fra min side. Men NØJ hvor er det skønt at have en diskussion med kompetente svar og en god tone!! smiley
    - Har godt nok været træt af HG her på det sidste smiley


  • #16   2. apr 2013 The vegan: Jo, jo længre stænger, jo hårdere bid. smiley
    Da jeg skulle have bestilt bid til hende af min, måtte jeg have det special lavet da biddet normalt kun kunne fåes ned til 12 cm tror jeg det var, hvor min skulle have en freaking 9½ (mini mund xD), og der fik jeg afvide at stængerne ikke kunne laves kortere, så det ville blive en del længere i forhold til den brede biddet ville få, og så til "normal" størrelserne, så det ville være noget skarbere end normalt.
    Valgte så at takke ja alligevel og det er squ noget af det bedste jeg nogenside har købt. smiley

    Sanne: Ja det er faktisk SUPER DEJLIGT!!! smiley
    Men tror også det ville være værre hvis det var i det åbne forum, "her inde" er blank kandar jo meget normalt, hvis man kan sige det sådan. smiley


  • #17   3. apr 2013 Jeg vil ikke kalde noget bid hårdt eller blidt. Det er hånden som fører det som er hård ell blid. Et bid er et bid. Men der er forskellig effekt på de forskellige bid. En kandar med lange stænger har en større vægtstangs effekt, men man vil hurtigt kunne komme til at gøre halsen kortere på hesten. Det er derfor at de gik væk fra de meget lange stænger for en 2-300 år siden:)

    Har ikk arbejdet med de lange stænger på hackamore, men tror det er samme problematik:)


  • #19   3. apr 2013 Tak for forklaring, jeg tror jeg vil prøve at slå op i et par bøger og se om jeg kan finde noget mere om emnet smiley

Kommentér på:
Kapsun, kandar eller trensebid.. øh?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce