{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
993 visninger | Oprettet:

Skridtet videre {{forumTopicSubject}}

Jeg har meget længe gerne ville lære min hest at ligge ned.
Jeg har nu lært hende at neje, men kan ikke finde ud af at komme videre....Jeg har set en del videoer, men jeg kan ikke få hende til at bøje det andet ben også, så hun kan ligge sig helt ned, er der ikke nogle der vil hjælpe mig med et par gode går?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skridtet videre
  • #1   3. apr 2013 Har hørt nogle sige at hvis man tager en godbid og får hestens hved drejet til siden. Så har nogle heste lagt sig ned. Men det er ikke noget jeg har erfaring med!!! smiley

  • #2   3. apr 2013 hmmm det synes jeg bare at jeg har prøvet...

  • #3   3. apr 2013 Okay, men ellers ville jeg lade være at tage udgangspunkt i at neje. Men finde et tidspunkt hvor hesten ligger sig ned af sig selv smiley

  • #4   3. apr 2013 Der er bare det problem at det gør hun ikke... Hun er fører hest og ligger aldrig ned på folden, når hun ruller sig rejser hun sig med det samme igen og gør det kun når der ikke står en ved siden af..:)

  • #5   3. apr 2013 Har præcis samme problem med Fenja.. Hver gang jeg forsøger at ligge hende ned, nejer hun kun på den ene ben.

    MEN Trænede en dag at neje på en anden måde, hvor jeg trak en godbid ned mellem hendes forben, hvor så hun satte sig på begge sine forben. Hun rejste sig op bagefter, men hun havde da begge ben inde under sig..


  • #6   3. apr 2013 Ja det er også det jeg gør (altså tager godbiden imellem hendes forben) men er bare ikke nået til det punkt hvor hun lægger begge ben ned:)

  • #7   3. apr 2013 vent til det bliver sommer smiley
    vask hende og set hende ud på ridebanen når hunligger sig for at rulle så ros, gør det et par gange (husk mellem rum da man jo ikke må vaske en hest for tit) og efter 2-3 gange hvor du bare har rost så lig komando på og evt klik med en klikker.
    gør det nogen gange, sådan lærte jeg min shetlandspony det smiley


  • #8   3. apr 2013 men vær forberet på det tager meget tid!!
    men som man siger Rom blev ikke bygget på en dag smiley


  • #9   3. apr 2013 Jeg synes ærligtalt ikke, at du skal forsøge dig med den metode, hvor du skubber hesten ned. Du risikerer en hest der går i panik, fordi den bliver væltet, og du risikerer også, at hesten ikke længere vil neje. Og hvis det rent faktisk virker, så risikerer du, at hesten fremover vil ligge sig, når du beder den neje.

    Den metode jeg personligt synes er bedst, er at finde ud af hvornår hesten ruller sig eller lægger sig af sig selv. Min gør det fx næsten altid når hun bliver sluppet fri på banen, hvad enten hun er våd/blevet vasket, er svedig efter træning, eller har fået dækkenet af. Så ruller hun sig ofte. Så du skal finde ud af hvornår din gør det. Hver gang den vil til at lægge sig, skal du give en mundtlig kommando, fx ned. Så snart hesten har lagt sig, giver du den en godbid og roser den. Måske vil den rejse sig med det samme, men forsøg at få den til at ligge længere tid, ved at lokke med godbidder osv. Lad være med at hold den nede i grimen, for det vil give den en dårlig oplevelse. Med tiden, når den begynder at reagere på den mundtlige kommando, kan du fx lægge en fysisk kommando på også. smiley


  • #10   4. apr 2013 Da jeg lærte vores to små ponyer at ligge ned startede jeg med at neje og der kom det andet forben med helt af sig selv efter et stykke tid.

  • #11   4. apr 2013 Forstå ikke hvordan netop den metode er blevet så populær.. At ligge ned for hesten er ens betdyne med hesten er ubeskyttet hvis et rovdyr skulle angribe og derfor kræver det stor tillid mellem hest og rytter at udfører sådan et tricks , jeg ville aldrig tvinge min hest til det aldrig. Der er mange andre fremgangs måder du kan benytte som jeg tror vil give pote bedre.
    Du kan fx. her i sommerperioen gøre hesten våd, smide den ind i et ridehus og lade den ligge sig derefter ROS!
    Hvis du kan komme til hesten ude på folden mens den ligger sig (ros) (her lærer du hesten at det ikke er farligt at have et menneske omkring sig når den ligger sig)
    Du kan også lærer hesten den klassiske med at lærer den at tage hovedet ned til jorden, lade hesten skræbe lidt og dernæst gå i små cirkler - hesten vil oftes ligge sig. just saying...


  • #12   4. apr 2013 Det kræver stor tillid fra hesten at ligge ned imens du er i nærheden, og at skubbe hesten ned kan ødelægge tilliden..

  • #13   4. apr 2013 Men som jeg har skrevet så ligger hun ALDRIG ned på folden.... Når hun ruller sig rejser hun sig når man nærmer sig, fordi hun tror at man vil hente hende. Hun virker på ingen måde urolig når jeg kommer, men kommer bare hen til mig (da jeg har lært hende at komme til mig fra folden) Jeg roser hende hver gang hun ruller sig, men jeg kan ikke komme til at give hende en godbid.
    Måske er det bare ikke tricket for hende, men jeg har meget meget længe gerne ville lære hende det, og hun kan de fleste andre tricks jeg kender:)

    I må også meget gerne komme med foreslag til hvilke andre tricks hun kan lære, da hun elsker at lære nye ting:)


  • #14   4. apr 2013 Min hoppe kan knæle smiley
    Hun lærte det ved at kunne neje kun ved en lille berøring af pisken på højre forben (ofc. smiley ) Derefter lærte hun at neje på venstre ben. Hun har bedst balance på højre side, så jeg vælge at stå på venstre side, men jeg beder hende om at neje på højre ben. Derefter kan jeg prikke på venstre ben så hun trækker det ind under sig smiley

    Dog skal det siges at jeg stadig bøvler med at knække koden til at få hende ned og ligge.. MEN jeg har hørt en lille fugl syge om at Fleur med hesten Peter (her fra HG..) er igang med at lave en video om hvordan hun har gjordt.. altså neje-knæle-ligge smiley den venter jeg lidt på smiley
    Det skal også siges det er hårdt for hesten at knæle!

    pppsth.. håber du forstår min metode smiley


  • #15   4. apr 2013 Okay det vil jeg så prøve, for lige nu kan hun kun knæle på højre ben:) Det er kun godt at det er lidt hårdt, men selvfølgelig skal hun ikke ligge der i mere end et par sekunder:)

  • #16   4. apr 2013 Personligt ville jeg ALDRIG vælte en hest, for at få den ned at ligge.

    Hvis du siger, at hun ikke ligger ned naturligt, så vil hun nok heller ikke synes om at blive væltet. Hesten er meget udsat når den ligger den, og det er tegn på svaghed for den. Når du siger, at den ikke vil ligge ned af sig selv, så vil det sandsynligvis fremprovokere en panisk reaktion, hvis du prøver at vælte hende, da hun i forvejen er en hest, der ikke bryder sig om at ligge ned.

    Jeg ville ihvertfald holde mig fra den metode - men det ville jeg med alle heste, uanset hvad. Så hellere have tålmodighed og forsøge at vænne hende til, at det er okay at man står ved siden af når hun ligger ned. smiley


  • #17   4. apr 2013 CTS: Skal jeg så opgive? Hun ligger jo ikke ned....

  • #18   4. apr 2013 Der er jo andre måder end at vælte sin hest?!
    Forstår VIRKELIG ikke folk der vælter sin hest? ..hvordan ville man ikke selv have det.....
    Men give op? det må du gøre op med dig selv smiley
    jeg syntes du skulle prøve igen til sommer!


  • #19   4. apr 2013 Jeg ville jo heller ikke vælte hende (altså skubbe til bagparten hvis det er det du mener)? Når hesten kan ligge nede på begge forben kommer det meget lettere til den at ligge sig ned af sig selv. Hvis du ser en hest der ligger sig, gør den jo det samme. Den ligger sig på forbenene og tilder til den ene side (det gør mine 3 heste i hvert fald) smiley

  • #20   4. apr 2013 Nogen vælter deres hest.. som i vælter deres hest!
    og din hest lægger sig heller ikke bare ned, fordi du har lært den at knæle smiley


  • #21   4. apr 2013 Karoline - Nej, som jeg skrev, så synes jeg du skal vænne hende til, at du godt kan stå ved siden af, når hun ruller sig.

    Og mht. om du skal vælte den eller ej - heste lægger sig altså ikke bare ned, blot fordi du har lært den at neje. Det kræver altså, at man skubber til dem, for de gør det ikke af sig selv, hvis de har lært at neje. For så har de jo lært at blive i positionen, og vil derfor ikke bare lige lægge sig. I så fald, kan du godt regne med, at dit neje-trick er ødelagt, hvis du begynder at rose ham for at lægge sig af sig selv, når han nejer.

    Og hvis du siger at den normalt ikke lægger sig, skal du ikke regne med, at den selv lægger sig, når den nejer. Ej heller selvom den knæler.


  • #22   7. apr 2013 Fandt forresten lige en video med min der knæler..
    Hvis du kan bruge det?! smiley
    https://www.facebook.com/photo.php?v=10200617434429912&set=vb.602861716404180&type=2&theater


Kommentér på:
Skridtet videre

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce