{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.252 visninger | Oprettet:

For lidt foder til unghest? {{forumTopicSubject}}

Pga. en foldskade har lille Anakin på 4 stået i boks i tre uger, i løbet af de sidste par uger er han kommet ud på rotunten og løbe lidt rundt sammen med sin ven desuden går vi lange ture i skridt (typisk 4 km).

Jeg har efter dyrlægens anvisning sat ham ned i kraftfoder (han får nu halvdelen af hvad han plejer at få) og samtidig får han hø ad libitum smiley Han ser pæn ud og sætter muskler han tager også et par centimeter bag til lader det til...

Men pludselig bliver jeg i tvivl: Får han for få vitaminer? Her tænker jeg på eksempelvis calcium og biotin... Han får lucerne, 1 dl olie, tjørnehøjmølle bolsjer (ved ikke hvad de hedder nu), hvidløjsgranulat og 900 ml Build up mix fra brogaarden dagligt, plus en heeeeeeelt masse gulerødder og adgang til saltsten! smiley Men jeg ved ikke om dette er tilstrækkeligt til at dække ham ind specielt nu hvor an kan se at han vokser? Han ser ud til at være i pæn foderstand men ind i mellem synes jeg at jeg kan skimte hans riben og så har han ret skarpe hofter!

Jeg tør ikke give ham ret meget mere kraftfoder da jeg tror han så kommer helt op i det røde felt mht. energi (man er vel ikke araber for ingenting! smiley )

Så findes der ikke en mineralsten/tilskud/hestebolsjer jeg kan give ham så jeg kan være sikker på at min øjesten bliver dækket ind med alt han har behov for? smiley Gerne noget der ikke giver unødvendigt meget energi! smiley
Er der nogen der kan kaste lys over min undren og be-/afkræfte min tvivl?

Håber i kan hjælpe!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For lidt foder til unghest?
  • #1   11. apr 2013 Jeg fodrer med salvimin grøn, som er et rent vitamin/mineral produkt også hø ad lib.

    Hvis du skal fodre med ekstra vitamin/mineral, så det vigtigt du tager dit kraftfoder med i beregningen, så du ikke giver for mange vitaminer/mineraler


  • #2   11. apr 2013 jeg fodre også med ren vitamin og mineral blanding til min 5 års da jeg syntes det er nemmere at regulere på så man bare kan tilsætte fiberpiller alt efter huld og stadig være rimelig sikker på at man ikke justere på vitamin og mineral indholdet.

  • #4   11. apr 2013 hvis du giver bolcherne burde det jo være fint smiley Min 3års får osse equisana vitaminier og får 4 om dagen plus hendes foder smiley

  • #5   11. apr 2013 Tusind tak for svar allesammen! smiley Jeg skal til sådan en slags foderdag den tyvende og har har jeg tænkt mig at spærge de forskellige agronomer og eksperter hvad jeg skal give ham smiley

    Jeg ved at han ifølge vejledningen på build up mixen skal have 2,5 kilo eller sådan noget, men det bliver ALT for meget for det første bliver han viiildt fed og for det andet går det sikkert lige i knolden på ham smiley Derfor suplere jeg også med de fleste ting jeg kan finde på at give ham som kan hjælpe, men det stresser mig stadig at jeg ved at han ikke får nok smiley

    Stald Esmann: Jeg giver ham "sommerbolsjerne" tjrønehøjmølle lavede og de skulle dække hesten ind med det den har behov for når den går på græs. Så jeg tænkte lidt på om der findes et lignende produkt der dækker hestens minimum behov? smiley

    Mange tak allesammen! smiley


  • #6   11. apr 2013 Hvorfor skifter du ikke bare til et produkt der dækker din hest ind ved lav mængde? Det andet blanden rundt er noget farligt noget, når man ikke har forstand på det smiley

  • #7   11. apr 2013 Det har jeg skam også tænkt mig som jeg skiver er der foderdag dan tyvende så der tager jeg ud og finder ud af præcis hvad han skal bruge! smiley

    Men i mellem tiden ville jeg gerne udligne hans behov så meget som muligt smiley


  • #8   11. apr 2013 For så få dage er det vist rimelig omsonst... smiley

  • #9   11. apr 2013 Jeg spørger sådan set bare efter alternativer og du svare ikke rigtigt?

  • #10   11. apr 2013 Jeg undrer mig bare og det er jo ganske tilladt i et debatforum smiley
    Du vil ikke opnå ret meget for så få dage, og hvis du alligevel beslutter dig for at skifte produkt til foderdagen, så er det jo endnu mere fjollet at lave om på nogetnu, medmindre du giver korrekt dosis af det ene af dine produkter du har nu selvfølgelig, men det vil stadig ikke nå at ændre noget til den 20.... smiley


  • #11   12. apr 2013 Det er rigtigt, men jeg ville under alle forhold vide om der fandtes et produkt der indeholder alt hesten har brug for på dagsbasis, også i forbindelse med sommergræs osv. også så jeg ved om der er noget jeg skal kigge efter til foder dagen smiley

  • #12   12. apr 2013 Det gør det, der er mange produkter, spørgsmålet er jo bare hvilke produkter der er repræsenteret til den foderdag, nogle er bedre end andre smiley

  • #13   14. apr 2013 Jeg har selv stået og været ret usikker på det her med fodring, da jeg har så vidt forskellige typer heste og også for første gang en i fol.
    Brugte nogle timer på nettet, med at undersøge det forskellige foder på markedet, som jeg fandt interessant og så valgte jeg at investere i et program til PCen som indeholder en masse forskellige foderprodukter, samt muligheden for også selv at ligge foder ind. Programmet hedder PChorse og kan kun varmt anbefale det, og når du bare skal bruge det til en hest mener jeg ikke det koster mere end 100 kr eller deromkring. Så kan du hele tiden sikrer dig din hest præcis hvad den har brug for, både i forhold til vokseperiode, alder, træningsniveau, huld og alt muligt andet.

    Jeg syntes personligt det var VILDT interessant, at finde ud af så meget om, hvad vores kære heste egnetlig har brug for, hvornår og hvad der er i de forskellige produkter. Men nu er jeg måske også en smule nørdet på det punkt og vil til hver en tid foretrække selv at blande foderet, fremfor at bruge fuldfoderblandinger smiley

    Vil også gerne tjekke for dig, om han får for meget/lidt af noget og, hvilken vitamin/mineralblanding eller andet, du evt suplere med.
    Skriv PB hvis det har interesse smiley


  • #14   14. apr 2013 Husk ved PC Horse at det går ud fra uorganiske mineraler, så har du et produkt med organiske kan det give røde tal uden at det rent faktisk er røde tal smiley

  • #15   14. apr 2013 Jeg tjekker det altid, så jeg ved det passer smiley

  • #16   14. apr 2013 Super, det er bare ret mange der ikke ved det og når de så kører et produkt ind med organiske mineraler der giver røde tal i programmet, så giver de mindre end anbefalet mængde af det produkt for at give grønne tal, og så har vi balladen smiley
    Så ville lige pointere det i tråden smiley


  • #17   14. apr 2013 Vigtig godt tænkt smiley
    Har slet ikke tænkt på at andre ikke ville tænke over det... Men igen, jeg er også lidt nørdet på lige præcis det punkt smiley


Kommentér på:
For lidt foder til unghest?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce