{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
765 visninger | Oprettet:

Tillid? {{forumTopicSubject}}

Har fået ny part for ca. 2 uger siden. Hun er en kæmpe dame på 170 cm og jeg selv er kun 157.Hun er den skønneste dame,super i spring og dressur.
.. men men men meeeeeeeeeen..

Når jeg kommer ud for at hente hende på fold, løber hun ikke eller ser sur ud, men så snart jeg har sat træktorv i bliver hun helt hoppet! nægter at gå, og skal gå slalom for at komme bare få skridt freem. Det tager mindst 7 min at komme hen til ledet .. ( folden er ikke specielt stor, så det burde tage 30 sek.)
Når jeg så endelig har fået hende ud er hun helt fin igen. Ingen problemer, men sommetider slå det klik for hende (hver anden dag) så vender hu bare rumpen til, og går. Og da hun er en KÆMPE dame(kig hendes profil) er det helt vildt svært at holde hende.
Hun er aldrig sluppet fri når hun gør det, men hun er satme tæt på ..
Jeg sådan står på "ski" efter ?..

+ hun banker bare ind i mit, smækker mig en med hovedet osv osv.. hun ser mig ikke med respekt! - og jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Jeg har ingen anelse om hvad jeg skal gøre..
Har lavet en masse jordtræning, men hjælper ikke da hun INGEN interesse for det.. hun gider ikke tage sig sammen og synes ikke det er sjovt eller udfordrene ..
Det eneste jeg har fået succes med er stoppe øvelser. Det gør jeg flere gange om dagen, og det har giver nogenlunde resultater.

Men hvad skal jeg gøre for at sætte mig i respekt ? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tillid?
  • #1   23. apr 2013 Husk at respekt og tillid er to forskellige ting.
    En join up kan gøre underværker når man har en hest der ikke respektere én, men mange er imod det fordi de synes metoden er for hård ved hesten psykisk. Jeg har nu brugt den flere gange, og vil sige det afhænger helt af hestens mentalitet om metoden er hård eller ej.

    Ellers kan du måske finde inspiration i nogle video af Klaus Hempfling, der bruger sit kropssprog og sin udstråling til at sætte sig i respekt hos selv farlige hingste.


  • #2   23. apr 2013 var også ved at lave overskriften om, men så oprettede den emnet.
    Har aldrig forstået "join up " metoden. - og da vi ikke har ridebane endnu, tror jeg også det bliver svært smiley


  • #3   23. apr 2013 og hun er ikke vild, bare stædig

  • #4   23. apr 2013 har du prøvet at lokke med mad?

  • #5   23. apr 2013 Du kan se join up metoden ved at søge på youtube. En lille aflukket fold kan også gøre det, hvis det er. Jeg ved godt at Monty Robberts bruger den til vildheste, men det synes jeg er forkert. Det den er bedst til er heste der ikke har respekt for mennesker. Jeg ville aldrig bruge den på en helt rå hest..

  • #6   23. apr 2013 Da der går 3 andre store heste på folden, så nej. Hvert fald en af de andre er rigtig madglad og jagtede mig i 5 min( travede efter mig ) sidst jeg prøvede ..
    Blev nød til at kravle under hegnet ..




  • #7   23. apr 2013 har kun 2 store folde smiley


  • #8   23. apr 2013 Jagtede den dig ud af folden? smiley Jamen for pokker, du skal da ikke flytte dig for den, du skal bede den om at flytte sig for dig. Du skal kræve dit personlige rum, ellers er det klart at de ikke respektere dig.
    Næste gang en hest bryder ind i dit rum, så tramp i jorden, stik hænderne i vejret og sig højt og tydeligt "Nej!" Lytter hesten ikke, så tramper du hårdt i jorden mens du går imod hesten.


  • #9   23. apr 2013 ikke min part, men en anden hest på folden..
    Tro mig jeg prøvede .. men den var pænt ligeglad. Derfor blev jeg nød til smutte væk. Den hest har jeg heller ikke behov for at blive respekteret af. Da den ellers er sød, og aldrig laver noget ..

    Min part har ikke jagtet mig eller noget, og er ikke sådan mega madglad.

    i går var de for første gang nede på sommerfolden, lige får at få strækket benene. Da jeg skal ned og hente Smilla( Min part) kommer hun løbene og er glad for at se mig. Men STADIG det samme under trækturen ..


  • #10   23. apr 2013 du sagde folden ikke var ret stor? du kan prøve bakke den op ad mod ledet, hvis den kan side bevægelse kan du også bruge det, gør jeg nogle gange med min shetter hvis han ikke gider gå.

  • #11   23. apr 2013 Altså den fold de går på nu, er lidt delt op i lidt jordfolk og en gang ind til en skov.

    Freja, har også kun hørt skidt omkring join up, så ved ikke lige..


  • #12   23. apr 2013 Synes det er svært at give råd, når jeg ikke selv har set det.
    Men vigtigst af alt: ikke give op! Aldrig!
    Hvis du vil stoppe, så gør det lige efter hun har gjort det, du beder hende om. Hvis du stopper, når hun ikke gør som du vil, så har hun vundet. Det vil vi ikke have, for så bliver det endnu mere besværligt for dig.
    Du skal være meget konsekvent, når hun vender rundt og går. Igen, så er det svært at sige, hvad du skal gøre, når jeg ikke selv kan se det. Men hvad gør du, når hun gør det? Hiver du bare i hende og håber hun vender tilbage til dig? I så fald så kan det være bedre at lave små hårde ryk i grimen, da hun bare vil gå i mod presset, hvis det er konstant. Måske vil en rebgrime kunne hjælpe i det her tilfælde, da den lægger et meget præcist signal. Jeg ville gå hurtigt og trampende hen foran hende og hoste hård og konsekvent, og derefter bede hende om at gå frem, den retning du vil have hende i. Her kan du også sige "fandeme nej, nu gør du som jeg siger" det gør jeg nogle gange, og det hjælper, fordi så bliver mit kropssprog automatisk meget konsekvent. Håber du forstod det, ellers kan du bare lige skrive til mig smiley Min egen pony har selv været sådan og meget værre enda.
    Ang. det med at hun ikke vil gå med. Det har jeg også selv prøvet. Jeg ved ikke, hvor følsom din er, men det her har hjulpet på min.
    Jeg skulle have min ind fra sommerfold (ca. En kilometer eller mere væk fra stalden), og det ville hun ikke. Inden jeg skriver, hvordan jeg gjorde, så er det igen meget vigtigt, at du ikke giver op, og holder den samme metode og tålmodighed. Det er meget vigtigt.
    Jeg gjorde sådan, at når hun ikke ville med mere (hun stopper og bakker, når hun ikke selv vil med), så ryster jeg tovet og går konsekvent hen mod hende, og beder hende bakke nogle skridt (flere skridt end hun selv ville gøre), så beder jeg hende gå frem, og gør hun så det, så får hun ros med stemmen og nus på halsen og så bliver jeg meget mere afslappet og ryster ikke tovet mere. Vil hun stadig ikke med, så gør du det samme igen: ryster tovet og går hen mod hende for at bakke hende. Sådan bliver det ved.
    Det tog mig over en time at få min hjem til stalden, i mega regnvejr og hun gik hele tiden ud på vejen... Men jeg fik hende hjem.
    Allerede førte gang jeg gjorde det her, og blev ved til vi var hjemme, var det meget lettere næste dag! Efter få dage, gik hun selv med smiley
    Igen, hvis du ikke forstår eller har spørgsmål, så skriver du bare til mig smiley


  • #13   23. apr 2013 Uha, en lang besked smiley

  • #14   23. apr 2013 1000 tak. Det skal 100 % prøves.

    Jeg plejer at blive trukket med, imens jeg trækker så meget jeg kan. Når hun så er stoppet hiver jeg små hurtige tag i grimen mens jeg siger " SMILLA!!"
    evt. et klask på halsen..

    Men igen, hun er mega hoppet og stædig. Og er endelig ligeglad med lille mig. smiley


  • #15   23. apr 2013 Godt jeg kunne hjælpe smiley

    Forestil dig din far og dig selv. Du nægter at gå med ham ud for at handle ind. Han siger "CELINA!" Og giver dig en lussing. Ville du så gå med fordi du har lyst, eller fordi du ikke vil have smæk?
    Det er vigtigt at gøre det rart for din hest, men også vigtigt at være meget konsekvent. Konsekvent og voldelig er to forskellige ting. Så når din part gør som du vil have, så ros hende. Ros hende hele tiden! smiley
    Ikke klask hende en, det får man ikke respekt af smiley Og endelig heller ikke bruge hendes navn til at skælde hende ud, for så forbinder hun navnet med noget negativt, og hvis du så kalder på hende på folden, er det ikke sikkert hun så kommer senere, da du i hendes verden har startet træningen med at skælde hende ud. I stedet så sig måske "PONY" eller måske bare en høj "øøørgh" lyd smiley
    Håber også at det kunne bruges smiley


  • #16   23. apr 2013 Og husk at slappe af med det samme, når hun gør det godt! Og så vidt muligt glem det hun lige har gjort forkert og ikke bær nag smiley
    Nogen holder et fast tag i hesten, når den så endelig går frem. Men det er forkert i mine øjne, da man jo skal give efter, når hesten gør det godt smiley


  • #17   23. apr 2013 Nu ved jeg ikke om det er sådan en hest man skal ud og hente, men hvis du kan, så prøv at blive stående ved leddet og lad hende komme til dig. Så er det frivilligt og I kan gå lige ud af folden.
    Min egen hest gider nemlig heller ikke trækkes gennem folden, så han går med selv eller kommer når jeg kalder. Hvis ikke så hjælper det jo altid at lokke lidt med noget lækkert smiley
    Men ellers, som en af de andre sagde, så prøv at bak hende.

    Held og lykke og tillykke med parten smiley


  • #21   23. apr 2013 Emilie, ærligt..er det heller ikke særlig tit jeg kan få mig til at klaske hende en..
    Ved heller ikke om det er hendes navn hver gang, men bare jeg siger noget højlyt.
    Da hun i nogen tilfælde har været " farlig".

    .. men

    Må virkelig sige tak, prøvede det der med at bakke hende når hun nægtede. Hun nægte 2 gange og kunne så gå hele vejen igennem folden uden et eneste stop! Det var mega vildt o:

    Anja, der er ikke stød i hegnet så det kan umuligt være det smiley


  • #22   23. apr 2013 Nu skrev jeg det bare alligevel :b
    Det lyder rigtig godt! Så håber jeg det bedste for jer i fremtiden! smiley


  • #23   23. apr 2013 1000 tak smiley

  • #25   25. apr 2013 Tak men det er fint igen smiley
    - og nej. Skælder hende ikke ud når hun er stoppet, men imens hun er igang smiley


Kommentér på:
Tillid?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce