{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

Når man lader hesten vælge disciplin? {{forumTopicSubject}}

Ja, i får lige lidt forhistorie smiley

Min gamle stævnepony red jeg både dressur og spring på. Vi startede LB i både dressur og spring, og til vores sidste stævne LA i begge discipliner. Han var helt sikkert en dressurpony, og sprang man for meget med ham, var det helt sikkert, at han bare konsekvent stoppede! Jeg lagde derfor næsten udelukkende vægt på at træne dressuren, da jeg havde ham, og sprang kun "for sjov skyld".

Jeg købte sidste år en haflinger fra 2009, red ham til, og har nu redet ham knap et år, og indsprunget ham her i foråret. Han er lige godt 150cm, så han er jo en hest. Jeg bestemte mig allerede for ved køb, at han selv skulle have lov til at vælge disciplin, og jeg måtte indfinde mig med det. Det er så tydeligt, at han er stik modsat min tidligere pony. Han er yderst dygtig til dressur, og har virkelig potentiale, men han er slet slet ikke til det, og træner jeg ham flere dage i træk (selvom det kun er 20 min pr dag), bliver han tvær, spænder op, nægter at bærer mv. Slipper jeg så tøjlerne helt, og beder ham om at ride en jog (western begreb - langsom trav, med lav hovedføring i naturlig højde), sænker han hovedet med det samme, løfter ryggen, og slapper af. Han er bare ikke til bid, kontakt og alt det der. Han har det bedst, når han er så fri som muligt, og jeg blot giver et enkelt signal ind imellem. Kan ride ham 100% i cordeo.
Nå, det er med sikkerhed på springbanen han har det bedst og er gladest, og han springer ALT! Han er løbet uden om et spring to gange, fordi jeg blev utryg, tog farten af, og drejede i sædet. Ellers går han af sig selv i spring, jeg styre kun mod det spring vi skal springe - resten klare han selv smiley

Men men men, jeg har aldrig sprunget seriøst, eller haft "springhest", og med ham jeg har nu, kan jeg godt se, at det bliver til springning, lidt hygge-western, og ellers jagt og military. Men har ingen ide om hvordan hverdags-træningen af sådan en hest ser ud?
Jeg tænkte lidt på en uge. To gange spring, to gange tur, en gang dressur, en fridag, og så dressur, western eller anden let træning (fx cordeo). Hvordan lyder det? smiley
Er det "nok" at træne dressur en gang om ugen kun?

Og en anden ting (jeg ved godt hvor længe jeg kan træne min hest og hvor meget osv), men når nu han er fra 2009, hvor højt kan jeg så tillade mig at springe på ham en gang om ugen? Vi snakker måske to "høje" spring, som jeg tager 2-3 gange hver. Men hvor høje må disse "høje spring" være?
Er det ikke til og med LB man må starte på en 4-års? Det er jo 110 cm. Men er det for højt, at springe den højde, 4-6 hop, en gang om ugen? Har prøvet at hoppe 110-115 cm med ham 2 gange, og han gjorde det super begge gange! Men vil nødigt overbelaste ham jo smiley

Huha, beklager den lange smøre! Håber der er nogle der vil hjælpe en "dressur-rytter i nød" smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man lader hesten vælge disciplin?
  • #1   2. jun 2013
    Det vigtigste ved spring må vel være, at man kan styre hesten rundt - derfra er dressur vigtig fordi man skal have basissignalerne på plads.
    Så hvis man kan det med en gang om ugen, så fred være med det.



  • #2   2. jun 2013 Der vil jo også bliver trænet western eller cordeo (altså neckreining af en eller anden form) en gang om ugen, hvor det ikke er hård træning, men udelukkende handler og, at jeg styre ham ved at ligge tøjlerne på halsen, og ellers bruge sædet til at dreje ham smiley

    Men jeg har bare altid set dressur som det eneste "rigtige", og det skulle bare trænes i hvert fald min 3-4 gange pr uge, ellers kunne man ikke have en velfungerende hest. Så det er godt nok svært at åbne op for nye trænings-former. Og aner som sagt intet om, hvordan træningen ellers vil se ud i løbet af en uge.

    Men tak for dit indput Krikken, dejligt med et andet syn på det smiley


  • #3   2. jun 2013 højde kan der altid kan komme på, hvis hesten (og rytteren) har modet smiley - eller sådan har jeg det smiley

    Teknikken og alt det andet - det er der det mange gange går galt. Det er her dressur kommer ind i billedet..
    Springdressur kan man vel også kalde det.. Det at have styr på hesten, før spring, efter spring og imellem spring..
    Fx kan man ride serier hvor afstandene ikke passer feks en kort så en lang også en kort igen - Altså hesten måske rides ganske normalt på den første forhindring, men i den næste i serien er afstanden lang og du bliver nødt til at øge skridt længden, men straks er den næste afstand for kort og hesten skal samles op efter lige har været øget.

    Se det er også en kunst - og der man sagtens med fordel starte med bare at skridte mod spring (små bitte forhindringer) og kun forlange fart helt til sidst (eller nogen gange lave en volte, han skal jo reagere på det du laver) og så en parade lige bagefter nogen gange skal man naturligvis forsætte så det ikke blive en vane med parade smiley

    Veksel træningen og få en dygtigt træner der ikke har noget imod at tage alt helt fra bunden, højden kommer kan altid blive smidt på, teknikken det er det der skal på plads smiley - igen det er mit synspunkt smiley


  • #4   3. jun 2013 din dressur teknik viser "bare" han ikke klar til bæring endnu. eller måske teknikken ikke helt er der. alle heste er til dressur.

  • #5   3. jun 2013 Fleur, absolut ikke. Hvis du læser hvad jeg skriver, så kan han gå noget så godt dressur 4 gang on ugen et par uger, uden de mindste problemer. Men så efter et par uger, så kan man bare så tydeligt mærke på ham, at nu gider han bare ikke mere! Jeg kan så ride ind på en springbane, hvor han er lige så frisk og arbejdsvillig som altid, eller jeg kan fortsætte på dressurbanen, og "slippe" tøjlerne og bede om en jog, hvilket han går prompte og sænker hoved og løfter ryggen.

    MLC: det var dog nogle utrolig gode råd smiley mange tak!


Kommentér på:
Når man lader hesten vælge disciplin?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce