{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
976 visninger | Oprettet:

Når man lader hesten vælge disciplin? {{forumTopicSubject}}

Ja, i får lige lidt forhistorie smiley

Min gamle stævnepony red jeg både dressur og spring på. Vi startede LB i både dressur og spring, og til vores sidste stævne LA i begge discipliner. Han var helt sikkert en dressurpony, og sprang man for meget med ham, var det helt sikkert, at han bare konsekvent stoppede! Jeg lagde derfor næsten udelukkende vægt på at træne dressuren, da jeg havde ham, og sprang kun "for sjov skyld".

Jeg købte sidste år en haflinger fra 2009, red ham til, og har nu redet ham knap et år, og indsprunget ham her i foråret. Han er lige godt 150cm, så han er jo en hest. Jeg bestemte mig allerede for ved køb, at han selv skulle have lov til at vælge disciplin, og jeg måtte indfinde mig med det. Det er så tydeligt, at han er stik modsat min tidligere pony. Han er yderst dygtig til dressur, og har virkelig potentiale, men han er slet slet ikke til det, og træner jeg ham flere dage i træk (selvom det kun er 20 min pr dag), bliver han tvær, spænder op, nægter at bærer mv. Slipper jeg så tøjlerne helt, og beder ham om at ride en jog (western begreb - langsom trav, med lav hovedføring i naturlig højde), sænker han hovedet med det samme, løfter ryggen, og slapper af. Han er bare ikke til bid, kontakt og alt det der. Han har det bedst, når han er så fri som muligt, og jeg blot giver et enkelt signal ind imellem. Kan ride ham 100% i cordeo.
Nå, det er med sikkerhed på springbanen han har det bedst og er gladest, og han springer ALT! Han er løbet uden om et spring to gange, fordi jeg blev utryg, tog farten af, og drejede i sædet. Ellers går han af sig selv i spring, jeg styre kun mod det spring vi skal springe - resten klare han selv smiley

Men men men, jeg har aldrig sprunget seriøst, eller haft "springhest", og med ham jeg har nu, kan jeg godt se, at det bliver til springning, lidt hygge-western, og ellers jagt og military. Men har ingen ide om hvordan hverdags-træningen af sådan en hest ser ud?
Jeg tænkte lidt på en uge. To gange spring, to gange tur, en gang dressur, en fridag, og så dressur, western eller anden let træning (fx cordeo). Hvordan lyder det? smiley
Er det "nok" at træne dressur en gang om ugen kun?

Og en anden ting (jeg ved godt hvor længe jeg kan træne min hest og hvor meget osv), men når nu han er fra 2009, hvor højt kan jeg så tillade mig at springe på ham en gang om ugen? Vi snakker måske to "høje" spring, som jeg tager 2-3 gange hver. Men hvor høje må disse "høje spring" være?
Er det ikke til og med LB man må starte på en 4-års? Det er jo 110 cm. Men er det for højt, at springe den højde, 4-6 hop, en gang om ugen? Har prøvet at hoppe 110-115 cm med ham 2 gange, og han gjorde det super begge gange! Men vil nødigt overbelaste ham jo smiley

Huha, beklager den lange smøre! Håber der er nogle der vil hjælpe en "dressur-rytter i nød" smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man lader hesten vælge disciplin?
  • #1   2. jun 2013 I får lige et billede af det dejlige haflinger-temperament med på vejen smiley

    profilbillede
  • #3   2. jun 2013 Det lyder som en rigtig god ide Marie Louise smiley

    Men hva så med western-ryttere, de rider jo ikke dressur som vi gør, så når jeg nu træner grundprincipper inden for det også, så burde det vel være lige så godt, eller hvad? smiley


  • #5   2. jun 2013 Jamen du skal have mange tak for dit indput, vil helt sikkert tage det hele med i mine overvejelser smiley

  • #6   2. jun 2013 Smuk haflinger du har!!
    Jeg kender en som er western rytter på hendes fjordhest. Hun er ikke dressur rytter -og har aldrig reddet dressur på hendes nuværende hest. Hun laver jordarbejde og grundøvelserne i western - ud over dette springer hun en gang om ugen, godtnok er det som afveksling, og vidst ikke med noget stævne i sigte, og hun og hesten har ligeså godt styr på det, som de andre der springer, som til dagligt rider klassisk/ akademisk dressur, med bøjninger, veninger og hele molevitten. Min egen haflinger bryder sig også bedst om westernen -og er også helt ok på en springbane - der er det bare mig der er en kylling smiley

    Håber du finder ud af det!!

    God dag! smiley


  • #7   2. jun 2013 Liva: Mange tak ! smiley

    Jeg tænker også at western vel kan være lige så godt som dressur. Altså jeg vil gerne træne ham i dressur en gang om ugen i hvert fald, i tilfælde af at han skal sælges (har jeg dog slet ikke i tankerne), eller bare hvis andre skal ride ham. Men træner jeg dressur 3-4 gange par uge, så står han helt af bare efter et par uger. Det lyser langt ud af ham, at han bare ikke gider, til trods for hans potentiale.
    Han er bare til udfordringer og frihed. Har startet to trail klasser med ham, og han er vild med det, og med at springe, og ufattelig hurtig til at lære tricks smiley
    Og han er så fattet på en springbane! Jeg er personligt også lidt en kylling, og tøver ind imellem, men lukker jeg bare øjnene og sidder stille på ham, så klarer han det hele selv smiley

    Dejligt med et andet syn (en der ved lidt om western) på det også !


    Men holder mig stadig helt åben for indput! smiley


Kommentér på:
Når man lader hesten vælge disciplin?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce