{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.525 visninger | Oprettet:

Hvordan rider I Tølt? {{forumTopicSubject}}

Jeg synes det kunne være spændene at høre hvilke hjælpere i giver når i sætter den i tølt. samt hvilke hjælpere i giver for at hlde tølten

Der er så mange meninger og måder og derfor bliver jeg nysgerrig på hvad i hver i sær gør?

Jeg har 4 meget forskellige heste som skal rides tølt på hver deres måde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan rider I Tølt?
  • #1   14. aug 2013 Man gamle konkurrencehest var lidt svær for andre at sætte i tölt fordi hun var meget følsom og man skulle være meget præcis for at finde tölten. Med hende skulle man føle sig meget frem for at finde lige det øjeblik hvor hun var klar til det. Man skulle have hende løftet fortil men uden at pille i tøjlen. Så lavede jeg en halv parade mens jeg pressede mig ned i sadlen og lagde schenklerne til. Hvis hun var ved at faldle i trav skulle man bare lave en halv parade og klemme sig ned i sadlen igen.
    Hun kunne sættes i tölt fra skridt og trav og tages tilbage igen med lethed når man lige havde fået indføling med hende.

    Jeg valgte dog også at sætte en bestemt lyd kommando på som var lettere at bruge fordi man ikke skulle vente på hende og mærke efter så meget. Den virkede hver gang og så kunne jeg også bruge den fra jorden.

    Derude hvor jeg underviser er der også mange af hestene der finder det som en god hjælp hvis man lige løfter hænderne når man sætter igang, MEN husk at de skal ned på plads igen, ellers er man garanteret at bygge underhals på hesten.


  • #2   14. aug 2013 Jeg kan jo selv lige beskrive mine smiley min gamle er naturtølter og meget følsom, døg skal hun støttes med knæ og tøjle i halve parader for ikke at blive pasagtig

    Askja er 4 gænger og her løfter jeg let i tøjlen og sætter hende frem ved at klemme med schenklerne dog skal der en masse fremad driveene hjælpere og halve prader til at holde tølt.

    Aslaug er meget pas hest så pt. Tilter jeg slet ikke på hende da jeg vil have traven ren først men bruger meget vægt forskydning for at tage tølt istedet for pas.

    Depla er kun lige begyndt på at Tølte og hende skal der først arbejdes med når hun er klar.


  • #4   14. aug 2013 Jeg gør meget som Caroline: sørger for at hesten først er løsgjort - det gør jeg gennem schengelvigninger og let bøjning til begge sider, ca. 5-10 min, derefter laver jeg samlende øvelser som versader og traverser, bare 5 min ca. Første derefter driver jeg ham frem IMENS han er samlet i en lille versade, kipper i bækkenet og lægger begge ben lidt tilbage og trykker let. Jeg bruger også stemmen, giver signal i alle gangarter, samt i afkortninger (laaaaangsom), og øgninger (jaaah). Håber du forstår hvad jeg mener? smiley

  • #5   14. aug 2013 Med min gamle hest som var den første jeg selv gangsatte, der var det lettest at finde tölten hvis man kortede skridtlægden inden.

  • #6   14. aug 2013 Synes det er lidt sjovt at høre alle de forskellige måder... Der er jo ikke et gyldigt svar, men alligevel bunder det et eller andet sted i det samme. Tølt er jo ikke altid helt lige til og min erfaring siger mig at hestene reagere forskelligt. Min unge tager tølten hvis jeg kommer til at læne mig lidt tilbage i stedet for at sidde lodret, hendes tølt er komplet utrænet da jeg endnu ikke synes hun har muskler til det. Men tager hun den så kipper jeg i lænden og roser hende, tænker det så bliver nemmere når vi engang skal træne den at hun kender det signal

  • #8   14. aug 2013 Jae.. Jeg tror ikke, at der findes én korrekt måde at sætte i tølt på..
    For alle heste er forskellige.
    Jeg selv har to vidt forskellige heste. smiley

    Den ene hest kan indtil videre KUN tølte, hvis jeg slipper hans tøjler helt, og lader ham finde ud af det selv.. Hvis jeg tager den mindste smule på tøjlen, så slår han i pas. Han er pashest, og jeg købte ham billigt, fordi tidligere ejer aldrig rigtig havde fået ham lært at tølte rigtigt.. Jeg knoklede løs for at få ham i tølt og prøvede alle de signaler, som jeg havde lært.. En dag slap jeg hans tøjle helt, fordi jeg tænkte "fuck det, så må han bare fyre den af i dag, som han selv vil"... og vupti.. Så tøltede hesten.. Så ja.. Mit eneste signal til tølt ved ham, er at slippe ham fuldstændigt.. Så tølter han SINDSSYGT hurtigt (så hurtigt, at min hoppe ofte må galopere ved siden af) men tølt, det er det.. og en fed én af slagsen.. Nu øver vi så, at jeg kunne få en lidt mere samlet tølt, men det kommer.. Pt. skal han bare lige finde ud af, at det faktisk er ok at tølte.. smiley

    Min hoppe derimod.. Hun skal løsgøres og dernæst samles i tølten. Jeg starter med lidt schenkelvigninger, versader, slangegang osv. (det behøver jeg ikke, for hun kan sagtens tølte uden løsgøring, MEN for både hendes og min skyld gør jeg det.. og tølten bliver også langt bedre af det) Dernæst laver jeg en slags halvparade hvor jeg samler hende lidt fortil og samtidig lægger benene til. Da hun har været skæv i ryggen i mange år, og næsten er rettet op nu, MEN stadig er minimalt skæv i ryggen nu, så skal jeg lægge mit venstre ben lidt ekstra til hende i tølten. Så tølter hun. smiley

    Men jeg tror lidt, at tølt er en "føl dig frem"-gangart.
    Der findes ikke én rigtig måde at lære hesten det på, tror jeg. For min hoppe f.eks.. Hun tølter ikke for samme signaler, som hun gør ved mig, når det er min mor, som rider hende.. Så skal hun pludselig have helt andre signaler.. Så jeg tror lidt, at det kommer an på, hvad hesten føler sig mest tilpas med, med den enkelte rytter. smiley

    Én hest skal samles, en anden skal slippes og en tredje skal måske noget helt andet smiley

    Samtidig hjælper det UFATTELIGT meget på mine heste, at ride op ad bakke.. Så snart jeg har en lille stigning/bakke på vejen, så fyrer vi den maks af i tølt.. For det er dér mine heste er bedst og allermest taktrene i tølten. Så gør de det også ofte selv smiley


  • #9   14. aug 2013 synes faktisk også jeg oplever at mine tølter bedre op ad bakke og ikke ned ad bakke som mange foreslår til træning...

  • #11   14. aug 2013 smiley derfor jeg tænkte det kunne være en god snak at have herinde om hvordan i andre gør... der er så mange ider og nogle virker andre gør ikke

  • #12   15. aug 2013 Djarfur:
    Jamen det er lidt sjovt, for alle andre siger:
    "du skal tølte ned ad bakke, hvis din islænder har svært ved tølt. så har den lettere ved det !"
    Det virker IKKE ved mine islændere.. Jeg skal tølte op ad bakke. Hvis jeg sætter fart på ned ad bakke, så passer begge mine islændere. Selvom den ene endda er stærk i tølten.

    Så det er dét jeg mener, når jeg skriver, at tølt er en "føl dig frem"-gangart..
    Man skal ikke altid lytte til, hvad alle andre siger. Man skal prøve sig frem, og se hvad der virker på ens egen hest. At andre mener, at jeg skal tølte ned ad bakke, rager mig en papand. For så længe det ikke virker på mine heste, så nytter det jo intet. smiley

    Min mor spørger mig også konstant "jamen hvad gør DU, når du tølter". Mit svar er "jeg føler mig frem" .. Jeg kan ikke sige, hvad hun skal gøre, for hun er lavere end jeg er og har derfor kortere ben. Måske hesten reagerer på nogle andre ting ved hende? Det er virkelig svært at forklare andre, hvordan man bør sætte i tølt. For der er hundrede forskellige måder.

    Trådstarter:
    ja det er jo spændende at lære noget nyt, og dejligt at udveksle erfaringer, men det er jo på ingen måde sikkert, at dette virker for jeres heste. Jeg ved bare, at mine heste bedst kan tølte op ad bakke smiley


  • #13   16. aug 2013 Spændende tråd smiley

Kommentér på:
Hvordan rider I Tølt?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce