{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.501 visninger | Oprettet:

Droppe veninde? {{forumTopicSubject}}

Hej alle..

Jeg synes, at jeg ser mange emner herinde om folk, der føler sig droppede af deres veninder og er sure på dem.. Fordi veninderne ikke kan/vil ses særlig tit. Ofte får indlæggene kommentarer a la "drop hende, hun er slet ikke sød" el "hun er ikke noget værd" osv.

Men nu står jeg så i den anden grøft. Jeg har her i løbet af efteråret droppet en veninde, dels fordi vi efter min mening var vokset fuldstændig fra hinanden, dels fordi vi boede langt fra hinanden og det var rigtig besværligt at opretholde venskabet.. Dette mener jeg egentlig også, at man har lov til. Jeg er slet ikke typen, der har mange venner, jeg har måske 2-4 rigtig gode. Men derfor vil jeg stadig ikke bruge min tid sammen med nogen, der ikke interesserer mig, og derfor tog jeg den endelige beslutning og fravalgte hende her som veninde, efter at have overvejet det i flere år...

Og mit spørgsmål er så - har man virkelig ikke lov til det? Er det så uretfærdigt og forkert? Det er klart, at man skal gøre det på en ordentlig måde, men hvad betyder det? For mit vedkommende begyndte jeg bare at svare, at jeg ikke kunne, når hun spurgte om vi skulle ses (vi sås grundet afstanden ikke særlig tit alligevel, måske én gang om måneden). Hun blev ved med at spørge i et par måneder, jeg sagde stadig at jeg ikke kunne.. For så forstod hun nok til sidst, at det var et vink med en vognstang om at jeg ikke gad.

Hvordan kunne det gøres pænere? Personligt synes jeg det er værre at sige direkte "jeg gider ikke se dig, fordi du ikke længere interesserer mig som person".

Hvad er jeres holdning? Er det så forkert at droppe veninder, som gerne vil fortsætte venskabet? Har man slet ikke lov til selv at afgøre, hvem man vil bruge sin tid på? Og hvordan dropper man en veninde "ordentligt" hvis hun overhovedet ikke aner, at man ikke gider hende mere?

Har I nogensinde prøvet det? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Droppe veninde?
  • #2   30. dec 2013 Selvfølgelig har man lov til det. (:

  • #3   30. dec 2013 Jeg har personligt stadig min bedste barndomsveninde og selvom vi kun ses 1 gang årligt højst, er vi stadig de bedste veninder smiley

    Jeg har så andre veninder som jeg ikke snakker så tit mere og det er meget sjælden vi ses ( bor tæt på dem) Så ved ikke om vi på en måde er "vokset" fra hinanden smiley Vi snakker stadig godt sammen, men er slet ikke sammen mere stort set smiley

    Men jeg har aldrig prøvet at droppe en veninde smiley


  • #4   30. dec 2013 Har aldrig droppet en veninde, kun vokset fra dem, hvor vi begge fravalgte kontakten til hinanden smiley

  • #7   30. dec 2013 Jeg vil godt nok blive en anelse skuffet, hvis jeg som din veninde, bare fik et "jeg kan ikke" hver gang jeg tilbød at bruge min tid på at være sammen med dig. Så vil jeg da langt hellere at du siger det som det er, i stedet for at holde mig for nar.

    Jeg har én "bedsteveninde", eller barndomsveninde nok nærmere. Vi skriver ikke meget, og ses ikke særlig ofte da vi lige pt. bor meget langt fra hinanden. Men har jeg behov for hende og omvendt, så er vi der for hinanden. Jeg ved at jeg aldrig mister hende og omvendt. Jeg kunne aldrig finde på at droppe vores venskab på den måde som du skriver, det syntes jeg er respektløst.


  • #9   30. dec 2013 forstår dig godt! smiley

    Har selv droppet en veninde da vi voksede fra hinanden og fordi hun (for at sige det pænt) behandlede mig af lort til smiley


  • #10   30. dec 2013 Selvfølgelig har du ret til det. Jeg forstår bare ikke hvorfor man skulle droppe en veninde 'bare' fordi man ikke lige føler for hende mere, det er da lidt lavt vil jeg nok sige.. Jeg ville aldrig selv droppe en veninde, medmindre hun havde gjordt noget jeg ikke kunne tilgive.

  • #11   30. dec 2013 Sys det er ret flabet af dig bare og sige det gider jeg ikke det kan jeg ikke...

    Jeg har endelig aldrig droppet en veninde.. Vi er normalt bare vokset fra hinanden også har ingen af haft tid og derfor er det stille og roligt gledet lidt ud..

    Og kan jeg ikke se hvorfor man ikke kan være gode venner og veninde bare fordi man bor langt fra hinanden..

    Min bedste veninde bor i Kbh og jeg på møn der er ca 1,5 times kørsel op til hende.. Vi ses nogle gangen om året men ikke sådan noget vildt.. Men vi holder da kontakten og laver forskellige ting sammen..
    Så har jeg en veninde hvor vi sådan så hænger vi lidt sammen nogen gange og andre gange snakker vi måske ikke sammen i 2 måneder også snakker vi lidt igen.. Vi har begge et travlt liv og andet og se til.. Så det fungere helt fint for os..

    Så hvis et venskab for mig er sluttet er det normalt fra begge sider..


  • #14   30. dec 2013 Fint med jeres holdninger til sagen, det er sjovt at høre smiley

    Kristina, Camilla og non:

    Det er måske også vigtigt, at I kender den bagvedliggende historie, for jeg kan sagtens forstå, at min opførsel ville være uacceptabel, hvis der var tale om en god veninde, som jeg så tit og virkelig havde et forhold til. Her var dog bare tale om en såkaldt barndomsveninde, som jeg blev venner med, da vi begge var 6 år og startede i samme klasse. Efter 9 måneder skiftede hun skole, fordi hun flyttede langt væk - det er snart 10 år siden nu. I de sidste 5 år har vi kun set hinanden højst 6-8 gange årligt, altså meget lidt. Hver gang har det været ret anspændt og akavet, og mig der snakkede og "underholdte" hele tiden. Vi blev mere og mere forskellige, og de sidste år havde vi absolut intet tilfælles, og fortsatte kun med at ses for gammelt venskabs skyld. Derfor syntes jeg, at det i dette tilfælde (efter ikke at have set hende i 7 måneder) var mere optimalt bare at lade det glide ud, stille og roligt og udramatisk. I løbet af et halvt årstid spurgte hun 2-3 gange, om vi skulle ses, og jeg sagde at jeg ikke kunne. Husk at der er forskel på veninde-forhold. Man kan ikke bare fastsætte grundlæggende og ufravigelige regler for, hvordan man "bør" gøre. Havde det været en veninde, jeg så ugentligt el. månedligt og generelt havde et levende venskab med, så skulle det gøres ordentligt. Men når der var tale om en veninde, som jeg til sidst kun så nogle gange årligt (ved godt at jeg har skrevet én gang månedligt i mit startindlæg, men har tjekket min kalender for de seneste 2 år, hvor vi kun har set hinanden 5 gange), så syntes jeg at det i dette tilfælde var en mere human løsning, jeg valgte. Det var jo heller ikke noget med, at "vores venskab ikke fungerede", vi havde jo ikke et reelt venskab, vi sås bare en lille smule. Det handlede blot om, at vi var vokset fra hinanden, og i dette tilfælde var der så absolut ingen grund til at gøre et stort nummer ud af det og indkalde hende til samtale, når vi trods alt havde så lidt med hinanden at gøre og nok begge vidste, at vores relation var død mange år tilbage..

    Linnea: Det er så dér, jeg er helt uenig. Jeg mener i den grad, at man har ret til at droppe en veninde, hvis man overhovedet ikke føler nogen glæde ved venskabet mere, og ikke har gjort det meget længe - man må jo i sidste ende selv bestemme, hvem man vil bruge sin tid på. Det er ikke det mindste lavt i mine øjne. Når jeg indtræder i et venskab, forventer jeg heller ikke, at det forpligter mig for tid og evighed. Man skal efter min mening kun ses så længe, at man begge nyder hinandens selskab - ellers er det ikke et rigtig venskab. smiley


  • #15   30. dec 2013 Du kunne jo altid bare have fortalt hende første gang hun spurgte, hvordan tingene var for dig. Om det er din bedsteveninde eller bekendt, så er det mindste man kan gøre, da at fortælle sandheden smiley

  • #16   31. dec 2013 Kristina: Det ved jeg godt, at man siger - men hvorfor? smiley Det er også vigtigt at overveje. "Han/hun fortjener at vide det" er en gammel kliché, og i nogle situationer er den selvfølgelig rigtig - men jeg mener ikke, at man kan anvende den som retningslinje i alle tilfælde. Lige her vurderede jeg for eksempel, at sandheden var en rigtig dårlig idé. Jeg var ikke en veninde, hun så meget - kun nogle få gange årligt. Hun led ikke noget afsavn ved, at vores kontakt ophørte, når vi i forvejen havde så lidt med hinanden at gøre.

    Hvorfor var det, at hun absolut skulle vide, at jeg syntes hun havde udviklet sig til en kedelig og ligegyldig person med usympatiske holdninger? Det ville der overhovedet ikke komme noget godt ud af, det ville skade hende langt mere end det ville gavne. Husk på, at dette jo ikke bundede i dybe problemer i et venskab, som hun kunne rette op på eller tage til eftertanke. Det var blot to mennesker, som sås meget lidt, og efterhånden voksede fra hinanden. Hun syntes sikkert, at det ville være meget hyggeligt at fortsætte med at ses et par gange om året, men det var jo slet ikke noget hun brændte for eller var dybt interesseret i. Det ville til gengæld have såret hende rigtig meget, hvis jeg fortalte min mening om hende. smiley


  • #17   31. dec 2013 Massaio: At afstand ingenting betyder i dine venskaber, er ikke ensbetydende med at det er sådan for alle. Personligt kan jeg da godt lige smutte ned og se en bekendt, som jeg ellers ikke er vildt interesseret i, hvis hun bor 10 minutter længere nede af vejen og vi bare kan gå en hurtig tur. Det er til gengæld meget begrænset, hvor ofte jeg gider køre i 2 timer for at se en person, som jeg egentlig føler, at jeg er vokset fra for længe siden. smiley

  • #18   31. dec 2013 Hvis jeg gang på gang skrev og spurgte en person, om vi kunne være sammen, og hun så bare skrev "det kan jeg ikke" for at slippe af med mig, så vil jeg da hellere at du fortæller sandheden første gang, så jeg ikke skal spille mere tid og energi på at forsøge at opretholde mit venskab til dig.

  • #19   31. dec 2013 Kristina - At DU ville have det sådan, giver dig jo ikke grundlag for at konkludere, at jeg handlede forkert i forhold til min veninde - som jeg jo kender, og derfor bedre kan vurdere hvordan vil have det. smiley Jeg personligt ville fx helt klart helst afvises på en pæn og diskret måde, i stedet for at skulle høre en tidligere venindes sårende mening om mig. Især hvis det bare drejede sig om en bekendt, som jeg så nogle gange årligt smiley

  • #20   31. dec 2013 Altså nu beder du jo om min holding, så er det vel også iorden at jeg skriver den.. Eller er der noget jeg har helt fuldstædig misforstået?

  • #21   31. dec 2013 Jeg beder ikke om din holdning til min måde at afvise min veninde på, jeg beder om din holdning til det generelle emne "at droppe en veninde", og om det er okay + egne erfaringer. smiley

  • #22   31. dec 2013 Jeg har kun droppet veninder, hvis de virkelig har pisset på mig.

    Men jeg har haft flere veninder jeg har mistet kontakten til, fordi vi simpelthen er gledet fra hinanden og gået i to forskellige retninger. Dem er jeg ikke uvenner med og jeg hilser gerne pænt hvis jeg render ind i dem, men jeg har ikke rigtig noget at snakke med dem om længere og jeg er sikker på at de har det på samme måde.

    Det er normalt at vokse fra hinanden, når man er barndomsvenner.. Jeg har to meget tætte veninder tilbage, som jeg har kendt og været veninder med siden vi startede i skole. Resten af barndomsvennerne er gone.. Og det er sgu ok for mig.


  • #23   31. dec 2013 Jeg har engang droppet en veninde. Hun svinte min hest til foran min ridelære, ved at sige den ingenting kunne og at den var tyk og grim. Jeg prøvede at undgå hende for den slags ting sksl ingen sige om min hest. Hun brugte mig bare mens hendes bedste ven var i London. Nu da hendes bedste ven er kommet hjem har næsten droppet mig. Jeg er entlig ret ligeglad med hende nu.

    Jeg har også min barndomsven. Vi bor ikke langt fra hinanden, så der er heller ingen problemer der.

    Jeg ville hade at skulle sige det "face to face" for jeg hader at såre andre og gør mit bedste for at lade være.


  • #24   31. dec 2013 * slags

  • #26   31. dec 2013 Ja, og min holdning til det generelle emne om at droppe en veninde, er at man kan fortælle dem sandheden - som jeg også skriver.

  • #27   31. dec 2013 non: Men hvad hvis dette var "en pæn måde" i min situation, og i forhold til denne veninde? Hvad hvis jeg vidste, at hun ville blive langt mere såret over den model, du foreslår? Igen, så kan du jo ikke sætte nedsætte et generelt regelsæt for, hvordan man bør gøre - det varierer jo fra person til person og fra venskab til venskab. smiley

Kommentér på:
Droppe veninde?

Annonce