{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
664 visninger | Oprettet:

Sommerferie/ferie for hesten.. {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg kom til at tænke på hvordan pokker jeg gør det med hestens sommerferie/ferie i år og er så i tvivl så derfor søger jeg råd fra Jer.

Jeg har jo (som mange jo nok ved) arbejdet med at styrke ryggen til Tindur siden sidst i Juli så han har nok muskler til at bære mig da han skal tilrides nu til August. Men hvornår skal han så få ferie?? smiley Han skulle jo ikke miste musklerne og konditionen før tilridningen.. Mange tilrider jo i en mnd. og så kommer de hjem på græs. Men Tindur kommer ikke til at blive redet som de heste ofte gør. (5x ugentlig og masse nyt) Han kommer til at få ca. 30 min 3x ugentlig hvor vi går frem i hans tempo. Og efter nogle mdr. ridning kommer sadelmager og skal tilpasse ham hans sadel.. Og det er jo så også dumt at give ham fri bagefter sadelen er tilpasset for hvis han så kommer på ferie så vil han jo også miste muskler og sadelen vil nok ikke passe...
Hvad råder I mig til at gøre?? Give ham en mdr. ferie før tilridningen og håbe musklerne ikke forsvinder?? Eller ingen ferie i det hele taget før til Januar/Februar??

Hjælp!! Gode råd søges smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sommerferie/ferie for hesten..
  • #1   13. mar 2014 Men hvorfor ferie? Altså mine heste (de skal dog ikke tilrides ) har aldrig ferie..
    Jeg tænker han muligvis skulke bruge en vokse pause, men det giver de fleste først efter tilridningen ..
    Hvis det var mig ville jeg ikke give ferie. Men fortsætte med styrke træningen og så tilride når tiden er inde smiley


  • #2   13. mar 2014 Jeg har aldrig brugt det der med sommerferie til hesten. Jeg forstår det slet ikke, og tror lidt at det er noget mange har taget med fra deres rideskoletid, hvor mange heste jo får fri hen over sommeren.

    Jeg tænker som jeaanet H, at med en unghest, så skal den nok have en voksepause, men ja, først når den er tilredet smiley


  • #3   13. mar 2014 Og hvad betegner man så som tilredet?? smiley For så er det jo længe til han får voksepause hvis han skal gå stabilt i alle gangearter da vi som sagt kommer til at tage det langsomt smiley (Nu må vi jo se hvad min underviser siger efterhånden men jeg tænker jo at det så bliver Jan/Feb.)

  • #4   13. mar 2014 Altså det jo en sjældenhed folk går så langsomt frem.. Men jeg tænker 3-4 mdr.. 3x 30 min kan jo være en begyndelse, og så efter 4 uger kan du jo evt gå op på 4 x 30 min..

    Må jeg spørge grunden til den langsomme proces?


  • #5   13. mar 2014 jeg ville ikke give den fri. Når nu du er så fint gang med den, ville det være rigtig dumt at give den fri inden, men egentlig også efter. Jeg ville lade hver med at give den fri smiley

  • #6   13. mar 2014 Det tager tid og tålmodighed at opbygge hestens muskler så den bærer sig hensigtsmæssig og ikke får overbelastning smiley Han skulle gerne holde som ridehest i over 20 år smiley + så kommer han aldrig til at blive brugt mere end 3-4 x ugentlig så det er jo dumt at træne ham op til mere smiley

  • #7   13. mar 2014 Nu har han jo haft ferie siden han blev født, ja du har arbejdet med muskelopbygning, men det har vel ikke været 24/7?

    Jeg vil sige du skal give ham ferie efter ryttertilvending, evt. alle gangarter. Det er dumt at ødelægge alt det opbyggede, tro mig, de forsvinder hurtiegere end de kommer smiley


  • #8   13. mar 2014 Korrekt .. Jeg var bare nysgerrig ..
    Men som sagt ville jeg give en vokse pause efter 3-4 mdr.. Men det jo op til en selv.
    Det jeg ville gøre :
    Hvis hesten er høj bagtil, så tilvænne til rytter, derefter "vokse" pause på 2-3 uger med 30 min skridt 3x ugentligt.
    Derefter starte op stille og roligt med tilridning ..

    Hvis den ikke er høj bagtil , så ville jeg gå i gang med 3x ugentlig i 4 uger derefter 4x ugentligt osv..
    Jeg ville ikke give helt fri , da den ellers vil tabe muskelmasse og det er man jo ikke interesseret i smiley


  • #9   13. mar 2014 Vores ungheste starter med 3x 10 om ugen og så går vi langsomt op på 3-4 x 30 min. Så jeg kan sagtens følge din tanke gang. Denne metode har vi brugt til både blivende spring, dressur og militaryheste. Og nu bruger vi det til vores distanceheste.
    Når de er klar begynder vi at lade to- tre af de ugentlig gange være skovture med masser af skridt hvor vi langsomt øget tiden.
    Vores unghest som fylder 4 i juni i år er vi så småt igang med at lege lidt med. Hun vil nok få ferie i december og januar og så blive trænet op til distancestævnerne i 2015. Hun vil heller aldrig blive redet mere end højest 4 gange om ugen. Vævene har godt at have en fridag efter hver træning for at de småskader som træningen laver i vævene kan få mulighed for at hele.
    Hvis hesten går meget på en god fold hvor hestene har mulighed for at røre sig mister de ikke mange muskler på en måneds ferie.


  • #10   13. mar 2014 Jeg ville nok også vente til efter tilridningen smiley

    Jeg er dog helt uforstående over hvorfor folk ikke vil give deres tilredne heste ferie?? Jeg ville godt nok være ked af at arbejde 52 uger om året... Der er jo ingen der siger at ferie skal være flere måneder. Det kan jo sagtens bare være en uge af gangen nogle gange om året. Jeg tror på heste har ligeså(næsten) stort behov for at slappe af, som vi selv har. I øvrigt mener mange kloge mennesker jo at det er sundt for heste med tænkepauser. smiley


  • #11   13. mar 2014 Maibritt: jeg giver ik min hest ferie .. Han bliver redet hver anden dag alt efter vejr da vi ikke har ridehus .. Mener bestemt ikke min hest har det hårdt på nogen måder. Nogen dage går jeg en tur med ham, eller han bliver longeret.. Eller bruger en time til halvanden på bare at strile osv..

    Men det er jo forskelligt fra ejer til ejer..


  • #12   13. mar 2014 Nu er min hest ikke som sådan ridehest mere, men før i tiden blev hun da redet ''hver dag''.
    På den måde, at skulle jeg på ferie i en uge, jamen så fik hesten da helt naturligt fri i den uge, eller når jeg bare ikke havde så meget tid eller skulle noget andet. Om vinteren har den altid stået mere stille end ellers pga. vejret.
    Men det der med at give sin hest fri 1 måned +/- hver sommer, det har jeg aldrig forstået.


Kommentér på:
Sommerferie/ferie for hesten..

Annonce