{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.303 visninger | Oprettet:

Jeg har et ret relevant spørgsmål om klokker. {{forumTopicSubject}}

Hej.

Kommer ned til min hest i går og skal til at rense hove, da jeg opdager at hun har trådt op i sig selv og har revet et hul, har smurt det med helosan men vil i sige hun skal ha klokker på på fold? For træls at hun har det der sår..

Tak på forhånd.:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg har et ret relevant spørgsmål om klokker.
  • #1   28. aug 2014 Er den en engangs episode:o?

    Vis ikke ville jeg noglle tage klokker på, men vis det er sket én gang ville jeg nok ikke smiley

    Mvh PP


  • #2   28. aug 2014 Det kan jo være, at den er gledet eller lige har trådt forkert eller noget, og derfor har ramt sig selv.

    Hvis det sker jævnligt, ville jeg give klokker på, men ellers ikke. :o)


  • #3   28. aug 2014 Har lige fået af vide at det nok er mug.

  • #4   28. aug 2014 Øv smiley

    Held og lykke med hesten;)

    Mvh PP


  • #5   28. aug 2014 Tak, hvad plejer i at gøre, altså hvad vasker i den med? smiley

  • #6   28. aug 2014 mediscrub fra apoteker (Det er en sæbe man bruger før operation) og så smører jeg med zink-salve med honning (1 dl til 1 lille spsk) Husk at fjerne skorper

  • #7   28. aug 2014 IKKE fjerne skorper.
    Det åbner såret, så bakterierne kan komme ind, og så kommer du ikke af med det. Du må heller ikke vaske for meget/for hårdt - altså fx skrubbe på området, da det kan give små rifter og ridser, som bakterierne kan komme ind i.

    Du kan godt vaske det, men vær forsigtig og MEGET omhyggelig med at tørre det, da fugt gør det værre. Derfor skal du også holde boksen ren, og forsøge at holde hesten på nogenlunde tørre folde (svært på denne årstid), og generelt tørre ben hvis den er våd.

    Når min får muk, børster jeg mudderet af, når det er tørt, og sørger generelt for at holde området tørt og rent, uden at gnubbe for meget i det. Så smører jeg zink salve (til babyer) på.


  • #8   28. aug 2014 Se der er tusind forskellige råd smiley Dog føler jeg det nødvendigt at præcisere at du IKKE skal fjerne sårskorper, men muggen skal fjernes. Da dette jo er en uønsket ting hvor du skal ind under for at fjerne er det nødvendigt at få det af. Men som CTS siger, vær lidt forsigtig, undgå at lave ridser mm.

  • #9   28. aug 2014 Ja vil tage hendes hov i en balje med lidt lunken vand uden at røre ved det, også tage et blødt håndklæde og bare duppe lidt også spraye det spray til mug på.:)

  • #10   28. aug 2014 Har kun erfaret at skorpen SKAL af for ellers vokser muggen under skorpen, og sp bliver det kun værre..
    Så vask/skrup det med noget difnicerende, her efter tør det godt med et RENT håndklæde/klud og smør så din valgte salve. Jeg bruger pencelin creme.
    HUSK at den svamp du skrupper med skal smides ud efter brug (jeg klipper køkkensvampe over) og tøre med et rent tørt håndklæde smiley

    - dette var sådan min veninde fik fjernet mug på hendes umulige muk hest, min har haft et lille mug sår og gjorde sådan her.. det var væk efter 2uger ca smiley


  • #11   29. aug 2014 Hver gang jeg har pillet skorper af, er det blusset op igen. Hvilket jo er logisk, eftersom man åbner op, så flere bakterier kan komme ind. Og det er jo på ingen måde ønskeligt. Derfor: ingen skorper skal af, med mindre de selv falder af.

    Men det vigtigste er, at du ikke skrubber på området, så du laver ridser/rifter, og at du sørger for at få det tørret fuldstændig, efter vask. :o)


  • #12   29. aug 2014 Spørg en dyrelæge..... Det koster ikke noget at spørge;)

  • #13   29. aug 2014 Det der sker er jo, at disse mikroorganismer der danner muk lever trygt og godt under disse skorper, godt beskyttet mod al behandling vi prøver at give, derfor er der ikke nogen behandling der i så fald hjælper.

    Det er rigtigt det efterlader huden mere sårbar at fjerne den. det må man jo så løse på en anden måde


  • #14   29. aug 2014 Nikita - Det er forkert at sige, at der ikke er nogen behandlinger der virker.
    For det har nu altid fungeret for mig. Som sagt blusser det op på min hest, hvis jeg begynder at pille i det. Det er hvad jeg har fået at vide af flere dyrlæger. Ikke pille i skorperne, det giver plads til bakterier.

    Hvordan vil du løse problemet med en sårbar hud, hvor bakterierne kan komme ind?


  • #15   30. aug 2014 "plaster" på? Aner ikke hvad det hedder, men man kan få sådan noget man kan sprøjte på som lægger en dækkende hinde.

    Jeg oplever med min, han har det dog kun i meget begrænsede mængder, at det faktisk er nok at jeg dagligt fjerner skorperne, dette bliver der mindre af, men hvis jeg lader dem sidde er der dagen efter et større angrebet område

    Men vil da også sige CTS, at efter min definition af "behandling" så er det du gør ikke behandling (det er ikke fordi du nødvendigvis gør noget forkert, har jo før skrevet der er mange råd) men at holde rent og tørt miljø og måske smøre lidt creme på er efter mit hoved ikke behandling, så lader du hesten selv om at bekæmpe det, da du intet aktivt gør for at fjerne det

    Derfor jo, jeg holder på der ikke er nogen behandling der virker ovenpå skorperne, dog med den modifikation at det er udvortes behandling jeg mener, ved det også kan behandles med antibiotika, og det vil selvfølgelig virke


  • #16   30. aug 2014 Jeg satte igår hendes hov i en balje med lunken vand for at opløse det meste af skorpen, derefter tørrede jeg det med det blødestes håndklæde for der ikke skulle komme ridser. Derefter sprøjtede jeg noget på fra blu horse, noget der farvet lilla. Idag. Skal jeg ned og tørre det igen.

  • #17   30. aug 2014 Nikita - Jeg gør da egentlig næsten det samme som dig, så du behandler vel heller ikke, og gør heller ikke noget aktivt ;o)
    Hvad vil du så kalde det, hvis det ikke er behandling? "Intet aktivt gør" - undskyld mig, men læser du slet ikke, hvad jeg skriver? Jeg GØR jo netop noget aktivt. Haha, det var da noget sært noget at sige. ;o)

    Jeg fortæller bare min oplevelse, og hvad jeg har fået at vide af adskillelige dyrlæger og hestefolk, og som jeg desuden kan se er det mest brugte råd herinde. Ved min hest blusser det op hvis jeg begynder at pille i skorperne, og ellers så klarer zink salve det (uden på skorperne) - det du mener, ikke er en behandling, haha. Så hvorfor du påstår, at jeg ikke gør noget aktivt, ved jeg sgu ikke lige.

    Jeg skal nok lige fortælle min læge og dyrlæge næste gang han giver mig creme/salve til noget, at det ikke er en behandling, og at han/jeg ikke gør noget aktivt for det. ;o) Det vil de da nok synes er rart nok at få at vide.


  • #18   30. aug 2014 Jeg har altså heller ikke pillet mine skorper af der er selvfølgelginoget der er blevet opløst i vandet men ellers har jeg bare gnuppet det tørt med blødt håndklæde, min ridelærer siger heller ikke jeg skal pille skorperne af.

  • #19   30. aug 2014 Emma - Det er fint sådan. Hvis skorperne selv falder af, eller er løse, må du godt pille dem af. Men ellers vil det bare lave åbent sår, og give baktierne plads til at komme ind. :o)

  • #20   30. aug 2014 Okay CTS, du læser jo præcis hvad du har lyst til... Jeg synes ikke du skal gøre nar af mig på den måde du gør i din besked, det er ikke okay!

    Men slutter her for mit vedkomne, håbløst at snakke med folk der læser hvad de vil


  • #21   30. aug 2014 Nikita - Hvad er det du mener, jeg ikke har læst?
    Du skriver at jeg ikke behandler, og at jeg ikke gør noget aktivt - hvilket jeg jo gør. Så det passer jo ikke det du skriver - derfor gør jeg 'nar', hvis du vil kalde det det, fordi det er noget pjat, det du skriver.
    Ud fra hvad du beskriver, gør du jo selv det samme (vasker og smører).


  • #22   30. aug 2014 Der er ikke noget jeg mener du ikke har læst, jeg mener du læser det som du har lyst til så du kan være fornærmet og ignorere hvad det faktisk er jeg skriver - det er det jeg ikke kan bruge til noget

  • #23   30. aug 2014 Utroligt i stadig diskutere det?

  • #24   30. aug 2014 Nikita - Du må da kunne forklare hvor jeg gør det? :o)
    Det der kan JEG jo ikke bruge til noget.


  • #25   30. aug 2014 PP - Utroligt du gider blande dig i det. :o)

  • #26   30. aug 2014 Okay, jeg skal prøve at udpensle det mere...

    Der er intet i det du gør der decideret bekæmper mug, du hjælper ved at lave et miljø omkring det der gør at det er nemmere for hesten selv at bekæmpe det.

    Der hvor jeg mener at jeg går ind og behandler er når jeg vasker i desinficerende sæbe, som jo går ind faktisk og angriber microorganismerne.

    Du får det til at lyde som om jeg siger du ikke gør noget for at komme af med det, det er på ingen måde det jeg siger, jeg siger bare at du ikke direkte behandler det. Kan vi kalde det indirekte behandling måske?


  • #27   30. aug 2014 CTS, HAr jeg blandet mig:)?

  • #28   30. aug 2014 Nikita - At behandle betyder pr. definition "at arbejde med, at håndtere eller at udvise en vis adfærd" - ifølge ordbogen. Ergo behandler jeg jo også, når jeg holde området rent og smører med creme.
    Så det er jo ikke korrekt når du skriver "så er det du gør ikke behandling". For det er det jo.

    Og ja, jeg får det til at lyde som om, at du siger jeg ikke gør noget. For det skriver du jo faktisk her: "så lader du hesten selv om at bekæmpe det, da du intet aktivt gør for at fjerne det". Jeg GØR jo noget aktivt, så det er forkert at skrive.

    At min behandling er anderledes end din (idet du bruger desinficerende) betyder altså ikke, at jeg ikke behandler. Du kan jo ikke bare opfinde din egen definition af ordet 'behandle'. :o) Det hedder ikke indirekte behandling. Det hedder bare behandling.

    Derfor reagerer jeg også som jeg gør, fordi jeg synes det er en gang gylle at lukke ud... Bare fordi jeg behandler anderledes end dig, så er det pludselig ikke behandling og jeg gør ikke noget aktivt.

    PP - Hehe, ja, det har du da, i #23. ;o)


  • #30   31. aug 2014 Nogle gange skal man tænke over at det der bliver skrevet forståes lidt anderledes end når man snakker. Når jeg nu i samme besked forklarer at det præcis ikke er som du forstår det det skal forståes, så er det virkelig åndsvagt at du ændrer denne debat til den tone der pga. det..

    Nå men jeg prøvede, nu smutter jeg ud af denne snak


  • #31   31. aug 2014 Nikita - Præcis, det skal man nemlig lige præcis tænke over.
    Du skriver jo, at du ikke mener det jeg gør er behandling, men det ER det jo, så det er lidt mærkeligt at skrive noget andet. Det er egentlig mest det jeg reagerer på.
    Jeg føler faktisk ikke, at det er mig der ændrer tonen, fordi jeg opfatter det du skriver ganske nedladende. Så du har ret - man skal lige tænke over hvordan man skriver. Det skal du også selv lige tænke over, ikke? (jeg tror heller ikke helt jeg forstår hvad det er du skriver i den besked der, det hjælper jo heller ikke på det, hvis formuleringerne ikke er klare nok.. Men så må man tage det til sig og forklare det ordentligt anden gang).

    Ja, du prøvede - måske ikke godt nok, hvem ved. Men du kan ikke overbevise mig om, at det jeg gør ikke er en behandling. Man kan altså ikke bare selv opfinde sine egne definitioner på ord, bare fordi det lige passer en bedre. Når det sker, bliver jeg ret irriteret, og så reagerer jeg som jeg gør, fordi jeg synes det er så åndssvagt.


  • #32   31. aug 2014 Og jeg synes det er åndsvagt når man går ind og bliver ordkløver på enkle formuleringer i stedet for at se på det skrevne i en sammenhæng, men sådan er vi jo så forskellige.

    Jeg har forklaret hvad det er jeg mente med det jeg skrev, du skal ikke fortælle mig hvad jeg kan og ikke kan, men når du går ind og bliver ved med at være sur over det så er der ikke meget jeg kan gøre.

    Jeg troede vi havde en fin snak om hvordan vi hver i sær mener man behandler mug, men du fik den vendt til at det skulle blive noget ordkløveri, som du jo tydeligvis ikke kan komme over, siden du bliver ved med at køre i det selvom jeg har forklaret mig


  • #33   31. aug 2014 Nikita - Jeg ser skam på det skrevne i en sammenhæng - du skriver at jeg ikke behandler eller gør noget aktivt, hvilket jo altså ikke passer. Det er det jeg reagerer på. Jeg gider sgu ikke have at vide af en eller anden herinde, at jeg ikke behandler, bare fordi hun har lavet sin egen definition. Det kan jeg ikke bruge til noget som helst, og er da egentlig også lidt åndssvagt i sig selv.

    Jeg synes nu ikke det er ordkløveri. Jeg siger bare, at det du skriver er forkert - mere er der jo ikke i det.

    Hvad du kan og ikke kan? Hvad mener du præcist med det? :o)

    Ja, vi havde en fin snak om hvordan man behandler muk - indtil du påstod, at det jeg gør slet ikke er en behandling. Jeg fik den ikke vendt til ordkløveri, jeg udtrykker bare min uenighed, hvilket vel ikke er forkert? Bare fordi jeg ikke er enig med dig, er det altså ikke ordkløveri.

    Jeg bliver ved med at køre i det, fordi jeg ikke helt forstår hvad du skriver eller hvad du mener - ikke fordi jeg ikke kan komme over det. Hvilket også er grunden til at jeg skriver, at så må man jo forklare sig bedre anden gang, hvilket du åbenbart ikke vil. :o) Igen - det er ikke ordkløveri, jeg forstår bare ikke hvad du skriver, men du vil jo åbenbart ikke forklare dig bedre.


  • #34   3. sep 2014 Da min var slemt ramt fik jeg dette af vide af min dyrlæge:
    Køb shampoo imod muk (købt ved dyrlægen) blød det op (mukken) ved at vaske det i shampooen med varmt vandt..
    Skyl det.. Vask det i shampooen igen og få ALLE skorper osv af (derfor man skal bløde det op.. skyl det igen.. og vask i shampoo en sidste gang og skyl til det er helt rent og tør med et håndklæde til det er rigitg godt tørt (det skal kogevakes)..

    Du skal vaske hænder imellem hver vask, det bedste er, hvis man har sådan noget sprit til hænderne..

    Efter bare et par gange med sådan nogle vaske - så var den muk væk..

    Han har så fået det her nu et par år og har ikke fået købt shampooen, så vi har bare måtte bøvle med creme..


  • Maria L
    Maria L Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Svar: 9
    #35   4. sep 2014 i stedet for en evt. dyr shampoo, plejer vi at bruge sæbespåner, der hvor jeg kommer fra . og så ellers samme fremgangsmåde, som MLC beskriver ovenfor (:

Kommentér på:
Jeg har et ret relevant spørgsmål om klokker.

Annonce