{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.676 visninger | Oprettet:

hjælp mit hø mugner, hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}

Hej igen.
Nu smider jeg igen tre dages hø ud fordi der kommer mug på det. Jeg har baller af Ca 35 kg og det bliver muggen efter 5 dage. Jeg har hele tiden åbnet hele ballen og lagt høet ovenpå paller så det kan få luft, og så vender jeg det hver dag. Men stadig må jeg smide ud smiley
er det bedre jeg ikke ruller ballen ud? Hvordan kan jeg løse mit problem?
Hvad gør I?
Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp mit hø mugner, hvad gør jeg?
  • #1   24. okt 2014 det er wrap ik? tager du alt plastic af? det lyder som om det er meget vådt og ligger ret varmt, når jeg åbner mine små baller wrap, pakker dem ud og skiller dem lidt ad holder de fint 10 dage

  • #2   24. okt 2014 Står det ude eller inde? Uanset hvad kan det godt lyde som om det får fugt. Mit står ude på paller med presenning over og de mugner stadig pga fugten der er i øjeblikket smiley

  • #4   24. okt 2014 Er det meget vådt??

    Jeg har små baller wrap, som er til den fugtige side.. De holder nu nemt de 3 dage jeg er om at bruge en, og er slet ikke i tvivl om at de ville kunne holde 6 dage hvis det skulle være..

    Jeg piller bare plastikken af.. og de står bare på gulvet, uden paller eller noget...


  • #5   24. okt 2014 Er der wrappet hø ?

  • #6   24. okt 2014 Hvis det er wrappet (hvad jeg ikke kan forstå når de kun vejer 35 kg), så er det ikke bare nok at pakke det ud.....du skal "fluffe" det op hver dag med greb ell hænder

  • #7   24. okt 2014 Kumlerne - ej det skal man altså ikke med wrap! Så skal der godt nok være dårligt klima i stalden og wrappen skal være meget våd..

    Forestil dig lige at skulle ryste en bigballe wraphø op - det kan man jo ikke..

    og 35 kg er ikke ualmindelig for mini wrap baller smiley Mine vejer dog 60...


  • #8   24. okt 2014 Det er mini big baller, ja de er pakket ind, jeg åbner hele og ruller ud ryster det og lægger det til tørre inde i en tom boks ovenpå træpaller med huld i! Jeg vender og ryster det hver dag. Det er ikke vildt vådt men fugtigt. Stadig mugner de efter 5 dage... smiley

  • #9   24. okt 2014 Sandie: nu er min mand altså landmand, og tro mig.....hvis du har wrappet hø, så er det i langt de fleste tilfælde wrappet, fordi landmanden er i tvivl om "høet" nu er helt tørt !
    Og når den tvivl er der, så fluffer man alt sit hø hvis man vil undgå at det mugner. Og eftersom indlægsskriver at hun nu IGEN smider hø ud, så antager jeg at hun har sit hø fra samme landmand, og hvor han har været i tvivl om hvor tørt det har været, og derfor har wrappet høet.
    Og fluffer man det så ikke helt op ved åbning, så går gæringsprocessen i gang, og høet mugner.
    Nu bruger jeg helst kun ren hø, men det er sket jeg er løbet tør og har fået wrappet hø i 300-350 kg mini big baller, og jeg fluffer ALT op når ballen bliver åbnet, og det tager mig én time.


  • #10   24. okt 2014 Team......er der jord i ballerne ?.

    Baller som har jord i sig, fordi landmanden har høstet for tæt på jord, mugner meget hurtigere


  • #11   24. okt 2014 Jeg finder i hvert fald mos nogle steder, og ret mange stengler så ja..det er der nok så.... smiley

    Så hvis jeg skifter "producent" ville jeg være over mit problem eller hvad? smiley


  • #13   24. okt 2014 Jeg har haft samme "producent" i mange mdr. I sommers kunne jeg li nå at bruge det hele. Min hest har heldigvis en fin mave smiley Men nu når jeg ikke at bruge det hele.... smiley

  • #15   24. okt 2014 Clav - Ok. smiley Men jeg vil nødvendigvis ikke få samme problem med en anden eller hvad? Så det er fordi der er jord/mos osv. i?

  • #17   24. okt 2014 Clav: ENIG.....processen stopper IKKE ved at man fluffer, men den kan ca holde 3 uger, hvilket alle mine har kunnet ??.

    Du behøver måske ikke ligefrem skifte producent, men du kan da tage en snak med ham om problemet ;0).
    Det kommer lidt an på om du har modet på at tage den snak, eller om du har det bedst med bare at skifte ;0)

    Var jeg dig, så ville jeg tage telefonen og sige

    - Hej du.....jeg er sgu ked af at sige det, men de sidste (x antal) baller jeg har fået af dig, rådner sgu alt for hurtigt...har der været problemer med høsten i år ?

    Og på den måde har man lagt op til en pæn debat, og sviner han dig så til, ja så kan du jo vælge en anden ;0)

    Ingen laver jo dårligt hø/wrap med vilje, men de kan jo ikke ændre procedure hvis de ikke ved noget er galt ;0)


  • #18   24. okt 2014 ??= smileys :0)

  • #19   24. okt 2014 De har altid været søde..Da jeg begyndte at handle hos de fik jeg af forårets høst..Der var der mange baller der var mugne da jeg åbnet de pga. deres katte smiley Disse fik jeg altid erstattet og de begyndte at give mig årets høst. Der har som sagt kun været et problem de sidste par/tre mdr. Og jeg er ikke bundet op på nogen aftale da de er private smiley De har fået megen ros for årets hø da det er godt.. men desværre holder det ikke længe nok for mig.. smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #20   24. okt 2014


    Vores wrap er meget tørt og har aldrig oplevet at det er gået i mug, vi har 2 heste og de deler en 300 kg Balle på 10 dage uden problemer og de bliver hverken fluffet eller andet, det blev det heller aldrig da jeg tidligere stod hos en maskinstation der laver wrap professionelt smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #21   24. okt 2014 TT tror problemet er som andre også skriver at det er slået på et stykke jord hvor der ihvertfald ikke er sprøjtet for andet end græs og så kan dette mos, bynke, tidsel evt toppe fra mosegrise gøre at græsset måske er tørt nok men ikke alt ukrudtet smiley



  • #22   24. okt 2014 ok smiley Kontakter en anden så.. smiley Tak for hjælpen.

  • #23   24. okt 2014 Hej igen. Jeg har nu fået svar fra nogle der sælger wrap. De tager 275 for 300 kg.... Men hvor længe kan det holde sig nu på denne tid? Jeg bruger pt 35 kg om ugen og køber jo de små.. Jeg giver for 4 uger 320 kr men har været nødt til at smide ud.. Så jeg er i tvivl om det kan svare sig økonomisk at købe den store, for hvad hvis den ikke kan holde sig? smiley

    Mvh TT


  • #24   24. okt 2014 Når du får din balle skal alt plastic af , ellers er det at den mugner smiley

Kommentér på:
hjælp mit hø mugner, hvad gør jeg?

Annonce