{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sommergræs - hvorfor
  • #1   8. apr 2015
    Sommergræs kan jo godt være hvor hesten står ;o)

    Men generelt er det lidt en menneskeopfundet ting, at heste skal på græs der er kæmpe langt og en stor fold med det om sommeren, mange synes det er synd hvis hesten ikke kommer på det. Selvom det nu ikke er hvad hesten oprindeligt er vant til :o)

    Jeg er egentligt lidt ligeglad, det gør ikke mig noget, hvis hesten må gå på en fold med hø hele sommeren.


  • #3   8. apr 2015 Jeg havde min pony på sommergræs sidste sommer. Det var dog et sted med ridebane, så jeg kunne ride i perioden. Men jeg gjorde det fordi det er billigere og generelt rigtig hyggeligt smiley

  • #4   8. apr 2015 Mine bliver ikke sendt på sommergræs, men vi har en fold vi gøder og bruger til sommergræs..
    simpelthen fordi at så kan vi undgå at fodre med hø i den periode


  • #6   8. apr 2015 Jeg har mine heste på sommergræs, da min far har jord, der ligger op til en kæmpe offentlig plantage. Det koster mig ikke meget at have dem her, og så ser de lidt andet end sandkassen.
    Der findes i min optik ikke ret meget, der er bedre end en god tur i skoven. Det er kun, fordi det er svært for mig at komme ud og ride om vinteren, hvis ikke jeg har ridehus, at de bliver opstaldet om vinteren.


  • #7   8. apr 2015
    Det er iøvrigt også ærgerligt, at mange glemmer og give deres heste vitaminer/mineraler når de ryger på græs. Der er ikke nok i vores græs til at kunne dække hesten ind, så de skal stadig have.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   8. apr 2015 Jeg Gør det ikke selv, og ser heller Ingen fornuft i at gøre det.

    men folk gør det vel, fordi de selv har behov for at komme væk og slappe af - altså de tildeler hesten et behov som den ikke har. smiley


  • #9   8. apr 2015 Min bliver nu også hvor hun er.. Men hun kommet på døgnfold.
    Både fordi det er dejlig nemt, man er ikke så afhængig af tiden. Det er billigt i foder og hesten nyder det:-)
    Er dog ikke helt enig med Krikken.. For vildheste vil der altid være mere græs om sommeren og så spiser de godt så de kan klare en vinter med knap så meget mad..


  • #10   8. apr 2015 Jeg har kun stået opstaldet på steder, hvor hestene gik på døgnfold hele sommeren - og det vil jeg fortsat altid gøre.

    Jeg elsker den tid på året, og ser frem til det hvert år smiley Sommerfold betyder dog ikke nødvendigvis, at hesten har fri. Min hest er pensioneret nu, så hun har fri det meste af tiden, men selv da hun blev redet, red jeg hende da stadig (ofte mere) i sommerperioden.

    Jeg foretrækker nok sommerfold fordi at jeg ikke kan se nogen grund til, at hun skal stå inde, når vejret er så godt. Om vinteren kommer hun ind om natten, fordi mit hjerte simpelthen ikke kan bære andet. Havde jeg en mere robust hest, havde jeg den gerne i løsdrift, men med hende jeg har nu, ville jeg bare bekymrer mig om hende konstant.


  • #13   8. apr 2015 Jeg har min stående et sted hvor de har en større græsfold som de går på til sommer. Men min kan simpelhen ikke klare at gå ude på græs hele tiden, hun æder indtil hun falder om. Det er dog min første sommer som ejer af hende men de sidste 4 år jeg har kendt hende og redet hende har jeg set hvor stor hun bliver. Heldigvis er der andre det sted jeg står der os gerne vil ha deres lidt væk fra græsset så de kommer på en mindre fold om natten og får lidt strøgræs (Y)
    Og self for de vitaminer/mineraler smiley
    I år kommer hun til at lave lidt med nogle ture da det også skal være lidt hyggeligt smiley


  • #14   8. apr 2015 Krikken: Det er 55 millioner år siden! Mine tanker gik sgu ikke mere end et par tusind år tilbage..
    Og der står jo også at hestene ændrede sig og vores nulevende heste Ernst egnede til at gå på åbne sletter.
    Jeg syntes ikke du kan sammenligne vores heste med noget der næstens minder om en dinosaurus


  • #15   8. apr 2015
    En anden ting er, at Mustang heste er fra staterne Nevada, Wyoming, Utah, Oregon, California, Arizona, North Dakota and New Mexico som ikke ligefrem er de mest frodige ;o)



  • #16   8. apr 2015 mine går på døgnfold året rundt, og om sommeren kommer de selvfølgelig på så meget græs som det er muligt, ifht hvad de kan tåle.
    Hestene ELSKER græs, så hvorfor skal de ikke have lov ??

    Lige nu har vi ikke så meget græs selv, da vi først er ved at få anlagt folde. Men vil da 100 gange hellere give mine heste mulighed for græs igennem sommeren, end hø og wrap!



  • #17   8. apr 2015 Måske er de ikke de mest frodige.. Men der er dog stadig mere at komme efter om sommeren end om vinteren.

  • #18   8. apr 2015
    Det er der, men der er stor foreskel på en tør kiks af en mark med græs på og frodigt langt græs. Vi kan jo godt have en tør kiks mark her i DK med en varm sommer der svitser det hele - men den er der jo også foreskel på, sammenlignet med en stor frodig mark ;o)


  • #19   8. apr 2015 nu rider jeg ude på en besøgsgård som har utrolig mange marker da vi også har en masse andre dyr og rigtig mange marker med kvæg. Her ryger alle hestene på græs døgnet rundt om sommeren og så længe de kan gå ude smiley de går dog på foldene tæt ved selve gården og bliver redet hele den periode de går på græs også smiley derved kan vi tømme stalden og få vasket stalden ned og evt. malet hvis der trænger, samt vi i den periode sparer strøelse osv. til hestene smiley de går dog på en fold med skovområde og hus det meste af sommeren smiley

  • #20   8. apr 2015 Mine kommer på døgnfold om sommeren.

    1) fordi især føl, plage og ungheste har godt af mest mulig bevægelse
    2) fordi vinterfoldene kan hvile
    3) fordi det giver god mulighed for at få vaske, kalket og lavet større reparationer i stalden.

    De tilses 1-2 gange dagligt, hvor der tjekkes heste, vand, græsmængde, hegn og fodres efter behov (vit/mineral eller foder). Sidst på sæsonen gives der desuden wrap.

    Så det er IKKE for at slippe for arbejdet i stalden. De bliver heller ikke bare alle lukket ud når vi fx når 1/5 og de kommer heller ikke ind på samme tid. De der fx har et program henover sommeren fx kåring, bliver inde til kåringen er overstået. Hvornår de kommer ind, afhænger af huld, græsmængde og vejret.


  • #21   8. apr 2015 Fordi hestene nyder at komme ud og være "fri", at de kan spise dejligt saftigt græs og galoppere ret langt smiley dog har Tindur "arbejdet " hver sommer og kommer også til det alle år. Jeg er dog ikke så vild med det sommer græs han går på da det er for kraftigt så han kan ikke gå 24/7. Som igen gør at når han så er på græs, så spiser han kun, og bruger sjældent den mulighed at tage nogle ture og nyde "friheden " smiley
    Glæder mig til at få ham hjem en dag hvor så græsset er heste græs smiley

    Mvh TT


  • #22   8. apr 2015 Min bliver stående i løsdriften sommeren over, men der er folde, der har ligget ubrugt, så de er klar til sommergræsset.
    Hun bliver græsset ind, når det begynder at spire og blive langt, og så kommer hun og hendes foldkammerater ud på den store fold med græs. smiley
    Jeg gør det, fordi det er sådan staldejer gør, og fordi Mini eeeelsker græs! smiley Jeg giver dog vitaminer selvom hun står på græs. smiley


  • #23   8. apr 2015 Vores gør, da vores egne folde skal have hvile, for at give elevponyerne ro uden der kommer nogen børn rendende smiley
    Og så er det let, når der ikke skal muges osv smiley


Kommentér på:
sommergræs - hvorfor

Annonce