{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor mange dage efter en vaccination
  • #1   8. apr 2015 plejer at sige 2-3 dage smiley

  • #2   8. apr 2015 Tak for hurtigt svar smiley
    Har bare hørt 5 dage og var ikke selv der ude da dyrelægen var der smiley


  • #3   8. apr 2015 åååh jeg mener altså ikke det er så lang tid! Plejer altid selv at ride efter ca 3 dage smiley

  • #4   8. apr 2015 Super, så kan jeg sagtens ride hende på fredag smiley

  • #5   8. apr 2015 Sagtens! smiley

  • #6   8. apr 2015 jeg har før redet dressur undervisning samme dag den var blevet vaccineret og dyrelægen sagde god for det, da det er en myte at de kan svede den ud..

    men pga. de kan blive dårlige af det skal man lige se tiden lidt an, som regel rider jeg først dagen efter men der sker intet ved at ride samme dag, så skal man bar tage det lidt mere med ro..


  • #7   8. apr 2015 hmm maria.. har kun hørt den med at de kan risikere at blive dårlige. aldrig det med de kan svede det ud smiley

  • #8   8. apr 2015 Det er ellers det med at de kan svede den ud at folk normalt bruger når de skal fortælle hvor længe der skal gå inden man rider, det er altid den forklaring jeg har hørt, men det er en myte.. eneste grund til man lige skal vente lidt om det så bar er nogen timer er for at den kan nå at reagere på den hvis de altså reagere..

  • #9   8. apr 2015 jeg har hørt de kan gå helt i kramper hvis deres vaccination bliver "svedt ud"

  • #10   8. apr 2015 Ina S den kan ikke blive svedt ud, det er en myte..

  • #11   8. apr 2015 Maria c kig hvordan jeg skriver "svedt ud"

    har hørt at hvis hesten sveder efter vaccination (hver hvor jeg mener "svedt ud") så kan der ske en reaktion i kroppe så hesten går i kramper og andre dårlige ting


  • #12   8. apr 2015 maria. nå for søren! smiley
    Ej den var sgu ny for mig. og det lyder altså også total urealistisk! smiley
    Men jeg ved bare de kan blive dårlige/sløve af vaccinen så de får altid lige et par dage hos mig så jeg er sikker på de er tip top igen! smiley


  • #13   8. apr 2015 Ina link eller kilde? Har jeg sgu aldrig oplevet i de snart 13 år jeg har været med heste at gøre smiley

  • #14   8. apr 2015 Ina S
    Hvis hesten går i kramper er chancen for den var gjort det alligevel selvom den stod på folden rigtig stor.. for ellers skulle man jo stille den i boksen for på folden laver de jo os ofte noget eller mine gør de løber og går rundt..

    så ja den kan gå i kramper under ridning men den havde nok os gjort det hvis den ikke havde været redet..

    men som jeg skriver skal man self. ikke tæske dem igennem samme dag, men der sker intet ved at ride stille og roligt samme dag og efter et døgns tid fortsætte hvor man slap


  • #15   8. apr 2015 de eneste bivirkninger jeg kan læse mig frem til er dette.

    Lette bivirkninger: Den hyppigste reaktion på vaccinen er at nogle heste, specielt føl reagerer med træthed den dag, de er vaccineret. I løbet af en dags tid er de dog som hovedregel sig selv igen.
    Egentlige reaktioner: Yderst få heste er allergiske overfor vaccinationen. Hestene reagerer ikke overfor selve vaccinen, men derimod overfor det bære-
    stof, som vaccinen indeholder, også kaldet adjuvansen. Disse heste udvikler indenfor et kort tidsrum, som regel under 10 minutter, anafylaktisk chok overfor vaccinen. I de tilfælde er det vigtigt at kontakte dyrlægen øjeblikkeligt, således at hesten kan behandles hurtigst muligt.


  • #16   8. apr 2015 Min dyrlæge sagde, at jeg kunne bare sætte mig op og ride lige efter vaccinen. Det betyder intet, om hesten sveder eller ej. Nogle heste kan dog godt være stive efter stikket, og hesten skal helst ikke stresses i de efterfølgende dage. Det var det, som min dyrlæge fortalte mig smiley

  • #17   8. apr 2015 jeg ved ikke lige hvor jeg her hørt det og om det er rigtigt ved jeg ikke men jeg vil sgu hellere være overbeskyytene på det punkt

  • #18   8. apr 2015 I følge min dyrlæge er det bare den de bliver vaccineret at de ikke skal rides varme.

  • #19   9. apr 2015 En vaccination kan ikke svedes ud, nej, men det er ikke sundt for en hest - eller for mennesker for den sags skyld - at anstrenges efter en vaccination. Det hænger sammen med, at det er et "giftstof", der sprøjtes ind i kroppen for at der kan dannes antistoffer i mod dette. Det betyder, at kroppen vil sætte alle sejl ind for at bekæmpe det fremmede, og det er derfor ikke optimalt at stresse kroppen yderligere, som man vil gøre ved anstrengelse. En ting er, at hestene kan blive dårlige under ridningen, men det kan også nedsætte dannelsen af antistoffer, fordi kroppen skal bruge energi på flere ting, og derved øges risikoen for bivirkninger og sygdom efterfølgende.

Kommentér på:
hvor mange dage efter en vaccination

Annonce