{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.939 visninger | Oprettet:

Valg i Danmark! {{forumTopicSubject}}

Så blev valget udskrevet! Jeg kunne forestille mig, at det bliver et meget spændende resultat, ikke mindst på grund af Uffe Elbæks nye parti, der jo er blevet opstillingsparat. Derudover bliver det interessant at se, hvilke temaer der sætter dagsordenen her i valgkampen, og så bare at følge med i debatterne smiley

Hvad har I tænkt jer at stemme?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg i Danmark!
  • #1   27. maj 2015 Jeg stemmer altid Enhedslisten.

  • #2   27. maj 2015 Jeg har lige nu ikke tid til at skrive et kæmpe svar, men jeg "plejer" at stemme Liberal Alliance. Jeg hælder dog mere til at stemme på kanditatnavn frem for hele partiet. Jeg synes dog ofte det hele bare ender i mudderkastning, især på sociale medier, så det kan godt gå hen at blive lidt træls at følge, kunne jeg forestille mig smiley

  • #3   27. maj 2015 stemmer ikke, så det er så nemt

  • #4   27. maj 2015 Maria: Hvorfor ikke? Spørger bare af nysgerrighed smiley

  • #5   27. maj 2015 fordi jeg aldrig har interesseret mig for politik, og derfor ikke aner hvad jeg skal stemme, og helt ærligt måske lidt egoistisk men gider ikke spilde min tid på at tage op og stemme blankt

  • #6   27. maj 2015 Okay smiley

  • #7   27. maj 2015 Jeg stemmer helt sikkert på Enhedslisten. Det er dem, jeg er mest enig med, og jeg synes de gør et rigtig godt stykke arbejde smiley

  • #8   27. maj 2015 Hvis partierne gad forsøge at overholde deres løfter og gad lade være at opføre sig som en kæmpe børnehave, når der var debatter, tror jeg mange ikke ville have det så trægt med det så snart der var valgkamp! Suk

  • #9   27. maj 2015 Der er jo forskel på et løfte og en hensigtserklæring, hvilket mange misforstår smiley Men ellers er jeg da enig med dig - mange politikere optræder utroværdigt, både under debatter, i interviews osv. smiley Den høje grad af spin kan også gøre indimellem gøre det politiske landskab uigennemskueligt.

  • #11   27. maj 2015 C. Sværke: På hvilken måde? smiley

  • #12   27. maj 2015 Jeg plejer at være på side med radikale venstre, det er dog længe siden jeg har sat mig synderligt meget ind i noget som helst politisk, så jeg skal lige have læst op på div. partier samt kandidater inden jeg skal stemme.
    Og så selvfølgelig se hvad der indgår i deres valgkampagne, hvis det ellers er noget der bliver holdt i den anden ende smiley


  • #13   27. maj 2015 Kan ikke stemme endnu, men skal alligevel have fulgt godt med og formentlig en tur på folkemødet smiley

  • #14   27. maj 2015 Indtil videre har de alle været fulde af lort. Så jeg tror jeg prøver noget nyt og ser hvad enhedslisten kan tilbyde smiley

  • #15   27. maj 2015 Tja, jeg kan ikke helt stemme endnu - men lidt nørdet er man vel? Synes normalt mest om de radikales holdninger, så længe de ikke bevæger sig for meget over i blå blok. Men Alternativet virker faktisk virkelig interessant smiley smiley

  • #16   27. maj 2015 Men kunne jeg stemme ville min stemme formentlig ende på Enhedslisten smiley

  • #17   27. maj 2015 Hvis jeg måtte stemme, var der ingen tvivl! Jeg er 100% med Enhedslisten smiley
    Der går så lige 2 år før jeg kan stemme smiley


  • #18   27. maj 2015 Jeg har kun stemt siden sidste kommunal-/regionsvalg. Den gang blev det til en personlig og en blank stemme. Jeg vil gerne stemme, men jeg føler endnu ikke at jeg har fundet ud af hvilket parti jeg hører til. En personlig stemme har jeg også svært ved, da jeg lige er flyttet og ikke rigtig kender dem i min valgkreds smiley
    Men jeg vil gerne stemme, for jeg vil gerne vise at jeg VIL demokratiet. Jeg har også svært ved at forestille mig en stemme udelukkende baseret på en valgkamp, så den bliver nok blank i år.

    Til gengæld, så tror jeg at jeg skal prøve noget nyt i form af en brevstemme i år smiley
    Jeg har vidst de sidste 3,5 måned, at hvis valget kom før september, så skal jeg højst sandsynlig arbejde på valgdagen. Så er det ikke nemt at stemme også smiley


  • #19   27. maj 2015 Hvis jeg kunne stemme, blev det nok Enhedslisten smiley

  • #21   27. maj 2015 Jeg stemmer Dansk Folkeparti, og har gjort det siden jeg fik stemmeret for 8 år siden..



  • #22   27. maj 2015 Jeg stemmer på Anders Samuelsen.

  • #24   27. maj 2015 Også Dansk Folkeparti herfra.

  • #25   27. maj 2015 Helt klart Dansk Folkeparti, de får en stor stemme fra mig af smiley

  • #26   27. maj 2015 Enhedslisten får min stemme.

  • #27   27. maj 2015 Det er første gang jeg skal stemme pg jeg har simpelthen ingen idé om hvad jeg skal stemme på.. Jeg har overhovedet ikke sat mig ind i politik og ved ærlig talt ret lidt om det, så det bliver nok blankt fra mig, selvom jeg egentligt gerne vil stemme smiley

  • #28   27. maj 2015 GDT: Du kan tage denne: http://politik.tv2.dk/valg2015/kandidattest
    Og måske få et billede af i hvilken retning du hælder smiley


  • #29   27. maj 2015 Tak Sanne smiley det vil jeg da lige kigge på smiley

  • #30   27. maj 2015 Dansk Folkeparti får også min stemme! smiley

  • #31   27. maj 2015 GDT: Den er ret fin.. Jeg har selv brugt de der beregnere hvert år, for ved hvilket parti jeg vil stemme på, men så er det rart at få et hurtigt overblik over hvem man er mest enig med, af de lokale opstillere..

  • #32   27. maj 2015 Jeg brugte den fra BT men må sige, at jeg nok lige tog den med et gran salt.. Jeg var mest enig med en fra Kristendemokraterne.. og efter hvad jeg kan læse om dem på wikipedia, så er det nok ikke lige et parti, der får min stemme smiley

  • #33   27. maj 2015 Jeg er åbenbart mest enig med Alternativet ....

  • #34   27. maj 2015 Jeg stemmer enten DF eller LA smiley

  • #35   28. maj 2015 Jeg har stemt Enhedslisten siden partiet blev dannet. Og været medlem af selvsamme parti siden 1992. Før det var det VS

  • #36   28. maj 2015 Funke - jeg blev også mest enig med kristendemokraterne.. Om det er de der får min stemme ved jeg ikke endnu.. smiley

    Mvh TT


  • #37   28. maj 2015 Ifølge kandidattesten skal jeg stemme på Socialdemokraterne.. Hmm.. Var ikke i den retning jeg stemte til sidste valg der var... Nu må vi se..

  • #38   28. maj 2015 Har altid stemt DF og vil fortsat gøre det.

  • #39   28. maj 2015 Jeg fik også socialdemokraterne ved denne test.. smiley smiley så blev man ikke ligefrem klogere smiley

    Mvh TT


  • #40   28. maj 2015 Sjovt nok var jeg i denne test også kun enig med DF politikere i min kreds smiley

  • #42   28. maj 2015 Jeg tog kandidattesten i går, og var også mest enig med 3 forskellige fra DF. Mindst enig med en fra socialdemokraterne smiley

  • #43   28. maj 2015 Jeg stemmer enten DF eller ventre. Det er mit første år jeg skal stemme, så vil lige få undersøgt det parti jeg stemmer på inden jeg kaster en stemme afsted smiley

  • #44   28. maj 2015 Stemmer LA, da jeg er mest enig i deres holdninger smiley

  • #46   30. maj 2015 hmm i følge testen stemmer mine meninger mest overens med socialdemokraterne, og især Flemming Møller Mortensen..... morsomt især fordi vi bor i samme by.....

  • #47   30. maj 2015 Så er da du ikke i tvivl smiley i

  • #48   30. maj 2015 problemet er bare at jeg ikke lige har tænkt mig at stemme på manden

  • #49   30. maj 2015 Hvorfor dog ikke det? Hvis I er enige politisk.. Har du måske et horn i siden til ham? smiley

  • #50   30. maj 2015 Nej ingen horn som sådan han og hans mand er søde og hyggelige mennesker rent personligt, man som sundhedsordføre, kom han for små 3 uger siden med en udtalelse som jeg tager afstand fra... vi var samlet i vores lille bitte landsby, som har vundet en pose penge til sundhedsfremmende arbejde, hvor han jo som offentlig person i netop sundhedsområdet og som barnefødt i byen, skulle holde tale. Hans udtalelser irriterede mig på personligt plan, og det er nok til at han ikke får min stemme.

  • #51   30. maj 2015 DF DF DF!!! smiley

    Ud af EU og en gardin opstramning!

    Aldrig om jeg kunne finde på at stemme socialdemokraterne eller enhedslisten.. smiley


  • #52   30. maj 2015 Uh, så kom der ny energi i samtalen!

    Må jeg spørge, hvad du finder interessant i DF?


  • #53   30. maj 2015 Ok smiley

  • #54   30. maj 2015 TT: Nu skal man lige tage højde for at det fra Wikipedia, da jeg ellers ikke kan finde andet ordentlig information, men:

    "Det fører til en forpligtelse på at værne om det ufødte liv, hvorfor abort betragtes som dybt problematisk, og partiet ønsker at afskaffe loven om fri abort."

    "Grundlaget for familien er ægteskabet og et ægteskab mellem kvinde og mand er bedre end andre måder at leve sammen på."

    Der er flere andre ting, der lyder positive. Bestemt. Men alene det her gør, at jeg simpelthen ikke ville kunne få mig selv til at stemme på Kristendemokraterne smiley


  • #55   30. maj 2015 Ok smiley må sige mig enig med dig der... smiley

    Mvh TT


  • #57   30. maj 2015 Jeg stemmer LA smiley

  • #58   30. maj 2015 Jeg stemmer Konservativ Folkeparti, og har gjort det ved flere lejligheder smiley Jeg har været enig og overbevist om at jeg var enig med partiet siden jeg var 15 smiley
    Jeg føler at partiet er et seriøst, om ikke lidt overset, parti med mange gode mærkesager smiley
    Dog synes jeg også LA har nogle gode pointer...


  • #59   30. maj 2015 Conradsen - der skal strammes op, de ønsker at opretholde de danske værdier, skærpe straffeloven og indvandringen. Jeg går ikke ind for HTS' sløsede og ligegyldige holdning til hvad der er velkomment i landet og kan slet ikke snuppe den løgn hun vandt på sidst..

    Indvandring er okay hvis man indordner sig og bidrager positivt.. grov kriminalitet = forlad landet omgående.


  • Crazy frog
    Crazy frog Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 37
    #60   30. maj 2015 Jeg forstå simpelhen ikke man kan være enige med så modbydelige og fordomsfulde holdninger som DF og LA kommer ud med engang imellem. (Jeg tænker især på racistiske holdninger, og deres syn på hvad og hvordan Danmark er "Danmark kun for dansker")
    DF siger at de gå meget op i dyrevelfærd, men det er bare billige stemmer de får fat i. DF er aldrig kommet igennem med nået med dyrevelfærd .
    Så nej kan ikke forstår man kan stemme på dem. Jeg væmmes med tanken om stor indflydelse de er på vej til at få.


  • #61   31. maj 2015 Anonym Q - det passer så ikke. DF kæmper for dyrevelfærd og partiet har osv doneret penge til div. som Dyrenes beskyttelse og andre værn, hvor de redder dyr. Kan ikke huske hvilket et af dem det var, hvor de var med til åbningen af et, hvor de også havde sponsoreret til indvielsen.

  • #62   31. maj 2015 Ja.. I politik bliver Hg nok aldrig enige medmindre der kommer et parti der kan garantere valgfri opstaldning til 1000kr mnd all inklusiv. Billigere dyrlæge og smed. Billigere hesteforsikringer og at der skal undervises gratis op til M-niveau. Og selvfølgelig billigere behandlinger.. smiley

    Mvh TT


  • #63   31. maj 2015 DF har faktisk nogle okay holdninger i forhold til nogle ting - men det er sgu desværre et samlingspunkt for mindre, selverklærede racister, der mener indvandrerne/flygtninge er skyld i alle Danmarks dårligdomme. I hvert fald i det miljø, jeg omgås i smiley smiley

  • #64   1. jun 2015 Vil ikke sige jeg holder med noget bestemt parti, jeg holder med den, der har holdninger jeg kan forholde mig til. smiley

    Min stemmer i år, går uden tvivl og tøven, til Helle Due Buchvald!
    Kender hende personligt og har haft hende som underviser, hun er et fantastisk menneske, med det største hjerte! smiley


  • #65   1. jun 2015 Jeg ligger og svinger mellem social demokraterne (som jeg altid har stemt på) og Enhedslisten.
    Men tror desværre at vi får en blåregering igen og puha, det glæder jeg mig på ingen måde til! Muligt vores røde regering ikke fik klaret sig helt som ønsket, men kan slet ikke se hvordan det bliver bedre af at gå over til blå - tværtimod bliver det vist kun værre! Og vil da sket ikke have Løkke som statsminister, han er så utroværdig og frygter hvor meget tøj statskassen skal betale!


  • #66   1. jun 2015 Jeg stemmer på Dansk Folkeparti smiley

  • Crazy frog
    Crazy frog Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 37
    #67   2. jun 2015 Det er da også "sødt" af dansk Folkeparti at give penge til forældreløse hunde, men nu er det jo faktisk politik de fører.
    Self. giver de lidt penge hist og her, men det har simpelthen ikke noget med politik at gøre.
    De er aldrig kommet iggenem med noget med dyrevelfærd, og det er sikkert heller ikke deres ambitioner. Det jo bare en markedsføring de bruger for at høste stemmer.


  • #68   2. jun 2015 Anonym: Til gengæld vil de have lukket grænserne, mindre magt til EU, hjælp til de danske borgere før vi støtter alverdens andet...

  • #69   2. jun 2015 Og det er der, jeg ikke er enige med dem. Jeg synes simpelhent det er respektøst og snæversynet at lukke grænserne. Vi er i forvejen en velfærdsstat, hvor langt de fleste har det godt - så hvorfor ikke række en hånd ud til dem i nød? Og indvandring er langt fra dårligt - medierne udstiller det LANGT værre end det er smiley

  • #70   2. jun 2015 Ej, hold dog op, Anonym. Hvorfor fanden kan man ikke længere respektere at folk stemmer på noget andet end én selv? Det handler hele tiden om mudderkastning og hånen af andre folk og jeg er SÅ træt af det at jeg slet ikke gider at se på den her valgkamp længere.
    Rød blok kan sige noget om blå, blå blok kan sige noget om rød. Men kan vi ikke snart tage at behandle hinanden som MENNESKER i stedet for den dér fjendske mudderkastning? Jeg håber i hvert fald ikke at det er sådan en mentalitet, du vil have ind i samfundet...


  • #71   2. jun 2015 Jeg skal stemme for første gang i år, og jeg ligger lidt imellem DF og de radikale. Jeg går ind for meget af det DF går ind for, med at vi skal passe på danskerne, for vi passer på andre. Men samtidig ønsker jeg ikke en blå regering, og er også enig med mange af de ting, som de radikale går ind for. Så lige nu er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal stemme, selvom tv2's test synes jeg er mest enig med DF smiley

  • Crazy frog
    Crazy frog Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 37
    #72   2. jun 2015 Jeg synes ikke jeg har skrevet noget sted at jeg ikke acceptere folk stemmer DF, eller hvilket som helst andet parti?
    Men jeg forstår ikke man kan være så snæversynet og direkte ligeglad med andre mennesker som DF er. Især deres mening om hvad der er dansk, og hvad der ikke er. Dansk Folkeparti går ind for mange ting, fx synes de at man burde have ret til at slå børn. Det viser et billede for mig hvor hul i hovedet deres politik er.


  • #73   3. jun 2015 Er det snæversynet ikke at ville lukke rævl og krat ind i Danmark?
    Det er blevet for nemt for østbander der kommer til Danmark for at begå indbrud.. Det er lige før der kan køres samme kampagne som molslinien - Ud og hjem på samme dag...
    Hvad hjælper det at kriminelle bliver smidt ud med indrejse forbud? For hvem er det lige der stopper dem ved grænsen... Nårh nej... Den står jo åben..

    Jeg vil nødig kaldes for racist, men jeg går ind for integration. Hvis ikke de kan/vil passe ind i samfundet, og vil brokke sig over alt muligt, jamen så kan de da finde et andet land at bo i, hvis det er sådan noget lort det hele.
    Det skulle bare lige være danskere der flyttede syd og øst på og begyndte at kæfte op om hvor dårligt det var, og begå kriminalitet.. Hvis vi nøjes med en udvisning der, så er vi sq heldige...


  • #74   3. jun 2015 Jeg går selvfølgelig også ind for integration, og jeg synes det netop er det, der skal fokuseres på i stedet for at lukke grænserne. "Østbanderne" vil finde en måde at komme "ind" på ligegyldigt hvad, og jeg tror problemet ser større ud end det er. Nej, det skal ikke ignoreres, men at lukke grænserne er kun symptombehandling.

    Og det er sgu sjældent man hører indvandrere/flygtninge brokke sig. Oftest er det ærkedanskerne, der klager over dem. De har ingen jordisk chance for at føle sig velkomne, og jeg tror det er et nøglebegreb i, at de bakker op om kriminelle grupper. smiley smiley



  • #75   3. jun 2015 http://politiken.dk/debat/profiler/rasmusbrygger/ECE2531531/her-er-28-grunde-til-at-dansk-folkeparti-ikke-skal-til-magten/

    Tænk før I stemmer.

    Jeg er endnu lettere ubesluttet, men én ting er sikkert - jeg vil hellere hoppe i graven end at stemme på DF... smiley


  • #76   3. jun 2015 Puha.. Kom til nr 23..Så orkede jeg ikke læse mere volapyk.. Jeg fik da nogle gode grin men hold da op sikke nogle forskruede meninger... Hvis de får magten så er der en ny tid hvor vi ingen selvbestemmelse har og vi får Hitler tilstande smiley

    Mvh TT


  • #77   3. jun 2015 Jeg har nu læst hele den artikel om DF, og det flytter dæleme ikke på min stemme smiley Jeg tror, at nogle af tingene er taget ud af kontekst - og vi ved jo alle sammen også, at man ikke kan være enig med alle. Der er nogle ekstreme holdninger iblandt, som jeg da heller ikke er enig i, men en stemme på DF er jo f.eks. ikke det samme som at mene, det er ok at slå børn.. smiley

  • #78   3. jun 2015 Altså. 6, 11 og 12 er da kun gode smiley

  • #79   3. jun 2015 DD - jeg tror nummer 6 er negativ fordi det bare er symbolpolitik - vi har allerede et dyrepoliti, det vi behøver er ikke nogen dyrevelfærdsminister eller lidt ironisk en division for særligt søde dyr (fordi krav om dyrepoliti ofte kommer efter vanrøgt af nuttede og søde dyr), men ressourcer til at det dyrepoliti, vi i forvejen har, kan håndhæve loven smiley
    Og så tror jeg 12'eren opfattes lidt underlig fordi vi jo heller ikke har folkeafstemninger om opførelse af kirker eller hinduistiske/buddhistiske templer, og pga. deres argument for det ("DF siger nej til stormoskeer, som er de synlige symboler på islamismen i Danmark") - islamisme er nemlig IKKE at forveksle med den islamiske tro generelt smiley


  • #80   3. jun 2015 Førnævnte liste kan ikke bruges til andet end - well, ingenting. Mange af punkterne er statements fra gud ved hvor mange år tilbage og ting, der har en minusprocentchance for rent faktisk at blive til andet end ord. Det er igen bare medier, der forsøger at piske en stemning op.

    Og for the record så er jeg stadigvæk kernerød og kunne aldrig stemme DF, men den der liste virker upræcis og subjektiv smiley


  • #81   3. jun 2015 DD
    Jeg er enig! smiley
    Desuden synes jeg at 3, måske 4, 7, 8 (hvis vi altså snakker f.eks. en somalier, der skal til Kenya i stedet for DK, fordi de nok også vil passe bedre ind der, og have nemmere ved at blive integreret), evt. 14 hvis jeg forstår den korrekt, 19 og 28 er glimrende forslag også :o)


  • #82   3. jun 2015 Madsen: af ren nysgerrighed, hvorfor er du tilhænger af at forbyde burka? Jeg tænker bare umiddelbart at man ret beset lovgiver ud fra, hvilken beklædningsgenstand du må bære. Det er ligesom at lovgive om, at du ikke må gå i maxikjole - her er det bare, at så snart det dækker ansigtet, så er det pludselig forbudt. Det forstår jeg ikke smiley

    Og 4'eren tror jeg heller aldrig vil kunne føres ud i livet. Det er jo ikke altid, at forældrene bare kan styre, om deres barn pjækker - heller ikke, selvom de får bøder for at barnet gør det.
    Jeg kan godt se idéen med det, hvis man tænker på forældre, der aldrig hanker op i barnet - altså, at man vil give forældrene negative sanktioner.
    Men for mig at se bør det jo gå ud over barnet selv, at det pjækker. Tror slet ikke det ville nytte noget at give bøder til forældrene, for det langt fra altid, at de bare kan styre, om barnet pjækker smiley


  • #83   3. jun 2015 Fünke
    Det er helt ok, at du spørger.
    Jeg tænker det umiddelbart af to årsager. smiley For det første synes jeg, at det er virkelig ubehageligt at gå forbi, sidde i bus med eller f.eks. hæve penge foran en dame i burka. Jeg bryder mig simpelthen ikke om, at jeg ikke kan se andet end vedkommendes øjne. Jeg kan godt lide, at man kan læse andre folks mimik, men hvis en dame går med burka, føler jeg, at hun kan læse og se mig, men jeg har ingen ide om, hvem der står foran mig, og hvilken sindsstemning hun har netop dén dag.

    For det andet synes jeg bare, at det er kvindeundertrykkelse, det der med "du må ikke vise dit hår eller ansigt, fordi du er født kvinde, men jeg er en mand, så derfor må jeg..." og det bryder jeg mig bare ikke om..

    Nej, 4'eren kunne ikke føres ud i livet. Mener ikke decideret der skulle være bøder smiley Men jeg synes, der burde være en eller anden form for "hårdere straf" ved at pjække. For det er nemlig rigtig nemt at gøre og tænk, hvis vi om 80 år står med en unge- og voksengeneration, som har den mentalitet at "hvis jeg kunne tænke mig at sove lidt ekstra i dag, så gør jeg bare det"...


  • #84   3. jun 2015 Som en lille reminders så ser muslimske kvinder sjældent burkaen som undertrykkelse. Det er bare en forskel fra vores pæredanske kultur til deres. At det skulle være ubehageligt kan jeg ikke forstå, men det er vel forskelligt fra person til person smiley


  • #85   3. jun 2015 Conradsen
    Nej, det ved jeg, de ikke gør, men det ændrer overhovedet ikke på, at jeg selv synes, det er undertrykkelse. smiley


  • #86   3. jun 2015 Hmmmm, næh. Så der bliver vi nok ikke enige smiley Men det er altid hyggeligt med en lille omgang politisk debat smiley

  • #87   3. jun 2015 Haha, nej det er der ikke noget at gøre ved.
    Men nede i deres lande kan de jo også finde på at blive sure over, at man kommer gående med f.eks. korte shorts og en top - så hvis de må bestemme i deres land, må vi så ikke også bestemme i vores?


  • #88   3. jun 2015 Tjooo, der har du en pointe... Jeg synes bare vi burde være et godt eksempel og vise, at vi kan acceptere deres påklædning. Men jeg kan godt se, at det kan virke lidt uretfærdigt, synes bare vi efterhånden lever i en verden, hvor det er nødvendigt at være globaliseret for at udvikle sig - og her har DK en chance for at brillere smiley

  • #89   3. jun 2015 Det kunne man jo synes... :b Jeg synes det ikke, for jeg tror ikke på, at det ændrer noget hos dem. Det gør det heller ikke omvendt, men hvis de mener, at det er ubehageligt, at vi som turister/dansker boende i et muslimsk land kommer gående uden tørklæde og viser hud, så føler jeg mig bestemt i min gode ret til at føle ubehag ved at se én klædt i et lagen, hvor kun øjnene er synlige smiley

  • #90   3. jun 2015 Ja vi er nødt til at acceptere at verden er for alle og at vi har et multikulturellt samfund. Dog synes jeg det er rigtig vigtigt at vi bevarer de gamle traditioner, det der gør de forskellige lande unikke. Sig være Danmark, Norge eller Spanien. smiley

    Mvh TT


  • #91   3. jun 2015 Ja, det er helt sikkert også nødvendigt at Danmark beholder sine kendetegn! Ting som den danske krone skal vi ikke give afkast på, men vi kan stadigvæk godt holde grænserne åbne for dem, der vil være med i vores hyggelige lille samtaleklub af et land smiley

  • #92   3. jun 2015 Men hvad så, hvis jeg synes at det er ubehageligt at piger går i korte shorts? Ville det ikke også være underligt at forbyde korte shorts? Vi kan jo ikke bare forbyde noget på en formodning om, at det er undertrykkende.
    Rent juridisk kommer vi jo netop til at lovgive om, at en bestemt beklædningsdel er forbudt, PRÆCIS ligesom hvis man forbød shorts under en vis længde, og det kan jeg ikke helt se, giver mening smiley

    Kan dog godt forstå, at man kan blive utryg ved synet af en, der er fuldkommen klædt til bortset fra øjnene. Men jeg synes ikke vi bør gå ind og diktere, at en beklædningsdel er forbudt, bare fordi den går over hovedet smiley


  • #94   3. jun 2015 Læste lige dit svar i #87 og det har du helt ret i. Men jeg ville heller aldrig flytte til et af de lande, hvor det forholder sig sådan - altså, at kvinder skal være tildækkede i offentligheden. Jeg mener bare generelt ikke at det er noget man skal lovgive om; om det så går den ene eller anden vej, hehe smiley

  • #95   3. jun 2015 Azyr - nej, for en elefanthue er en elefanthue. En burka er en beklædningsdel og ikke en elefanthue - derfor er det ikke forbudt smiley

  • #97   3. jun 2015 Fünke og eventuelt andre
    I princippet er jeg ligeglad med, om det er kvindeundertrykkelse eller ej - det værste for mig er, at jeg finder det ubehageligt. Det er helt ok, at de væger at tage tørklæde på, lad dem bare det, hvis de føler, at de skal det for at udøve deres tro. Men burkaen skræmmer mg simpelthen!


  • #98   3. jun 2015 Og fordi vi er bange skal vi lovgive os ud af tingene..... Der lige netop stik mod min overbevisning.

  • #99   3. jun 2015 Ikke bange, skræmt smiley
    Jeg synes bare ikke, at man burde gå i burka et offentligt sted.
    Ellers kunne tyve f.eks. bære en burka, og man ville aldrig finde den rigtige, for man kan overhovedet ingenting se under burkaen.


  • #100   4. jun 2015 Jeg syntes det er noget sludder at lov give os ud af ting,vi ikke forstår. Og ting spm vi er bange for, eller skræmt, for den sagskyld.

    Faktisk syntes jeg det er langt værre at se små piger i udfordrende tøj, end at se en burka.


  • #101   4. jun 2015 Men de små piger i udfordrende tøj, kan du i det mindste give et signalement af, hvis det skulle blive nødvendigt.. Det kan du ikke, hvis kvinden bærer burka. Og det er der det største problem, for mig, opstår.

  • #102   4. jun 2015 Såååå kan jeg vel tage Burka på og røve en bank? Så er problemet med elefanthuen ude af verdenen smiley

  • #103   4. jun 2015 DD
    Du kan i hvert fald have lov til at gå ind i en bank og være dækket endnu mere med en burka end ved en lille elefanthue, uden der sker noget ved det........ se, det kan jeg nemlig heller ikke se det logiske i.


  • #104   4. jun 2015 Jeg kan godt forstå, at du finder det skræmmende. Haha, jeg er faktisk lige vågnet, og jeg drømte, at jeg blev mega skræmt af en kvinde i burka + en kvinde der havde dækket HELE ansigtet smiley

    Nå, men rent juridisk, så kommer man jo til at lovgive ud fra, at en beklædningsgenstand bliver ulovlig, på samme måde som havde man forbudt kjoler der gik ned under anklerne, eller at kvinder ikke må gå i sari. Jeg synes i hvert fald ikke man bør gå ind og lovgive om noget så privat og personligt som beklædningsdele - det er jo meget individuelt hvad man bliver skræmt af mht. beklædning smiley


  • #105   4. jun 2015 Men de små piger i udfordrende tøj, kan du i det mindste give et signalement af, hvis det skulle blive nødvendigt.. Det kan du ikke, hvis kvinden bærer burka.

    Dét kan jeg godt se. Det bliver lidt problematisk. Hmm.. men jeg tænker lidt, om der har været episoder, hvor man ift. tyveri/røveri eller lignende har skulle give et signalement af en kvinde i burka? Men jeg kan sagtens se, at det kan blive et problem. Eller er det ift. at give et signalement af en kvinde, der bærer burka, hvis vi snakker om at kvinden er blevet væk?


  • #106   4. jun 2015 Hvis jeg var gammel nok, havde jeg stemt Lars/Venstre.
    Har altid sat mig meget ind i politik, og jeg har altid været meget enig med Venstre.

    Dog stemmer mine forældre Enhedslisten eller SF smiley


  • #107   4. jun 2015 Fünke
    Begge dele du beskriver ift. en kvinde i burka er jo problematiske. "Ja altså, hun har brune øjne..... Hendes burka er sådan mellemsort - falmet med tiden!"
    Men hvad med hvis en kvinde i burka herhjemme gerne vil have et buskort (med billede)? Så kan hun dele med hendes 10 veninder, der også bærer burka? smiley Eller noget måske mere relevant er hendes pas. Skal man lukke hende igennem paskontrollen, uden at være sikker, fordi hendes billede også bare viser en dame i burka? Det kunne i princippet være hvem som helst! :s


  • #108   4. jun 2015 Madsen - på passet er de forpligtet til at vise deres ansigt ligesom os smiley så hvis de bliver tjekket i kontrollen så skal de vise sit ansigt smiley

    Mvh TT


  • #109   4. jun 2015 Men når jeg tænker efter så forstår jeg da bedre hvorfor der er bevæbnede vagter i banken i udlandet smiley forsøger nogle at rane den så bliver de jo bare skudt på stedet smiley

    Mvh TT


  • #110   4. jun 2015 TT, får man dem virkelig til det? smiley

  • #111   4. jun 2015 Ja selvfølgelig.. Hvis ikke kommer de jo ingen vegne! Men de bliver jo ikke "strippet" foran alle men bliver taget til side og får en kvindelig til at tjekke de smiley
    De er langt fra "fredet" smiley

    Mvh TT


  • #112   4. jun 2015 TT
    Det kan jeg faktisk godt se blev indført herhjemme i 2006! smiley Det var jeg slet ikke klar over, men så er det jo intet problem. smiley


  • #113   4. jun 2015 Hvor mange af jer har taget testen på BT? Jeg tog den i går og fandt ud af at jeg var 89% enig med en fra Alternativet, det mest pudsige er at jeg faktisk var begyndt at overveje om disse skulle have min stemme smiley

    Angående burka/nikap så syntes jeg faktisk det er op til den enkle om hvad de går i, jeg er måske ikke enig i at man skal dække sig så meget til. Men jeg syntes så også det er forkert når 12 årlige render rundt i BH ligende bluse og bitte små shorts. Jeg har intet i mod islam, det er jo bare en trosretning. Men altså ekstremisme kan jeg ikke døje og dette gælder altså både inden for islam, kristendom og alle andre religioner smiley


  • #114   4. jun 2015 Grafik: Haha, hvor sjovt var faktisk også omkring 90% enig med en fra Alternativet smiley

    Men igen, jeg mener også helt sikkert, at det er op til hver enkel person, hvad de vil have på. Det er en del af vores frie samfund, og så må vi tage det, som det er. For at sætte det i perspektiv, kunne man trække paralleller (okay, måske ikke verdens bedste paralleller, heh) til hesteverdenen. Tænk hvis nu det blev forbudt og strafbart at ride bidløst? Eller fx ride western? Bare fordi nogen synes det var upassende smiley


  • #116   4. jun 2015 Jeg ville gerne tage testen flere gange og vælge de forskellige emner og så finde ud af hvem jeg var mest enige med.. Men det kan jeg åbenbart ikke da uanset hvad emne jeg vælger så ligger de samme spørgsmål under som ved første emne smiley smiley
    Mvh TT


  • #117   4. jun 2015 Sværke - disse kvinder må gerne gå "frie" i hjemmet sammen med andre kvinder og børn. Og børnene må gå "frie" indtil en vis alder. Hvor også drenge børn efterhånden ikke må være i "kvinde rummet " medmindre det kun er deres mor. Men ude i offentligheden skal de gå overdækket for at undgå at mænd kigger på de. I deres liv så er det kun prostituerede der viser sig frem. Er man sømmelig så dækker man sig til smiley

    Mvh TT


  • #118   4. jun 2015 Det eneste problem jeg kan se med burka er ift. det om signalementet. Det kan måske skabe problemer. Men at lovgive ud fra, at vi ikke finder det bekvemmeligt at kunne se, om personen er sur eller glad?
    Så lovgiver man ud fra personlige præferencer, helt ligesom hvis jeg havde sagt, at jeg fandt det ubehageligt at folk går med store frakker, fordi jeg ikke kan se hvad de skjuler.
    Jeg synes simpelthen ikke man kan lovgive ud fra, at "jeg kan ikke lide, at jeg ikke kan se dit ansigtsudtryk", for så er der SÅ meget andet, vi skulle til at lovgive om smiley


  • #120   4. jun 2015 Og skal man se rent praktisk på det: forbød man burka og niqab, så tror jeg mange af de her kvinder aldrig kom UD. Det tror jeg slet ikke vil være en positiv udvikling smiley

  • #121   4. jun 2015 Jeg kan godt se at det virker dobbeltmoralsk, for i teorien er det jo præcis det samme. Jeg tror bare forskellen er, at folk ikke går rundt med elefanthuer i fritiden når de handler ind mm. De bliver brugt i forbindelse med røveri og lignende.

  • #122   4. jun 2015 Ja eller under styrthjelm eller ridehjelm om vinteren smiley og det er jo ikke ulovligt foruden i banken smiley

    Mvh TT


  • #123   4. jun 2015 Jeg mindes at maskeringsforbudet kun gælder ved demonstrationer, men kan være jeg husker forkert.

  • #124   4. jun 2015 Nå ja på den måde. Er det kun ulovligt i banken - eller ved demonstrationer? smiley

  • #125   4. jun 2015 Jeg ved med sikkerhed at det er ulovligt i banken, det andre ved jeg ikke 100% smiley

    Mvh TT


  • #126   4. jun 2015 Haha, den her tråd gik fra at handle om valg til at handle om burka og andre beklædningsdele, der dækker ansigtet! smiley

  • #127   4. jun 2015 smiley

Kommentér på:
Valg i Danmark!

Annonce