{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.136 visninger | Oprettet:

Hvem er du som heste person? {{forumTopicSubject}}

Inspireret af et andet emne og ked af at det ikke var som dette (det troede jeg nemlig) så ville jeg meget gerne høre fra jer selv om hvordan I ser jer selv som heste menneske og rytter?
Hvad betyder noget for Jer?

Jeg ser på mig selv som en middelmådig teknisk rytter, men okay god til at ride hvis fokus ikke ligger på det tekniske. Jeg har lang erfaring og har redet rigtig mange heste. Især "problem" heste har jeg faldt over. Jeg har for mange år siden været af den gamle skole men følte altid at det var forkert, at det fandtes andre mere blidere måder som jeg også begynde at anvende. Jeg har med årene begyndt at følge den forskning der kom indenfor heste verdenen og har ved at være kildekritisk, lært en masse.
Jeg går meget op i at min hest skal leve så naturligt som muligt i tråd med at han er ridehest. Han er barfodet, rider nu bidløst får hø ad libitum i småmasket hønet og skal på sigt i løsdrift. Jeg har endelig fundet min hylde indenfor alle de retninger der er indenfor ridningen. Jeg er Blå. (BBH rytter). Jeg er meget ambitiøs og har fået et behov for at vise "verden" at man faktisk kan få en traver til at gå en rigtig god og stabil la dressur og ved at ride biomekanisk korrekt hvor hesten får tid til at blive stærk på en naturlig måde. Når dette er klaret så skal jeg bare ud og ride skovture og jagter samt at springe lidt smiley jeg har selv tilredet og trænet min hest i alt han kan og skal kunne. Tænker det var det..
Hvad med dig?
Hvem er du?

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem er du som heste person?
  • #1   4. dec 2015
    Jeg er en heste person der tager lidt fra alle steder, tager det bedste fra det jeg lige kan bruge og det der passer til hesten og jeg. Har før siddet fast i en bestemt metode og bestemte ting - uanset om vi snakker, foder, ridning, hestehold e.l men har fundet ud af at verden ikke er så firkantet.

    At der ikke kun findes en ting der er den bedste og en ting der kun duer.
    Hvor jeg før har ment at der kun fandtes en bestemt måde og ride på der var godt for hesten, en bestemt måde og fodre på, en bestemt måde og holde hest på ( heste skal være længe på fold, løsdrift er bedst osv. ).

    Vil vældig gerne ud og ride LA - det kommer nok på et tidspunkt, har ikke lige mulighed for at tage til mange stævner, så det tager lidt tid før vi når dertil :o)
    Synes det kunne være RÅ sejt og have det store skrummel på 178 cm i LA og vinde - eller lille ponyprut imod store heste og vinde.
    Vi når det da nok.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   4. dec 2015 Jeg er den type rytter som sk*der højt og helligt på hvad andre siger og hvad forskningen siger - men som udelukkende lytter til hesten og dens signaler.
    jeg gør hvad der står min magt for at hesten trives, så meget fold tid som hesten har brug for, det hø/wrap hesten har brug for, den strøelse hesten har brug for, og intet mere.
    Jeg tror ikke på det princip der hedder "på hestens præmisser" eller "så naturligt som muligt"

    Jeg læner mig meget op ad min samvittighed. min samvittighed er meget lille, så føler jeg at jeg godt kan stå ved at hesten for et klap i røver, ingen fold eller lignende jamen så er det sådan det er - så længe jeg bare kan se mig selv i øjnene bagefter smiley

    jeg har ingen følelser til mine heste/dyr, kunne aldrig finde på at elske en hest, kalde den min soul mate, eller generelt have sådan en rosenrød plader-romantisk tilgang, jeg er glade for dem, og så ikke mere end det smiley


  • #4   4. dec 2015 Tja.. Jeg er dresusrrytter. Mit mål er at min hest skal ud og starte i M klasserne i løbet af det næste års tid, og derefter håber jeg den går hele vejen til grand prix.

    Det er første gang jeg har en hest der har potentialet til at gå hele vejen og kan tydelig se det på virker min måde at holde hest på. er meget opmærksom på at den ikke får skader og at den trives til at kunne arbejde.
    Jeg kommer ikke til at få min hest i løsdrift igen de næst mange år og alt det der bidløs. hms og så videre er slet ikke noget der siger mig noget. Dog føler jeg at jeg kan læse min hest og ved hvad der er godt for hende


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   4. dec 2015 og jo, så er jeg på ingen måde stævne rytter, og har ikke været det i 500 år (sådan ca. pony tiden).

    jeg gider ikke al den jagen og stress - nyder faktisk mere en tur i skoven end så meget andet (når jeg endelig er ude og ride, den sjældne gang det sker for tiden).


  • #6   4. dec 2015 Der må jeg sige jeg er total modsat AMT.. Min hest er min ven! Og vi skal finde ind til hindanden og skal et godt makkerskab! At kalde det pladder at kalde sin hest for soulmate viser for mig bare at man endnu ikke har opnået det ypperste venskab med en hest endnu

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   4. dec 2015 kris: nej, for jeg søger ikke et vanskab med en hest, men en hest som fungere for mig smiley

    men disse heste har jeg fundet, nemlig den helt rigtige hest for mig, på alle måder smiley


  • #8   4. dec 2015 AMT: Jeg har også en hest der fungere for mig... Men jeg har ikke en ven som jeg havde i min gamle hest.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   4. dec 2015 kris: det er et menneske behov at kalde hesten for sin ven.

    kan egentligt ikke se hvad der er forkert i ikke at kalde sin hest for en ven? hesten er ligeglad, hesten bliver behandlet som den skal, bliver taget hensyn til, respekteret, - hvorfor kan man så kun have et ordentligt "forhold" med hesten hvis den er ens ven?


  • #10   4. dec 2015 Krikken - jeg må vidst lige pointere at jeg vælger min måde da det er det min hest fungerer med og intet andet. Havde ikke BBH metoden/ridningen eller hvad I nu vælger at kalde det, fungeret for ham, så havde det ikke været den underviser vi brugte. Jeg havde tænkt at bruge bid og forsøgte i et år med forskellige former men da det ikke fungerer for min hest blev det uden.. smiley min hest kommer altid først og så må jeg bare lægge mine ideer på hylden.. smiley

    Mvh TT


  • #11   4. dec 2015
    Ved ikke lige hvorfor du følte for den kommentar Tindur ;o).


  • #12   4. dec 2015 Tja, det er faktisk et godt spørgsmål. Jeg ved ikke rigtig hvem jeg er, og jeg er så dårlig til at skrive sådan nogle ting.

    Men, jeg tager lidt fra alle verdener, som jeg føler jeg kan bruge til noget i min træning.
    Jeg vil gerne gøre det så godt jeg nu kan med mine heste, og lære en masse med og af dem.
    Forsøger så vidt muligt at gøre tingene, så de er sjove for både hestene og mig. Jeg går ikke som sådan op i stævner fx, jeg går op i at få en fantastisk og god oplevelse med mine heste. Hvis ridtet så udløser en roset, så er det bare en bonus.
    For mig handler det om så vidt muligt altid at have en mega fed tur ved hesten.


  • #13   4. dec 2015 Uha... Et af de helt store spørgsmål sådan en fredag aften smiley smiley

    Jeg er nørd, indenfor så mange aspekter af hestelivet, fra anatomi, foder, træning, udstyr osv... Tror på samarbejde, sjælevenner, store drømme, glæde, kærlighed venskab og samhørighed... Krydret med at disse ting kan harmonere med sportsheste...
    Der trænes, fodres, opstaldes osv ud fra det er heste og ikke porcelænsfigurer vi har med at gøre... Sociale, følelsesmæssigt intelligente dyr der vil gøre alt for at møde vores ønsker... Dyb respekt for dette faktum...

    Det opsummerer nok mig meget godt.... Der har leget med heste siden jeg var 5 og nu er tæt på 32, med mange års erfaring som ansat i stalde som rytter/staldpige... Og jeg er som en svamp stadig!


  • #15   4. dec 2015 Jeg er en rytter der har været lidt over det hele, af forskellige discipliner, tror jeg smiley er ikke så bange af mig - jeg fortæller hesten hvis den gør noget den ikke må, er ikke bleg for at give den et dask eller blive sur på den.
    Sætter mig ofte bare op på forskellige heste og rider, skid hul i om de ikke har haft rytter op i lang tid, at de er nogle der virkelig laver ballade, men jeg har mine mål og ambitionerne er i top for at få en uddannelse indenfor ridningen.

    Jeg er ikke så bekymret for min hest, specielt ikke når den er på fold. Den må gerne lege og den må gerne komme ind med nogle småskrammer, skidt pyt. Men er meget opmærksom op om hesten nu trives hvor den er - specielt ved os hvor foldtiden ikke er lang. Her sørger jeg for at den så har en god tid når den er på fold, og heldigvis har den to foldkammerater den er vild med smiley

    Føler mig egentlig meget lig AMT på nogle punkter, bortset fra at jeg er meget stævne/udannelses ambitiøs smiley


  • #16   5. dec 2015 jeg er nok et hestemenneske der elsker at udvikle mig og lære nye ting som jeg kan sætte sammen på min egen måde. Jeg ved utrolig meget, og syntes selv jeg har en del erfaring i hesteadfærd og elsker at træne fra jorden. jeg er også helt vild med især ungheste og føl som skal lære det helt grundlæggende på en god og tillidsfuld måde. Jeg er ok til at ride, men har aldrig haft ret meget mulighed for undervisning, så på det punkt er jeg ikke så stærk. Dog kan jeg se mange ting ved andre der rider, men mangler selv føling når vi når over det grundlæggende dressur og spring.
    jeg går meget op i hvordan hestehold fungere bedst, sygdomme og fodring. generelt kan jeg godt lide at have en god bred viden, og lige pt prøver jeg at lære en masse om gener og farver smiley

    jeg har haft med mange typer heste at Gøre, og det føler jeg bestemt jeg har lært mange forskellige teknikker af


  • #17   5. dec 2015 Jeg er typen der gerne vil vise folk, at man godt kan komme på højt plan i sporten, uden at bruge tvang af hesten. Typen der altid vægter ve og vel højere end at ride, men det er jo en bonus. Jeg bruger kun tilpasset udstyr, og undgår alt der hedder tvangsmidler. Jeg forsøger at lære hesten at søge naturligt ned, og bruge alle sine muskler korrekt.
    Jeg er konkurrencerytter, men ikke før hesten er klar og ikke stresser på stævnepladsen.
    Jeg lytter til min hest, og giver den altid det foder den har brug for.
    Jeg træner i retning af at bygge nogle gode stærke muskler, men uden at belaste hesten.
    Jeg forsøger at finde det helt korrekte bid til hesten, om det så skal være bidløst, det kommer an på hvad hesten går bedst med, og bruger sig selv korrekt med.
    Jeg er ligeglad om hesten ikke går som en GP hest, så længe den går korrekt.
    Jeg går efter en glad hest i træningen, en hest der selv tager initiativ og viser glæde, ro og får alle spændinger ud af kroppen.
    Jeg er en rytter der altid får af vide at jeg lytter til min hest, har en rolig hånd, en ret ryg og lægger min balance korrekt i forhold til hvad jeg laver med hesten.

    -Tror det var det. smiley


  • #19   5. dec 2015 Tjaaaaa sjovt spørgsmål - hvem er man smiley

    Jeg er først og fremmest dressurrytter, fordi det er derfor jeg har hest - for at ride dressur.
    Men jeg bruger også hele samværet med hestene - staldarbejdet, kigge på dem på fold, nusse med dem i boks ect, til at stress af fra en hverdag med et "hårdt arbejde" .

    Jeg er så gammel - 43 år - at jeg har været meget rundt i hesteverdenen, lært meget, set meget, gjort gode og dårlige ting, set masser af "guruer" opstå og falde igen. Så jeg har lært, at det vigtigste er, hvad jeg føler ved det jeg gør - hvis jeg føler, at det er det rigtige jeg gør, så er det fint. Føler jeg tingene er "forkerte" ja så ændre jeg det.
    Jeg følger med i studier, har været med til kurser på BHH, ved ARR, Tristan Tucker, Mai-Britt Carter ect - for hvis jeg skal vælge til og især vælge fra, så skal jeg have "en underbygget grund" til det.
    Generelt bryder jeg mig meget lidt om folk, som mener der kun er en måde at gøre tingene på, en retning som er rigtig. Men jeg piller og plukker det jeg kan bruge, og prøver nogle ting af.

    Jeg har redet distance, dressur, spring og military - og er også blevet set på en islænder hist og pist igennem årene.
    Dressur startede jeg med at ride som 30 årig, hvor jeg fik foræret en fantastisk gammel lærerhest. Så har jeg været igennem en hel del forskellige undervisere, men lært først at forstå dressur, da jeg for knap 6 år siden mødt min berider Lene Viuff.

    Jeg har gennem de sidste 5 år arbejdet meget teknisk med dressur, fordi jeg har gået fra la1 dressur til nu at ride øvelser på PSG-niveau på mine to unge heste. Nu er meget af grundridningen ved at sidde på rygraden, så jeg kan begynde at ride mere "på følelsen", fordi jeg ubevidst kan korrigere små fejl, så jeg kan fokuserer på at finpudse øvelserne.

    Jeg arbejder udfra, at mine heste skal arbejde sammen med mig - det betyder ikke, at jeg ikke presser dem, men føler jeg at de virker trætte af træningen en gang imellem, ja så får de fri eller vi rider lidt let i nogle uger.

    Jeg er fokuseret på, at jeg træner heste på et højt niveau, og de derfor skal trænes udfra at holdes sunde og raske både psykisk og fysisk. Så jeg ligger programmer for dem, hvor vi rider skovture, longerer, rider bomme ect. Det er aldrig 6 dage med dressur i træk. Og generelt rides de ikke mere end maks 5 dage om ugen, hvoraf der altså skal puttes skovture ect ind i de dage.
    Træning af gode stævneheste kræver også, at vi fx kører ud og træner i forskellige ridehaller/-baner, også selvom det gør at fx træningen bliver lettere den dag, pga fokus forsvinder hos hesten.

    Jeg er super god til at træne med "pres/ikke pres", og at arbejde med vågne heste. Til gengæld kan jeg ikke håndtere en klikker, eller arbejde med godbidder, fordi jeg ikke reagerer hurtigt nok. Og jeg er super god til at lære heste gå i trailer.
    Jeg har selv købt mine heste, da de var 1 år gamle, og elskede at træne med dem da de var små.

    Jeg er god til hestemanegment, og går op i at fodre stivelsefattigt og med meget grovfoder. Men skal der havre til, så får de havre.
    Jeg tror på, at godt med foldtid er sundt for hestene både fysisk og psykisk. Men de går ikke længere i løsdrift, som da de var unge. Og de går ikke længere på fold sammen, men har hver deres fold, hvor de dog kan lege grimeleg over hegnet, og nusse over hegnet. De er to unge vallakker, som gerne vil lege hingstelege og slåes voldsomt, og der er vi altså nået til at de er for kostbare til at måtte komme til skade pga foldleg.

    Jeg har to heste på 7 og 8 år, som nu begge er B-heste, og som endnu ikke er nået til slut i deres kapacitet. Begge går øvelser til PSG, og den sorte har galoppen og indstillingen til at kunne komme til at gå GP på sigt. Den brune er kvalitetsmæssig den bedste og udvikler sig forrygende for tiden, men om han kan blive hurtig nok bagi til at gå ettere, det ved vi ikke endnu.
    Og så drømmer jeg om at købe en plag - 1-2 års, som jeg kan arbejde med, og se om jeg kan gøre det her igen smiley

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Hvem er du som heste person?

Annonce