{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.704 visninger | Oprettet:

Brækket ryg {{forumTopicSubject}}

Først vil jeg sige jeg overvejer at ringe og snakke med sygehuset om deres erfaringer men jeg synes også det virker lidt som et dumt spørgsmål og ved jo hvad de vil sige. Så jeg er nødt til at spørge hvad folk har af erfaringer selv - for to uger siden strøg jeg af og fik et brud på den forreste del af rygsøjlen. Jeg har korset på som støtter foran og bagpå på bruddet. Jeg var ved at blive sendt hjem da røntgen ikke viste noget om aftenen men jeg kunne slet ikke stå eller gå for smerter så jeg fik lov at blive og jeg kunne ikke sidde om natten (jeg kunne ikke sove og jeg kørte rundt i sengen for der var jo ikke sket noget). Dagen efter var det på konference og de fandt alligevel et brud og jeg kom i scanning for at de kunne se om det var stabilt og det var det. Jeg skal have korset på i tre måneder og må ikke køre bil eller løfte over 5 kilo og ikke cykle eller ride. Jeg har ikke taget stærke smertestillende siden samme uge det skete og stoppede fordi jeg fik det forfærdeligt af dem men kunne sagtens undvære dem.
Jeg tror nogle gange jeg kan mærke bruddet men det er ikke sådan mega AV og jeg kan mærke jeg bliver træt i ryggen men det kan føles som om det ligeså meget er musklerne der er trætte af at være spændt oppe. Dog kan jeg tydeligt mærke det når jeg nyser eller har hostet over længere tid.
Jeg er så frustreret fordi jeg ikke føler jeg kan mærke "grænsen". Idag flyttede jeg en 15 kilos fodersæk - jeg trak den 30 cm jeg løftede ikke direkte men sådan noget synes jeg jo jeg burde kunne mærke.
Er der nogen herinde der har prøvet samme form for brud som har nogle erfaringer for jeg føler mig handicappet men jeg føler samtidig jeg godt kunne klare de "forbudte" ting selvom jeg selvfølgelig ikke gør det men jeg FØLER jeg kunne så det er så frustrerende at andre skal hoppe og springe for mig.
Og især det med bilkørsel er frustrerende.
Selvfølgelig er jeg taknemmelig for at jeg ikke ligger og vrider mig i smerte men ville alligevel gerne kunne mærke en begrænsning som efterhånden kunne mærke blive bedre og bedre med tiden.
Kom med jeres erfaringer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brækket ryg
  • #1   17. maj 2016 Har lægerne ikke givet dig nogen anbefalinger på hvor meget du må løfte over hvor lang periode og sådan?

    Jeg faldt selv af i '14 og røg på sygehuset med ambulance og havde tre brud på rygsøjlen (brystben) og har derfor ikke gået med korset. Jeg kunne tydeligt mærke bruddet og fik stærke smertestillende i tre måneder efter plus muskelafslappende og alm. smertestillende. Fik ikke direkte besked på hvad jeg måtte løfte og lignende men måtte ikke overbelaste mig og måtte ikke ride (kunne jeg heller ikke pga smerter).

    Men hvis jeg var dig, ville jeg alligevel ringe til sygehuset og forhører mig.

    Samtidig ville jeg ringe til min forsikring (ulykke/fritid) og gøre opmærksom på at jeg var faldet af, hvis du får problemer senere hen.


  • #2   17. maj 2016 Jojo det er netop det der frustrerer mig at jeg har fået at vide jeg ikke må køre bil, løfte over 5 kilo, cykle eller ride. Men det der frustrerer mig er at jeg ikke kan mærke der er en grænse og så føler jeg mig jo ikke syg. Og især det med bilkørsel som gør at jeg ikke kan komme på arbejde er irriterende for jeg kunne godt lave småopgaver. Men omvendt ved jeg jo at det ikke er til at spøge med med ryggen men jeg undrer mig over det ikke gør mere ondt

  • #3   17. maj 2016 Og derfor ville jeg høre andres oplevelser for hvis det er generelt at smerterne hurtigere går væk ved de mindre brud så føler jeg mig ikke underlig

  • #4   17. maj 2016 Jeg havde også svært ved at "sidde stille".. Men man er virkelig nødt til at tage med i sine overvejelser på længere sigt. Det KAN skade en, rigtig meget, at overbelaste ryggen når der er brud. Jeg har haft tydelige smerter og vidst hvornår nok var nok - men det var dælme hårdt at lade være. Specielt også bilkørsel (som jeg slet ikke måtte pga. morfin)..

    Men det er for din egen skyld, din egen sikker og din fremtid smiley


  • #5   17. maj 2016 Jeg passer også rimelig på og jeg løfter heller ikke og jeg kører ikke og jeg trækker ikke hesten over lange afstande udenfor hvis han finder på at hoppe. Og jeg bruger lårene når jeg skal ned i hug. Og jeg kunne aldrig finde på at tage korsettet af og bevæge mig normalt men det er svært at forstå og acceptere de ting jeg ikke må når der ikke er flere smerter smiley

  • #6   17. maj 2016 Forståeligt! Det er møg svært. Men bare hav dit helbred i mente..

  • #7   17. maj 2016 Det skal jeg nok. Tak for dine kommentarer smiley

  • #8   17. maj 2016 Jeg har aldrig brækket ryggen, men fik en diskusprolaps i november.
    Når lægerne fortæller dig at der er ting som du ikke må, så hør efter.
    Efter et par måneder kørte det bare for mig igen og jeg kunne klare hele verden, troede jeg. Fra den ene dag til den anden kunne jeg lige pludselig hverken stå, sidde eller gå igen, fordi at da det endelig gik godt, så kunne det ikke gå hurtigt nok.

    Er du blevet henvist til fys med øvelser til at styrke ryggen på sigt?


  • #9   17. maj 2016 Jeg har ikke nogen erfaring med ryggen, men jeg har lige fået plade på mit kraveben, efter det brød op, da det skulle slibes.
    Jeg må ikke løfte over et kilo, men skulle have madvarer op i lejligheden og bar måske lidt for meget, jeg kan tydeligt mærke det gør lidt ondt nu.
    Dog føler jeg, jeg kan alt og burde også kunne lægge vægt på.. Men det kan jeg altså ikke, så de næste 3 uger er lange, ligesom de sidste 3, hvor jeg ikke har kunne løfte så meget.
    Gør hvad lægerne har sagt! Det er af en grund smiley
    knogle helings tiden er 6 uger smiley


  • #10   17. maj 2016 Jeg står i nøjagtig samme situation, da jeg røg af for 2 uger siden og fik et brud på 1. Lændehvirvel.
    Jeg går også med 3 punktskorset og skal gøre det de næste 3 mdr - derefter skal jeg i 3 mdr. Genoptræning. Derudover kan jeg høre, at vi har fået det samme at vide.

    Personligt oplever jeg let smerte hvis jeg står/går/sidder for længe af gangen. Omvendt skal jeg heller ikke ligge ned alt for længe, hvormed jeg har flest smerter om morgenen - dette er dog blevet noget bedre med tiden.
    Jeg holder mig til de begrænsninger, jeg har fået af lægerne og fysioterapeuten, og har egentlig ikke nogle problemer med det, udover at jeg savner min part utrolig meget:)

    Men hvor meget kan du selv?
    Du kan selvfølgelig ikke køre bil, men hvordan med at komme i tøjet, gå i bad og den slags?


  • #11   17. maj 2016 Tine - jo jeg har fået nogle øvelser og så skal jeg i genoptræning i kommunen når jeg må tage korsettet af

    Ann Sofie - jeg er hos mine forældre endnu for det er lidt en udfordring at sidde på badebænken og tage korsettet af og få det lagt et tørt sted og så trylle det tilbage på kroppen inden jeg rejser mig, uden at vride eller dreje smiley
    Så min mor hjælper mig med at få korsettet af og på og rækker mig diverse håndklæder og tøj.
    Jeg ved ikke om jeg må men når jeg har korsettet på kan jeg lægge mine ben op på modsatte knæ og på den måde kan jeg række ned med bukser og underbukser og stikke benene i. Sokker er lidt sværere. Har fået både en gribetang og strømpepåtager men mine tennissokker er svære at få på strømpepåtageren

    Hvad kan du/hvad kan du ikke?


  • #12   17. maj 2016 Må jeg evt spørge hvor du var indlagt Ann Sofie?
    Jeg fik nemlig at vide jeg ikke var den eneste der havde fået korset på den dag jeg fik mit og det er også ca 2 uger siden med mig


  • #13   17. maj 2016 Jeg har haft brækket halebenet, og jeg sværger det kunne man mærke, der gik et år før jeg kunne side ned på en normal stol. De første 3 måneder kunne jeg slet ikke sidde, eller vende mig i sengen og satte jeg mig let ned, besvimede jeg af smerter når jeg rejste mig. Jeg har 7-9-13 ikke fået varige men.

    Men mine piskesmæld derimod, føj, har fået hele 3, først i en bilulykke og 2 gange efter styrt med hest. Det er også usynligt for andre og det er svært at fatte at noget der er svært at se, ødelægger så meget for en. Er førtidspensionist i dag og har kronisk hovedpine og kroniske smerter og kan ikke løfte ret meget.

    Så jeg synes det er vigtig du passer på dig selv og tager det alvorligt, selvom det pt ikke føles så slemt, så kan det give varige men, hvis ikke bruddet får tid til at hele. Og ja det er møg træls at føle at man ingenting kan og hele tiden bede andre om hjælp, men det må man så øve sig i smiley

    Grunden til at du ikke må løfte tunge ting, er ikke kun pga vægten i sig selv, men skulle du løfte noget og det måske lige laver et forkert vrid eller andet, kan det gå ud over bruddet i ryggen igen, så det tager endnu længere tid for dig at komme oven på .




  • #14   17. maj 2016 Det lyder lidt som om, at vi har de samme udfordringer. Jeg bor heldigvis stadig hjemme, så jeg kan få hjælp af mine forældre.

    Jeg var i Horsens. Jeg ankom mandag aften, men blev sendt hjem igen med besked om, det bare var slaget - de snakkede om, at de havde fået 2 andre hestepiger ind den aften.
    Jeg blev dog hentet igen tirsdag formiddag, da de havde set på røntgenbillederne igen og fundet et brud. smiley


  • #15   17. maj 2016 Nej hvor skægt så var vi inde på samme tid smiley Jeg blev indlagt mandag aften for to uger siden og fik at vide jeg var nr 4 med heste den aften i skadestuen. Jeg kunne så overhovedet ikke stå op for de ville sende mig hje, for røntgen viste først ikke noget men følte mig da lidt pivet over at være nødt til at blive indlagt pga et slag! Men både lægen og hende fra stalden der var taget med mig prøvede at støtte mig men kunne slet ikke komme op at stå oprejst. Og næste morgen fik jeg samme besked af samme læge at der ikke var noget og så kom fysen og ville have mig ud af sengen men mens hun var ude og hente nogle ting så fik hun at vide det lige var til konference for der var nok noget alligevel. Og jeg havde bare kørt rundt i sengen om natten for kunne ikke sove og sat mig op som det passede mig og pludselig skulle jeg vende mig efter træstammeprincippet og måtte ikke sidde for oprejst. Så ventede jeg hele dagen på at komme til ct scanning så de kunne se hvor slemt det var og hvilken behandling der skulle til. Og da fysen kom med korsettet tirsdag eftermiddag sagde hun at hun lige havde lagt et i samme størrelse og næsten samme sted på en anden patient smiley min er ved t12 og din er L1 så den er lige nedenunder min smiley
    Jeg lå på en firesengsstue og den ene der lå der da jeg kom var også kommet til skade i forbindelse med heste og den næste der kom var også så der var da nogle at snakke med smiley


  • #16   17. maj 2016 Freja - jeg prøver alt hvad jeg kan for vil bestemt gerne undgå at døje med det resten af livet smiley

  • #17   17. maj 2016 Det var da lidt sjovt:) så har vi nok også haft den samme fysioterapeut.
    Puha ja, jeg var også ved at besvime da lægen ville have mig op at stå mandag aften, så jeg blev placeret i en kørestol. Og lige som dig har jeg jo også bare keglet rundt i sengen og derhjemme med en brækket ryg.
    Men det er da godt vi begge to er sluppet godt fra det trods alt!:)
    Og jo, men føler sig lidt pivet, når man i første omgang får at vide at det bare var slaget smiley


  • #18   17. maj 2016 Ja præcis. Heldigvis fik jeg lov at blive smiley
    Jeg fik det også vildt dårligt da jeg prøvede at rejse mig op. Og også da jeg var oppe og gå første gang med korsettet og det var underligt for der gjorde det ikke ondt men det var måske bare tanken smiley
    Til gengæld kunne jeg tilsyneladende ikke tåle de stærke smertestillende for de første dage herhjemme gik bare i sengen med svimmelhed og en enkelt nat opkast så dem prøvede jeg at undvære så jeg kunne fungere oppe i hovedet


  • #19   17. maj 2016 Ja gudskelov gik det ikke værre for nogen af os. Må jeg spørge hvordan det skete med dig?

  • #20   17. maj 2016 Er det tradolan du fik? Dem fik jeg det nemlig også ret dårligt af i starten, men det er lige så stille gået over - jeg må have opbygget tolerance:b

    Mig og to andre red baneridning hvoraf den ene sprang, og hun foreslog så, at jeg også prøvede, da hun så kunne undervise mig i det, hvilket vi tit har snakket om. Og da hesten var rimelig stabil den dag, skulle det da afprøves! Det gik godt de første gange, men 3. Gang blev hun ivrig, så med mine manglende springerfaringer fik vi en dårlig afstand, og hun sprang ret højt over springet, så da vi landede røg jeg ud på halsen og mistede dermed kontakten til hende, mens hun startede af sted. Og da jeg næsten havde kæmpet mig tilbage i sadlen, løb vi tør for bane, så hun måtte bremse hårdt op og dreje til højre, hvor jeg røg til venstre lige ned på lænden.
    Skide uheldigt!

    Hvordan skete det for dig?:)


  • #21   17. maj 2016 Ja det var tradolan. Synes det virkede fint på sygehuset men så blev det bare værre og værre.
    Jamen det var til dressurundervisning. Har normalt den sødeste hest som ikke siger pip til noget og det er også gået fint da hun beder mig lave et anspring til venstre. Her går han to galopspring og så BLÆSER han bare afsted i galop og bukkespring og hænger faktisk på omkring op midt på langsiden hvor han så drejer til venstre og så kunne jeg ikke holde fast og falder ud til højre og min underviser sagde jeg landede på lænden også. Skyndte mig at sætte mig op da jeg lige havde fået vejret og det første jeg lagde mærke til var at jeg så dobbelt. Sad i skrædderstilling og sundede mig lidt men pludselig gjorde det så ondt i ryggen at jeg ikke kunne sidde uden at have armene i jorden så lagde mig ned igen. Hende der fik undervisning lige før mig har en sygeplejerske som mpr så hun blev ringet tilbage i stalden og ringede så efter ambulancen


  • #22   17. maj 2016 Men hvor er din brækket for min er på forsiden og derfor gør det ikke ondt når der er tryk på. Hverken lægen eller hende fra stalden kunne fremprovokere yderligere smerte ved tryk

  • #23   17. maj 2016 Hold dig til dine forbud, selvom de er irriterende og du godt føler at kunne klare mere - så er det altså bedre at være lidt for forsigtig, især når der er tale om et brud i ryggen.

  • #24   17. maj 2016 Åha ja det var da også bare uheldig så, men godt kæmpet da;)
    Min er brækket på den modsatte side af hvor nerverne sidder. Som jeg har forstået det, er det den side som vender ind mod maven.:)


  • #25   17. maj 2016 Team Grafik - du har helt ret. Tror bare jeg havde brug for at få luftet mine frustrationer og få nogle løftede pegefingre selvom jeg stadig er god til at overholde forbudene men det er oppe på øverste etage den er gal ift frustration smiley

  • #26   17. maj 2016 Ann Sofie - lige præcis det er mit også. Ind mod maven. Hvor er det underligt de er så ens vores forløb!

  • #27   17. maj 2016 Ja og så på samme dag. Samtlige sygeplejersker og falkreddere har også ytret deres frygt for heste til mig :b

  • #28   17. maj 2016 Haha det har de dog ikke til mig smiley Men den ene falckredder spurgte dog hvorfor at ridebukser er så stramme smiley Gudskelov fik jeg alt mit ridetøj med hjem i hel tilstand. Havde det været nødvendigt er min førlighed naturligvis vigtigere men jeg var lykkelig da de kunne tage det af uden af klippe

  • #29   17. maj 2016 Det var kun min bh der måtte lade livet

  • #30   17. maj 2016 Jeg fik heldigvis også mit med hjem, efter at have protesteret over for en læge som ville klippe mine ridebukser smiley

  • #31   17. maj 2016 Haha smiley Det var heldigvis slet ikke oppe og vende ved mig smiley

  • #32   17. maj 2016 Her måtte alt tøjet lade livet undtagen trusser og læderstøvlerne smiley

  • Sanne C
    Sanne C Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 10 Heste: 1 Svar: 29
    #33   17. maj 2016 hej ..hvis du vil have dit brud skal hele ordentligt SKAL du lytte til lægerne ! Du må for gudskyld IKKE løfte noget over 5 kg. de første 3 mdr. hvis du alligevel gør det risikerer du at ødelægge din ryg! et halvt år går rimelig hurtig - jeg har selv for nu 7 mdr. siden oplevet det samme og er først nu begyndt at ride så småt. jeg har hele tiden gået ture med hesten og lavet øvelser fra jorden. Men please for din egen skyld - løft ikke tunge ting, gå ned i knæ når du skal rense hove eller samle noget op. Håber du vil tænke dig om. Det at du mærker ryggen er træt er fordi den har brug for ro til at hele op. så læg dig og slap af når du mærker den følelse. held og lykke ?

  • #34   17. maj 2016 Tak Sanne. Har du longeret din imens? Jeg var nødt til det en dag da der kom kiropraktor (for jeg skulle jo finde ud af om han havde ondt da han aldrig har opført sig sådan før) og jeg havde glemt at de jo gerne vil se dem i longe og min mor er absolut ikke hestemenneske men hun var den eneste jeg havde da hun jo havde kørt mig derud. Og det gik faktisk ok. Men vil du fortælle hvad du har lavet med din imens smiley for jeg er jo bange for at få et ryk hvis jeg fx går tur med ham og det er jo et ryk med mere end 5 kilos kraft men vil også så gerne lave noget med ham så jeg ikke bliver alt for distanceret og bange for at skulle på ham igen smiley

  • #35   17. maj 2016 Og jeg skal bare lære at acceptere trætheden oppe i hovedet men det har virkelig hjulpet at få nogle "løftede pegefingre" herinde synes jeg for de sidste dage har jeg virkelig ikke følt mig syg.
    Jeg går ned i hug når jeg skal fodre mine kaniner (for at nå foderet i fodertønden) eller samle noget op fra jorden og så bruger jeg ting i nærheden til at stemme fra med armene når jeg skal op igen. Tror ikke engang jeg vil kunne rense hove egentlig


  • Sanne C
    Sanne C Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 10 Heste: 1 Svar: 29
    #36   17. maj 2016 jeg har lavet en lille roundpen på ridebanen hvor jeg kunne longere hende uden at skulle holde fast i hende. Jeg lagde lidt bomme på jorden, som hun også kunne træne over. Jeg fik så de første par måneder nogen til at trække hende så jeg ikke fik ryk hvis hun blev bange, men vent hellere med det til der er gået 3 mdr. Hun var også mere på marken for ikke at blive for vild. Mht. foder fik hun kun nødvendige vitaminer og græs /hø således hun ikke blev for vild. Jeg var nervøs da jeg skulle op på hende første gang igen men det var helt uden grund. Hun opførte sig eksemplarisk selvom der var gået 7 mdr. uden ridning. Det gode er at hun jo er "ude af form" og jeg også så vi starter med små skovture til vi/ jeg føler mig stærk nok i ryggen. Den lille tur på 30 min gjorde jeg kunne mærke musklerne især på indersiden af lårene ha ha ?? men bliver hurtig svag. .Fortvivl ikke! Det skal nok gå godt - hav tålmodighed ?

  • Sanne C
    Sanne C Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 10 Heste: 1 Svar: 29
    #37   17. maj 2016 det er dejligt du tænker over det ??jeg ved det virker som laaang tid men vend det til noget positivt og bliv kreativ i din tanke gang, med hvordan du kan holde hesten i nogenlunde form og hvordan du kan undgå at overbelaste din ryg. jeg har faktisk syntes det var lidt mere spændende at arbejde med hesten efter de 3 mdr. nå nu man bare ikke måtte ride eller noget. husk du må heller ikke muge ! da må nogen andre træde til og hjælpe dig smiley

  • #38   17. maj 2016 Tak det vil jeg tænke over og blive lidt kreativ smiley
    Jeg har heldigvis en masse søde mennesker ude i stalden som hjælper både med hø og udmugning smiley


  • Sanne C
    Sanne C Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 10 Heste: 1 Svar: 29
    #39   17. maj 2016 super ?det næste gode er du må ikke støvsuge eller vake gulv ! det er dejligt hi hi. god bedring

  • #40   17. maj 2016 Det har jeg ikke fået at vide eller tænkt over smiley Tak for informationen
    Og tak smiley


  • #42   22. maj 2016 Dog ikke ryggen jeg har brækket men brækkede mit håndled slemt for ca en halv anden måned siden og jeg har nu "kun" under en halv anden måned til før jeg må ride igen og bruge min hånd normalt, men hold da op de første fire uger var lange synes jeg! Jeg er nu begyndt på genoptræning og går en masse ture med hestene og træner en masse fra jorden, hvilket jeg kunne mærke var lige det som min ene hest havde brug for smiley
    Jeg kan heldigvis lige nå at blive klar til ridelejrene som jeg skal hjælpe med til og der begynder ride træningen også med hestene smiley smiley

    Men synes faktisk det er gået ekstremt hurtig nu, jeg har en måned og 10 dage til at jeg må ride igen og jeg har så også en masse at se frem til og masse ting at lave med hestene fra jorden smiley


Kommentér på:
Brækket ryg

Annonce