{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.988 visninger | Oprettet:

Tørre Hove {{forumTopicSubject}}

Hejsa! Jeg vil høre om i har et tip til tørre Hove? Min hest har utrolig tørre Hove lige fortiden og de sprækker altså af det.. jeg smører dem før og efter jeg rider med hovolie og så skyller jeg dem med vand somme tider. Hun har sko på alle fire. Men er det andet jeg kan gøre for de ikke bliver knap så tørre?? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tørre Hove
  • #2   7. maj 2017 Ej sådan har jeg aldrig tænkt! Mange tak, men hvordan vandbader du hovene så? I en skål eller hvordan? smiley

  • #3   7. maj 2017 Ja. Det bedste ville være hvis hesten kan stå i bad med hovene.. smiley

  • #4   7. maj 2017 hvis hesten ikke kan stå med en hov i en spand kan du også bare spule hovene og lade den stå i mudderet. eller hvis du kan få lov vikle en våd klud om hovene

  • #5   7. maj 2017 Ved meget tørre og ødelagte hove vil jeg starte med at fodre med Biotin. Dette styrker hovene og gør dem stærkere.
    Du kan herefter vandbade hovene, dog ikke så tit at strålen bliver svampet.

    Olie kan sagtens bruges til at gøre hovene mere fugtige, for her i "tørke tiderne" er der ikke noget vand de kan holde ude.
    Ved genopbygning af ydersiden på hoven vil jeg anbefale et produkt fra Blue Hors
    https://www.bluehorscare.com/da/produkter/hovpleje/ointment-special-500-g.aspx
    Et lag hver 2. dag eller sådan noget gør at du på længere sigt kan se en stor forskel.


  • #6   7. maj 2017
    Altså.. Tørre hove findes egentligt ikke og er faktisk et symptom på andre ting.

    Hove kan ikke suge fugt - heller ikke selvom man stiller hoven i blød i to timer, så er det kun sålen der suger og det er meget, meget, meget lidt den suger.

    Men derimod så har "tørre hove" tit noget og gøre med for meget sukker - fx fra græs, foder med for meget stivelse/sukker, for langt interval mellem beskæringer eller forkert beskæring.


  • #7   7. maj 2017 børst hoven ren hver dag udenpå og indeni , spray så med aloe vera first el aloe vera vet, el ja vand bad, har du gammel gulvtæppe så gøre det driv vådt og lad hesten stå på det mens du børstet den klar, el en hov i hver spand mens du børster klar, smil men ikke alle heste gide ha fire hove i blød på engang måske en hov af gangen, mindst 15-30 min pr hov smil

  • mia pultz a
    mia pultz a Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #8   7. maj 2017 Vandbad og så glyxmash fra hippolyt som biotinkur smiley Hun har været forfangen for år tilbage og smeden har ikke set hendes hove så pæne som efter hun har fået mash'en :))

  • #10   8. maj 2017 Man kan godt give olie. Min kæmper også meget med tørre Hove og jeg fik anbefalet alm levertransolie som man kan købe i Brugsen eller Føtex. Det gode ved den olie er at den stadig lader evt vand fugt fra marker at trænge ind i hoven. Et super produkt hvor jeg efter 14 dage så en fantastisk virkning og det uden at smøre hver dag. Held og lykke

  • #11   8. maj 2017
    Men... Hove kan altså hverken suge olie eller vand smiley


  • #12   8. maj 2017 helle j, ja torske levertran til tørre hove smil, hælde du det over i sprya flaske så var det nemmere at bruge smil??og hvor tit brugte du det ? hver dag i en 14 dage så pause el?

  • #13   9. maj 2017 Krikken : du er oppe imod en rigtig god markedsføring af hovprodukter, og rytterens følelser, af at være en god hesteejer, når de køber disse produkter.

    Du gør det rigtige, ved at blive ved med at oplyse, at hovproblemer skal løses via fodret, og ikke ved at "sminke" hoven.




  • #14   9. maj 2017 Hej Susan jeg bruger det så tit jeg husker det hen over sommeren....jeg hælder det over i en hovolie bøtte med pensel i og så smører jeg bare når jeg lige har mulighed for det. Enden morgen eller aften... hovene blev bare så hurtigt fine igen.. jeg havde prøvet med foder og biotin og alskens sager uden bedring,,,,,så tilbage til det gode husråd med levertransolie og vupti det hjalp....

  • #15   9. maj 2017 Krikken selvfølgelig kan hovene da det....,

  • #16   9. maj 2017 Cornuscresine er det eneste der virker.

  • #17   9. maj 2017 Krikken - hvad mener du helt præcis? I perioder med tørke, kan jeg tydelig mærke forskel på om jeg lader hestene stå i vandbad inden en trimning. Så noget må de vel suge? smiley

  • #18   9. maj 2017
    Det er sålen der suger, hornvæggen gør ikke.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22369538

    http://www.thehorse.com/articles/29708/environmental-effect-on-hoof-wall-hydration-studied

    Og det sålen suger efter to timer i blød, er begrænset lidt.

    Det folk oplever med tørre hove - er hove der reagere på sukkeret i græsset, for lange intervaller, sukker/stivelse i foderet.

    Men producenterne har gjort det godt, ved at få os forbrugere til at tro at hovene kan blive tørre og har brugt for diverse smørelser.
    Når der intet bevis er for det, som taler for.
    Men lige med hov olier osv. så er det også en del lettere for hesteejeren at købe noget og proppe på hoven end at sluge den kamel det måske kan være at hesten ikke kan tåle græs, at hesten skal have kortere intervaller osv.


  • #19   9. maj 2017 Er ikke klog på det her område, men tillader mig alligevel at se lidt stort på den undersøgelse. Synes ikke den siger noget der er relevant for min ridehest.. at hornvæggen ikke suger målbart fugt på nogle timer, betyder jo altså ikke at hoven ikke er påvirket af ydre faktorer eller at tørre hove ikke opstår??
    Tværtimod oplever jeg at mine heste er meget påvirkede af det miljø deres hove udsættes for. Du har ret i at foderskifte og generel sundhed også kan aflæses i hovene. Men jeg registrerer altså også ændringer, der efter min bedste overbevisning, er klima, jordbund, ph betingede. Lige præcis ph- værdien i hestehove kunne være meget sjovt at kende mere til smiley


  • #20   9. maj 2017
    Strålen påvirkes af at man står i en sur halmboks bund - men strålen er heller ikke det man gerne vil ændre når folk smør tørre hove :o).

    Ligesom ballen kan "opløses" af og stå på en meget våd fold, men det er stadigvæk ikke der folk smørre når de forsøger at fikse "tørre hove".

    Undersøgelsen siger noget om hvor vidt det virker når folk propper deres heste i vandbad fordi hovene er tørre - det har ingen nytte.

    Ligesom jeg ikke forstår folk lytter blindt og bare propper diverse olier osv. på hoven - uden der er noget der beviser at det rent faktisk virker. Men igen, de er "easyfix" - vi vil langt hellere købe noget og proppe på hoven end og indse at man skal ændre ting i sit hestehold.

    Overvægtige heste og heste med EMS, tidligere forfangen og cushing - er også udsatte for de "tørre hove" - men det er netop pga. de ikke tåler sukkeret i græsset, hvor folk så alligevel vælger og proppe en flomme fed hest på græs.

    Tine der er beslagsmed har skrevet et bette indlæg om det med tørre hove og hvad det kommer af.
    https://www.facebook.com/169392714657/photos/a.10151252193599658.482743.169392714657/10154059904229658/?type=3&theater


  • #21   9. maj 2017 Du er lige hurtig nok i din konklusion. Tine har lige præcis ikke skrevet hvad tørre hove kommer af. Hun nævner at folk tror at det er de tørre hove der er skyld i en række hov problemer, men det er i stedet græsset.

    Og med hensyn til de >40 heste der er blevet målt på, så kan man vidst knap kalde det en undersøgelse. Metoden er så sølle at jeg aldrig selv ville drage nogle konklusioner ud af et sådant arbejde. Men er også sippet på det punkt, og mere kritisk end hvad godt er :-s

    Jeg tror slet ikke man skal udelukke sammenhæng mellem stråle og den resterende hov. Hos mig er det ikke kun strålen, men hele hoven, der har været påvirket hvis mine heste har været udsat for et basisk miljø.

    Jeg gætter kun selv på alle disse ting men jeg synes at påstanden om at tørre hove ikke findes, er lige frisk nok. Jeg oplever i hvert fald at mine heste kan få tørre hove, både sommer og vinter, hvis vejret er tørt i en periode.

    Men TS, hvis jeg skal holde mig til dit spørgsmål, så vil jeg tro at de flækkede hove måske skyldes fejl beskæring smiley



  • #22   9. maj 2017 Så trækker vi kilde kritik-kortet igen, når nogen siger noget man ikke er enig i, men ikke selv er i stand til at finde undetsøgelser som kan underbygge ens på stand.

    Pointe: selvom en undersøgelse ikke er repræsentativ, så kan den godt fortælle sandheden, det kan også være den ikke er, vi VED det ikke.

    Find dog en undersøgelse som modbeviser det Krikken siger, i stedet for at smide kilde-kritisk-kortet. Det vil virke mere overbevisende.

    Derved har vi muligheden for at blive klogere.


  • #23   9. maj 2017 Er helt enig med dig Dorthe - vi ved det nemlig ikke. Og derfor drager jeg ingen konklusioner.

    Tror ikke at krikken har brug for at blive overbevist om noget. Jeg tror vi ved lige lidt / meget, men er af hver sin overbevisning.

    Egentlig Dorthe, prøvede jeg bare at bidrage med mit synspunkt, folk må gerne tro hvad de vil, hvis man er nysgerrig omkring emnet kan man jo selv søge alt den information man lyster smiley


  • #24   9. maj 2017 Jo, du konkludere at Krikkens fundne undersøgelse er forkert. Uden du ved om den er det.

    Hvis du ikke kan komme med en bedre undersøgelse, så lad da være med at spille kilde-kritik-kortet og nøjes med at komme med din mening - det vil virke mere overbevisende, det andet er i min optik en fallit erklæring.




  • #25   9. maj 2017
    Jeg har søgt vidt og bredt på emnet, fordi jeg har undret mig - fordi jeg tænkte at der måtte være noget der talte for at proppe hove i vand, nu det er anbefalet i så bred grad. Eller at der fandtes nogle undersøgelser der talte for hovolie og andet - men jeg kan ingenting finde.

    Folk smider glædeligt omkring sig med undersøgelser når det er noget de er for og noget de er enige i - men lige så snart man kommer med noget der ikke passer ind i deres verden så er der straks 117 årsager til at undersøgelsen ikke er brugbar.
    Det gælder bare ikke de undersøgelser, de selv bruger og er glade for.


  • #26   9. maj 2017 Så vil jeg sige at jeg har lavet min egen undersøgelse med min hest og hendes Hove og hvergang jeg har oplevet at der var begyndt at komme lige lovlige mange sprækker så gik jeg igang med levertransolie og det virker f....... hver gang. Bum om det så er nødvendigt at gå ind og kigge på foderet og græsmængden må man så overveje. Jeg har selv forsøgt at redde hestens Hove igennem hele vinteren med dyre tilskud og rette foder. En hujende fis hjalp det og bum levertransolie i 14 dage og problem løst

  • #27   9. maj 2017 ja vi har alle hver vores meninger, og det er super synes jeg..man finde sin egen måde at hjælpe hesten s tørre hove på el andet..tak for mange råd osv..nu var det ikke foder emnet handlede om, men bare et par råd ang tørre hove..ha god uge derude..mvh s fra jylland

  • #28   9. maj 2017 Dorthe C - jeg konkluderer intet. Jeg fornemmer at du tager mine kommentarer lidt nært. Det er der ingen grund til. At jeg ikke er begejstret for undersøgelsen har jo intet med krikken at gøre. Er rigtig glad for at få input som disse, og det generer mig på ingen måde at vi ser forskelligt på den rapport/undersøgelse. Kan da heller ikke forstille mig at krikken har et problem med det smiley

  • #29   9. maj 2017 Sorry TS, at vi forstyrer dit spørgsmål, men det er et super spændende emne !

  • #30   10. maj 2017 Jeg har intet i mod at folk har en anden holdning - så længe de skriver det er deres holdning.

    Men at kritisere en undersøgelse, som ikke repræsentativ, fordi man ikke kan finde en selv som siger det modsatte, (eller gider gøre en indsats), er for mig bare for lavt.

    Gør som Helle #26, fortæl om dine erfaringer, det er langt mere konstruktivt, og brugbart. Og vi har alle muligheden for at efterprøve hendes erfaring.


  • #32   10. maj 2017 Ja jeg har haft succes med at putte vand klokker på Tindur da han havde tørre hove. Sidste sommer var det ikke nødvendigt da vejret ikke var særlig godt (tørt) i længere tid af gangen. Men året før hvor der var tørt tørt tørt så hjalp det med vandklokker. Og der var ikke nogle andre forandringer ift foder osv. Så det var ikke årsagen til HANS tørre hove.
    Jeg er dog af den overbevisning at tørre hove KAN kommer indenfra også. Men ikke KUN Indenfra. Ydre faktorer som tørke har jeg oplevet som synderen. smiley

    Mvh TT


  • #33   11. maj 2017 Min hyp får også tit tørre hove på denne tid og i tørre perioder om sommeren. Hun får ikke græs, og der er ingen ændringer i foder ellers, hun har flot pels og intet at sige på blodprøverne fra sidste år smiley Hun får noget stivelse, men langt under max anbefalinger og er i almindelig huld samt stærke hove.
    Kan være der er undersøgelser der siger andet, men min hyp har altså super god gavn af vandbad. Blot på 4 dage hvor det har været tørt har hun gået fra meget tørre til super fine hove udelukkende med vand. Jeg er meget nysgerrig om man ikke kan finde evidens for at vand virker, men det må blive et aftenprojekt smiley
    Men ligesom så så meget andet behandling (massør, kiropraktik) som man ikke har bevist/der er tvivl om der er evidens for bruger nogle det med god virkning, så jeg fortsætter gladeligt vandbadet smiley
    Desuden har de smede jeg har brugt igennem tiden altid anbefalet det og bandlyst langt de fleste smørelser man kan købe.


  • #34   11. maj 2017 Okay, jeg har skimmet næsten alt igennem i har skrevet, men jeg er super forvirret over hvad for nogle råd i overhovedet ville give mig? Så jeg gik til min smed, det skal siges vi fortsatte med den smed min hest altid har haft dvs i de sidste 9-10 år, og derfor kender smeden hende rigtig godt. Han sagde jeg skulle fortsætte med det jeg gjorde, olie på hver dag eller hver 3. Fag, og ikke nok med uden på men også inden under hoven.

    Derudover med foder osv. Hendes foder har intet at gøre med det, for der er intet sukker eller stivelse i. Og der har vi også snakket med en foderkonsulent, så vi gær det helt rigtige, men is fordi hun har det energi som hun har.

    Hendes boks, hun står på strøelsen blandet med træpiller, og jeg muger i bund hver dag så hendes boks kan ikke blive finere, så jeg er ret sikker på det ikke har noget med det at gøre.

    I vinters var der mudder på foldene, ja. Men der var der ingen problemer med tørre Hove, der var hendes hove så dejlig fine, men der blev de jo også fugtet af mudderet.

    Nu har jeg fulgt smedens råd, havde smed i Mandags. Jeg kan allerede se fremskridt. Og har kun brugt hovolie, inden og efter jeg har redet, og hendes Hove er næsten ikke tørre længere.

    Smeden og jeg snakkede dog os om, at han tror hun fik tørre Hove efter det vejrskift vi har haft, og det gav jeg han helt ret i. smiley
    Men et spændene emne! Det må man sige, MEN husk nu at hold tonen pæn! smiley


  • #35   28. jun 2017 æble eddike eller æblecider eddike? det samme eller ikke?jeres erfaring eller mad olie til hove godt-dårlig?

  • #36   29. jun 2017 Ved godt det er en lidt gammel tråd, men jeg døjer også meget med problemet (eller min hest gør). Jeg tænker helt sikkert at det krikken siger, giver mening da jeg smører og vandbader nærmest hver dag og intet bliver bedre. Derudover kan man også sige at det er jo ikke ligefrem en regnfri summer, så de får jo også meget væske på den måde, og jeg smører aldrig når jeg ved det skal regne eller det regner. Men alligevel er sprækker de ser trælse ud (specielt fortovene) hvilket vel heller ikke giver mening at det kun skulle være to af dem når jeg behandler dem alle ens.
    Men så tænker jeg lidt - kan min hest så slet ikke tåle at gå på græs her om sommeren? For den plejer ikke at gå på sommergræs men det gør den i år. De andre år går den bare ude om dagen, men lige slemt er det.


  • #37   29. jun 2017
    LM & C - Hvor lange er dine intervaller? Det kan evt. afhjælpes af kortere i græsningsperioden fx ned til 4-6 uger. Men ja, ellers er løsningen og pille hesten af græsset.

    Ofte, så opdager man først hestens reaktioner på græs - når det er gået galt, fx når den har fået EMS eller cushing, eller når den er forfangen :o) Fordi man overser små ting som fx hovene flækker.


  • #38   29. jun 2017 Krikken
    Interval på ca 6-7 uger. Ja men hun er nu hverken overvægtig eller lignende, men det er nok fordi jeg rider så meget som jeg gør smiley


  • #39   29. jun 2017 prøv spray med aloe vera produkter til dyr vet spray( koster 200kr, men kan o også bruges til sår, muk osv) hver dag i en uge, så pause så igen en uge, eller smøre med levertran der er jeg påbegyndt på en af mine heste..

  • #40   7. jul 2017 Kan en aloe vera Cream også gå? Eller skal det være en spray?
    Men vi er begyndt at foder med Biotin også nu da hendes Hove ikke bliver bedre, altså de er blevet bedre end sidst, men hun har jo haft meget fine Hove fra gamle ejer, men der kom hun jo også kun på grus fold i højst ca 2 timer hver dag hvis det altså var godt vejr/solen skinnede, og hos mig kommer hun på gold i alt slags vejr, lige pt står hun på døgnfold så måske derfor hun er gået fra fine Hove til knap så fine??? Men nu håber vi at biotinen biler om et par måneder! Men kunne jeg bruge aloe vera Cream istedet for spray?? smiley


Kommentér på:
Tørre Hove

Annonce