{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
826 visninger | Oprettet:

For tyk hest! {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Jeg har en super sød og lækker fjordhest i træning, han er seks år - han har dog aaalt for meget på sidebenene.

Han er sporty type, og skal nok af med ca 50-60kg.

Lige nu får han struktur 100 og lucerne fra Dangro, samt alt det hø han kan trække.

Han er igang med at blive trænet op og redet op.
Han går på græs, men der er ikke meget på.

Nogle gode råd, erfaringer mm? Dette er ikke min hest, men vil vende det med ejer hvis der kommer nogle gode og relevante svar. Der skal tages højde for at han stod med en slem kolik i vinters hvor han blev indlagt i flere dage.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For tyk hest!
  • #1   6. jun 2017 På jordfold, væk med krybbefoderet, på spåner/træpiller og så hø..

  • #2   6. jun 2017 Ingen mulighed for jordfold, og ingen grund til at skifte bund - han æder ikke af halmen. Og han skulle da helst gerne have vitaminer og mineraler i forhold til at han skal også have noget at arbejde på, hans forbrænding skal heller ikke sættes ned?

  • #3   6. jun 2017 Vitaminer og mineraler kan han få igennem tilskud, evt bricks.. hvis man vælger noget godt hø så bør en hest med normal foderbehov kunne klare sig på hø..

  • #4   6. jun 2017 Okay smiley Spørger blot underene, har aldrig selv haft en for tyk hest.

  • #5   6. jun 2017 Selvom der ikke er meget græs på folden, så er der ret meget krudt i det der er.. Mange fjordheste skal bare se skyggen af græs og så tager de på..

  • #6   6. jun 2017 står den på boks? hvis der fratages de 8-10 timer fra hesten, så kommer den jo til at mangle en masse bevægelse, dette kan give overvægt

  • #7   7. jun 2017 Motion, motion og motion. I takt med at muskulaturen bliver bygget op, vil forbrændingen stige.

  • #8   7. jun 2017 Min den sorte hest er kronisk småfed - han skal se et græsstrå, og vupti så bliver han stor.

    Lige nu går han på nedgnavet græs, og får så en stribe græs a 1 x 4 meter dagligt. Og så må han spise halm for resten.
    Foder er vit/min tilskud 175 g dagligt, 150 g soyaskrå og så lidt Roepiller.

    Min dyrlæge er over mig som en høg mht hans vægt, da hesten er storkandidat for at være EMS-hest, med feddepoter på hals, ved haleroden og i området ved kønsdelene.

    Eneste grund til at kræet ikke er sygt er - motion, motion og atter motion, samt ikke noget der minder om fri græsfold ind til juli måned.
    Jeg rider ham 5 x ugentligt på mb/PSG niveau, dvs han trænes på middel/hårdt niveau. Og han skal helst i skoven 1 x ugentligt i et par timer.

    Det skal siges, at hesten er total i hopla, drøner rundt og bukspring på fold. Går gladeligt i træningen.
    Jeg fatter det nærmest ikke med det minimale foderindtag smiley

    Det der er vigtigt for mig er,at han ikke må blive fed om vinteren - så han skal gå "slank" ind i foråret.
    Jeg overvejer at sætte ham over på glucogard og equigard - men tør først, når græsset tager af i ernæring.

    Hvis fjordheste var min, så ville jeg skærer ned på høet - bland det med halm og op i et hønet, så han skal arbejde for det. Og så sats på, at den øgning af træning gør, at han lige så stille taber sig. Skridtture er super til fedtforbrænding - så måske kommer det af sig selv i forbindelse med al det skridt hesten skal igennem iforbindelse med genoptagning af træning.

    Og så ville jeg gøre rigtig meget for det om vinteren, således at hesten på sigt holdes i god form.

    Mvh Charlotte


  • #10   7. jun 2017 min pige som skule tabe 100+
    er taget helt af græs og går på jordfold.. den får fuldfoder året rundt (suregrow pt) 7kg wrap/hø og 7 kg halm
    men græsset er ren gift for de tykke nøjsomme heste.....
    min er forøvrigt ems hest desværre.. når krudtet er af græsset omk september/oktober for hun lov at komme lidt på, selvfølgelig efter lige og have hørt dyrlæge (hun vaccineres midt september så spørger altid der)
    hun står pt ude døgnet rundt og ingen boks.. hun får sin halm/wrap i et slowfeeder net..
    hun har pt tabt sig til normal vægt.. men pga ems har hun stadig de dumme fedt depoter og holder derfor af græsset.... mange heste kan ikke tåle fri adgang til hø de bliver simpelthen for tykke..


  • #11   9. jun 2017 Tak for jeres svar smiley jeg vil tage det med videre til ejer.

  • #12   9. jun 2017 Da min gamle skulle tabe sig, i sin tid, så levede hun på hø og vitaminer smiley

Kommentér på:
For tyk hest!

Annonce