{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.275 visninger | Oprettet:

Hest + hund og økonomi? {{forumTopicSubject}}

Hej derude.
Da jeg drømmer om at købe mig en hund når jeg engang flytter hjemmefra og så kun have én hest.
Men jeg kunne godt tænke mig at se hvordan i andre gør det med økonomien.

Så, jeg vil lege spørgejørgen her!

Hvor mange heste har du?
Hvor meget bruger du på hest om måneden?
Hvor mange hunde har du? (+race/størrelse)
Hvor meget bruger du på hund om måneden?
Hvad er din husleje?
Hvad har du udbetalt om måneden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest + hund og økonomi?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   30. jul 2018 Jeg har ingen hest, men har hund - er det stadig brugbart?

  • #2   30. jul 2018 Det er ganske brugbart ja! smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   30. jul 2018 Vi er to personer + 2 børn.

    Vi har samlet udbetalt mellem 18.000 og 20.000 kr. (varierer om jeg er i lønnet praktik eller på su)
    Vores husleje er på 5500 inkl. vand (130 kvm + 70 kvm kælder)
    varme og el ca. 1300 kr. i måneden.

    Stor hund - 50 kg.
    foder koster gennemsnitteligt 500 kr. i måneden. Han spiser ca. 500 g. om dagen.
    300 til godbider, ben mm.
    250 kr. til negleklip 1-2 gange om året (250 kr. pr gang)
    40 kr. i måneden til ansvarsforsikring.
    1000 kr. om året for tjek + vacciner.
    Bravecto 4 x årligt. Kan dog ikke huske pris, men mener at en pille lægger på omkring 300 kr.
    1000 kr. om året til halsbånd mm.

    Dyrlæge regninger har været meget begrænsede, men han har nok kostet i omegnen af 5000 kr. i de 5 år han har levet. (hotspot, Røntgen af hofter og ryg)


  • #4   30. jul 2018 Okay! Det er fint lagt sammen - kan jo også se at det ikke er hver måned alle tingene. Godbidder og ben er det fast indkøb hver måned? Eller laver du stort indkøb en gang imellem?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   30. jul 2018 nej, det er et gennemsnitteligt ca. beløb.

    nogengange holder hans ben 2 uger, andre gange 2 måneder. vu køber aldrig stort ind, kun efter behøv, og ofte i tyskland. benene køber vi dog altid ved slagteren.

    men ved f.eks. dyrlægeregninger kan man gøre rigtig meget "forebyggende" for at minimere den. f.eks. have en sygeforsikring, og købe hund med fokus på sundhed (tavlehunde, hvor man kender generne bag)


  • #6   30. jul 2018 Ah, på den måde.
    Jeg skal helt sikkert have sygeforsikring på min, og race + avler er allerede udvalgt efter at have undersøgt hendes hunde osv. Sund lille race, der kommer fra fornuftig opdrætter, så er det ihvertfald så godt som muligt forebygget!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   30. jul 2018 Hope: man kommer ohvertfald rigtig langt med at udvælge en hvalp fra et kuld hvor genernd bagud er tjekkede for racerelateredd sygdomme (og ikke bare sundhedstjek) - og uden dem selvfølgelig.

    det er aldrig en garanti - men chancen for en hund uden racerelaterede sygdomme er markant større.

    hvilken race har du kig på? hvis du vil fortælle, selvfølgelig smiley


  • #8   30. jul 2018 Jeg bruger 1000 kr på hund og kat.
    Det er klart hunden, hovedparten af pengene går til.

    Hunde foder.
    Godbidder. (pålægrester og madrester anser min hund for mere attroværdigt end dyrt købte godbidder - alt hvad mor spiser må jo være godt!)
    Lidt udstyr af og til.
    Herunder - halsbåndet holder under 1 år, hvis hunden bader i saltvand, alt ruster eller bliver mørt. Dummies og andet træning udstyr. Retrieverline og almindelig hundesnor. Smid flexline efter din værste fjende - hunden lærer at trække lidt for at komme frem. Vær nærig med fine hundesenge - kommer hunden ikke til at sove i sofaen? Køb derimod sofatæpper, du kan drapere over sofaen.)
    Husk vaccine, ormekur - og opsparing til dyrlæge / forsikring.

    Jeg bruger ca 2500+ til hest.

    Efter skat får jeg 27.000 kr.
    Du kan ikke bruge mit budget, da jeg har flyttet mange gange pga job - og bliver ved med det et par år endnu som ung læge.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   30. jul 2018 og hunde træning/hvalpe træning/lydighedstræning

  • #10   30. jul 2018 Det vil jeg gerne fortælle smiley Volpino Italiano. Fin lille spidshund på 5 kg, som har et motionsniveau som jeg kan holde ud med min sygdom.
    Den avler jeg har udset mig får alle sine hunde tjekket for sygdomme m.m og de resultater jeg kan se ser rigtig fine ud. Det eneste man skal passe på med dem, er PLL.
    Jeg var ude og besøge avler sidste år da hun havde hvalpe, hvor at jeg også fik en god snak med avler om hvad sådan en størrelse kræver. Hilste også på hende til hundeudstilling tidligere i år.

    Grunden til at jeg skal have hund er at jeg har brug for at jeg ikke er alene når jeg kommer til at bo i lejlighed - og at jeg ikke er kattemenneske smiley

    Tak Doktor Who!
    Vær nærig med fine hundesenge - kommer hunden ikke til at sove i sofaen?
    Jo.. Det kan jeg allerede afsløre nu, at det gør den smiley


  • #11   30. jul 2018 Det er så også en dyr lille hund i indkøb, den kommer til at koste mere end Hope gjorde i indkøb. Men det er hvad det er - der er allerede lagt penge til side i form af en opsparing. 12.000 skal jeg give for hvalp, og så har jeg ca. sat 5-7.000 af til køb af alt tilbehør til en start.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   30. jul 2018 Det er altså også en lækker lille hund smiley

  • #13   30. jul 2018 Ja det synes jeg også det er.
    Lillepige drømmen er og bliver en siberian husky, men den kommer jeg aldrig til at kunne have alene med min sygdom. Desuden, så tror jeg sådan en bette hund passer bedre ind i en lejlighed smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   30. jul 2018 nah, det er jo ikke ligefrem fordi at en sibiran husky er en sofahund smiley

    vi har boet på 76 kvm med vores skrummel af en hund - intet problem smiley Vi llrte den at være rolig inde og vild ude.


  • #15   30. jul 2018 Nej nemlig! Og jeg er meget sofamenneske, hvis ikke at jeg sidder på ryggen af min hest smiley

    Ja okay - må man spørge hvad det er for et skrummel i har jer? smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #18   30. jul 2018 Labrador/Sankt Bernhard.

    savler og elsker at lægge i sofaen smiley

    så det er faktisk vigtigere at vi har en stor sofa end en stor lejlighed smiley


    profilbillede
  • #19   30. jul 2018 Rollo???

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   30. jul 2018 ja smiley

  • #21   30. jul 2018 Syntes det jo nok.
    Yorkiebanden her. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   30. jul 2018 okay, det havde jeg aldrig gættet smiley

  • #23   30. jul 2018 Haha, vi er über alles og hUg'ere. Minimum 3 af os bare i denne tråd. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #24   30. jul 2018 hvem er mere?? smiley
    + en som har været, men som syntes at det var et nedern sted


  • #25   30. jul 2018 TS er da også hUg'er. smiley

  • #26   30. jul 2018 Ja jeg har også haft (har) et galleri på Hug.. smiley men ja jeg er enig med AMT smiley

    Mvh TT


  • #27   30. jul 2018 Jeg har også et.. Er mere dér ens her.. Men helt generelt lurker jeg bare.. Deltager ikke ret meget nogen steder c:

  • #28   30. jul 2018 Vil anbefale, at du får både hund og hest sygeforsikret! smiley Så er du lidt mere "safe" ift., hvis der pludseligt opstår noget.

    Vi har brugt sindssyge summer på vores sidste hund i dyrlægeregninger - Både i forbindelse med rygproblemer, allergi og øjenproblemer.

    Og tilsvarende på min hest.

    Skal jeg have hund igen - nu er han så "gammel", det ikke kan betale sig - så skal den helt sikkert sygeforsikret. Vi har haft 3 stk., og tror bestemt det kunne have betalt sig ved alle tre smiley

    Bruger i snit ml. 5-6 tusinde på hesten... hunden har vi ikke sådan noget specielt budget over - men han spiser allergivenligt foder, og det koster lige knap 700 kr. pr. pose á 15 kg, får årlig vaccine og sundhedstjek.

    Min kæreste er helt vild med Husky-racen også, men jeg har sat foden ned og sagt NEJ. Sådan en hund kræver sindssygt meget, og det skal man forberede sig på. Meget motion, god opdragelse og et højt hegn, så vidt jeg har forstået smiley smiley smiley


  • #29   30. jul 2018 Uha.. Lige mit budget på dyr, der må jeg sgu indrømme jeg ikke har et overblik.. smiley Men jeg har to shettere, to katte, en hund, to marsvin, en skilpadde og et stort akvarie.. Jeg sætter 2000 til side hver måned, men det er kun til basisting - foder (til alle) hø, smed osv.. Udstyr og hyggeting kommer ofte ved siden af.. Så hvad det reelt koster at have mine dyr aner jeg (lykkeligt) intet om.. Men vi har ingen børn endnu og er priviligeret med en god indtægt, så vi bruger det vi vil på vores dyr.. smiley

  • #30   31. jul 2018 Uuuh! Det var jo Rollo der kom frem der!

    Og ja, TS er også hUg’er smiley troede da i kunne se det på håret! Eller.. som minimum brugernavnet smiley

    Men okay. Det lyder ikke til at mit projekt er helt uoverkommeligt - Yay smiley


  • #31   31. jul 2018 Navnet og valg af race gjorde udslaget. smiley

  • #32   31. jul 2018 .... Afsløret. Der er ikke andre end mig der kan snakke så meget om Volpinoer, som jeg kan. smiley

  • #33   31. jul 2018 Du har det med dem, som jeg har det med yorkies... smiley smiley smiley

  • #34   31. jul 2018 Jep! En Volpino må kun være en kvart hund.. Så jeg kan ha 4 uden noget problem smiley

  • #35   31. jul 2018 Ulvehunden er så slank at den da også kun kan gælde for en halv!

  • #36   31. jul 2018 Det tror jeg absolut ikke på! Den vejer jo mange kg sådan én! smiley

  • #37   31. jul 2018 Men hvis du kigger på kropsbygningen.. Den er jo mest bare ben.. Så hvis nu man får sådan en og så en corgi, så er man vel stadig kun på een hund smiley

  • #38   31. jul 2018 jeg har kun hund
    og jeg får SU dvs. 5400 + løn (som variere hver måned og derfor kun bruges som fornøjelse til mig selv)

    hunden er en border collie
    Foder: 600,- hver 3. måned
    godbidder: ca 50,- hver måned. Jeg køber stort set altid kun pålæg/kød, der er sat ned.
    forsikring: 40,- pr måned (jeg betaler den dog en gang om året)
    legetøj/udstyr: Han har tidligere været min søsters hund og min søster elsker at give ham legetøj. Heldigvis har vi samme syn på udstyr, så hun køber ofte det jeg gerne vil have han får - og derfor har jeg ikke behov for at købe det.
    opsparing: 300,-


  • #39   31. jul 2018 Jeg har 1 hest og 1 hund.
    Min hest koster mig 1000 kroner i måneden fast for opstaldning, derudover 400 kroner hver 12. uge for beskæring. Og så hvad jeg finder på af udstyr og diverse. smiley

    Hun koster mig altså 1133 kroner fast pr. måned

    Min hund er en 18 kg whippet. Jeg prioriterer ret dyrt mad, men køber det fra Tyskland. 24 kg holder 3 måneder, og det giver jeg 1000 kroner for. Derudover koster han 134 kroner pr. måned i forsikring, både dyrlægeforsikring og ansvarsforsikring.

    Han koster mig altså ca. 470 kr. pr. måned.

    Min husleje ligger på 4500 kroner cirka, og jeg er studerende og får 5200 i SU. Jeg bor med min kæreste, så vi deler udgiften til hund og husleje, hvilket vil sige at du skal dividere summen af hundeudgifter + huslejen, men vi er på vej til at få hund nummer 2, den bliver født indenfor et par uger, og så bliver udgiften til hund jo dobbelt så dyr. smiley


  • #40   3. aug 2018 Jeg vil også være med smiley smiley

  • #41   4. aug 2018 Hva' dælen laver du her, Fünke? smiley

  • #42   4. aug 2018 Jeg er da også en hestepige smiley

    Eller, jeg har været - jeg rider desværre ikke lige pt smiley


  • #43   4. aug 2018 Funke - Du er og bliver en hestepige lige meget hvad smiley

    Mvh TT


  • #44   4. aug 2018 Én gang hestepige altid hestepige, eller hvad man siger smiley

  • #45   6. aug 2018 Altså!! mennesker! Jeg prøvede ligesom at finde hunde + hestefolk.. i stedet har jeg støvet ALLE de hundegalleri folk der er på hestegalleri.. som ikke har hest! dårlig planlægning! smiley

  • #46   6. aug 2018 Hey hey, jeg har da 3 muler!!! smiley

  • #47   6. aug 2018 Så synes jeg da du skal få fingeren ud og give mig et budget! hallo altså din bisse! smiley

  • #48   6. aug 2018 Jamen det er lidt svært, da jeg ikke giver noget for at have hestene hjemme (udover foder/hø, smed, massør m.m.). smiley


  • #49   6. aug 2018 Det vil sige at du er i samme problemstilling som mig... altså! smiley

  • #50   6. aug 2018 Altså, jeg ved hvad jeg giver for alt det andet, men folde, strøm og vand indgår i vores husleje.

Kommentér på:
Hest + hund og økonomi?

Annonce