{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
763 visninger | Oprettet:

Ondt i ryggen under ridning {{forumTopicSubject}}

Hej derude, jeg står lidt i krise som jeg håber i kan hjælpe med noget “vejledning” smiley

Sagen er den at jeg nærmest har redet hele livet uden problemer, men da jeg blev 14-15-16 år har jeg fået ondt i ryggen når jeg sidder på en hest. Jeg ved ikke præcis hvornår det er opstået og dermed heller ikke hvorfor. Smerten forekommer kun når jeg sidder på hesten og stopper så snart jeg hopper af igen... det er ligegyldigt om jeg sidder med ret ryg, krummet sammen eller hvordan man ellers kunne sidde. Det er til at holde ud, men det hjælper selvfølgelig ikke på lysten til at ride smiley

Det hjælper når hesten bruger og løfter ryggen korrekt i dressuren, men det gør det pludselig rigtig svært at ride en hest op eller bare tage en skridttur i skoven for løse tøjler da dette desværre også gør ondt...

Jeg har holdt ridepause de sidste par år, og havde egentlig helt glemt problemet til jeg sad på en hest igen. Da jeg gerne ville ud og ride noget mere, søger jeg lidt råd til hvad det kunne være/hvem man skal gå til få at få det fixet?

Håber i har lidt idéer til hvad jeg kan gøre smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ondt i ryggen under ridning
  • #1   25. feb 2019 Er det uanset om du rider uden sadel, hvilken hest og sadel?

  • #2   25. feb 2019 Ligegyldigt om det er med eller uden sadel. Samme problem ved minimum 3 heste over de sidste år smiley
    og 3 meget forskellige heste, en araber, en DV-blanding og en fjordhest


  • #3   25. feb 2019 Har du overvejet at få tjekket ryggen ved lægen, evt. med røgten? smiley
    Evt. noget fys. behandling?


  • #4   25. feb 2019 Det var netop det jeg tænkte, det var mere hvad der var smartest at gå til? Altså om det var lægen først og så tage den derfra? smiley

  • #5   25. feb 2019 Nu er jeg uddannet sygeplejerske her til sommer, og jeg syns du skal gå til læge og få den tjekket der først. Lægen kan jo altid henvis til en fys eller røgten smiley

  • #7   25. feb 2019 Super, tak for svar - der er bestilt tid ved lægen i morgen smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   25. feb 2019 Start med at tag til en fysioterapeut.

    højst sandsynligt så trænger du til at få opbygget en god styrke og muskulatur i ryggen.


  • #9   25. feb 2019 AMT - hvis det skulle være muskulatur kan jeg ikke kæde det sammen med at jeg havde samme problem før ridepause? Nøjagtig det samme, og umiddelbart husker jeg det som om, at det dukkede op mere eller mindre pludseligt? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   25. feb 2019 Stuart: det kan jeg ikke svare på.

    men det ser ofte at ryttere oplever ubehag/smerte under ridning, fordi at de simpelthen ikke har styrke nok i ryggen til at sidde optimalt på ryggen, og derved spænder uhensigtsmæssigt. smiley


  • #11   25. feb 2019 Det kan også sagtens være... Jeg må undersøge det nærmere hvis ikke lægen kan finde ud af noget/komme med anbefalinger smiley

  • #12   25. feb 2019 Jeg døjer godt nok med nakken i stedet ??
    men her hjalp en kiropraktor. Viser sig, jeg fik svag nakke af en 2 årig ride pause... så deeet.

    Men ja, læge og fys, tænker jeg er en god mulighed for dig. Ingen skal være hindret unødigt ?


  • #13   25. feb 2019 Prøv at spænde rigtig godt op i de nederste mavemuskler hvis du ikke har forsøgt det før. Mit bækken kipper en lille smule fremad, også på hesteryg, og jeg ender med et forkert svaj i ryggen.

    Jeg kunne forøvrigt også godt tåle en del mere stabiliserende muskler i både ryg og mave, og det er noget jeg arbejder på at få smiley


  • #14   25. feb 2019 I dit sted ville jeg gå ned til din praktiserende læge, og tale med ham / hende først.

    Det er sikkert meget godartet, og svaret er måske nok korrekt træning.
    Men et af kendetegnene ved de gode, praktiserende læger er, at de ved hvad der sker i lokalområdet.
    Inklusiv din læge har nok en holdning til, hvem der er gode til det til skæve fødder, og hvem der er gode til rygproblemer....

    Dernæst.
    Et godt fif til formulering, når man går ned til egen læge.
    Start ikke med din egen plan, men start med dit problem, start på din boldbane.
    I stedet for "jeg red i går og det gjorde ondt i ryggen. Jeg vil gerne have røntgen af min ryg"
    Så prøv fx "jeg er bekymret og forstår det ikke. Siden jeg var teenager har det gjort ondt i ryggen, når jeg rider. Men kun når jeg rider. Faktisk var det grunden til at jeg holdt op dengang.
    Jeg er lige begyndt at ride igen.
    Og nu gør ryggen ondt igen, på samme måde.
    Dels kunne jeg godt tænke mig at forstå hvad der sker.
    Men mest af alt vil jeg gerne have råd til, hvordan jeg løser dether, så jeg kan ride igen. "

    Kan du høre forskellen?
    I det sidste eksempel inviterer du lægen til at tænke åbent på hvordan dit problem løses.
    I det første eksempel bliver det reduceret til om en plan skal gøres på din måde eller lægens måde - og sådan kan man glemme det virkelig spændende er" hvad er problemet, hvordan kommer vi bedst videre".


  • #15   25. feb 2019 Rynkedellen: det skal jeg prøve næste gang jeh skal ud, umiddelbart er det ikke noget jeg har forsøgt mig med smiley

    Doktor Who: der er bestilt tid ved læge i morgen smiley
    Forskellen er helt tydelig - det er også den mentalitet jeg oftest går til fagfolk med, de ved trods alt bedre hvad de laver end jeg gør efter lidt søgen på nettet smiley


  • #16   25. feb 2019 Og vigtigst, det gør det så meget lettere for fagpersonen, at høre hvad dit grundlæggende problem er.

  • #17   25. feb 2019 Ja selvfølgelig smiley

  • #18   26. feb 2019 Hej Jeg har haft samme problem siden jeg fik min datter for 11 år siden .
    Jeg kunne tude tilsidst fik så ondt i lænden at jeg måtte hoppe af..
    Det er stoppet nu da jeg sammen med heri rideudstyr havde en masse sadler på prøve. hvor prestige vasallias spring sadel satte en stopper for smerterne . nu kan rider jeg uden problemer


  • #19   26. feb 2019 Minna:
    Har du været til kiropraktor med det?

    Min mor havde nemlig også ondt i lænden og det blev værre med tiden. Hun kunne fx ikke ligge ned på hårdere underlag, og blev også meget øm i lænden. Hun endte med at tage til en kiropraktor, og så havde hun forskubbet noget i bækkenet, efter at have født mig 21 år tidligere.


  • #20   27. feb 2019 Jeg ville starte med en læge, som nok sender dig videre til en fysioterapeut.

    Jeg kan selv have meget slemme smerter ved ridning, der hjælper det at lave letridning og/eller aflastningssæde. Jeg er vind og skæv, så det påvirker naturligvis min ryg i den negative retning. Jeg har gået til fysioterapeut i nogle år, men det virkede ikke synderligt, da jeg desværre må erkende at det er bygge sjusk fra mine forældres side. Men jo mere jeg træner, jo færre smerter har jeg. Og de dage hvor de er rigtigt slemme, der hopper jeg af igen og siger at det var det.


  • #21   27. feb 2019 Just a dreamer: var til læge i går og blev sendt videre til røntgen bare for at sikre at der ikke er noget galt efter evt gammel faldskade eller lign. Hvis den ikke viser noget går vi videre i forhold til noget kiropraktor/fysioterapeut for at se om det har en virkning... ellers må jeg prøve mig frem og se hvad der sker og hvad der evt hjælper på det smiley

  • #22   28. feb 2019 Det lyder ganske fornuftigt! smiley
    Jeg blev aldrig sendt til røntgen da det var for dyrt, mente min læge. Men jeg ville personligt starte med en fysioterapeut før kiropraktoren. Jeg havde en super sød og dygtig fysioterapeut der både kunne noget kiropraktik og sætte mig på plads, kunne noget massage og gav mig også nogle træningsøvelser. Yderst kompetent, men min krop kunne bare ikke holde på ændringer hun gjorde - desværre. Prøvede også kiropraktor, det var...en dyr oplevelse, det er vel den bedste måde at fortælle om det på. Absolut kompetent, absolut ikke noget jeg fik noget ud af smiley


Kommentér på:
Ondt i ryggen under ridning

Annonce