{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
751 visninger | Oprettet:

Skæv hest/rytter {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg oplever problemer i min ridning, da jeg føler jeg sidder utroligt skævt og især på den ene volte. Min hest går meget forskelligt på de to volter, hvilket hænger fint sammen med, at jeg hælder mere til den ene side. Jeg er dog i tvivl om det er mig, der er skæv eller om det er min hest, for umiddelbart virker det ikke til, at det er min sadel eller længden af stigebøjlerne den er gal med. Selvfølgelig vil det have en effekt på både sadel og rytter, hvis det er hesten, der er skæv og omvendt er det mig den er gal med, så påvirker det også min hest og sadel, men mit spørgsmål er så, hvordan finder jeg ud af, hvor problemet ligger? Hvem skal man have fat i for at få rettet op på problemet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skæv hest/rytter
  • #1   31. mar 2019 Jeg er (formentligt) født med et skævt bækken, og derfor er mine ben heller ikke helt lige lange.
    Da jeg fandt ud af, at mit bækken er skævt kontaktede jeg en fysioterapeut, der både er uddannet heste og menneskefysioterapeut, der så mig ride, løsnede nogle ting op i min krop, gav mig nogle gode tips osv. - hun rettede også blandt andet længden på mine stigbøjler, så de blev lidt kortere.
    Så tænker det vil være et godt sted at starte smiley

    Pony var også lidt skæv, og blev rettet på et andet tidspunkt. De to ting kan jo påvirke hinanden, men i vores tilfælde var vi bare "tilfældigvis" begge skæve - jeg rider ikke nok til at kunne påvirke ham i sådan en grad med min skævhed, og omvendt.
    Og sadlen kan også sagtens være skæv, hvis du har en tendens til at sidde skævt smiley


  • #2   31. mar 2019 Jeg træner straightness træning med vores, fordi jeg ved at jeg er skæv i kroppen. Nu har jeg så været til fys (menneske-fys) og fået øvelser for bækken/bækkenbund + udstrækning, så det håber jeg sikrer at min skæve krop ikke ødelægger for meget.

    Vi rider primært i skov, så ikke volter, men jeg kan sagtens mærke at til den ene side, skal jeg blot skubbe hoften en anelse og han følger med, til den anden side er det mere “rodet” . Jeg kan i øvrigt også se han har tendens til at gå mere “på den ene” skulder end den anden, så er obs på at korrigere, det er dog sværere netop fordi det kommer fra mig, så det er ikke nok at flytte skulderen, jeg skal flytte mig selv også.

    Jeg håber det alt sammen giver resultater, pga sygdom er jeg først nu ved at gå igang rigtigt, med genoptræning af os begge (mest mig, da han går på kuperede folde og er et legebarn, så hans form er langt bedre end min)


  • #3   31. mar 2019 Nu kan jeg se at du er fra Nordjylland. Så kan du evt. Starte her https://kerneridning.weebly.com/rytteranalyse-og--behandling.html

  • #4   31. mar 2019 Tænker du bliver nødt til at gå tilbage til square one.

    Få en kiropraktor eller fysioterapeut ud og gennemtjek din hest (få en ud som også er uddannet dyrlæge. Så dækker hestens sygeforsikring det). Trine Venø kan jeg stort anbefale. Hun laver også akupunktur med i kiropraktikken for at få hesten til at slappe af, og hun er super grundig og gør en positiv forskel. Ved dog ikke om hun kun kører i Østjylland.

    Du skal selv tjekkes af fysioterapeut/kiropraktor. Jeg har selv haft forløb hos fysioterapeut. Det er givet godt ud!

    Når du så på den måde har fundet ud af, om det er dig eller hesten eller jer begge som er skæve i kroppen, så starter I et forløb med behandlerne ud fra deres anbefalinger. Det er derudover MEGET vigtigt, at du modtager undervisning fra en dygtig dressurunderviser eller underviser i centreret ridning. På den måde for du hjælp i hvordan du og hesten skal trænes op igen, efter/under behandlingsforløb. Ellers er diverse behandlinger nemlig fuldstændig ligegyldige, da jeres vaner bare gør, at I falder tilbage og rider jer selv ind i skævheder igen.

    Og så er det selvfølgelig også en fordel, at du får sadlen tjekket. Måske kan din underviser tjekke den for dig. Ellers en sadelmager.


  • #5   31. mar 2019 Jeg havde i flere år, fordi jeg altid fik rykket sadlen over imod den ene side. Redet med forskellige længder på bøjlerne. Da jeg begyndte på tilridningen af Tindur, havde jeg begge bøjler lige lange, og det ville ligeledes min underviser have. Dette resulterede i at da jeg i sommers havde sadelmager (Fagsadelmageren Camilla Nielsen) så kunne hun konstatere at jeg har redet min elskede springsadel skæv så den var i stykker. Heldigvis har Tindur ikke taget skade af mig. Dog havde vi også en dårlig volte.
    Camilla sendte mig til Kiropraktor, og bad mig om at købe et korrektionspad efter jeg havde været hos denne, hvor han kunne konstantere at mit ene ben er 1cm længere end det andet. Og han kan ikke gøre noget selvom jeg har haft mange behandlinger. Så jeg skal i fremtiden ride med korrektionspad og den ene bøjle kortere end den anden.

    Mvh TT


  • #6   1. apr 2019 Som jeg læser du skriver det: så rider du skævt, formentlig fordi du er stærkere i den ene side, end i den anden. Jeg selv kan også løfte mere med højre hånd end venstre.

    Jeg rider selv lige sådan, og det er ikke fordi hverken hest eller jeg eller sadel er skæv. Jeg skal egentlig bare koncentrere mig mere på venstre volte end på højre, i forhold til at give de samme signaler, og med samme kadence.

    Man bliver god til alt, hvad man øver sig på.


Kommentér på:
Skæv hest/rytter

Annonce