{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.187 visninger | Oprettet:

Skæv rytter = øm hest, har i øvelser ? {{forumTopicSubject}}

Hej...

Jeg har i dag været på Chalottenlund heste hospital med min hest, da den har stået halt i 2 uger. Og nu skulle vi finde ud af hvad det var, for da dyrelægen var ude ved os, kunne han ikke konstatere hvad der var galt...

Nu var jeg så oppe ved dem, og fanta blev bøje prøvet, longeret med og uden sadel. Og jeg red hende. Så blev der taget ryngent billeder, da de troede at det kunne være både spat eller kissingspine... Det var det heldihvis ikkk!!

Men der i mod, ømme muskler i ryggen, da jeg har redet min sadel skæv, så den skal opstoppes, og Fanta skal longeres de næste 3 uger, og være på smertestillende i 5 dage... Og hun har fået sådan noget sprøjtet ind oppe ved ryggen.. Og så skal dyrelægen ud og tjekke op...

Men jeg tænkte på om der er nogle øvelser, man kan lave for at tjekke, om man er skæv. Og nogle øvelser der kan rette op på ens skævhed.. ? Det kunne være en kæmpe hjælp, så hun ikke for ondt i ryggen igen!

Hilsen Johanne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skæv rytter = øm hest, har i øvelser ?
  • #1   13. dec 2010 Et spejl og en person til at kigge mens du rider gør underværker!

  • #2   13. dec 2010 hvis du er skæv skal du til kiropraktor og rettes hvis det er muligt..... hvor længe har du haft hesten og er der andre end dig der rider den

  • #3   13. dec 2010 Jeg har haft min hest i 2½ år... Og der er en der rider hende 2 dage om ugen, så jeg har tid til gymnasiet... Men vi har et stort spejl, og for undervisning af 2 dygtige undervisere, og ingen af dem har bemærket det...

  • #4   13. dec 2010 jeg har skæve hofter, og det er som udgangspunkt ikke et problem for hestene, da de desværre bliver skæve på samme måde, problemet opstår når andre rider mine heste som ikke er skæve som mig, for så skal den pludselig til at bruge sine muskler på en anden måde

  • #5   13. dec 2010 Uhh, vi er alle skæve i mere eller mindre grad. Så det er noget med at være RIGTIG meget kropsbevidst. Og det er mega svært. Nogen gange kan en tur hos kiro rette noget af det op, andre gange er det bare sådan vi er endt med at se ud og være som voksen. smiley

    Min underviser og jeg gik hele min kropsholdning igennem, da jeg havde øvelser jeg ikke kunne få min hest til at udføre. Dvs. jeg sad og blokere for ham og gjorde det svært for ham at udføre. Det skete for mange år siden, men jeg har stadig svaghederne og skal hele tiden være meget ops på det. Kiro kan ikke rette det op hos mig. Kun udstrækning og yoga kan, da det er sener og muskler den er gal med. Men jeg er for dum og får det ikke gjort. Men er meget ops på det når jeg ridder, og ved hvad jeg skal gøre i dag for at korigere det.

    Så få din underviser med, og så koncenter jer om dig og ikke hesten i en periode. For du har ret. Man kan virkelig ride sin hest syg og skæv, eller give den problemer med at udføre øvelser.

    Tjek dig selv foran et spej. Stå med fødderne ved siden af hinanden. Tjek så hvordan dine hofter står og dine skuldre. Noget der hænger forskudt at hinanden, skyder du den ene side mere frem end den anden? Måske dine ben er uens, og du burde ride med et hul længere bøjler i den ene side (det skal jeg nemlig for at side lige).

    Der findes en bog om centreret ridning, der går meget på din opstilling som rytter, og den har også et væld af øvelser. Har desværre mistet den selv, så kan ikke lige huske det korrekte navn og forfatter. Prøv at google på "centreret ridning".


  • #6   13. dec 2010 få muskler og knogler rettet af en pro.
    jeg har selv mange prøblemer som dette, og jeg kan kun sige at få det rettet giver en KÆMPE forandring i din ridning smiley


  • #7   13. dec 2010 mine hofters skævhed ses på længden af mine bøjler, men ses ikke når jeg bare står.

    men når jeg lægger mig på maven og bøjer mine knæ til 90grader og sætter hælene sammen så er det ene ben kortere end det andet.

    hvis jeg bkliver bedt om (ved behandling af fys og kiropraktor) at lægge mig lige så ligger jeg skævt. og føler jeg er ved at falde ned, når behandlere retter på mig.

    så der skal nok andres øjne til for at se om du er skæv, da du selv er vant til at se på dig i spejlet


  • #8   13. dec 2010 Jeg er også skæv, og bliver masseret en gang om ugen for at holde min genering af hesten væk... fandt ud af det da det pony jeg rider pludselig ikke kunne gå venstregalop med mig, men godt kunne med andre... det ses på mine stigbøjler at den ene er længere end den anden, og det ses bagfra at jeg sidder højere med højre skulder og højre fod længede væk fra hesten efter et par slemme styrt. Men lægen siger jo der intet er galt, så kan ikke gøre andet end tage til massør hver fredag aften!

  • #9   13. dec 2010 Okay, mange tak for rådende.. smiley

    Tror jeg vil indvie mine trænere i det... Og så ved jeg at jeg ridder med skæve bøgler. Så tak for hjælpen.. smiley


  • #10   13. dec 2010 Det er en opstillingstræner, som træner rytteren i at sidde korrekt på en hest. Hvad søren er det nu hun hedder..

  • #11   14. dec 2010 Lis Hartel var rigtig dygtig til opstilling, men hende kan du desværre ikke gøre brug af smiley

  • #12   15. dec 2010 Var selv meget skæv i ryggen så gik til kiropraktor og det hjalp virkelig meget.

Kommentér på:
Skæv rytter = øm hest, har i øvelser ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce