{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.759 visninger | Oprettet:

Hvad havde du gjort? {{forumTopicSubject}}

Igår kom jeg op på ridebanen for at tjekke om min hest stadig var halt. På buet spor og venstre volte.

Joel Shytt var ude og undervise en rytter.

Jeg skridtede rundt og fulgte lidt med i undervisningen. Pludselig begynder hans undervisning at tage en uventet drejning.

Jeg formoder at han gerne ville have ponyen (som han i øvrigt red rundt på) til at lave en gallop piroette...

Men ponyen er slet ikke så langt i sin uddannelse endnu, den har IKKE styrke til at udføre sådanne øvelser.

Nå men Joel tager så fat i hestens hoved, og flå tøjlerne tilbage samtidig med han ligger ben til. Ponyen ligger naturligvis ørerne tilbage og beynder at stejle.. Den hopper hen af langsiden mens Joel skiftevis ligger ben til og flår tilbage i tøjlen.
Det skal lige siges ejer af pony er 14/15 år og er tilstede på jorden mens dette sker.

Jeg kigger forundret på hele optrinnet og efter de har gjort den samme procedure på begge volter ( joel flår i pony, og pony stejler op og ned af langsiden) stopper han op og forklarer ejer at hun skal gøre det sammen næste gang hun træner alene.

Mens jeg skridtede rundt har jeg i smug filmet den så jeg kunne vise det til min hest ejer. Og gud hvor er jeg glad for at jeg gjorde det. Fordi efterfølgende har jeg fundet ud af at de 2 andre piger som bor på gården vi låner ridebane af også har filmet når de får undervisning.
De videoer de viste mig er endnu værrer end det jeg så igår. Ponyen sparkede ud og jo mere den stejlede rundt desto mere flåede joel i tøjlerne og tilmed roste ponyen. Jeg kan på ingen måde se hvordan en underviser kan få sig selv til at undervise en 14/15 årig pige som blindt tror på sin underviser at det er sådan man behandler en hest.

Men det stopper ikke her, da jeg kom op på banen havde de allerede været i gang i mere end en time. ( Jeg kørte forbi ridebanen da jeg skulle i stalden, og havde med vilje ventet lidt med at gå op og ride)

Da jeg så gik ud af banen for at skridte en tur i stedet, da hesten er halt på buet spor. Kommenterer Joel på at min hest er halt, Jeg siger " ja, men un på buet spor og venstre volte" hvortil han svarer "det er oftest i krydset eller lænden" Jeg svarer ikke og rider ud. Kan så fortælle at han er hhelt forkert på den da vi har haft dyrelæge og højgård ind over der begge sir det sidder i hendes skulder som hun har haft en skade i.

Da jeg så kom tilbage fra skridt tur, havde skridtet i ca. en time var de STADIG igang! Og da jeg kørte hjem red han stadig rundt på banen!!!! ALTSÅ 2,5 - 3 TIMER!

Det er simpelthen ikke okay! For det første at behandle ponyen sådan! For det andet at ride i 2-3 timer! Og til sidst at præddike at ens metoder går under hestevelfærd!

Håber i forstår min lange smøre, men skulle bare ud med det! Har overvejet at sige noget til hende der ejer ponyen, men det er måske for meget? Bør man gribe ind når man ser sådan noget?

Jeg har videoerne og vil hellere end gerne vise jer dem.
Vil bare ikke udstille nogen i det her forum.
Men er i interesseret i at se videoerne så send mig en faceboo anmodning og jeg kan sende jer den.

Undskyld det blev lidt langt, men har virelig brug for andret input her!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad havde du gjort?
  • #1   6. maj 2019 Udfra det du skriver er det voldsom "undervisning" !
    Dog er det svært yderligere at komme med kommentarer eller råd, da jeg jo ikke har set det ..

    Jeg kan dog undre mig over at flere får undervisning af denne person, hvis det foregår sådanne hver gang ?
    Specialt hvis de faktisk er opmærksomme på problemet ..

    Derudover så tænker jeg, at i og med du vælger at skrive underviserens navn, så er der ingen grund til du ikke vedhæfter videoen ..


  • #2   6. maj 2019 Hvis en hest er i form til det man gør, er 2-4 timer helt ok.

    ....
    Men ud fra din beskrivelse, så lyder det somom at underviseren ingen føling har med dyrets niveau, og så har underviseren da et kæmpe handikap ift at hjælpe ekvipagen videre.

    Det lyder også somom at underviseren ikke har fattet mindstemiddelsprincippet.
    Han bruger helt unødigt meget vold efter din beskrivelse.

    Jeg har faktisk set en helt almindelig rytter på en gammel, lidt muskelfattig hest gå over i piaff, simpelthen fordi underviseren gav en perfekt beskrivelse af, hvordan man giver rette signaler og rytteren fulgte forklaringen.
    Med god undervisning er det muligt at bevæge sig i kvantespring. Det er bare ikke det, som du beskriver.

    Nå, handling.
    Jeg havde vist optagelsen til pigen og forælder.
    Nogen gange virker det meget kraftigt at se ting udefra. Fx på optagelse.
    Og så nævne, at som du ser det har underviseren nogle problemer.
    Jeg ville nok nævne manglende føling med pony og rytters niveau - og så kan han jo ikke møde dem hvor de er og effektivt hjælpe dem videre.
    Og så bruger han unødvendigt meget magt og vold.
    At bruge for meget vold har den ulempe, at heste, som protesterer kan reagere ved at stejle.
    Jo mere han tvinger hesten til en situation, hvor den ikke har anden mulighed end at stejle, des mere vil den stejle. Lærer han hesten at undvige mindre konflikter med at rejse sig, så lærer han hesten noget meget farligt.

    ...
    Og så lige en ting.
    Du kan redigere i opslaget.
    I dit sted ville jeg slette navnet på underviseren og sætte initialer ind.


  • #3   6. maj 2019 Hvis jeg var ejer af stedet havde jeg ikke tøvet med at sende vedkommende i sin bil med det samme og ALDRIG sætte sine fødder der igen. FØJ!

  • #4   6. maj 2019 I dit sted var jeg gået til ejer af stedet og pigens forældre.

  • #6   6. maj 2019 Sandra havde læst hele den tråd inden jeg så det med mine egne øjne.

    DRW. Det er for sent at redigerer navnet væk nu..


  • #7   6. maj 2019 Har efterfølgende fundet ud af det er pigens mor der siger at undervisning skal foregå hos JS. pigen har prøvet undervisning Anders cortzen hvor det gik SÅ godt, helt anden hest

  • #10   6. maj 2019 Hun har været on/off halt i den sidste uge, grundet en skulder skade. Hun er KUN halt på buet spor og venstre volte. Dyrelæge er indover og har bedt os om at ride tur for at holde hende igang. I lørdags havde hun været haltfri i longe, så jeg skulle have hende op på banen igår for at mærke og se om hun stadig var halt på buet spor.

    Hun har fået en masse behandlinger og skal holdes i gang med skridt ture. Det sære er at hun KUN halter meget LIDT på venstre volte. Men ikke hvis der rides lige ud og ingen halthed i hverken skridt, trav eller dressur.


  • #11   6. maj 2019 Almindelig ridning er ok i 2-4 timer, hvis dyret er i form.
    Jeg troede at det var rimeligt klart, at jeg skelnede imellem ridning og, øh, detder "hvor volden går ind, går kunsten ud" og det kan jeg nemlig ikke genkende som ridning eller ridekunst


  • #13   6. maj 2019 Ja, hun blir kørt til dyrelæge på onsdag også skal den endelige beslutning tages. Ejer har haft hende i 3 år og de har kunnet ride sammen lagt 1,5 år. Så hun er lidt af et mysterie. Men jo det lyder forkert st ride på en halt hest. Men hun er ikke halt på skridt ture. Kun i dressur på banen

  • #14   6. maj 2019 Hvis jeg var dig, så ville jeg vise videoen til pigens mor. Uanset om pigen bryder sig om stilen eller ej, så er hun sikkert ikke i stand til selv at få sin mor på anden kurs - og det er jo ikke sikkert, at moderen har set en sådan opførsel fra underviseren.

    Men tænk over, hvad du siger og hvordan du siger det. Du må ikke lyde fordømmende eller kritiserende, for så tvinger du moderen i defensiven, og det kommer der sjældent noget godt ud af smiley


  • #15   6. maj 2019 Har snakket med en anden fra stalden og vi er blevet enige om ikke at sige noget. Konsekvenserne er for store ift. hvad vi får ud af det.

  • #16   6. maj 2019 Ansøg mig på facebook, og skriv en besked anmodning med jeres brugernavn herinde fra så kan jeg sende jer videoerne.

  • #18   6. maj 2019 Det du beskriver, lyder som at man udsætter et dyr for unødvendig svie og smerte.
    Og så rører vi ved dyreværnsloven.

    Som ejer af ponyen er det måske rart at vide, at det som underviseren gør, bliver set og talt om.
    Det hæmmer dårlig adfærd, at man ved det ikke accepteres af omgivelserne.

    Og spørgsmålet er, om ejer af stedet ved noget om, hvad der foregår?
    Hvis jeg ejede en stald ville folk der skubbede til dyreværn lovens grænser blive smidt ud.

    Dels pga det etiske.
    Men, som ejer af stedet er det en standard forventning at leje af boks mv ikke bliver brugt til ulovlige aktiviteter af udlejer.
    At bruge det lejede til ulovligheder er grov misrøgt af kontrakten og medfører ophør af kontrakten.

    Jeg så det ikke.
    Jeg ved ikke, om det er der vi er.
    Men ejede jeg en lille stald og opdagede at der blev holdt hånden over nogen, som gjorde ting der grænsede mishandling, så ville jeg sgu blive gal!
    Og "hæleren er ikke bedre end stjæleren" så ved at være tavs overfor de voksne så er du med til at tillade at det fortsætter med din tavshed.

    Du er nødt til at fortælle det til de voksne.
    Vis optagelsen til dine forældre og ejer af stedet.


  • #19   6. maj 2019 Jo men hende moren til pigen har det med at få sin vilje med ALTING så smider jeg en besked til hende på facebook, kan det ende med at jeg ikke må bruge ridebanen mere eller komme på stedet. Selvom det ikke er dem der ejer det.


  • #20   6. maj 2019 Yes, nu er jeg jo selv "voksen" jeg blir 19 her om en uge.

    Så teknisk set behøver jeg jo ikke vise det til mine forældre, som på ingen måde aner noget om heste.

    Ejer af gården er en mand hvis datter jeg snakker godt med selvom hun er 4 år yngre end mig. Det er i samråd med hende at vi har snakket om hvad vi skal gøre. Det er hende der har fortalt mig om konsekvenserne da moderen åbenbart har sin vej til altid at få sin vilje. Sendte videoerne til en herinde fra og hun mente helle ikke det var okay.

    Ejeren til min part mener jeg skal blande mig uden o,. sådan at eg stadig har et sted at ride.


  • #21   6. maj 2019 Hm.
    Hvis jeg var ejer af din part havde jeg hevet stedets ejer til side og vist optagelsen. Og kort + saglig fortalt om baggrunden.
    - Så kan han jo selv vælge, hvilke valg der tages.

    Og så havde jeg vist optagelsen til pony's ejer og spurgt venligt, nysgerrig og undrende om de har tænkt over situationen, og set sig selv udefra?
    Ellers, så ser det sådan ud.. Står i inde for den ridning?

    - Hvis virkeligheden er som det mentale billede jeg har af din beskrivelse, så ville jeg som ejer af pony simpelthen finde en anden underviser.
    Eller et andet sted, hvor det var ok at være unødvendigt hård mod dyr, på en måde dyret ikke lærer noget godt af.
    Og som ejer af stedet ville jeg afbryde deres adfærd og bede dem skifte metoder eller opstaldningssted.


  • #23   6. maj 2019 Du skal da i hvert fald slet ikke smide en besked til moderen på Facebook - det er skisme ikke særlig voksent. Du skal tage den ansigt til ansigt.



  • #24   6. maj 2019 Hvor er det frygteligt ??
    Jeg kan ikke lige finde dig på fb men vil gerne se videoen...
    Jeg hedder Isabel Marie Skovsager Løngren på fb.


  • #25   6. maj 2019 op med telefonen, og sende live på facebook.

  • #26   6. maj 2019 Jeg er enig med de andre om at det slet slet ikke er ok.
    Jeg ville spørge pigen om hun er ok, jeg har jo ikke set videoen men jeg kan kun forestille mig at en pige på 14 må være ukomfortabel i en sådan situation. Man får ikke noget ud af at spørge folk hvad de har gang i eller lign.
    Hvad pigen er ukomfortabel men ikke kan sige fra overfor sin mor så ville jeg tilbyde at hjælpe hende med at gå til staldejer så den underviser kan blive forment adgang.


  • #27   6. maj 2019 Hvis det var mig, så havde jeg blandet mig, og sagt, at det altså ikke var ok at behandle ponyen sådan.

  • #28   6. maj 2019 Jeg ville kontakte ejer af stedet og spørge, om hun vil tillade den slags undervisning og behandling af dyrene?

    Dernæst ville jeg kontakte pigens forældre og forklare dem situationen, og hvad det egentligt er, der foregår.

    Han ødelægger ponyen, men også pigens ridekarriere! Hun lærer jo det hele omvendt. Og det er faktisk enormt ærgerligt også, for det kan jo tage ALT rideglæde og lyst fra hende - hvem gider at ride, hvis det skal foregå sådan der? Og selvfølgelig er det enormt synd for ponymusse... Lyder helt vanvittigt i mine ører, men der foregår mange trælse ting på træningsbanerne rundt omkring - ofte også i kombi mellem uvidende ryttere og rigtig dårlig horsemanship hos underviserne.


  • #29   7. maj 2019 Altså hvis jeg ser uacceptabel ridningen, uanset hvem der rider, så siger jeg noget, jeg hverken kan eller vil sætte det blinde øje til.
    Måske rytteren selv skal se videoen for at se hvor forkert det er


  • #30   7. maj 2019 Jeg havde været FULDKOMMEN ligeglad med om jeg måtte bruge dit og dat bagefter eller om jeg havde et sted og ride, et dyrs ve og vel kommer ALTID i første række her hos mig!

  • #31   7. maj 2019 Har fulgt med på sidelinien og tænker hvis man kontakter moren, hvilket jeg synes man skal gøre face to face, så er det ikke sikkert at hun ved hvad er etisk korrekt humant at ride en hest. Og udover det, så havde jeg også vist ejeren af stedet videoen. Havde sagt at jeg har noget bekymrende jeg skal vise dig og havde så vist personen videoen uden at give sin mening til kende men afvente hvad personen mener om hvad der foregår på videoen. Det ville måske være bedst af ejeren af stedet tog kontakt til moren & datteren..

  • #32   7. maj 2019 Ved ikke hvordan jeg skal forklare det.

    Men moren har engang selv redet og opfører sig som om hun vitterligt går i seng med manden (joel) hun for guder alt han siger.

    Og har hørt fra pigens veninder at det er moren der bestemmer at hun skal have undervisning ved manden. Pigen ved ikke hvordan hun skal sige fra overfor moderen. Hub red undervisning ved Anders chortzen og det så ganske fornuftigt ud. Desuden koster en undervisnings time med ham 600kr


  • #33   7. maj 2019 Nu har du jo sendt videoerne til mig, og jeg har set dem et par gange...
    Jeg vil sige, at hvis det dér har stået på i 2,5 time, så har den pony da været fuldstændig kvæstet bagefter! Føj.
    Det er simpelthen ikke i orden - heller ikke om det bare var 30 minutter. Eller 5 minutter. Ponyen viser virkelig tydeligt, at den ikke hygger sig. Halen pisker rundt, den småhopper afsted fremfor at trave/galoppere, fordi den er så spændt i hele kroppen, her er ingen tale om "bag lod"-mule, for den går nærmere med næsen helt vandret. Den sparker ud efter ham med bagbenene, og den stejler. Det er helt tydeligt at se, at den ikke aner en fløjtende fis om, hvad det er, han vil have den til.
    Det er IKKE i orden!

    Jeg har læst dine svar herinde, og derfor tænker jeg følgende muligheder:

    1. Du og ridebanens ejers datter har aftalt ikke at gøre noget ved det.. Hvis du alligevel beslutter dig for at ville gøre noget, kunne du så spore dig ind på, hvornår pigen skal have undervisning igen, og så "komme til" tilfældigvis også at skulle bruge banen den dag? Så kan du, når det sker igen, sige højt: "Jeg tror ikke, at (ponynavn) synes, at det er rart."
    Eventuelt kan du planlægge med hende datteren, at netop den dag og samme tidspunkt, der har I tilfældigvis valgt, at enten du eller din veninde skal tage billeder af den anden på ridebanen, når den anden rider? smiley Gerne med sådan et spejlreflekskamera, og der skal sige "klik klik klik klik" når man tager billeder.
    Eller have et actionkamera på hjelmen? Man kan faktisk få en masse til en rimelig billig pris. smiley

    EDIT: Meningen her var netop ikke at konfrontere eller direkte at filme/tage billeder af hans undervisning. Blot at han måske ændrer noget, hvis han tydeligt ved, at der bliver filmet/taget billeder på ridebanen den dag af en anden ekvipage. smiley

    2. Kunne du en dag, når du møder pigen med ponyen i stalden, sige til hende: "Hvordan synes du egentlig, det går med din undervisning?" eller "Hvad synes du om Joel Schytt som underviser?" eller "Går det fremad med din undervisning?"
    Hvis du spørger på en ikke-dømmende måde (!!) så kan det være, at hun måske fortæller dig, at hun ikke selv bryder sig om det.. Hvis du så starter en venlig samtale op med hende, kan det være, at hun faktisk selv heller ikke synes, at det er optimalt, og gerne vil have din hjælp, til at få det sagt til sin mor.

    3. Meget konfronterende tanke. Gå direkte til Joel Schytt næste gang du ser ham eller når han er færdig med undervisning næste gang. Måske tag flere videoer i smug inden. Og så sige noget i stil med: "Synes du virkelig, at det her er i orden? Ser ponyen virkelig ud til at have det godt? Det synes jeg ikke! Det er ikke i orden, og jeg har taget videoer af det - nu skal du se." Vise ham videoerne, og fortælle ham, at du har tænkt dig at ødelægge hans forretning, ved at lægge det ind på facebook. Det må du gerne, når bare det ikke er ham som privatperson, men ham som firma.


  • #34   7. maj 2019 Helt ærligt, så tror jeg ikke, der er en skid, du kan gøre ved det... Jo, være lykkelig over, at ingen hest i din varetægt skal underlægges sådan noget.

    Du skriver, moren selv har valgt at datteren skal ride hos ham, og at hun forguder ham. Du kan ikke ændre hendes opfattelse. Hun vil tænke, du er en bedrevidende, ung, dum og naiv snottøs. Sorry to say.

    Og at sige noget til underviseren? Pff. Nu har han kørt sin business i flere år (iflg. tråden på heste-nettet). Så han vil tænke det samme. Alle har jo både fans og haters. Og din stemme tæller nok ikke alverden.

    Jeg ved, det er dybt frustrerende, at tænke på, men der ødelægges heste og ponyer på daglig basis rundt i hele verden. Vi kan ikke redde dem alle.

    Men jeg forstår dig udmærket. Jeg har også altid haft frygteligt svært ved at lukke øjnene, og det har givet nogle gevaldige knubs og alligevel ikke ændret noget som helst.


  • #35   7. maj 2019 Er han uddannet instruktør eller berider hos DRF? Så kunne det da måske være lidt interessant at sende videoen ind til dem og spørge, om det var sådan, de lærte, ridning skulle foregå hos dem? smiley

    Der var for nyligt et forslag oppe vedr. at alle skulle have en trænerlicens el. noget lign. (åh kan ikke huske det i detaljer). Bl.a. også at alle skulle tilknyttes en sådan træner for at starte stævner, så man havde et sted at rette henvendelsen hen, hvis eleven/rytteren udviste upassende adfærd. Så vel egentligt et meget aktuelt emne med gode/dårlige trænere smiley

    Bare en tanke smiley


  • #37   7. maj 2019 Tænker først og fremmest du bør undersøge reglerne for at dele video, som har fokus på en bestemt person, uden samtykke. Især når videoen indeholder ting som kan skade personens ry og rygte. Det kan ende med at backfire på dig.

    Er det du har set i klar overtrædelse med dyreværnsloven, så kontakt politiet eller dyreværnet.

    Er vi inde i en gråzone, som det jo tit er med netop træning af heste, desværre, fordi mange ting er normaliseret, så synes jeg, at du skal gå til ejer af stedet og fortælle hvad du har set. Finde ud af hvornår pigen får undervisning og bed ejer af stedet om at gå ud og se det med egne øjne. Argumenter for, at du synes det er ubehageligt at se på, og at det ødelægger din oplevelse at færdes på stedet, når du skal være vidne til så hård træning. Sig at det overordnet skaber en dårlig atmosfære. Referer til punkter i dyreværnsloven. Sig at han er et dårligt forbillede for alle som er vidne til træningen.

    Derudover så ser jeg forslag som, at du skal gå ud og filme endnu mere i smug, via tricks og forskellige kameraer, og så vise det til underviseren bagefter, "hey se jeg har filmet hvor dårligt du behandler heste". Det virker som det mest umodne at gøre. Hvis du oprigtigt vil i dialog med underviseren, så konfronter ham direkte.


  • #38   7. maj 2019
    Medmindre han overtræder dyreværnsloven kan du ikke gøre meget - og det er svært medmindre hesten decideret får tæv, ikke bare lidt men voldsomt tæv der kan ses.

    Alt andet kan man diskutere - så længe det ikke har givet en skade, om det er mishandling, fordi det så er en sag om synspunkt på ridning.

    Er han berider under DRF, tilknyttet en DRF klub, underviser på en klub under DRF e.l så kan man henvende sig til DRF og spørge om det er noget de synes repræsentere dem godt.

    Men det mest rigtige, hvis det virkelig er noget man synes er voldsomt - og ikke bare en selv der ser anderledes på ridning, så gå til hovedet til at starte med vs. pigen og ejeren af stedet. Ellers tænker jeg de ville føle sig rimeligt røvrendt hvis DRF kom efter dem, uden de anede noget.
    Evt. også indlede samtale med den pågældende person.

    Det hele handler mest om samtalen og at det er en dialog og ikke en anklage. " Hvordan går det med ponyen fra sidst? Var den ikke lige i humøret den dag? " til underviseren eller til pigen " Går det fremad med træning af pony? Har i fået løst det der drillede sidst? " eller noget i den stil.

    Alternativt så holde sig fra et sted, man ikke synes gør som man kan stå inde for og holde ud og se på.


  • Connie L
    Connie L Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
    #39   7. maj 2019 Den bedste måde er altid, at kaste lys på skyggen. Eneste måde, at få den til at forsvinde på. Det er kun alt for tit sket, at jeg i sådanne situationer ikke kunne overskue konsekvenserne, ligesom dig. Men ved du hvad? Hvis ikke du handler, vil det sidde i dig altid. Synes det er rigtig flot, at du søger råd! Tag tyren ved hornene, og vær stolt af dig selv! Dyrene selv har ingen chance ellers! smiley

  • Connie L
    Connie L Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
    #41   8. maj 2019 Ja,nemlig! Overvej de gode svar herinde, og tænk før du handler! smiley

  • #42   8. maj 2019 Jeg er kommet til den konklusion at je ikke orker at snakke med moren som opfatter sit barn som yderst dygtigt. Jeg ha redet i flere år og især dressur. Men moderen kommer gentagne gange hen og nævner at hendes datter kunne ride min varmblod meget bedre. Ydermere rakker hun ned på de andre piger i stalden. Som er datterens veninder.

    Desværre ødelægger moren forholdet mellem hendes datter og hendes veninder. Pigerne er 15 og 16 år. Og kan ikke blive ladt i fred af moren. Hun er så sygelit jaloux over datterens veninders ponyer at hun decideret rakker ned på dem.
    Pigerne som ikke kan gøre andet end a sige det til gårdejer som er far til en af dem. Men han får ikke et ben til jorden overfor (Rikke) moren som barer trumfer ham hvergang. Pigerne går så til mig da jeg snakker rigtigt godt med dem. Og jo lige er lidt år ældre end dem.

    Sidst men ikke mindst er der flere gange hvor pigerne simpelthen er begyndt at græde efter at have været tilskuer til joels undervisning.
    Og de ved self ikke hva de skal gøre. Jeg har sagt at Gårdejer (far til en af dem) jo er fri til a smide Moren og ponyen ud. Desværre er der ikke rigtigt nogen andre opstaldningsmuligheder i området udover den lokale rideskole, et privat stald tilknyttet rideskolen og til sidst et dyrt privat sted som ikke tar flere opstaldere eller ridehusbrugere ind.

    Jeg er selv kommet meget på rideskolen og jeg ved at joel ikke kan praktisere den form for undervisning/mishandling uden det bliver påtalt af bestyrelsen.

    desuden vil pigen der modtager undervisning af joel naturligvis ikke flytte fra den lille gård nu. Da hun jo er veninder med de andre 2 men moren hele tiden sabotere dette.

    Det skal lige siges jeg ikke selv står opstaldet på gården med ridebane og pigerne, men min hest står på nabogården og vi bruger deres ridebane.


  • #44   8. maj 2019 Det er vel en SUPER positiv ting, at der ikke er fyldt med opstaldningsområder i nærheden - så kan stadlejer jo netop presse dem lidt til at droppe underviseren for at blive stående smiley

    Men ja... øv en træls situation. Prøv en henvendelse til DRF og skriv, du vil forblive anonym. Kunne være meget interessant at høre deres svar smiley Men forstår dig godt.


  • #45   8. maj 2019 Jeg rider jo på en part hest, og hende der ejer hesten har jeg redet for side 2014. Hun er flyttet ind på nabogården. Nærmeste ridebane/ridehus ligger en 25 minutters skridttur væk. 5 min i bil + trailer. Men det er ikke muligt altid at køre derned. Så muligheden for bare at skifte ridebanen ud med den anden er der ikke.
    Og jeg vil ikke skifte part hest.

    Nej konfrontrtion front up er ikke en mulighed. Men overvejer stærkt at gå til staldejer.
    Alle kender da til mennesker der ligegyldigt hvad altid får deres vilje. Og sådan er hende her Rikke (moren). Det er ikke kun mig der mister muligheden for at ride, det er også hende der ejer hesten muligheden ryger for. Plus det kommer til at starte så meget drama. Unødvendig drama fordi Rikke ikke kan se i øjnene den underviser hun har valgt er direte skør.

    Er godt bekendt med det forum emne på hestenettet omkring Joel læste det inden jeg selv så det med egne øjne. Flere har ikke oplevet noget negativt, men det er tydeligt at der er flest negative kommentarer om manden.


  • #47   8. maj 2019 Præcis, og min parts ejer er af den holdning der kun udgør konsekvenser for mig.

    Ja jeg er "kun" part rytter, men derfor kan jeg jo stadig godt have en holdning til hvordan en pony bliver behandlet.


  • #50   8. maj 2019 Om man er part – ejer – bruger- eller hvorfor man nu er på stedet, har vel intet med hvordan man skal reagere at gøre??

    En pony lider grov overlast, og der skal gøres noget!!!

    Hvis det havde været en pony med for lange hove eller lidt for tynd, så var det straks blevet meldt til dyreværnet…

    Jeg ville gå til stedes ejer og vise de pågældende klip, og lade ejer tage den videre.
    Om ejer så vil overvære næste undervisning, lidt i skjul, for selv at se hvad der foregår eller bare feje det væk er jo svært at svare på.
    Det er vigtigt at du er meget afdæmpet, i den måde du giver den videre på, sig at du synes at det så meget voldsomt ud, og at du ikke synes at det var rart at se på, og at det var synd for den stakkels pony.

    Så har du gjort noget, og kan gå med god samvittighed.

    I bedste fald stopper det og i værste fald, skal du finde et andet sted at ride.


  • #52   8. maj 2019 Beklager Charlotte A, ikke i min verden.

    Så det er i orden at en pony lider overlast, bare fordi at jeg er part og ikke ejer min egen hest???

    Hvad hvis jeg havde været gæst, uden hest??

    Jeg står til ansvar for mine handlinger.




  • #53   8. maj 2019 Karin:
    selvfølgelig er det ikke i orden ikke at behandle hesten godt. Det tænker jeg alle kan være enige i..
    Men hvad er det præcis, TS skulle få ud af det?

    tidligere blev der foreslået, hun skulle "ødelægge" mandens forretning. Hvordan skal én teenagepige kunne ødelægge en mands forretning, der har kørt i mere end 10 år? Du finder aldrig en træner, som ALLE synes om. Der vil altid være nogle, der er utilfredse med et eller andet.

    Så blev der nævnt dyreværnet og DRF.
    Dyreværnet kan ikke bare lige gribe ind, fordi nogle er utilfredse med træningsmetoderne. Så længe hesten ikke er udsat for grov mishandling og har mærker efter det, og den nok heller ikke er udsat for vanrøgt, hvis den både får mad, smed, dyrlæge osv., så kan og skal de intet gøre.

    Hvad skal DRF gøre, hvis han ikke er uddannet og registreret under dem?Der findes 117 undervisere rundt omkring, der ikke er autoriserede. Og de fleste gør det (forhåbentlig) ganske udmærket alligevel.
    Og uanset hvad, kan de ikke forhindre manden i at komme på private steder.

    At snakke med moren.. tja. ud fra hvad TS skriver, så vil moren nok mene, hun er en bedrevidende, ung og dum snottøs, der skal blande sig uden om. Hun er kun part rytter og hendes datter er dygtigere osv osv.


  • #54   8. maj 2019 Canna.
    Jeg kan ikke se, at nogen tilråder at ødelægge staldejers forretning.

    Men, jeg mener i fulde alvor at den, som tier samtykker, og at man som minimum skal give besked til nærmeste foresatte. Her, parthestens ejer.

    Men, set fra staldejers vinkel er det noget juks, hvis der udføres uacceptable ting på hans ejendom.
    Jeg mener at staldejer har ret til at blive orienteret.
    Staldejer har ret til selv at vælge, hvordan han reagerer på det.

    Jeg er selv voksen. Glad, udadvendt og en lille smule bombastisk, grænsende til direkte bossy.
    Jeg havde da helt klart foreslået ponyejer og dennes moder at de lige ser optagelserne - og så spørger sig selv om det er det de står for? Ikke om det ville genere mig i et sekund - og jeg har attituden til at slippe godt fra det.
    Jeg havde vist videoen med et venligt smil og spillet rollen som den naive blondine, der viser en optagelse af Moderens yndlings underviser og deres pony.
    Jeg ville forvente at Moderen godt kan se, hvis det ser grumt ud og dæmpe sig lidt.

    Hvis vi omgår uacceptabel adfærd uimodsagt, så fortsætter det.


  • #55   8. maj 2019 Det var undervisernes forretning, jeg hentydede til smiley

  • #58   8. maj 2019 Vi er enige i, at parter ikke har ret meget magt.

    Men, hvis man fokuserer på den venlige, naive imødekommende nysgerrighed, så er den anden part næsten nødt til at se åbent og revurdere det, som de selv lige har sagt/gjort.
    Så, det behøves absolut ikke være så slemt at konfrontere som man tror.

    Hvis Trådstarter har talt med sin hests ejer, og der er lagt en plan - hvor jeg absolut mener at staldejer skal informeres som et af punkterne, så er der ikke mere en part kan gøre.

    Men, jeg er ikke tilhænger af at vende det døve øre til, hvis der er et tydeligt problem.


  • Connie L
    Connie L Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
    #59   8. maj 2019 Lyder som en anonym anmeldelse til veterinær eller dyreværn!

  • #60   8. maj 2019 At gøre ingenting, er helt utilgiveligt i min verden.

  • #62   8. maj 2019 Tildels Ja, fordi at TS kun er part......

  • #64   9. maj 2019 Hov Hov Hov, Bare fordi jeg KUN er part. Har jeg massere af indflydelse på hva der sker med min part hest. Jeg har redet for hende der ejer hesten 1 5 ÅR! Og vi kender hianden ud og ind. Vi ses også privat og ikke hesterelateret.

    Så jo, jeg er en af de parter der faktisk gernemå åbne munden og sige min mening.

    Min parts ejer var den første jeg viste videoerne til da jeg kom tilbage.
    Og vi snakkede om hvordan vi kunne løse det. Men konklusionen her efter et par dage, efter at have snakket med gårdejers datter, at vi bare skulle lade det ligge for nu. Også næste gang vi ser han kommer på gården påtale undervisningen og behandlingen af ponyen.

    Jeg har kun skrevet herinde for at få andres mening og øjne på sagen.

    Og havde i læst mine tidl svar, ville i også opdage at vi IKKE står opstaldet på stedet med ridebane men er nabo til dem der ejer stedet.

    Desuden er det da verdens dårligeste argument at skulle skifte den part og partejer/veninde ud fordi en anden ikke behanlder sin pony pænt.

    Jeg har været i samme stald i 5 år, og vi har ofte haft konflitker med andre som er kommet og gået. Men vi har altid løst dem på bedst mulig vis.
    Så at jeg skal skifte part, ike har nogen magt eller noget vil jeg gerne se mig frabedt at høre om. Da i ikke ender noet til hvor meget jeg rider, hvordan jeg rider osv.

    Til sidst skal det lige siges at jeg har stået og passet 3 store dansk varmblog som var de mine egne i næsten et år fordi ejer/veninde kom slemt til skade på en jagt. Så jo, tror jeg har massere af erfaring og massere indflydelse på hva der skal ske med "min hest".

    Tak til dem der tog mig i forsvar.


  • #65   9. maj 2019 Nikoline : Det lyder som en god plan, og så gør i noget - det er det vigtigste.

    Bare lige for en god ordens skyld, så opfatter jeg dig,, som en hesteelsker der har oplevet noget ubehageligt.
    Om man er ejer - part - gæst er så uendelig ligegyldigt. Det vigtigste er at der sker noget, så den stakkels pony, kan blive behandlet ordenligt.


  • #66   9. maj 2019 Jeg håber for jer at det hjælper at gå til hovedet og Hvis det så ikke hjælper når i påtaler hvordan undervisningen og behandlingen af ponyen er, så ville jeg som staldejer gerne vide hvad der foregår på min ejendom. For det første ville jeg selv ikke lægge ejendom til sådanne personer som behandler heste på den måde og for det andet, så er det mit renommé der bliver lagt til, at jeg huser sådan nogen mennesker på min ejendom (uanset om de er opstaldere eller undervisere). Personen havde fået en advarsel for at ændre på det med det samme fremadrettet med opsigelse til følge, hvis ændring ikke sker hvis det drejer sig om en opstalder. Og er det en underviser, så det også en advarsel med opførsel til ændring med det samme eller underviseren bliver bandlyst at sætte foden på min matrikkel.

  • #67   9. maj 2019 Problemet ligger også lidt i at, ham der ejer gården ikke ved s meget om heste. Men så er det jo heldigt han er omgivet af kvinder/piger der gør.

  • #69   9. maj 2019 Så er det godt jeg ikke er det.

    Du virker ikke til at have særlig meget respekt for en part. Men sådan er der jo mange heste ejere der er.

    JEG har snakket med partens ejer som er min VENINDE om at VI skulle blande os uden om.
    Desuden skal jeg vel ikke rette mig efter noget hun siger når det ikke omhandler hendes hest. Hvad jeg sirger til hvem og hvordan. Det kommer til at have eventuelle konsekvenser for mig og ikke hende.
    Ydermere snakker vi jo kun i MÅSKE'R fordi hverken du eller jeg ved hvordan moren kommer til at reagere. Men udfra den smule jeg har hørt og kender hende vil jeg sige at konforntere man hende vil hun nok blive sur.


  • #71   9. maj 2019 Hvis jeg så forstår dig ret, Charlotte A, så SKAL parten gøre som hesteejeren sige, og parten skal vende det blinde øje til at en pony lider overlast???


    Jeg håber virkelig, at der er noget jeg har misforstået.....


  • #72   9. maj 2019 nu tager jeg ikke ordre fra nogen. Og jeg kan ikke forstå hvordan det kan være så svært at forstå at vi har fundet ud af beslutningen i FÆLLESKAB. Har IKKE rettet mig efter noget hun har sagt jeg skulle.

    Jeg er næsten 19 år, så jeg kan jo godt se hvad der er rigtigt eller forkert. Tror ikke vi bliver enige her, og det virker som om du ikke læser hva jeg skriver.

    Og bare fordi du ejer en hest, så skal du vel ikke bestemme hvem jeg fx snakker med i stalden.


  • #74   9. maj 2019 ja, men derfor har jeg jo også ret til at sige at det er et drligt argument at finde en anden hest at ride på fordi andre ikke kan behandle deres dyr ordentligt.

  • #77   9. maj 2019 Og det gør jeg jo også? Har du set nogen steder jeg skriver jeg ikke har tænkt mig at overholde dette.

    Men er jo i daglig dialog med part ejer så vi har ændret lidt i hvordan vi vil gribe det an.


  • #78   9. maj 2019 Nikoline.
    Din tråd hedder "hvad havde du gjort?"
    Ergo, du ligger op til en debat og mange forskellige holdninger.
    Nu har vi - en hel masse fremmede mennesker, der ikke ved mere om sagen, end hvad du har oplyst, svaret.

    Så jeg synes, vi skal lade den her tråd ligge, og så gør du bare helt som du har lyst til.
    For vi, der ser på det med et andet perspektiv er tilsyneladende bad guys, der bare vil vende det døve øre til. Hvilket er lidt modstridende med overskriften.


  • #79   9. maj 2019 Hvor ser du at jeg skriver jeg vil eller ber jer om at vende det døve øre til henne ?

    Jeg har fundet en konklusion på hva jeg vil gøre.
    Efter at have læst jeres svar og været i dialog med andre der også kommer på stedet. Hvorfra læser du at jeg har kaldt jer ud for at være badguys?


  • #80   9. maj 2019 Hej Trådstarter.

    Jeg synes faktisk, at det er et godt princip - og derfor et godt råd - at hvis man ser noget, man ikke kan acceptere, ikke kan ændre - så stem med fødderne.

    Det er den ultimative variant af at lægge handling bag sine ord.
    I virkeligheden har man ofte ikke magten til at ændre på ting.
    Kan man ikke acceptere tingene som de er, så kan tage afstand ved fysisk at bevæge sig væk.

    Der er altid et valg - vil du vælge at acceptere ting - eller ændre - eller bevæge dig væk.


  • #81   9. maj 2019 Som du kan se, er det heller ikke noget, jeg har citeret dig for at sige.
    Men dejligt, du har fundet en løsning.


  • #82   9. maj 2019 Doktor Who: Hvad betyder at "stemme med fødderne"? Er det at sparke til nogen? smiley

  • #83   9. maj 2019 Din stemme peger samme sted, som dine fødder.

    Hvis du fx vil sige op på din gamle arbejdsplads, så peger dine fødder væk fra det gamle sted og imod det nye.

    Hvis man står og ser noget, der er uacceptabelt, men holder mund og ser på, så peger ens fødder på at man stemmer for mens man stiltiende kigger på.

    Luk øjnene og tænk på menneskers kropssprog.
    Vi vælger med vores handlinger, og fødderne peger på det, man stemmer på, ved at stå og se på eller bevæge dig imod noget bedre.


  • #88   11. maj 2019 Så mødes vi igen Anette min ven, hvordan bære du dig ad med at finde energien til at kommentere i samtlige af charlottes skriv ? Jeg kan se du hentyder til Charlotte i denne her? Bliver du aldrig træt af at jagte det stakkels menneske, hun har immervæk ikke svaret dig i flere år! Lad nu folk være i fred og husk på at den part Charlotte har haft både har været med til konfirmationer fødselsdage osv. Og en en meget afholdt person i modsætning til dig og dine falske ytringer samt profiler! Så mon Charlotte har behandlet både sine heste og søde parter som de skal behandles ??

  • #90   11. maj 2019 Og så vil jeg lige sige at det køre lidt af sporet, jeg villle også selv være lidt ked af en evt part raget sig uvenner med nogle som forringede mine muligheder på pågældende opstaldnings sted? Jeg synes det bedste man kan gøre i alle situationer er at have øje for sit eget hestehold og blande sig udenom hvad andre gør, det er jo ikke sikkert at andre finder episoden ligeså grotesk som en selv. Der er 100 måder at have hest på og ofte blander vi os for meget i andre.... jeg ser egentlig helst at dyrenes beskyttelse eller anden organisation kommer på banen lidt oftere i stedet for vi private skal gå og kæmpe mod hinanden, det skaber en kæmpe kløft og uvenskab i denne verden.. hvis der bare fra udlejers side var en samarbejdsaftale med organisation hvor man kan indberette hvad og hvor der sker noget der er uhensigtsmæssig i forhold til træning osv af de smukke dyr, kunne hesteverden være et nemmere sted at befinde sig i... denne verden sukker efter en hjælpende hånd... men intet bliver løst alligevel med en pegefinger mod det man selv opfatter som dårligt ! Det skaber bare grobund for konflikter!

  • #91   11. maj 2019 Anette ..... måske det kan være at jeg har læst nogle af dine utallige tilsvininger til Charlotte på både messenger og i privat beskeder inden hun lukkede og slukkede for den strøm af groteske ytringer om et menneske du ikke har forudsætninger til at udtale dig om, grundet din manglende viden..... jeg håber en dag du finder ud af at det du har gjort mod os alle sammen ikke er okay.... og at du i din syge verden har fået det til at vi er efter dig er hoved rystende ?? men husk på at alle dine syge skriv ligger i vores tlf!! Blandt andet der hvor du referere til min dreng at han er KNEPPE AFFALD !! Du skulle skamme dig at referer til uskyldige små børn i det grimme sprogbrug!!

  • #94   11. maj 2019 Det er da kørt helt af sporet. Kunne I ikke tage den der et andet sted i stedet for at tage den offentligt, hvor alle der har lyst, kan følge med? Det er da for dumt, I udstiller jer selv.

  • #96   11. maj 2019 Jeg siger hverken at parten tager fejl eller andet, blot at det som oftest ikke løser noget at påpege andre, da de går i forsvar og eller føler sig forurettet og det skaber krig ? At man er bedre tjent med at lade fagfolk tage debatten? Og for mig ville det da være en væsentlig forringelse af lejemål hvis jeg ikke havde en ridebane ? Men sådan er vi jo forskellige !

  • #98   11. maj 2019 Anette hvordan kan du få det til at jeg er imod parten?? Jeg skriver blot det ville skabe en bedre relation pensionære imellem hvis der var en organisation der varetog kommunikation i forhold til evt misrøgt ? Og man ikke i privaten skulle kæmpe de kampe ? Anette man behøver ikke tæske sin hest igennem på en ridebane for at være glad for at have en? Man kan lave mange sjove hyggelige ting på en ridebane ?

  • #100   11. maj 2019 Så sandkasse dyr? Jeg tænkte at du mente at man absolut kun brugte banen til at kede hestene ihjel, sådan forstod jeg din kommentar, fordi du ikke ville placere din egen hest på en ridebane, fik du det til at lyde som om det ikke var godt for hesten? Men jeg kan da tage fejl af din kommentar!

  • #103   11. maj 2019 Så du mener ikke der er noget i vejen med at være glad for at have en ridebane ?

  • #105   11. maj 2019 Amen altså ? Jeg giver op på dig ???????

  • #107   11. maj 2019 Det mener du jo ikke ! Du elsker jo den negative opmærksomhed

  • #108   11. maj 2019 Omg en børnehave. I skulle forestille at være voksne mennesker, så tag den dog et andet sted med jeres personlige skænderi i stedet for at gå ind i et forum! Det hører ingen steder henne i dette opslag!

  • #110   11. maj 2019 I er alle begge lige gode om det, Anette. Du er heller ikke altid god til at holde en god tone, og havde du været bare lidt mere voksen så havde du taget den privat med hende, eller valgt at ignorere det når hun skrev.

  • #113   11. maj 2019 Ejj hvor er det bare trist eller bare en andelse irriterende, at uanset hvilke forummer jeg har fulgt med i den sidste tid, er der diskutioner med dig Anette P ..

    Hvor er det dog ærgerligt at dine kommentarer bliver personlige uanset hvilket emne du debattere i ..

    En ting har jeg dog fundet ud af, efter jeg selv forsøgte at få dig til at forstå, acceptere og respekterer en situartioner i et andet emne . - Rådet samtlige i den omtalte tråd fik var, at det bedste er, at lade helt være at svare dig på noget som helst, eller stille spørgsmål af nogen art til dig, da ALT simpelthen bliver personligt og til tider direkte modbydeligt ..

    Jeg syntes simpelthen det er så ærgerligt, at mennesker bag tasterne opfører sig så elendigt, og især voksne mennesker som burde være forbilleder for de børn og unge der også anvender sociale medier, og i dette tilfælde dette site !
    Måske skal alle bare forsøge at lade være at gå i kamp, med personer som i den grad ikke har gode hensigter, hvilke man som voksen hurtigt kan vurdere om er tilfældet.. Så slipper vi måske for rigtig meget fuldstændig urelevant drama, tilsvining, personlige angreb mm herinde ..
    Brug dog det herinde til noget konstruktivt, og nyd at vi alle kan hjælpe hinanden med forskellige ting vi står overfor i livet med vores kære heste ..


  • #115   12. maj 2019 Fox, mange tak!

  • #116   12. maj 2019 SÅ STOPPER FESTEN.

    Jeg kan ikke bare finde en anden bane der der ikk er en anden bane i rideafstand.

    Eller jo det er, men det tager mindst 20-25 min i skridt frem og tibage. også kommer man derned kan ride 20 min også tage hjem igen? Jeg vil langt hellere gå 5 min også komme hen på ridebanen og kunne ride i 40 min end jeg vil ud og ride på vej og skov for så at knnne ride 20 min også vende snudn hjem igen.

    Jeg bruger ridebanen til at springe, longere, ride dressur, løsspringe, ride over bomme osv. Der er mange formål på en ridebane. Min hest stpr opstaldet hos ejers PRIVATE EGEN GÅRD. Det er hendes hjem. Og jeg vil naturligvis ikke ødelægge hendes eller mine muligheder for at ride. Så STOP NU med at sige jeg sagtens kan undvære ridebanen! FOR DET KAN VI IKKE.

    Og mht til hestenværn skaber det jo bare endnu mere drama end hvis vi bare pænt henvender os til dem der ejer ponyen. Jeg HAR fundet en løsning. Men skrev ikke dette indlæg for at blive rakket ned som part! Jeg skrev deet for at få andre hesteydniges øjne på sagen.
    Ikke for at få fortalt jeg skal holde min mund fordi det ikke er min egen hest?

    Lige lidt info til jer der mener en part ikke har noget at skulle have sagt..

    Jeg har redet i 13 år
    Modtaget kyndig undervisning
    Startet op til La i dressur for pony
    Redet 100cm for både hest ogpony i spring.
    Været til stævner og div. kurser med dygtige ryttere.
    Jeg har stået med annsvaret for 3 store dansk vamblod i et år fordi ejer var faldet af og var skadet!
    Jeg har passet og plejet part ejers heste som var de mine egne siden 2014!
    Hvis hesten er syg eller skadet ringer part ejer til MIG som den første så vi SAMMEN kan hjælpes ad med passe hestene optimalt.
    Vi giver hinanden råd og vejledning til stævner.

    SÅ KOM IKKE OG SIG AT PARTER IKKE HAR EN STEMME, FOR DET HAR VI!
    Men til jer der tror at det har parter ikke, er det fordi i ikke lader jeres parter få lov til at have en stemme! Hvis i nu lod jeres part åbne munden ville jeres samarbejde være meget bedre! I bund og grund vil elsker vi jo hestene, om man er part eller ej elsker man stadig hesten utroligt højt og vil den det bedste!

    Tak til jer der har støttet mig, vi lukker debatten nu da der er fundet en løsning og fremgansmåde.


Kommentér på:
Hvad havde du gjort?

Annonce