{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.294 visninger | Oprettet:

Dansk stil - forladt. {{forumTopicSubject}}

Jeg har i skolen fået for at skrive en novelle med overskriften "Forladt."
Novellen skal foregår over en dag, og skal have et - eller flere flashbacks. Derudover er der et billede af en dukke, der ligger på en sten, nede ved stranden. Også det skal spille en væsentlig rolle i teksten. Her er mit bud på sådan en novelle. Vil meget gerne høre ris og ros, men vil gerne lige gøre opmærksom på at jeg endnu ikke har tjekket teksten igennem m.h.t. tegnsætning.

Forladt
Solen stod højt på himlen og fuglene kvidrede i træerne. En dejlig sommerdag midt i juli. Mine forældre var allerede begyndt på arbejde, efter deres sommerferie. Jeg havde lige et par uger tilbage, inden jeg skulle starte i 1.g på det almene gymnasium. Picnic kurven var pakket med tæppe, og lækkert mad, samt mit badetøj selvfølgelig. Sådan en skøn dag skulle da kun bruges på en tur til stranden. Jeg gik ind på badeværelset og satte mit hår op, i en høj knold. Så luntede jeg igen udenfor og kaldte på Trine, min dejlige store, plyssede, trefarvede hyrdehund. Hun kom som altid løbende i fuld fart, med savlet flyvende ud af mundvigene, og ørene der hoppede op og ned. Jeg lo højt, og satte hundesnoren fast i halsbåndet. Vi boede ikke ret langt fra stranden, en kilometer eller to. For at komme derned skulle man gå igennem den hyggeligste og skønneste skov jeg nogensinde har set. Jeg slipper Trine løs, da vi kommer ind i skoven, og nyder den friske luft af sommer og sol, imens jeg tænker tilbage på mine minder i skoven her. Herude har jeg brugt mange timer på at lege gemmelege, og en-to-tre-krone med mine venner, i 9-10 års alderen. Jeg holdte tophemmelige møder med mine veninder i 12-13 års alderen, hvor vi snakkede om hvor irriterende alle de andre var. Og da vi rigtigt begyndte at interesse os for drenge, var det da også herude vi mødtes. Det var nu en skøn tid dengang, hvor man var ung og ansvarsløs, ikke behøvede at tænke så meget, bare nyde livet.

Da jeg kommer ned på stranden ser jeg en dukke ligge på en sten. Jeg tænker der må være nogen der har glemt den, og går hen og kigger nærmere på den. Den minder mig om min dukke Rikke, som jeg fik til min 5 års fødselsdag. Dengang havde jeg ikke så mange venner. Jeg var en lille genert pige, der altid hang op af min mor. Dukke Rikke blev mit et og alt, min bedste ven, og lige meget hvor jeg gik hen, var det aldrig nogensinde uden min dukke Rikke. En weekend, da jeg var 6, var vi nede og gå ved stranden, min far, mor, og mig. Og dukke Rikke selvfølgelig. Mine forældre sætter sig hen på en bænk og nyder vejret, og udsigten. Imens leger jeg rundt med dukke Rikke nede i strandkanten. Jeg sætter mig på hug og begynder at kigge efter pæne sten. Pludselig er der en der prikker mig på ryggen og jeg vender mig hurtigt om. Der står en lyshåret pige, cirka på min alder og smiler til mig. Jeg var ikke vant til at der var nogen der gad snakke med mig, så jeg bliver forskrækket og nervøs. Men Lise, som pigen hedder, er ligeglad. Hun hiver mig bare med op i skoven, hvor der er en lille gynge af træ, og vi falder med det samme i hak sammen. Hun fortæller mig at hun lige er flyttet hertil med hendes familie, og at hun glæder sig til at starte i 0. klasse efter sommerferien. Tiden går hurtigt, og jeg nyder at have fået en veninde. Efter en times tid mener mine forældre at det er på tide at komme hjem og få noget frokost. Og selvom jeg sagtens kunne have leget med Lise mange timer endnu, følger jeg dog med. Lise forsikrer mig om, at vi sagtens kan lege sammen igen en anden dag. Og jeg stråler af glæde. Det er først da jeg kommer hjem, og min mor spørger mig, om hvor jeg dog har gjort af min uundværlige dukke, Rikke, at jeg opdager at jeg har glemt alt om hende. I en hver anden situation ville jeg være løbet ned til stranden efter hende, men det er som om hun ikke betyder så meget mere. Nu har jeg jo fået en rigtig veninde, Lise. Efter vores første møde, var vi sammen næsten hver dag. Dukke Rikke fik min lille kusine, og jeg skænkede hende nærmest ikke en tanke efterfølgende. Da vi begge begyndte i skole udvidede vi vores ”gruppe” med 2 andre piger fra vores klasse, og vi havde nogle fantastiske år sammen.

Jeg smiler ved tanken om mit første møde med Lise, som den dag i dag, stadigvæk er en af mine bedste veninder. Hun er hjulpet mig langt, og fået mig til at turde snakke med andre mennesker. Jeg bliver pludselig revet ud af mine tanker, da Trine kommer løbende med en pind i munden, ligger den foran mig, og sender mig de klassiske hundeøjne. ”Skøre hund” mumler jeg, smiler og kaster pinden ud i vandkanten. Jeg lægger picnickurven og løber langs vandkanten, med en overaktiv Trine lige i hælene. Jeg snubler over en sten og falder pladask ned i sandet, imens Trine hopper op på min mave og savler mig i hovedet. Imens kan jeg slet stoppe med at grine, og har igen glemt alt om dukken der ligger ved stranden, forladt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dansk stil - forladt.
  • #1   3. apr 2011 Hvor grineren, den stil har jeg også lige fået for smiley
    Pas på at du ikke skifter fra datid til nutid. Det gør du flere gange. Din indledning er noget langtrukken, og en anelse kedelige. jeg vil mene at der er alt for mange informationer med. Fx det med at sætte håret op i en høj knold.
    Ellers er novellen meget sød.

    Jeg er selv igang med at skrive en bog, har jeg har nu alligevel noget forstand på det (: Du kan lige få et udsnit af det jeg har skrevet. Jeg skriver på min helt egen måde. Har fået af vide at jeg skriver gribende og meget smukt, og at jeg griber læseren på en fantastisk måde, plus at mit sprog er utroligt velformuleret osv., så måske du kan finde noget inspiration?

    Jeg går hen ad gaden, forladt. Forladt som jeg altid har været. Jeg husker altid den første dag, jeg blev forladt. Forladt ved trappen foran et børnehjem. Hvorfor har jeg gjort mig fortjent til at blive forladt? Er jeg grim, uduelig, ikke god nok, dum? Igen i dag, stiller jeg mig det samme spørgsmål. Det spørgsmål jeg har stillet mig selv i mange år nu. Det startede dengang jeg var 2 år. Min mor lagde mig på trappen foran et børnehjem. De næste 7 år, sad jeg og ventede på min elendige seng, og håbede på at min mor ville komme og hente mig igen, fortryde og sige hun elsker mig. Så ville jeg sige i lige måde og falde hende om halsen. Jeg kom i plejefamilie, de var søde. De var gode for mig, og de blev mine forældre. Jeg glemte alt om min mor, at jeg var blevet forladt.


  • #2   3. apr 2011 Altså der er jo ikke meget forladt i din stil.

    Den er også ret kort, selvom jeg ikke kender ordgrænsen, godt og vel 800 ord.

    Eftersom det skal være en novelle, så skal der være en optrapning, point of no return og udtoning samt et plot der leder og giver overskiften mening. Denne har intet af dette.


    Jeg har arbejdet en del som lærevikar i overbygningen samt afholdt en del eksamensforberedelses kurser og rettet (rigtig) mange stile som denne og den her er ikke god.


  • #3   3. apr 2011 Når du så har en novelle som leer op til de karakeristiske træk, kan du begynde at se på nutid, datid, før nutid osv. samt stavefejl eller tegnsætning.

    Det du skal vise med sådan en stil, er at du forstår novellens komposition, altså novellens karakteristiske opbygning, kan skrive efter den og kan inddrage elementer så som dukken.


  • #4   3. apr 2011 Jeg mener ikke der decideret behøver være en opbygning af en novelle. Det kan vel også være et lille uddrag af en begivenhed. Det er jo dukken der på en måde er blevet "forladt" til fordel for "rigtige" mennesker, og jeg synes da selv at jeg får dukken rimelig meget med ind i historien.
    Stilen måtte max være 2 sider, ligenu er min 1½.


  • #5   3. apr 2011 I en novelle skal der være en opbygning (:
    Måske kan du få flettet dukken lidt mere ind i historien. Den skal jo spille en væsentlig rolle (:


  • #6   3. apr 2011 Helena. Det er som sådan lige glad hvad du mener, til eksamen bliver der lagt utrolig stor vægt på forståelsen for nevellens klassiske og karakteristiske opbygning. smiley

    Trust me, I know!


  • #7   3. apr 2011 Okay, jamen så må jeg jo prøve at skrive den lidt om .. Synes bare det er svært at lave en opbygning når der skal være så mange flashbacks og den max må være på 2 sider? (:

  • #8   3. apr 2011 Helena. Jeg vil iøvrigt sige, at hvis der er tale om et uddrag, er det implicit tale om et romanuddrag og der har du ret i at der ikke behøver at være nogen opbygning eller bestemt struktur, andet end et tankespind, men nu er der tale om en novelle og ikke et romanuddrag.

    Opgaven er at skrive en novelle - ikke et romanuddrag. Og noveller har en meget karakteristisk opbygning!


  • #9   3. apr 2011 Prøv at skrive det hele i datid, som et stort flashback (:

  • #11   3. apr 2011 Ja, to sider er ikke meget. Helt enig!! Men det er opbygningen og inddragene som er vigtige.

  • #12   3. apr 2011 Er det så stadig et flashback, når man skriver det hele i datid?

  • #13   3. apr 2011 Hæhæ, den skrev jeg i 9. klasse til eksamen .. eller var det til terminsprøven?
    Anyway.

    Du hopper meget i tiden, husk at holde dig til enten datid eller nutid når du skriver (her tænker jeg ord-mæssigt, ikke historie-mæssigt).
    Den er meget kort, og den bliver ikke rundet ordentligt af. Du starter ud med en masse detaljer (fx går ind på toilettet, sætter håret osv) men efterhånden bliver der færre og det bliver mere slasket (så blev vi venner og levede lykkeligt).

    - btw, det er ikke godt at starte en sætning med "og" smiley


  • #14   3. apr 2011 Hvordan kan jeg så stadig få opbygningen og inddragene ind i historien, uden at lave så meget om på selve handlingen? (o:

  • #15   3. apr 2011 Maria jepsen. Nej, for så er det bare en novelle i datid. Der skal være faktorer som angiver at det er et flashback, og det er altså lettest at gøre ved at starte i nutid og så gå til datid i flashback'et og tilbage til nutid i slutningen. Men selve humlen i hele novellen kan sagtens være i flashback'et. Men det vigtige er at huske, at en flashback skal udløses af en hændelse og så kan historien sagtens ligge i flashback'et, men man skal huske at komme tilbage til hvor hændelsen skate, altså tilbage til nutiden, for ellers er det ikke et flashback.

  • #16   3. apr 2011 Hihi, det var min afsluttende eksamensopgave dengang i folkeskolen smiley

    Husk at holde dig til enten nutid eller datid. Personligt synes jeg, at novellen kunne trænge til lidt action, men det er selvfølgelig svært på kun to sider.


  • #17   3. apr 2011 Det var heller ikke det jeg mente. Du kan fx skrive: Jeg gik hen ad stranden og så dukken ligge der på stenen, forladt og bar som jeg. Det fik mig til at tænke på min eget liv, blablablabla. Også tilbage til nutiden, jeg tog dukken i armene. den fortjente ikke at være forladt ligesom jeg var, blablabla.


  • #18   3. apr 2011 Helena, jeg kender ikke din histore. Læste jo kun hvad du postede her inde. Og du bruger meget ordet forladt. Lidt for meget?


    Sidate gang jeg underviste i denne stil, var der en ret god en imellem. Den tog udgangspunkt i at personen så dukken og så genlevede følelsen af en hændelse og næsten dag-drømte isg væk og så ''vågnede'', kom tilbage til virkeligheden og det var det. Kanon stil.

    Det jeg mener, er at der behøver ikke ske en masse fysisk for hovedpersonen, det kan også sagtens være tanker og drømme som udløses af en hændelse. Det er lette at lave flachbacks i tankespind end der er med fysiske hændelser, som at blive efterladt, komme i plejefamilie osv.

    Har du aldrig gået hen af gaden og så set eller andet som fik dig til at huske noget som du dagdrømte dig væk i. Og så ligepludselig opdaget at du var gået forkert eller forlangt?



  • #19   3. apr 2011 Okay, så man må gerne skrive i nutid og datid i samme tekst, hvis bare man skriver datiden i flashbacket og nutiden i .. Ja nutiden? (o: Her i historien kommer hun jo til at tænke på sin egen dukke, da hun ser en andens dukke ligge nede ved stranden, fremgår det ikke tydeligt nok i teksten? Ellers må jeg forsøge at flette noget mere ind. Derudover kommer hun jo tilbage til "nutiden" da hendes hun kommer løbende hen til hende. Synes nu jeg har dukken rimelig meget med, hvor skulle jeg mere kunne proppe den ind? Den skal jo kun spille en væsentlig rolle, ikke den væsenligste rolle (o:

  • #20   3. apr 2011 Mener du mit uddrag, Århus-Rytter? (:

  • #21   3. apr 2011 Maria Jepsen: Jeg ønsker ikke at skrive en så "sørgelig" historie. Da min første tanke til historien skulle være en mor der mistede sin datter (som altid bar rundt på sin dukke) og så kom ned og så en dukke på stranden, hvilket fik hende til at tænke på datteren, osv. osv. Det synes jeg bare var lidt for traumatisk, så derfor skrev jeg denne istedet (o:

  • #22   3. apr 2011 Ja, for et flashback skal jo være i datid, da det forgår i datiden (: bare sørg for at skelne mellem nutid og datid.


  • #23   3. apr 2011 Okay, på den måde, havde forstået novellen lidt anderledes. Men i så fald, har dukken jo en noget mere væsentlig rolle, end jeg troede (:

  • #24   3. apr 2011 Det kan være det hjælper når jeg skriver noget af det om i datid (o:

  • #25   3. apr 2011 Ja, men husk der i første afsnit at rette det til nutid, som du har skrevet i datid. Hold det konsekvent enten i nutid, eller datid. Ellers kan det blive misvisende (:

  • #26   3. apr 2011 Så har jeg rettet den lidt, håber det er blevet bare lidt bedre.

    Forladt
    Solen står højt på himlen og fuglene kvidrer i træerne. Det er en dejlig sommerdag midt i juli. Mine forældre er allerede begyndt på arbejde, efter deres sommerferie, men jeg har lige et par uger tilbage, inden jeg skal starte i 1.g på det almene gymnasium. Picnic kurven er pakket med tæppe, og lækkert mad, samt mit badetøj selvfølgelig. Sådan en skøn dag skal man da kun bruge på en tur til stranden. Jeg går ind på badeværelset og sætter mit hår op, i en høj knold. Så lunter jeg igen udenfor og kalder på Trine, min dejlige store, plyssede, trefarvede hyrdehund. Hun kommer som altid løbende i fuld fart, med savlet flyvende ud af mundvigene, og ørene der hopper op og ned. Jeg ler højt, og sætter hundesnoren fast i halsbåndet, tager picnickurven i den anden hånd, og begynder at gå ned mod stranden. Vores hjem er ikke ret langt derfra, en kilometer eller to. For at komme derned skal man gå igennem den hyggeligste og skønneste skov jeg nogensinde har set. Jeg slipper Trine løs, da vi kommer ind i skoven, og nyder den friske luft af sommer og sol, imens jeg tænker tilbage på mine minder i skoven her. Herude har jeg brugt mange af timer dengang jeg var yngre. Jeg legede gemmelege, og en-to-tre-krone med mine venner, i 9-10 års alderen. Jeg holdte tophemmelige møder med mine veninder i 12-13 års alderen. Da vi begyndte at interesse os for drenge, var det da også herude vi mødtes. Trine løber rundt og triller sig i den største bladbunke hun kan finde, jeg griner da hun kommer løbende med blade overalt i pelsen.

    Da jeg kommer ned på stranden ser jeg en dukke ligge på en sten. Jeg tænker der må være nogen der har glemt den, og går hen og kigger nærmere på den. Den minder mig om min dukke Rikke, som jeg fik til min 5 års fødselsdag. Dengang havde jeg ikke så mange venner. Jeg var en lille genert pige, der altid hang op af min mor. Dukke Rikke var mit et og alt, min bedste ven, og lige meget hvor jeg gik hen, var det aldrig nogensinde uden min dukke Rikke. En weekend, da jeg var 6, var vi nede og gå ved stranden, min far, mor, og mig. Og dukke Rikke selvfølgelig. Mine forældre satte sig hen på en bænk og nød vejret, og udsigten. Imens legede jeg rundt med dukke Rikke nede i strandkanten. Jeg satte mig på hug og begyndte at kigge efter pæne sten. Pludselig var der en der prikkede mig på ryggen og jeg vendte mig hurtigt om. Der stod en lyshåret pige, cirka på min alder og smilte til mig. Jeg var ikke vant til at der var nogen der gad snakke med mig, så jeg blev forskrækket og nervøs. Men Lise, som pigen hed, var ligeglad. Hun hev mig bare med op i skoven, hvor der var en lille gynge af træ, og vi faldt med det samme i hak sammen. Hun fortalte mig at hun lige var flyttet hertil med hendes familie, og at hun glædede sig til at starte i 0. klasse efter sommerferien. Tiden gik hurtigt, og jeg nød at have fået en veninde. Efter en times tid mente mine forældre at det var på tide at komme hjem og få noget frokost. Og selvom jeg sagtens kunne have leget med Lise mange timer endnu, fulgte jeg dog med. Lise forsikrede mig om, at vi sagtens kunne lege sammen igen en anden dag. Jeg strålede af glæde, hele vejen hjem. Det var først da jeg kom hjem, og min mor spurgte mig, om hvor jeg dog havde gjort af min uundværlige dukke, Rikke, at jeg opdagede at jeg havde forladt hende nede ved strandkanten. I en hver anden situation ville jeg være løbet ned til stranden efter hende, men det var som om hun ikke betød så meget mere. Min mor var gået ned på stranden og havde hentet Dukke Rikke, og da jeg havde fået hende i hånden igen, havde smilt et falsk smil til min mor, så hun ikke blev såret. Men Dukke Rikke blev lagt på hylden, jeg havde nærmest forladt hende. Jeg havde ikke tid til at pjatte rundt med en dukke mere, nu havde jeg jo fået en rigtig veninde, Lise. Efter vores første møde, var vi sammen næsten hver dag. Til sidst indså min mor at Dukke Rikke ikke var nødvendig for mig mere, og hun forærede den min lille kusine, og jeg skænkede nærmest ikke dukken en tanke efterfølgende.

    Jeg smiler ved tanken om mit første møde med Lise, som den dag i dag, stadigvæk er en af mine bedste veninder. Hun har hjulpet mig langt, og fået mig til at turde snakke med andre mennesker. Men Dukken Rikke har nu også givet mig mange minder, hun var god at holde om når jeg ikke kunne sove i natten, og hvis jeg var ked af det hjalp det at holde hendes krøllede hår ind til mig. Jeg bliver pludselig revet ud af mine tanker, da Trine kommer løbende med en pind i munden, ligger den foran mig, og sender mig de klassiske hundeøjne. ”Skøre hund” mumler jeg, smiler og kaster pinden ud i vandkanten. Jeg lægger picnickurven og løber langs vandkanten, med en overaktiv Trine lige i hælene. Jeg snubler over en sten og falder pladask ned i sandet, imens Trine hopper op på min mave, og savler mig i hovedet. Imens kan jeg slet stoppe med at grine, og har igen glemt alt om dukken der ligger tilbage ved stranden, forladt af en anden pige, der fandt en rigtig ven.


  • #27   3. apr 2011 Havde det samme stilemne til 9. klasses eksamenen (:
    Jeg tolkede billedet sådan, at dukken symboliserer barndom og hvis jeg skulle skrive en stil om det nu, havde jeg nok valgt at skrive om en der har 'forladt' sin barndom, og mener min stil den gang sluttede med at dukken blev taget af bølgerne.. Men det kommer jo også an på hvordan man fortolker billedet, men jeg ville nok vælge at skrive om en der var blevet mere voksen og derfor efterlod dukken på stranden.

    Synes starten af din stil er fin, men at det senere bliver lidt overfladisk. Det er lidt svært at skelne mellem hvornår du skriver i flash-back, da det bliver blandet lidt sammen, men kan være det er pga spring i tiden som de andre skriver? (:


  • #28   3. apr 2011 Min kommentar var til det første du lagde ind, har ikke lige læst det andet (:

  • #31   3. apr 2011 Selv valgte jeg at skrive om en kvinde med personlighedsspaltning, der som barn havde "en mørk halvdel". Når hun var den "onde" person, havde hun et meget særligt forhold til dukken - og en dag efterlod hun den på stranden i håb om kun at blive sit gamle jeg igen. Som voksen finder hun den, personlighedsspaltningen blomstrer op på ny og hun sender sin gode halvdel dukken som en postpakke. Igennem hele novellen tror man, at hun bliver forfulgt af en, og det er først til allersidst man finder ud af, at det var hende selv, der var både skurk og helt i historien.

    Der er da lidt forslag til action - haha - meeen min fyldte så også 10 sider xD


  • #32   4. apr 2011 Dam dam: Lyder super fedt! Kunne godt tænke mig at læse din historie da sådan noget lyder som noget for mig smiley
    Har aldrig selv lavet "Forladt" men min hjerne arbejder allerede på højtryk.. Tror faktisk at jeg vil give mig til at skrive snart smiley


  • #33   4. apr 2011 Cecilie: Jo tak, den gav nu også et godt resultat smiley Jeg har desværre forlagt nogle af siderne, så jeg har ikke den fulde version - ellers lagde jeg den gerne ind.

  • #34   5. apr 2011 Dam dam: Okay, lidt ærgeligt, men det går jo nok smiley

Kommentér på:
Dansk stil - forladt.

Annonce