{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.799 visninger | Oprettet:

Krav på gym -> Uddannelse. {{forumTopicSubject}}

Hey folkens!

jeg har i denne uge været på brobygning på HG og gym pakken..
Vi har ikke fået indblik på hvad stx rigtigt er, indtil videre kun HG. Handelsskolen fik vi hellere ikke så meget indblik på. Og imorgen står den på Htx.

Jeg tænkte bare, hvis jeg gerne vil være dyrepasser. Hvad skal jeg så? Altså på hvilken gymnasie?

Og hvad er kravene på dyrepasser? Her tænker jeg på det man SKAL have, og ikke det man helst skal have.(Hvilket i self. godt må nævn, men sæt det i parantes, så jeg kan skelne.)

Er det Matematik på b niveau, eller A? smiley Hvis jeg nu ligger på 10 10 4 i mat (4 er mundtligt, 10 10 er skrifligt og orden.), hvad vil jeg højst sandsynligt ryge ned på?

Og skal jeg have Fysik/kemi+bio, på B eller A? smiley Hvis jeg normalt ligger 7 der?

Og hvad er kravene på Dyrlæge? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Krav på gym -> Uddannelse.
  • #2   14. apr 2011 det er nok nemmest du læser alt om det på www.ug.dk

    mange siger man ryger 1-3 karakter ned når man sarter på gymnasiet, men det er altså ikke alle der gør det;)
    - men ja dyrlæge er et højt sats, men fedt hvis man kan klare det(:

    lige en ting mere det er vigtigt at kunne tale for sig, så den 4 i mundtligt skal der nok arbejdes meget med.


  • #3   14. apr 2011 For at blive dyrepasser, skal du bare have gået i skole i 9år & så kan du starte på Teknisk Skole (:

    Resten ved jeg ikke smiley


  • #4   14. apr 2011 Går ind på en hjemmeside der hedder www.ug.dk
    Der stå hvilke krav der er til alle de forskellige uddannesler osv .


  • #5   14. apr 2011 Man falder for det meste 1-2 karakterer på gym, men nogle fag kan man også godt holde på samme niveau.
    For at blive dyrepasser skal du ikke på gymnasiet, du skal på Hansenberg aller noget i den stil og tage dyrepasseruddannelsen
    Skal du være dyrlæge skal du have et snit på min 10 (mener jeg det er), og så skal man have fysik på b eller a niveau. Tror b er godt nok.


  • #6   14. apr 2011 Skal du være dyrlæge skal du ikke bruge biologi til noget, og heller ikke bioteknologi, men fysik smiley

  • #7   14. apr 2011 Der er intet krav om gym. for at blive dyrepasser.
    Men der er gym. krav hvis du skal uddannes dyrlæge.
    tjek den her hjemmeside ud:
    (link fjernet)

    Håber det gav dig et lille indblik i hvilke krav der stilles smiley


  • #8   14. apr 2011 Her er lidt om dyrlæge uddannelsen:
    (link fjernet)

    og her er de specifikke adgangskrav:
    (link fjernet)



  • #9   14. apr 2011 Jeg gik kun op i karakterer på gymnasiet.
    For at blive dyrepasser, skal du ikke have noget ungdomsuddannelse.

    Menmen, det du får på stx er altså en rigtig god basisuddannelse, som jeg synes er værd at ofre de 3 år på.
    Så kan du jo sagtens finde en linie med noget naturfag som du kan bruge i dyrepasseruddannelsen (tænker biologi og kemi).
    Hvem ved, måske får du blod på tanden til at tage en lidt højerestående uddannelse, som veterinærmedicin når du har taget de tre år.

    Det er en rigtig god idé (hvis du orker det) at tage Matematik A, Fysik B, Kemi C, da du skal bruge disse tre fag på rigtig mange uddannelser!


  • #10   14. apr 2011 4 mundtligt er fordi jeg ikke rækker hånden op. Hvis jeg bliver spurgt kan jeg godt forklare osv.

    jeg rækker bare ikke hånden op særlig tit smiley


  • #11   14. apr 2011 Jeg har hørt at springet fra C til B i mat ikke er så stor igen, men at springet fra B til A er næsten ingen forskell.

    HVOR stor er forskellen fra C til A? smiley Tror i jeg ville kunne klare et A niveau med de karakterer jeg normalvis ligger på? (Lige pt. ligger jeg på 4 4 00, grundet årsager, men tager mig allerede sammen, og har allerede fået 10 i en mat prøve, eksamesæt.)


  • #12   14. apr 2011 Jeg tror det er utrolig svært at vide på forhånd om, hvor svært man får med matematik. Da jeg skulle søge ind her for ikke så længe siden, var jeg også ekstremt meget i tvivl om mat på A bliver for svært.. Jeg har nemlig fået at vide fra mange, at det skulle være ret crazy, men alligevel har de forskellige også fortalt at hvis man vil og følger med, så kan man sagtens klare det - så længe man self. ikke er total talmongol(:
    Et par gymnasielærere fortalte mig også, at de faktisk sjældent kunne mærke forskel på, hvem der i folkeskolen havde fået gode karakterer og dårlige. Da gymnasie er noget andet og derfor ikke helt kan sammenlignes med folkeskolen..
    Så tror skam godt du kan klare matematik på A (; - Du kan jo altid prøve, for man kan jo skifte linje efter et halvt år, hvis man syntes man er på den forkerte(:
    M


  • #13   14. apr 2011 Så kommer det vigtigste .. Er der mange dumme x^y z abc x-1 ligninger? xD Det er det eneste jeg ikke kan inde for matematik. Det er da verdens største rod, og giver ingen mening xD

  • #14   14. apr 2011 Jeg er jo en gammel sag, så jeg gik på det der dengang hed sproglig linie... og saå havde jeg valgt Matematik på højniveau, hvilket gav mig det på B-niveau.
    Derefter tog jeg suppleringskurser Fysik og Kemi og læste dem på B-niveau.
    Så tog jeg til Australien og arbejdede på kvægfarm i 7 måneder, og herhjemme arbejde jeg med heste, kvæg og til sidst på svineproduktion, for at samle point til kvote 2. Så søgte jeg ind, og nu har jeg læst til dyrlæge i snart 5 år... og enden er i sigte!

    Hvis det er noget du brænder for så kæmpe for det.
    Jeg var for doven i gymnasiet, og havde valgt den forkerte linie, så jeg måtte kæmpe for det efterfølgende.


  • #15   14. apr 2011 Aram og Camilla smiley .: ja der er masser af ligninger i matematik... selv på B-nievau smiley

  • #16   14. apr 2011 Tror i at der er mulighed for at få startet forfra ang. ligninger? Altså lære grund osv.
    Lærerne i folkeskolens hos os, tager det nemlig ikke helt fra bunden af, og jeg har kun haft det siden 7 klasse..? Mens de andre har haft det siden 5 klasse :-))


  • #17   14. apr 2011 man får altid afvide at springet er stort fra c-b hvorimod fra b-a er det selvfølgelig sværre, da der bliver stillet større krav til dig, men ellers ud af samme landevej;)

    jeg har haft mange ligninger i på gymnasiet, og vi har da også haft nogle i klassen som slet ikke forstod det, der måtte lærene doig sige at de måtte tage ekstra timer, da vi skulle have lært de i folkeskolen, da han havde simpelthen ikke tid til at lære dem det igen, det ville jo også spilde vores andres tid. smiley


  • #18   14. apr 2011 Vil ikke anbefale kemi på mere end c-niveau hvis du 'kun' ligger på 7 dér.
    Fik 12 i kemi i folkeskolen, har kemi på b-niveau nu, og er helt lost, og er der også mange andre fra min klasse som er x) på stx


  • #19   14. apr 2011 Bliver jo nød til at få det på B når jeg nu gerne vil være dyrlæge.

    Regner med det bliver HTX eller HF smiley


  • #20   14. apr 2011 Nanna - Harpun og Faika smiley ; Ja det er faktisk rigtig nok, man kan næsten ikke sammenligne hvad man fik i folkeskolen. man skal nok mere tænke på hvor meget man gider lave, og hvor meget man ønsker det(:


  • #21   16. apr 2011 Jeg vil klart anbefale dig at tage de fag du er god til i gym, så du kan få en gennemsnit der er højt nok, og så suppelere op med "de niveauer" du mangler bagefter (hvis det er det samme, så er det jo bare fint )

    Dit gennemsnit i gymnasiet kan nemlig aldrig ændres! og det er med det du søger ind via kvote 1 på alle uddanelser

    Jeg læser også til dyrlæge - og nej biologi er ikke et must MEN jeg har været rigtig glad for jeg har haft det på A niveau! Det giver en god stor grundviden + er et meget interessant fag, hvor jeg har kunnet bruge meget smiley


  • #22   16. apr 2011 Signus, jeg kan jo ikke bare tage de fag jeg er god til, hvis jeg vil have en ordentlig uddannelse?

    For så ville det kun være Biologi, samfundsfag, spansk, engelsk, dansk, kristendom jeg ville have valgt på enten B eller A niveau smiley

    Har tjekket med HF og HTX. Enten er det HTX, Matematik A, Fysik A, Idé Historie linjen jeg skal vælge eller Psykologi linjen på HF jeg ender med at skulle tage smiley


  • #23   16. apr 2011 kristendom findes ikke på gymnasiet smiley

    Jo det kan du netop godt. Hvis du vil være dyrlæge tager du de fag du har valgt (jeg ville måske tage matematik på B - det vil du med sikkerhed få på C så vidt jeg husker)
    Men så efter du er færdig med gymnasiet tager du suppleringskurser (fx et kursus på en måned hvor du tager matematik B til matematik A, og så skal du self bestå)

    Kravene er ikke at du har haft fagene i gymnasiet, men at du har haft dem på det rigtige niveau og har det gennemsnit fra gymnasiet det kræver


  • #24   16. apr 2011 På STX:
    Dansk og historie SKAL man have på A-niveau
    Relegion, matematik osv kommer alle til at få på min. C niveau

    Har du haft spansk før? hvis ikke kommer du også til at få det på A niveau (hvis du er fortsætter vil du få det på smiley

    Man skal mindste have 4 A fag


  • #25   16. apr 2011
    Tja - efter min mening og erfaring er gymnasiet super svært for mange og mange falder 1-3 karaktere, også dem der var gode til matematik i folkeskolen.
    De er helt forskellig matematik man laver. I gymnasiet laver man stort set kun ting med ligninger, diagrammer o.l. Jeg var elendig til matematik i forvejen, dumpede på C niveau og i timerne havde jeg ikke en chance for at følge med.
    Min kæreste gik 10 og 12 i folkeskolen - han dumpede på B niveau.

    Folkeskolen og gymnasiet kan slet ikke sammenlignes.
    De ting de laver på A niveau i matematik er virkelig, virkelig "nørdede" og ned i de små ting..

    Kan man ikke ligninger osv. har man et problem da der ikke er meget "begynder" hjælp efter min erfaring, man skal bare hænge på og evt. få hjælp af klassekammeraterne.
    Læreren har IKKE tid til at sætte sig ned og bruge 1 time på at lære dig ligninger.

    Jeg fattede bjælle af fransk selvom det var på begynder niveau, sakker man bag ud i starten så kan man bare ikke indhente det...

    Er selv droppet ud i midten af 2g - fik simpelthen intet ud af at gå der overhovedet og havde ikke nogen chance for at følge med til trods for at jeg valgte en linje med fag jeg godt kunne lide - de fag er så forskellige fra folkeskolen til gymnasiet.

    Dvs. selvom du ligger på 10 i matematik i folkeskolen er der ingen garanti for at du beholder det, måske på C niveau - men A...


  • #26   16. apr 2011 For at blive dyrlæge SKAL man have Matematik A, og fysik B ..

    Jeg skal slet ikke på Stx.

    Og ja, jeg har boet i Spansk i 7 år, og får det på A niveau - sværeste grad og også flere timer. Det er der tjekket på ang. spansk smiley

    Krikken - Hvis jeg skulle vælge fransk, spansk, så ville jeg ikke sakke ud, da spansk er mit hovedsprog(selvom jeg er halv dansk og halv norsk og født i DK) og fransk og spansk ligger tæt, og jeg forstår fransk skrifligt, enkelte sætninger uden jeg har lært det..

    - Og som andre siger ang. matematik, så er det jo hvor meget man ønsker det. Og jeg er villig til at arbejde rigtig hårdt for det, da matematik er mit y-fag, selvom jeg til tider fatter bjælke.

    - Og der er tjekket, husker ikke om det var HF eller HTX, hvor man de første par uger havde grundlæggende i alle ting, også fulgte man på standart niveau smiley


  • #27   16. apr 2011 Det kommer an på hvor spændende du finder det, og om du har et godt hoved smiley
    jeg fik 10,7 i matematik folkeskolen.. I starten var jeg lige så stille mundtligt som jeg plejede da jeg startede i gymnasiet, men efter en samtale måtte jeg indse at jeg måtte til at få sagt noget ind i mellem..

    Jeg endte med et snit på 10,6 (12,12 i matematik) og til biologiolympiade 2010 blev jeg nr. 7 smiley
    Så jeg synes ikke det var så svært, eller jo man skal bruge knuppen på en helt anden måde, men vil så sige, hvis man vil være dyrlæge må man bide i det sure æble hehe (du kan self også komme ind via kvote 2), men jeg synes det er MINDST lige så hårdt som gymnasiet


  • #28   16. apr 2011 ja det ved jeg godt smiley men dem SKAL du ikke tage i gymnasiet!!!

    Jeg har mange veninder der fx skal have matematik A for at komme ind på noget molekylær biologi. De ville hellere have nogle andre fag i gymnasiet som fx kemi A.. De blev så studenter i sommers med fx et gennemsnit på 8... for eksempel
    For at de nu kan søge ind på uddannelsen må de tage et kursus på fx 1 mdr hvor de kommer hver dag for at opgradere deres matematik B til A. Dette kursus skal de så bestå og kan derefter søge ind - og har lige så store chance for at komme ind som folk der har haft Matematik A på STX/HTX osv


  • #29   16. apr 2011
    Aram og Camilla smiley . - Ind imellem støder man på en mur selvom man virkelig gerne vil, så har man bare ikke evnerne smiley

    Jeg syntes engelsk er super nice - men faget i gymnasiet er bare så tørt så det er lige før man hoster i hver time.. Det er super duper voldsomt kedeligt og ødelagde komplet min lyst til engelsk fordi de vi lavede bare var så tørt og nørdtet.


  • #30   16. apr 2011 Ellers skriv til en studievejleder..

Kommentér på:
Krav på gym -> Uddannelse.

Annonce