{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
721 visninger | Oprettet:

Forfangenhed og græs.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.. smiley
Jeg er så uheldig at min hest har været forfanngen tidligere og derfor jo er sart overfor græs :s..
Men nu har vi gjort sådan de er på den ene fold uden meget græs, hvor de stadig får foder og hø/halm ud, så de stadig er mætte.
Og så vidt mulig får de 5- 10 min græs om dagen for at vænne min hest til græsset og jeg kan "styre" hastigheden lidt..

Jeg tror på det er godt for hende smiley
Lige et glædeligt indlæg herfra.

Andre som har sarte hestemaver ?? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangenhed og græs..
  • #1   3. maj 2011 hvis din hest har været forfangen før, ville jeg slet ikke anbefalde at du lukker den på græs. mine 2 fjordbasser går også på Jord hele sommeren, for dog 10-15 min græs. og får foder og hø..

  • #2   3. maj 2011 P.s Frej og noah har ikke været forfangen, men bliver alt alt for tykke, og kan muligvis give forfangenhed smiley

  • #3   3. maj 2011 Døjer ikke lige selv med en hest med sart mave..
    Men min dyrlæge sagde engang, omkring det der med at flytte heste fra slankefold til græsfold nogle få timer om dagen ikke hjalp noget.. Da hesten finder ud af hvornår den er på græs, og på den tid den går der, kan nå at indtage MEGET mere græs, end hvis den gik der døgnet rundt.

    Dette var dog hvis hesten ikke skulle blive fed fed.. Om det har noget at sige med forfangne heste ved jeg så ikke, men det er måske værd at tænke over.. Altså at hesten overspiser græs, hvis den kun er der få timer om dagen, og dermed indtager næsten lige så meget græs på 2 timer, som den ellers ville gøre på en hel dag..


  • #4   3. maj 2011 Tja dyrlægen siger det fint de får lidt..
    Er jo pga hun får så meget på en gang. så maven bliver forgiftet..
    Så jeg har valgt vi starter rolig op og ser hvordan det går :).. så længe jeg kan styre det :).

    Vi har haft en fjordhest, han får vidst heller ikke græs ved nye ejer.
    De kan bogstavelig talt æde sig ihjel , desværre ;s Ham her kunne ihvertifald


  • #5   3. maj 2011 Min var også på døgn fold med græs, men var der det gik galt smiley
    Derfor styre jeg det nu ved tidsbegræsning


  • #6   3. maj 2011 Hvad med en mundkurv? Så kan den stadig få græs og gå længere tid ude på græsfolden, men du har stadig styr på det da den ikke kan spise 'ad libitum'.

    Jeg kender flere heste som har været forfangne og de har 'overlevet' de dejlige fristende græsmarker ved at gå med mundkurv på


  • #7   3. maj 2011 Vi har overvejet mundkurv, men da min hest er MEGET kilden og øm over sin mule (måske pga. træls oplevelse ved tidliger ejer, vides ikke). Så ville det være synd for hende smiley

    Men ja er nu en fin ide


  • #8   3. maj 2011 Min har også været forfangen nogen år, sidste år gik vi fri :o) Han får stadig græs om sommeren, kommer op på ca. 8 timer men blir vendt stille og roligt til det og holder godt øje med de små symtomer der kan komme.. puls i forben, varme forhove og hvis han har svært ved at vende skarpt til siderne, så blir han taget af græsset nogen dage og starter stille op igen.
    God sommer :o)


  • #9   3. maj 2011 de fleste steder når de indgræsser heste plejer man at sige en ½ tjme den første dag også øger man med ½ time hver til hveranden dag. Så på 2 uger er de græsset ind.... men har ikke forstand på forfangenhed... Fik at vide af min dyrlæge at det ligger til hesten om den for det eller ej.. Min har ikke tildens til det og derfor er der stor sandsynlighed for han ikke for det...

  • #10   3. maj 2011 Coco har også været forfangen (af tilbageholdt efterbyld, ikke græs).'
    Hun går på døgngræs nu, der er dog ikke særlig meget gang i græsset.
    I weekenden begynder jeg at indgræsse hende på vores sommerfolde, hvor der er en del mere græs.

    Man bliver nødt til at kigge på hver enkelt hests situation. Nogen, kan som Coco, godt tåle at komme på døgngræs, mens andre ikke kan.
    Man bør altid græsse hestene langsomt og forsigtigt ind, om de tidligere har været forfangne eller ej smiley


  • #11   3. maj 2011 Vi har en lille pony på 115 i stg. Hun har været så syg og forfangen at hun tabte sig af det, utroligt nok. Det har været en kamp at få hende til at tage på. Vi har prøvet forskelige fodre osv. Nu har vi dog endelig fundet det rigtige foder til hende.
    Vi har dog tæt kontakt til vores dyrlæge omkring hende, da hun betyder meget for os.
    Vi har i sammen råd med dyrlæge valgt at prøve at sætte hende på lidt græs iår også holde øje med hende, og se hvordan det går. Han anbefalde 1 time om dagen til at starte med, også trappe det lidt op hvis det altså går godt.
    Det er virkelig svært med de heste der er forfangen. og meget forskelligt fra hest til hest som er forfangen.
    Men vi håber da på det bedste iår smiley
    Og held og lykke til jer andre iår med forfangne heste og ponyer, eller andre liderlser som følger med sommeren smiley


Kommentér på:
Forfangenhed og græs..

Annonce